Gå til innhold

Jeg trenger "hjelp" fra andre pårørende/kreft

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Takk for svar:hjerte:

Jeg vil jo egentlig forstå svulstens natur, hvorfor den kom? hvordan kan den det og leger ikke forstår? 

Anonymkode: 5c9db...74a

Kreft er komplisert, og har sjeldent noe konkret svar (dessverre). Man begynner å forstå mer på overordnet nivå, og i blant også personlig. Noen krefttyper har direkte risikofaktorer (f.eks. røyking og lungekreft), mens mye er vanskelig å si hva det kommer av. På en del krefttyper i dag så begynner man å se at man f.eks. har feil i ulike deler av DNA-et (såkalte genmutasjoner). Som oftest er det ingenting pasienten har spesifikt gjort, og det er vanskelig/umulig å si for legen akkurat hva som har ført til dette. Og ofte spiller det egentlig ingen rolle heller - for prognose og behandling.

Svulstens natur forskes det mye på om dagen - med genuttrykk, hvordan de sprer seg etc. Kreft er i dag mye mer komplisert enn det man trodde for bare få år siden. Heldigvis går forskningen i riktig vei - og kanskje vet man mer om ikke så mange år igjen :) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mor sin kreft fikk vi aldri svar på hva slags kreft det var, hvor den begynte og hva var best behandling. Hun fikk kun cellegift. 
Det var ca 800 mennesker i norge som fikk en kreft der de ikke ante noen ting. Det er vanskelig å stå, man vil gjerne vite hvorfor og hvor. 
Håper din venn blir frisk fort igjen❤️

Anonymkode: e98ba...784

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er vel noe spesielt at de ikke vet hvilke kreft det er snakk om??????? hvordan kan de da tilby stråling som eneste alternativ?

Ja, jeg er nærmest av de alle, og jeg er forbanna.

De er nok i prosess med å finne ut av det. Vi bor i Norge. Har ikke vedkommende tatt f eks PET scan og utvidede blodprøver, biopsi av svulst?

Anonymkode: 5b078...8c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Behandlingsplanen er jo kun stråling, de visste ikke så mye selv!

Jeg forstår ikke hvordan leger bare kan tro og ikke finne ut hvilken kreft det er?) eneste vi vet er at det ikke er spredning.

Noen utenlandske sykehus som kan hjelpe? kreften ser ut som havregrøt og er lokalisert bak øret, spiser opp tinningbein.

Vi fikk ikke se bilder, ingen oppløftende ord, kun stråling, laging av maske, det var helt j SURRALISTISK. Min venn kom inn for en infeksjon og så dette????????????????????????? 

Så det er tatt bilder? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte man ikke vet alt. Men man må stole på ekspertisen. Selv har jeg en forholdsvis diger hjernesvulst som ikke kan opereres. Jeg forstår ikke hvorfor, men har blitt forklart at svulsten har vrikket seg inn i hjernen. Jeg har fått cellegift og svulsten har trukket seg litt tilbake. Jeg må slå meg til ro med at dette er en type hjernekreft jeg dør med og ikke av. Jeg har gode folk rundt meg men hadde blitt superstresset om jeg hadde en pårørende som svirret rundt og snakket om sykehus i utlandet etc. 

Mitt råd til deg, ts, lytt til den syke og evt bruk Kreftforeningen. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så det er tatt bilder? 

Det er tatt CT, MR og vevsprøver.

På bilder ser kreft ut som "flytende havregrøt"

Leger har renset "sted" på kreftsvulst, tilfeldig en overlege som ba om CT.

Det etter 3 sterke antibiotikakurer som ikke hjalp, de trodde det var en vanlig infeksjon. Jeg oppfattet dessverre teamet som litt lite empatiske og bruk av harde ord, det var traumatisk for oss, det ble nevnt tannlege før vi var kommet inn i rommet til legene, vi skjønte INGENTING. 

Vi sliter med traume etter møte, jeg sliter med å stole på legene etter dette, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stor pike skrev (8 minutter siden):

Det er ofte man ikke vet alt. Men man må stole på ekspertisen. Selv har jeg en forholdsvis diger hjernesvulst som ikke kan opereres. Jeg forstår ikke hvorfor, men har blitt forklart at svulsten har vrikket seg inn i hjernen. Jeg har fått cellegift og svulsten har trukket seg litt tilbake. Jeg må slå meg til ro med at dette er en type hjernekreft jeg dør med og ikke av. Jeg har gode folk rundt meg men hadde blitt superstresset om jeg hadde en pårørende som svirret rundt og snakket om sykehus i utlandet etc. 

Mitt råd til deg, ts, lytt til den syke og evt bruk Kreftforeningen. 

Jeg snakker ikke om utlandet til min venn.

Tusen takk for at du deler og for svar:hjerte: ønsker deg alt godt:hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

De er nok i prosess med å finne ut av det. Vi bor i Norge. Har ikke vedkommende tatt f eks PET scan og utvidede blodprøver, biopsi av svulst?

Biopsi, utvidede blodprøver, CT, MR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuttery skrev (44 minutter siden):

Jeg jobber i spesialisthelsetjenesten med kreftbehandling og kan si så meget som:

- Noen svulster opereres, noen gir man cellegift for, og noen stråler man. Det kommer an på type svulst, krefttype, hvor vidt den er tilgjengelig for ulik behandling etc.

- Alle typer svulster kan/bør ikke opereres. Grunner til dette kan være at man står i risiko for å skade andre strukturer, at de ikke vil kunne klare å fjerne hele svulsten (=nytteløst), at svulsten ikke er solid (da må de ta mye ekstra vev rundt, noe det ikke er mulighet til f.eks. i ansiktet).

- Noen type svulster responderer erfaringsmessig best på f.eks stråling.

- For å behandle en svulst vil man i de fleste tilfeller, der det er mulig, ta en vevsprøve (biopsi) for å vite hvilken type kreft det er, for å gi best behandling.

- Noen ganger er prøvesvar nok for å starte behandling.

- Noen ganger må behandling startes før biopsisvar har kommet, selv om man ikke er 100% klar over hva det er.

- Ofte er det mye som pasient/pårørende ikke har fått med seg eller forstått angående det som skjer (utredning/behandling).

- Leger kan forklare ting for komplisert eller glemme å si ting, slik at informasjon ikke når frem

Tusen hjertelig takk for svar.:hjerte:

Og til dere alle som svarer, det betyr veldig mye for meg.💞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreftkoordinator i kommunen kan tilby noen å snakke med, både til den syke og til pårørende. Jeg har hatt kreft selv og fikk god hjelp hos dem til å sortere tanker, "oversette" epikriser fra fagspråk til forståelig språk og har fortsatt beskjed om at det er bare å ringe hvis det er noe og det er et halvt år siden jeg ble erklært frisk. Og fikk stadig beskjed om at mannen min kunne ringe hvis han trengte noe å prate med.

Er det et Vardesenter i nærheten kan kun kontakte dem. 

Anonymkode: 1a0eb...f9b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man klassifiserer krefttyper, undersøker man svulsten for histologiske markører som er spesifikke for de ulike kreftvariantene. Av og til har svulsten imidlertid uklare eller manglende trekk, noe som gjør det vanskelig, eller i noen tilfeller umulig, å plassere den i en bestemt kategori.

Dette kan skyldes at svulsten har egenskaper som overlapper med flere kjente krefttyper, eller at den mangler karakteristiske trekk som gjør den gjenkjennelig. I andre tilfeller kan svulsten tilhøre en sjelden eller ukjent krefttype som ikke er tilstrekkelig kartlagt.

Denne begrensningen er spesielt relevant for sjeldne krefttyper, hvor det ofte mangler nok forskningsdata og etablerte diagnostiske markører. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...