AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #61 Del Skrevet 16 timer siden Er det bare meg som elsker dugnad? Gjøre noe for felleskapet og treffe andre mennesker du vanligvis ikke omgås😅 Dessverre fått en kronisk sykdom som har gjort meg mer el mindre sengeliggende og husbunden siste årene og savner virkelig å bidra på den måten.. Anonymkode: 00aaa...547 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #62 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): «Kjære dere som arrangerer fritidsaktiviteter med dugnader!» Du er klar over at de gjør det på dugnad? Gjerne flere dager i uken, hver uke, gjennom hele året…. Og så er det ramaskrik når noen andre må stille et par ettermiddager i uka i løpet av et helt år… Anonymkode: 654c8...0a7 Ikke sant Anonymkode: 9aa70...c2d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #63 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner bare ikke hvorfor det MÅ være en kiosk på alle arrangementer? Kan noen forklare meg hvorfor man ikke bare kan la være å ha kiosk? Anonymkode: 7dc87...6e3 Du klarer ikke tenke på det selv? De drar inn mye inntekter, alternativet er dyrere kontigent og andre dugnader Anonymkode: 9aa70...c2d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #64 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (56 minutter siden): En grunn til at vi foreldre ikke lar ungene delta på idrettsaktiviteter. Hadde aldri orket det der dugnadspresset. Anonymkode: 1ca7b...df0 Men barn skal dere ha! Anonymkode: 9aa70...c2d 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #65 Del Skrevet 16 timer siden Vi må skille epler og pærer her. Har ingen problemer med å forstå at idretten er avhengig av at noen stiller opp og gjør det om MÅ gjøres for å få gjennomført aktiviteten. Det er en naturlig konsekvens av at du har meldt barnet ditt på en aktivitet. Men alle dugnader som handler om å skaffe inntekter til klubben, det mener jeg det i mye større grad burde vært mulig å betale seg ut av. Ja, det argumenteres stadig for at uten disse dugnadene, så ville kontigenten blitt mye høyere, noen ville ikke hatt råd, osv. Da vil jeg si, at det er ikke kun penger som kan være en knapp ressurs, det kan også være tid og/eller overskudd i forskjellige kombinasjoner. Dette sinnsyke dugnadsjaget koster så mye i tid og overskudd og det er etter min mening minst like ekskluderende som at aktiviteten koster for mye penger for noen. Jeg mener også at barneidretten driver alt for dyrt og med alt for høyt ambisjonsnivå. I noen klubber går til og med foreldrenes tid og innsats i salgsdugnader med til å sponse A-laget. Det vil ikke jeg være med på. Anonymkode: 7dc87...6e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #66 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Idretten kunne blitt drevet enormt mye billigere hvis ikke idrettslobbyen hadde fått gjennomslag for at alle små og store idrettslag og fotballklubber må ha vanvittige idrettshaller, dyre cuper og helårsanlegg. Hvis dere måtte ta til takke med like kummerlige kår som teater- og korgruppene, som definitivt ikke har egnede scener og lydanlegg for eksempel, så hadde behovet for uendelige dugnader og usunne kiosker gått kraftig ned. Anonymkode: c7f61...51f Du vil ha utendørs idrett året rundt i Norge? Eller tenker du at man skal spille fotball inne i et klasserom eller i en kirkesal? Anonymkode: 678e3...f24 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #67 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg er ‘’en sånn’’ forelder som er super involvert, i fau, frivillig trener og arrangør og hele pakken!! Har 3 barn, så har holdt på noen år… Jeg er VELDIG tydelig på når jeg blir arrangør eller noe, og når det kommer nye foreldre inn, at dette er forventet av dere foreldre, MEN!! Jeg har også stor forståelse for at hver familie er forskjellig, og at hvis det er noen foreldre som av en eller annen grunn ikke har kapasitet eller mulighet til å ‘’bidra’’ , VÆR ÆRLIG med meg!! Så forteller jeg alltid at selvom jeg har kapasitet og mulighet nå, så har jeg ikke alltid hatt det! Når jeg ble skilt, hadde jeg ett år null kapasitet!! Så please vær ærlig med meg!! Jeg trenger ikke vite grunnen Jeg vil ikke spørre og grave Bare send meg en melding, ring, ta meg til siden, eller ett eller annet, og bare si ; Jeg har ikke kapasitet/overskudd eller noe..❤️ Jeg sier ikke noe videre til noen, jeg gir ingen dårlig samvittighet, jeg bare takker for ærligheten! Og det jeg opplevd etter jeg begynte med det, er at alt flyter bedre… Jeg vet hvem jeg har å spille på… Og de foreldrene som da ‘’alltid’’ bidrar, er ikke irritert eller noe på de som ikke bidrar.. Da vet alle parter at de barna som har foreldre som ikke ‘’bidrar’’ har en grunn for det!! Og de som da ikke bidrar, møter ikke irritasjon eller noe… Ja, det tok litt tid å innføre denne ‘’kulturen’’, men det var virkelig verdt det!! Anonymkode: 4a0d9...2c6 Jeg vet at du tenker at du er et godt menneske, men jeg fikk en dårlig magefølelse her. En skillsmisse er ingenting i forhold til det mange lever med år etter år. Du har enorm kapasitet og er ekstremt privilegert! Hvorfor trenger du at folk skal være så ærlige med deg? Det å fortelle at man ikke har mulighet til å bidra, er vel nok? Det ligger nesten alltid ekstremt mye bak. Eller er du en slags fastlege som ønsker å vurdere den enkeltes kapasitet? Det er din oppgave som leder å lage en kultur hvor foreldre ikke blir irritert på hverandre. Hvordan du legger fram ting for de andre foreldrene er det som avgjør dette. Ikke om folk har vært ærlige med deg om helsa si. Og det er myye lettere å være ærlig om at nå går jeg gjennom en skilsmisse og har lav kapasitet en periode. Enn at mor er innlagt på psykiatrisk med en alvorlig lidelse som ikke kommer til å gå over, men hun kan kanskje være hjemme av og til. Og noen barn har faktisk skikkelig dårlige foreldre også. Foreldre som aldri skulle hatt barn. Disse barna bør jo virkelig bli tatt godt i mot i idretten. Jeg har et slikt barn i mitt barns vennegjeng. Hun spiser middag hos oss nesten hver dag. Og er hos oss nesten hver helg. Hvorfor skal jeg bli irritert på foreldrene hennes? Hva med å bruke møtene i idrettslaget på å lage et mer lavterskel opplegg dersom dere strever med lavt oppmøte blant foreldre? Trenger man store skirenn eller kamper hver helg som krever kiosk? Er det nok for barna å bare trene på de vanlige treningene en periode? Kan vi lage noe sosialt hjemme hos dere en ettermiddag istedenfor å dra på leir? Føler ofte det er foreldrene som overdriver hvor seriøst dette trenger å være. Anonymkode: 9dde0...3aa 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #68 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du vil ha utendørs idrett året rundt i Norge? Eller tenker du at man skal spille fotball inne i et klasserom eller i en kirkesal? Anonymkode: 678e3...f24 Hvorfor må man spille året rundt? Mars t.o.m. oktober er vel bra nok? Anonymkode: 7dc87...6e3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #69 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du klarer ikke tenke på det selv? De drar inn mye inntekter, alternativet er dyrere kontigent og andre dugnader Anonymkode: 9aa70...c2d Jeg ønsker heller å betale mer, enn å stille opp på dugnader. Jeg kan alltids skrape sammen penger, jeg kan ikke endre på helsa mi. Og kanskje man også kan se på hvordan man kan kutte i utgifter? Anonymkode: 9dde0...3aa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #70 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg vet at du tenker at du er et godt menneske, men jeg fikk en dårlig magefølelse her. En skillsmisse er ingenting i forhold til det mange lever med år etter år. Du har enorm kapasitet og er ekstremt privilegert! Hvorfor trenger du at folk skal være så ærlige med deg? Det å fortelle at man ikke har mulighet til å bidra, er vel nok? Det ligger nesten alltid ekstremt mye bak. Eller er du en slags fastlege som ønsker å vurdere den enkeltes kapasitet? Det er din oppgave som leder å lage en kultur hvor foreldre ikke blir irritert på hverandre. Hvordan du legger fram ting for de andre foreldrene er det som avgjør dette. Ikke om folk har vært ærlige med deg om helsa si. Og det er myye lettere å være ærlig om at nå går jeg gjennom en skilsmisse og har lav kapasitet en periode. Enn at mor er innlagt på psykiatrisk med en alvorlig lidelse som ikke kommer til å gå over, men hun kan kanskje være hjemme av og til. Og noen barn har faktisk skikkelig dårlige foreldre også. Foreldre som aldri skulle hatt barn. Disse barna bør jo virkelig bli tatt godt i mot i idretten. Jeg har et slikt barn i mitt barns vennegjeng. Hun spiser middag hos oss nesten hver dag. Og er hos oss nesten hver helg. Hvorfor skal jeg bli irritert på foreldrene hennes? Hva med å bruke møtene i idrettslaget på å lage et mer lavterskel opplegg dersom dere strever med lavt oppmøte blant foreldre? Trenger man store skirenn eller kamper hver helg som krever kiosk? Er det nok for barna å bare trene på de vanlige treningene en periode? Kan vi lage noe sosialt hjemme hos dere en ettermiddag istedenfor å dra på leir? Føler ofte det er foreldrene som overdriver hvor seriøst dette trenger å være. Anonymkode: 9dde0...3aa Mener ikke jeg er godt menneske. Skriver jo også at de trenger IKKE forklare! Holder å si at de har ikke kapasitet eller noe.. Jeg spør ikke videre.. Jeg har jo ingen ting med hvorfor… 🤷♀️ Og jeg VET jeg ‘’priviligert’’ på ang tid og overskudd… Ingen trenger legge ut noe historie, mente bare vær ærlig om at en ikke har mulighet/kapasitet, så er det mitt ansvar (som arrangør) å løse kabalen.. Nevner bare skillsmissen, for det er ett lett emne, jeg trenger ikke utlevere historien min liksom heller.. 🤣 Stakkars dem da🙈 Så mente bare at de skulle være ærlige om at de ikke har mulighet til å bidra, og at de IKKE trenger si noe mer.. Anonymkode: 4a0d9...2c6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 15 timer siden #71 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men det er helt ok, la nå folk få velge selv hva de har ressurser, kapasitet og mulighet til. Vi med flere barn rekker faktisk ikke over alt av oppfølging og dugnader rundt fritidsaktivitetene. Alternativet da blir å ta ungen ut av aktivitetene og det er jo hvertfall trist og ekskluderende. Anonymkode: b89dd...2e8 Hvor mange barn har du egentlig? Forstår kommentaren om du har fire-fem eller flere. Men veldig mange med tre barn klarer det helt fint. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #72 Del Skrevet 15 timer siden Det er vel ingen problem å si til barnet sitt at de ikke får være med på idrett med mye dugnader fordi vi ikke har tid? Det er jo nøyaktig det samme som å si at man ikke har råd til andre idretter. Anonymkode: 6802b...119 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #73 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er det mulig å få inn et alternativ hvor man kan betale istedenfor å delta på dugnader? Sånn for de som ønsker det av div grunner🙏🙏🙏 Evt . hvorfor ikke? Anonymkode: b89dd...2e8 Du tenker ikke det er LITT uheldig at alle de med økonomi dårligere enn andre skal vise det tydelig for alle ved at det kun er de som driver dugnad? At alle andre barn må vite at barnet ditt bor i en familie med dårligere råd enn andre? Altså… tenk bare litt med hue da, på hvordan den løsningen hadde endt opp. Tiske-hviske «herregud, jeg så pappan til den nye gutten på dugnaden da jeg syklet i helga, han er sikkert dritfattig! Min pappa bare betaler han». VIL vi dit? Eller er det greiere for barna å få være i et fellesskap som ikke handler om du er rik eller fattig? eneste andre mulighet er da å kun kreve betaling. Og da blir aktiviteter for eliten og rikinger fordi kun de kan betale kostnadene. Vil vi det?! men det er ikke helt sant, siste mulighet er politisk engasjement. For hvorfor kunne ikke litt oljepenger gått til drift av idretten, så hadde alle sluppet dugnad, og alle kunne vært med. Men slik er det ikke politisk per nå. Anonymkode: 3baaf...45e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #74 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Salgsdugnader kan du jo fint betale deg ut av. Du kan jo også betale noen i familie eller omgangskrets til å ta kioskvakten for deg. Men det forutsetter jo at du selv skaffer den som skal ta vakten. Anonymkode: 049f4...fa1 Her er det «ikke lov». Dritirriterende. Vi MÅ ta i mot vaskeark, kluter, doruller, kaker etc. vi kan selvsagt kjøpe de selv, men det er jo dyrere enn å bare betale det klubben hadde tjent på det, og vi er ikke så glad i de produktene de selger. Anonymkode: b2dea...91f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #75 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Blir folk betalt for å være med på dugnad? Lederne kan jobbe gratis slik som alle de andre må. Anonymkode: 1ca7b...df0 De får som regel ikke betalt for å trene barnet ditt, det er noe de gjør på sin fritid.. Så forventer du at de skal gjøre enda mer dugnad? det minste du kan gjøre å stille opp på dugnad, eller droppe å ha barna dine på aktiviteter. Eller er det bare alle andre som skal gjøre dugnad🙄 Anonymkode: 8101b...1d4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #76 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er du seriøs nå? Lederne JOBBER JO ALLEREDE GRATIS! Er du en slik forelder som tror alle andre drømmer om å få tilbringe tid med akkurat ditt barn? Det er ingen som jobber så mye dugnad som lederne, og å da pålegge de enda mer, er rett og slett skikkelig dårlig stil, og selvsagt helt uakseptabelt. Anonymkode: ae9fd...0b3 Er disse lederne med på dugnad, får de jammen meg gjøre det gratis slik andre må. Tydelig forskjell på Kong Salomon og Jørgen Hattemaker, skjønner jeg. Anonymkode: 1ca7b...df0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #77 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er disse lederne med på dugnad, får de jammen meg gjøre det gratis slik andre må. Tydelig forskjell på Kong Salomon og Jørgen Hattemaker, skjønner jeg. Anonymkode: 1ca7b...df0 Vet ikke hvilke ledere du snakker om, men alle trenere, instruktører, styremedlemmer, lagledere, oppmenn osv som jeg vet om gjør det gratis - møter, planlegging, treninger, kamper/stevner og alt av ting og tang jeg ikke kommer på nå i farten - vi bruker av fritiden vår, uten å få en krone for det. Pluss at vi deltar selvfølgelig på dugnader på lik linje med andre foresatte. Skjønner ikke hva du babler om? Anonymkode: e046d...360 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buxus Skrevet 12 timer siden #78 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg skjønner bare ikke hvorfor det MÅ være en kiosk på alle arrangementer? Kan noen forklare meg hvorfor man ikke bare kan la være å ha kiosk? Anonymkode: 7dc87...6e3 Min klubb hadde i fjor en omsetning i kiosken på nærmere 2 millioner kroner. Derfor kan man ikke bare la være å ha kiosk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #79 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (44 minutter siden): De får som regel ikke betalt for å trene barnet ditt, det er noe de gjør på sin fritid.. Så forventer du at de skal gjøre enda mer dugnad? det minste du kan gjøre å stille opp på dugnad, eller droppe å ha barna dine på aktiviteter. Eller er det bare alle andre som skal gjøre dugnad🙄 Anonymkode: 8101b...1d4 Mine barn går ikke på idrett. Anonymkode: 1ca7b...df0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #80 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Er disse lederne med på dugnad, får de jammen meg gjøre det gratis slik andre må. Tydelig forskjell på Kong Salomon og Jørgen Hattemaker, skjønner jeg. Anonymkode: 1ca7b...df0 Hva i huleste er det du babler om??? De jobber jo gratis, de stiller på dugnad HVER FORBASKA UKE for at andres barn skal ha fritidsaktiviteter å gå på. Andre foreldre stiller på dugnad kanskje 3-4 ganger i året. Trenere og ledere gjør gratis dugnad HVER UKE! Hvilken verden er det du lever i? Trenere og ledere står gjerne ikke i kiosken rett og slett fordi de allerede gjør minst ti ganger så mye dugnad som alle andre. De får IKKE BETALT for jobben de gjør. I vår klubb stiller vi trenere gratis på trening 4 timer i uka pluss kamper (gjerne 3-4 timer pr kamp om det er litt kjørevei), vi bruker tid på å planlegge treningene, vi følger opp barn med ekstra behov og foreldre med kontrollbehov, vi planlegger cuper, avslutninger, treningsweekend, og lista fortsetter. Vi får ikke en eneste krone for jobben. Og så sitter du der og kjaser om Jørgen hattemaker og kong salomon? Har du vondt for det? Det er slike foreldre som deg som gjør at vi ikke gidder mer! Anonymkode: ae9fd...0b3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå