Gå til innhold

Nok en beksvart måned for elbil i Europa


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo slik! Fra krigens slutt (1945) til 1960 måtte nordmenn faktisk søke staten om å få kjøpe bil!

De færreste fikk tillatelse, bare de med god nok grunn yrkesmessig (leger feks) fikk lov. Av en eller annen merkelig grunn var biler fra øst-Europa unntatt søknad, men de fleste ville jo ikke ha det.

Anonymkode: 6bb62...a78

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Bilrasjonering

Sitat

 

Etter den andre verdenskrig var det et stort gjenoppbyggingsbehov i Norge og det var begrenset tilgang på utenlandsk kapital til å betale for import. Gjenoppbygging av eksportindustrien og av infrastruktur var prioritert. Private personbiler hadde en mindre rolle i transportdekningen og var ikke allemannseie. Salgsreguleringen ble flyttet fra importør til kunden ved innføring av kjøpetillatelse. Kun personer med et betydelig behov for bil fikk kjøpetillatelse. Dette ga stor etterspørsel etter bruktbiler.

Det var tillatt å bytte forskjellige eksportvarer mot biler slik at importen ikke innebar bruk av valuta.

 

Biler fra østeuropa kunne byttes uten bruk av utenlandsk valuta.

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gregarious skrev (8 timer siden):

For EU+EFTA+UK er Tesla ned 28,4%, men når er det slik at det er flere merker som produserer elbiler, at ett merke faller påvirker ikke nødvendigvis totalen så mye om andre kompenserer for falle. 
 

Hvorfor pynte på tallene på en slik måte? Er det fordi det globale tallet smerter din dumskap om elbiler?

Anonymkode: da14b...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (8 timer siden):

For EU+EFTA+UK er Tesla ned 28,4%, men når er det slik at det er flere merker som produserer elbiler, at ett merke faller påvirker ikke nødvendigvis totalen så mye om andre kompenserer for falle. 
 

Les det motsatte av din egen påstand i denne artikkelen! 40,6% NED for Tesla bare i EU🤡 

Anonymkode: da14b...aeb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor pynte på tallene på en slik måte? Er det fordi det globale tallet smerter din dumskap om elbiler?

Anonymkode: da14b...aeb

Pynte? Tråden viser til nedgang i Europa, da er det vesentlig mer korrekt å bruke EU+EFTA+UK enn bare EU.
For øvrig tilhører ikke alle fanboy-klubb enten det er elbil eller anti-elbil, men er vel vanskelig og forstå for en del her inne. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Les det motsatte av din egen påstand i denne artikkelen! 40,6% NED for Tesla bare i EU🤡 

Anonymkode: da14b...aeb

Du forstår at nedgangen er mindre i hele Europa en bare EU?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Les det motsatte av din egen påstand i denne artikkelen! 40,6% NED for Tesla bare i EU🤡 

Anonymkode: da14b...aeb

Tror ikke du skjønner hva EFTA og Uk er jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gregarious skrev (42 minutter siden):

Du forstår at nedgangen er mindre i hele Europa en bare EU?  

 

NakenPanda skrev (36 minutter siden):

Tror ikke du skjønner hva EFTA og Uk er jeg

Vondt å lese at Tesla har så stor nedgang i salget?😆

Anonymkode: da14b...aeb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

 

Vondt å lese at Tesla har så stor nedgang i salget?😆

Anonymkode: da14b...aeb

Tolker det som at du ikke vet det da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (6 minutter siden):

Tolker det som at du ikke vet det da.....

Tolker som om du ikke kan lese! 

Anonymkode: da14b...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (2 timer siden):

Pynte? Tråden viser til nedgang i Europa, da er det vesentlig mer korrekt å bruke EU+EFTA+UK enn bare EU.
For øvrig tilhører ikke alle fanboy-klubb enten det er elbil eller anti-elbil, men er vel vanskelig og forstå for en del her inne. 

Jada, vi skjønner at hvis man legger til Norge så er ikke tallene så ille for Europa, men hvis man tenker seg om i 2 sekunder så er det jo enda verre stilt der ute når salget av elbil i hele Europa er så knøttlite at vi i steinrøysa påvirker statistikken enormt.

Anonymkode: 65a00...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.12.2024 den 8.56):

Elbilsalget er ned 10% i november sammenlignet med samme måned i fjor. Tesla er ned over 40% (!) Hovedårsakene er manglende tilgang på råvarer til batteriene og stor mangel på strøm. Troen på en elektrisk fremtid er på bunnivå. Samtidig er jo dette godt kjente problemer som det ikke finnes noen løsning på på mange tiår.

De mest populære bilene er nå ikke-ladbare hybrider med bensinbiler som en god nr 2.

Når vi vet at Norge fortsatt er svært forelsket i elbiler, og påvirker tallene kraftig oppover, så blir krisen for elbil i Europa enda større med en så formidabel nedgang.

Anonymkode: 65a00...c08

Tror det her er det dummeste jeg har lest siste mnd..🤭😂.....Prisen på elbilbatterier har fallt 25% i år etter å ha fallt 40% i fjor..Fordi markedet flyter over av Litium og flere har begynt å lage batterier av salt og avfall fra skogsindustrien ..( sodium/ ion) 

Det blir ikke mangel på råvarer til batterier..ikke på en million år engang...og det globale elbilsanget er opp 25 % så langt i år ift. i fjor..

Fossilbilen dør i dette 10året uansett om noen skulle ønske noe annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (På 21.12.2024 den 23.48):

Alle biler gikk ned så ja det er litt spesielt, siden grunnen til at elbilene går ned er pris og ikke som du prøver å få fra at elbil er over nå.

Dette er straffeskatter på elbiler som produserer i Kina som eksporteres til EU for salg som har gått massivt opp i pris pga dette. 

Så nei det har ikke noe med at det er elbiler men med skatter og avgifter spesielt i Tyskland men også i hele EU

Folk er blakke

Riktig..

EU prøver krampeaktig å redde den akterutseilte bilindustrien sin med å tolle kineserne ut av EU-markedet..

Det kommer garantert til å mislykkes og VW og de andre utkonkurrerte tyske bilprodusentene er ferdige helt enkelt...ingen av de lever i 2030.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.12.2024 den 9.07):

rekkevidden ikke holder mål.

Anonymkode: da14b...aeb

Hvor langt skal du egentlig?

Anonymkode: 9c235...1b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tått skrev (1 time siden):

Tror det her er det dummeste jeg har lest siste mnd..🤭😂.....Prisen på elbilbatterier har fallt 25% i år etter å ha fallt 40% i fjor..Fordi markedet flyter over av Litium og flere har begynt å lage batterier av salt og avfall fra skogsindustrien ..( sodium/ ion) 

Det blir ikke mangel på råvarer til batterier..ikke på en million år engang...og det globale elbilsanget er opp 25 % så langt i år ift. i fjor..

Fossilbilen dør i dette 10året uansett om noen skulle ønske noe annet.

Men det hjelper da ikke på de harde fakta hva du tror og ikke tror på?  Mener du at de europeiske tallene er fake? Mener du at råvareproblemene er oppdiktet?

Det koster ALTFOR mye å produsere en elbil, og færre og færre mener prisen står til nytten. Det hjelper ikke å tro på nisser og troll og eventyr, fakta lyver ikke. 

Anonymkode: 65a00...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (1 time siden):

Riktig..

EU prøver krampeaktig å redde den akterutseilte bilindustrien sin med å tolle kineserne ut av EU-markedet..

Det kommer garantert til å mislykkes og VW og de andre utkonkurrerte tyske bilprodusentene er ferdige helt enkelt...ingen av de lever i 2030.

Og meantime går de usubsidierte kinesiske elbilprodusentene konkurs. Ingen av de lever i 2030, for da er de fleste nye biler basert på bensin/diesel-drivlinje.

Anonymkode: 65a00...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jada, vi skjønner at hvis man legger til Norge så er ikke tallene så ille for Europa, men hvis man tenker seg om i 2 sekunder så er det jo enda verre stilt der ute når salget av elbil i hele Europa er så knøttlite at vi i steinrøysa påvirker statistikken enormt.

Anonymkode: 65a00...c08

Men det stemmer ikke, det er ikke Norge som er den store forskjellen, det er UK.

UK hadde en oppgang på 17.9% som gjør Norges bidrag lite i forhold.

Om du skal være så bombastisk i dine uttalelser så foreslår jeg du faktasjekker litt bedre.  

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Men det hjelper da ikke på de harde fakta hva du tror og ikke tror på?  Mener du at de europeiske tallene er fake? Mener du at råvareproblemene er oppdiktet?

Det koster ALTFOR mye å produsere en elbil, og færre og færre mener prisen står til nytten. Det hjelper ikke å tro på nisser og troll og eventyr, fakta lyver ikke. 

Anonymkode: 65a00...c08

Hvilke råvareproblemer? Eneste som hadde råvareproblemer var idioten som styrte Toyota tidligere...Verdens største batteriprodusenter CATL og BYD har problemer med å finne kjøpere til alle batteriene de produserer og NULL problemer med å skaffe råvarer..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (9 minutter siden):

Hvilke råvareproblemer? Eneste som hadde råvareproblemer var idioten som styrte Toyota tidligere...Verdens største batteriprodusenter CATL og BYD har problemer med å finne kjøpere til alle batteriene de produserer og NULL problemer med å skaffe råvarer..

Alle som produserer elbil sliter med råvaretilgang, les deg opp!

Anonymkode: da14b...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Alle som produserer elbil sliter med råvaretilgang, les deg opp!

Anonymkode: da14b...aeb

Jada jeg forstår du troller..men sikkert greitt å opplyse de som gidder lese det her likevel.

De eneste elbilprodusentene som produserer batterier er Tesla og BYD...Resten kjøper batterier ( stadig billigere) fra CATL som produserer 30 % av batteriene i verden, BYD som produserer 22%, eller LG som produserer ca. 20 % av verdens batterier...I tillegg til disse har du Tesla/ panasinic med ca 10% pluss noen mindre produsenter..

Ingen bilbrodusent opplever råvaremangel fordi de ikke produserer batterier. Hadde de produsert batterier hadde de heller ikke opplevd råvaremangel fordi det er rent oppspinn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (38 minutter siden):

Hvilke råvareproblemer? Eneste som hadde råvareproblemer var idioten som styrte Toyota tidligere...Verdens største batteriprodusenter CATL og BYD har problemer med å finne kjøpere til alle batteriene de produserer og NULL problemer med å skaffe råvarer..

Hvilken stein bor du under? Du som er forelsket i elbiler klarer vel å lese nyheter om elbiler? Det tyter ut nyheter om dette overalt, er du helt i egen boble?

De to største problemene for elbiler er enorme strømpriser og mangel på råvarer i følge European Automobile Manufacturers Association. Antar de vet hva de snakker om.

Anonymkode: 65a00...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...