Gå til innhold

Er det bare meg? Jeg skjønner ikke moten med å bade i sjøen på vinteren.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 21.12.2024 den 17.55):

Det kan lage farlige hjerterytmeforstyrrrelser for de som er disponert for det (ikke alle vet dette på forhånd..)

Anonymkode: f289d...e51

Og kan være farlig for de med høyt blodtrykk

Anonymkode: def28...3b9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er født med en hjertefeil og har isbadet i snart 30 år. 
Det å snakke med kardiologen din og lytte til kroppen er det viktigste. 
For min del er det viktig å ikke hoppe i, men gå rolig ned og være i vannet så lenge det er behagelig. 
Veninne av meg som alltid har vært veldig frossen, begynte i fjor og er mye varmere i kroppen og har ikke kalde føtter og hender lenger.

Alle gjør det de liker og kan som noen over sa, og blir veldig dumt å håne noen for det som gir de velvære. Utrolig smålig. 

Tenker om jeg skulle ha skrevet på KG om naboen som går skitur hver dag kl 05, at hvilken idiot han er omtrent, ( fordi det hadde ikke jeg gjort.) Så tror jeg det hadde vært på tide å logge av en stund og gjøre noe mer givende ting.

Anonymkode: 823ed...d78

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, jeg bader ikke i sjøen i Norge om sommeren engang. Til og med da er det for kaldt for meg. Så isbading utgår kraftig. Alt sånt som krever jerndisiplin og virker som en form for selvskading utgår generelt for meg.

Jeg har bare ett liv, og jeg har tenkt til å kose meg og ha det gøy. Om jeg får et par år mindre å kose meg på fordi jeg ikke bader midt på vinteren eller står opp midt på natta for å trene så er det helt greit for meg.

Anonymkode: b9cd3...5d9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok noe overdrevet hvor sunt det er. Men sikkert godt for de som driver på. Eneste jeg ikke forstår er, må en alltid legge ut bilde på sosiale medier etterpå? Har en isbada hvis det ikke er dokumentert?

Anonymkode: ee028...d6d

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Det er absolutt ikke alle som legger ut på Some. Har både venner og kolleger som bader jenvlig og de poster aldri noe om det. :) 

Helt forståelig at det ikke er for alle, men hva er greia med å rakke ned på de som gjør det? Er det ikke nok å si "nei det er ikke noe for meg", hvorfor behovet for å snakke dritt om de som gjør det? Som mange sier, det er bevist at det for de aller fleste er positivt. Er det egentlig at man føler seg mindre tøff når man ikke klarer å gå ut i kaldt vann, og at det da er lett å snakke ned de som gjør?
Jeg har aldri isbadet selv, er en pyse mtp temperaturer og litt misunnelig, men det er jo bare fint at andre gjør ting de liker og som gjør at de føler seg bra? 

Anonymkode: c2893...b1d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.12.2024 den 17.54):

Usikker på hvorfor jeg også, men vet i alle fall at de som driver med det, er påpasselig med å legge det ut på SoME, og fortelle om det så ofte de kan 😂

Anonymkode: dfd78...5b2

Måtte le av denne, da ingen jeg kjenner som driver med isbading poster der på sosiale medier. Faktisk er det flere av dem som ikke er aktive på sosiale medier. Å være avleggog fra some gjør at man f.eks får med seg smart forskning som viser hva slags effekt isbading har på lett depresjon, blodsirkulasjon osv. 

Oppfordrer til å make SOME great again ved å boikotte alle influensere og heller komme seg ut døra. Leve. Fremfor å leve gjennom andre. 

Anonymkode: 6952b...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjukt deilig, egentlig.

Får en sånn eufori etter å ha vært i vannet som jeg ikke helt klarer å forklare.

Men siden jeg ikke poster om det på SoMe, så driver jeg visst ikke på med det, etter hva jeg skjønner av ekspertuttalelsene i denne tråden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

det egentlig at man føler seg mindre tøff når man ikke klarer å gå ut i kaldt vann, og at det da er lett å snakke ned de som gjør?
Jeg har aldri isbadet selv, er en pyse mtp temperaturer og litt misunnelig

Jeg tør ikke isbade heller. Kjempebra at det har blitt fokus på de helsemessige fordelene ved det så kanskje andre tør. Du har nok rett i at de som gjør narr enten føler seg litt pysete eller ikke har kunnskap nok om det. 

Anonymkode: 6952b...fea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er deilig, og har mange positive effekter på helsen.

SOME har jeg ikke drevet med på mange år, så er ikke derfor nei. 🤣
Legger aldri ut noe fra mitt liv, uansett grunn.

Anonymkode: 08782...fdb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.12.2024 den 17.54):

Usikker på hvorfor jeg også, men vet i alle fall at de som driver med det, er påpasselig med å legge det ut på SoME, og fortelle om det så ofte de kan 😂

Anonymkode: dfd78...5b2

Det er viktig å dokumentere vet du 😂 

Anonymkode: 1ca54...a0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir dere ikke syke? 

Jeg ser for meg at jeg hadde blitt gørrsjuk. Får vondt i halsen og sykdomsfølelse om jeg hadde gått ut med søppel uten jakke når der er minusgrader. Hadde jeg isbadet hadde jeg sikkert lagt rett ut i en uke 😅

Anonymkode: 19562...627

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel på grunn av alle badstuene som har dukket opp. De fleste vil ikke bare i isvann uten å varme seg godt før og etter.

Anonymkode: dee5d...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.12.2024 den 13.05):

Det skal visst være bra både for blodsirkulasjon og immunforsvar, og så frigjøres det en del endorfiner. Jeg prøver meg for første gang i år, og synes så langt det er et gøy prosjekt.

Anonymkode: 5fc6e...3cf

Det er ikke bare positivt. Det kan være belastning på hjertet

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Blir dere ikke syke? 

Jeg ser for meg at jeg hadde blitt gørrsjuk. Får vondt i halsen og sykdomsfølelse om jeg hadde gått ut med søppel uten jakke når der er minusgrader. Hadde jeg isbadet hadde jeg sikkert lagt rett ut i en uke 😅

Anonymkode: 19562...627

Nei, på ingen måte. Selv om det er kaldt må man bli angripet av virus og bakterier for å bli syk. Å bade i kaldt vann er bra for immunforsvaret. Jeg tørr vedde på at mange blir mindre syk av å bade i kaldt vann.

Anonymkode: 08782...fdb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 14.16):

Jeg er født med en hjertefeil og har isbadet i snart 30 år. 
Det å snakke med kardiologen din og lytte til kroppen er det viktigste. 
For min del er det viktig å ikke hoppe i, men gå rolig ned og være i vannet så lenge det er behagelig. 
Veninne av meg som alltid har vært veldig frossen, begynte i fjor og er mye varmere i kroppen og har ikke kalde føtter og hender lenger.

Alle gjør det de liker og kan som noen over sa, og blir veldig dumt å håne noen for det som gir de velvære. Utrolig smålig. 

Tenker om jeg skulle ha skrevet på KG om naboen som går skitur hver dag kl 05, at hvilken idiot han er omtrent, ( fordi det hadde ikke jeg gjort.) Så tror jeg det hadde vært på tide å logge av en stund og gjøre noe mer givende ting.

Anonymkode: 823ed...d78

Men er det ikke verre å bruke lang tid? Jeg mener er det ikke bedre å få det overstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er absolutt ikke alle som legger ut på Some. Har både venner og kolleger som bader jenvlig og de poster aldri noe om det. :) 

Helt forståelig at det ikke er for alle, men hva er greia med å rakke ned på de som gjør det? Er det ikke nok å si "nei det er ikke noe for meg", hvorfor behovet for å snakke dritt om de som gjør det? Som mange sier, det er bevist at det for de aller fleste er positivt. Er det egentlig at man føler seg mindre tøff når man ikke klarer å gå ut i kaldt vann, og at det da er lett å snakke ned de som gjør?
Jeg har aldri isbadet selv, er en pyse mtp temperaturer og litt misunnelig, men det er jo bare fint at andre gjør ting de liker og som gjør at de føler seg bra? 

Anonymkode: c2893...b1d

Jeg rakker mest ned på meg selv, jeg. Jeg har hoppet av den karusellen med å prøve å være god nok som nordmann for lenge siden, for jeg kommer virkelig aldri til å nå opp. Jeg kan ikke gå på ski, hverken bortover eller nedover, jeg liker ikke vinter og jeg hater å fryse, kommer aldri til å krysse Hardangervidda til fots, karre meg opp på Trolltunga, sove i telt, eller bade midtvinters. Eller i iskalde fjellvann for den del. Det som gir status i Norge orker ikke jeg å tenke på engang. 

Spekulerer på om jeg egentlig ikke er norsk, men født i Norge av utenlandske foreldre, og så byttet om på sykehuset. I hvilke land gir komfort status egentlig? Derfra kommer jeg 😂

Anonymkode: b9cd3...5d9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.12.2024 den 13.03):

Til mer isvind og surt vær, til bedre er det liksom.

Tror seriøst jeg hadde lagt meg på en spikermatte i India i stede!😄

Anonymkode: 8dbdf...f86

For friske mennesker som begynner å bade om sommeren så er det faktisk sunt å isbade hele året. 
Mennesker som tar badstu har og stor helsegevinst av badstuoppholdet. 
Du få begynne å bade til sommeren og holde det gående vinteren igjennom, så ser du gjerne noe du i dag ikke forstår. 
Nå vil det være tortur å begynne å bade ute.

Anonymkode: 88f67...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 16.55):

Det er nok noe overdrevet hvor sunt det er. Men sikkert godt for de som driver på. Eneste jeg ikke forstår er, må en alltid legge ut bilde på sosiale medier etterpå? Har en isbada hvis det ikke er dokumentert?

Anonymkode: ee028...d6d

Gjør man alltid det da? De fleste som deler ting gjør det kanskje når de oppdager noe de liker. Det er vel ikke noe å klage på. Du kan avfølge eller pause følgingen av de det gjelder hvis det plager deg.

De eneste jeg har sett som har lagt ut bilde gjorde det for å si fra at de var en gjeng som badet da og da hvis flere hadde lyst til å være med. Kjekt gjort, synes jeg.

Anonymkode: fb449...249

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bader mere på vinteren enn på sommeren er men det er fordi der jeg isbader så kan jeg gå rett i inn i badstuen etterpå. Veldig deilig. Jeg er kronisk syk og for min del så gjør det meg positivt. 

Anonymkode: 564fe...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...