AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden Min niese i 10 klasse har lyst å bli frisør, men har fått vite at i 1 vgs heter linjen; "Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign". Hun har ingen interesse av blomster og interiør, og forstår ikke hvorfor man må ha disse fagene det første året, og hun ønsker å starte på frisør første året på vgs. Jeg forstår at det er for at elevene skal få fordype seg kreativt, og for de som ikke er helt sikker på hva de ønsker å bli, er dette en grei linje for å prøve ut ulike typer yrker. Er det slike linjer på alle vgs skoler? Anonymkode: 84e61...1ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #2 Del Skrevet 3 timer siden Aner ikke. Den gang jeg gikk ble frisør så gikk vi formgivningsfag første året på vgs. Da gikk det mye i fargelære og tegning. Hun kan evt søke på frisørskole. Anonymkode: d582c...e4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Del Skrevet 3 timer siden Har du aldri gått på skole selv? Anonymkode: d15f2...0be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Min niese i 10 klasse har lyst å bli frisør, men har fått vite at i 1 vgs heter linjen; "Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign". Hun har ingen interesse av blomster og interiør, og forstår ikke hvorfor man må ha disse fagene det første året, og hun ønsker å starte på frisør første året på vgs. Jeg forstår at det er for at elevene skal få fordype seg kreativt, og for de som ikke er helt sikker på hva de ønsker å bli, er dette en grei linje for å prøve ut ulike typer yrker. Er det slike linjer på alle vgs skoler? Anonymkode: 84e61...1ec Ja. Alle fagbrevslinjer er lagt opp med felles fag på vg 1, spesialiserte fag på vg 2, og praksis i år 3-4 (og evt 1 år påbygg). Har ingenting å gjøre med "å ikke vite hva man vil bli" eller "prøve ut ulike yrker". Det er fordi disse yrkene trenger en del felles fag. Er det samme på kokk- og servitørlinja, eller elektrofag, eller helsefag. Sånn er det for alle linjer unntatt de med studiespesialiserende. Og det var også slik før, bare at det het noe litt annet. Du kan lese mer om systemet her: https://www.vilbli.no/nb/no Anonymkode: 976b0...e7c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Min niese i 10 klasse har lyst å bli frisør, men har fått vite at i 1 vgs heter linjen; "Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign". Hun har ingen interesse av blomster og interiør, og forstår ikke hvorfor man må ha disse fagene det første året, og hun ønsker å starte på frisør første året på vgs. Jeg forstår at det er for at elevene skal få fordype seg kreativt, og for de som ikke er helt sikker på hva de ønsker å bli, er dette en grei linje for å prøve ut ulike typer yrker. Er det slike linjer på alle vgs skoler? Anonymkode: 84e61...1ec Det er helt normalt for yrkesfag at det første året er mer generelt også smaler valgene inn på år to. Så nei, hun kan ikke begynne rett på frisør. Anonymkode: ef957...896 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du aldri gått på skole selv? Anonymkode: d15f2...0be Allmennfaglig for 25 år siden Ts Anonymkode: 84e61...1ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja. Alle fagbrevslinjer er lagt opp med felles fag på vg 1, spesialiserte fag på vg 2, og praksis i år 3-4 (og evt 1 år påbygg). Har ingenting å gjøre med "å ikke vite hva man vil bli" eller "prøve ut ulike yrker". Det er fordi disse yrkene trenger en del felles fag. Er det samme på kokk- og servitørlinja, eller elektrofag, eller helsefag. Sånn er det for alle linjer unntatt de med studiespesialiserende. Og det var også slik før, bare at det het noe litt annet. Du kan lese mer om systemet her: https://www.vilbli.no/nb/no Anonymkode: 976b0...e7c Takk🙂 Ts Anonymkode: 84e61...1ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå