Gå til innhold

Er Obos-banken noe du ville anbefalt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg er ung (yngre enn 20) og medlem av Obos. Medlemskapet fikk jeg i gave til bursdagen min. Jeg lurer på om Obos-banken er noe å anbefale? Har sett at medlemmer i Obos får noen fordeler i Obos-banken, eller finnes det noen bedre alternativer i forhold til bank? Jeg vil bytte bank da jeg synes at banken jeg har nå er litt vanskelig å forholde seg til blant annet med tanke på app og fond. Har blant annet overført fondene til Kron da det var billigere å ha dem hos Kron enn i banken min.

Noen av fordelene som medlem hos Obos i Obos-banken er rente på brukskonto (1,50% rente per år), gratis bankkort, deres «sparekonto egenkapital» med 5% rente per år, rammelån fra 5,62% effektiv og boliglån fra 5,41% effektiv.

Hva tenker dere om dette? Har også sett på Bulder, men det virker som om Obos har flere fordeler for meg siden jeg er medlem? 

Anonymkode: 59962...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg vil absolutt anbefale Obos-banken ja, byttet til dem da Sbanken ble rasert. Slipper gebyr på debetkort, og har spart opp noen hundrelapper rente på pengene som står til forfall på regninger. De har også en sparekonto med 4,42%. Ikke blant de beste i markedet, men jeg pleier la penger til regninger stå der hvis jeg har mye til forfall. Blitt noen kroner av det også. Den har 24 uttak i året, så kan brukes relativt hyppig. 

Eneste innsigelsen jeg har mot Obos-banken er at de ikke har kundechat. Man må ringe, eller sende melding. Og melding tok det flere dager å få svar på. Skal sies at jeg bare har trengt kundeservice den ene gangen, og ideelt sett skal man jo sjelden trenge kundeservice.

Anonymkode: b8984...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! Jeg er ung (yngre enn 20) og medlem av Obos. Medlemskapet fikk jeg i gave til bursdagen min. Jeg lurer på om Obos-banken er noe å anbefale? Har sett at medlemmer i Obos får noen fordeler i Obos-banken, eller finnes det noen bedre alternativer i forhold til bank? Jeg vil bytte bank da jeg synes at banken jeg har nå er litt vanskelig å forholde seg til blant annet med tanke på app og fond. Har blant annet overført fondene til Kron da det var billigere å ha dem hos Kron enn i banken min.

Noen av fordelene som medlem hos Obos i Obos-banken er rente på brukskonto (1,50% rente per år), gratis bankkort, deres «sparekonto egenkapital» med 5% rente per år, rammelån fra 5,62% effektiv og boliglån fra 5,41% effektiv.

Hva tenker dere om dette? Har også sett på Bulder, men det virker som om Obos har flere fordeler for meg siden jeg er medlem? 

Anonymkode: 59962...da8

Jeg har en konto og ett kort hos OBOS banken, fordi de gir litt renter og fordi kortet er gratis å få, ha og bruke. 

Jeg er ikke helt tilhenger av at bankene skal drive med alt annet enn å være bank, eller at boligbyggelagene skal drive med banktjenester. Mulig det er en gammeldags tankegang. 
Da jeg forhandlet bilforsikring på den ene bilen vår så var DNB et av selskapene vi vurderte forsikring fra. Men da papirene og betingelsene kom, så så vi der at DNB ikke er eget forsikringsselskap, men at banken selger forsikringer for Fremtind. Prisen banken fikk for å formidle forsikringen den var så skremmende at jeg sa neitakk. Gikk videre til et rent forsikringsselskap og sparte provisjonen og enda litt til på å bruke medlemskaps betingelser fra et annet boligbyggelag enn OBOS. 

Så i dag må man være våken og bevisst. Samme betingelser på forsikringen der som den OBOS formidler hos Tryg men mange tusen spart på noen timers arbeid med å lese betingelser og be om priser. 

Anonymkode: e31b2...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har en konto og ett kort hos OBOS banken, fordi de gir litt renter og fordi kortet er gratis å få, ha og bruke. 

Jeg er ikke helt tilhenger av at bankene skal drive med alt annet enn å være bank, eller at boligbyggelagene skal drive med banktjenester. Mulig det er en gammeldags tankegang. 

Hvorfor ikke? Spiller da ingen rolle for kunden så lenge man får gode vilkår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke? Spiller da ingen rolle for kunden så lenge man får gode vilkår. 

Fordi forsikringer selges på provisjon. Kjøper du forsikring rett fra et forsikringsselskap så er ikke banken mellomledd. Mellomleddet skal og ha lønn for å selge for den du kjøper fra, ergo blir dette dyrere forsikring, noe de færreste tenker over. 
Å være prisbevisst er og å ha kunnskap om hvordan ting fungerer. 
Vilkårene er det samme enten du kjøper fra DNB eller direkte fra Fremtind. 
Her i huset kaster vil heller ikke penger ut av vinduet, da er det bedre å kaste dem i ovnen, da varmer de i det minste litt før de er borte :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg vil absolutt anbefale Obos-banken ja, byttet til dem da Sbanken ble rasert. Slipper gebyr på debetkort, og har spart opp noen hundrelapper rente på pengene som står til forfall på regninger. De har også en sparekonto med 4,42%. Ikke blant de beste i markedet, men jeg pleier la penger til regninger stå der hvis jeg har mye til forfall. Blitt noen kroner av det også. Den har 24 uttak i året, så kan brukes relativt hyppig. 

Eneste innsigelsen jeg har mot Obos-banken er at de ikke har kundechat. Man må ringe, eller sende melding. Og melding tok det flere dager å få svar på. Skal sies at jeg bare har trengt kundeservice den ene gangen, og ideelt sett skal man jo sjelden trenge kundeservice.

Enig i dette. 
Jeg ringte kundeservice på fredag, og fikk ganske raskt svar. 
Vi har ikke lån i OBOS, men bruker den som dagligbank ellers. Appen er ikke topp, men helt ok, og bedre enn banken jeg kom fra (Danske Bank). Jeg er også Sbanken-flyktning. 
Jeg var ikke medlem i OBOS fra før, men sannelig har jeg spart endel penger på medlemskapet, selv om jeg ikke bor i Oslo (mesteparten av medlemsfordelene er der). Det blir noen kroner i året på å ikke betale for debetkort, renter på brukskonto etc. Jeg bruker kredittkort til vanlig, men jeg har et debetkort i bakhånd for de få stedene som ikke tar kredittkort. 

Anonymkode: 47b7c...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fordi forsikringer selges på provisjon. Kjøper du forsikring rett fra et forsikringsselskap så er ikke banken mellomledd. Mellomleddet skal og ha lønn for å selge for den du kjøper fra, ergo blir dette dyrere forsikring, noe de færreste tenker over. 
Å være prisbevisst er og å ha kunnskap om hvordan ting fungerer. 

Jeg mente hvorfor skal ikke boligbyggelag kunne drive bank. Forsikring har ikke så mye med saken å gjøre, man trenger jo ikke forsikre seg gjennom dem man har bank hos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enig i dette. 
Jeg ringte kundeservice på fredag, og fikk ganske raskt svar. 
Vi har ikke lån i OBOS, men bruker den som dagligbank ellers. Appen er ikke topp, men helt ok, og bedre enn banken jeg kom fra (Danske Bank). Jeg er også Sbanken-flyktning. 
Jeg var ikke medlem i OBOS fra før, men sannelig har jeg spart endel penger på medlemskapet, selv om jeg ikke bor i Oslo (mesteparten av medlemsfordelene er der). Det blir noen kroner i året på å ikke betale for debetkort, renter på brukskonto etc. Jeg bruker kredittkort til vanlig, men jeg har et debetkort i bakhånd for de få stedene som ikke tar kredittkort. 

Har OBOS banken fått kredittkort nå? 
Hadde 365 kort fra Danske Bank det forsvant da banken forsvant. 
Santander sine kredittkort er solgt til ett eller annet selskap og der forsvinner og fordelene med 4% bonus på valgt kategori. 
Så er på jakt etter kredittkort med fordeler særlig på kleskjøp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har OBOS banken fått kredittkort nå? 
Hadde 365 kort fra Danske Bank det forsvant da banken forsvant. 
Santander sine kredittkort er solgt til ett eller annet selskap og der forsvinner og fordelene med 4% bonus på valgt kategori. 
Så er på jakt etter kredittkort med fordeler særlig på kleskjøp. 

Det vet jeg ikke, jeg har kredittkort andre steder. 
Det er nok dessverre en generell trend at fordelene med kredittkort er på vei nedover…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Obos hadde et kort med 10% kulturrabatt tidligere, det sparte jeg MYE på. Men ble dessverre slutt på det, lønte seg nok ikke for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bankkortet hos Obos koster 250 kr årlig. Det er gratis for medlemmer. Men da betaler du medlemsgebyr i stedet, som er enda høyere.

Så det blir feil å si at det er gratis. Heller at det er inkludert i prisen for medlemmer.

Anonymkode: 36151...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...