AnonymBruker Skrevet 21. desember #1 Del Skrevet 21. desember En dyrbar nær venn av meg har fått kreft, fastlegen tok ikke en gang en blodprøve og avfeide det med "at det ikke var noe i veien med kroppsdel" så jeg bestilte privat hos Aleris. Aleris henviste sykehus, og sykehuset gjorde sitt ( noe feilbehandling i en mnd tid ) men fikk fart på sakene etter en mnd tid. Snakket med leger i dag, på et gravalvorlig rom, de kunne ikke si hvilken svulst det var (?) de kunne ikke operere (?) de tilbyr stråling, takknemlig for det, men hvordan kan de stråle svulster de ikke vet hva er??? Er det noen der ute med informasjon om hvordan vi kan få mer hjelp? jeg vil gjerne vite hvilke type svulst /kreft det er og hvordan det kan ha oppstått, legene skjønte lite av svulsten. ? Anonymkode: 5c9db...74a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember #2 Del Skrevet 21. desember AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En dyrbar nær venn av meg har fått kreft, fastlegen tok ikke en gang en blodprøve og avfeide det med "at det ikke var noe i veien med kroppsdel" så jeg bestilte privat hos Aleris. Aleris henviste sykehus, og sykehuset gjorde sitt ( noe feilbehandling i en mnd tid ) men fikk fart på sakene etter en mnd tid. Snakket med leger i dag, på et gravalvorlig rom, de kunne ikke si hvilken svulst det var (?) de kunne ikke operere (?) de tilbyr stråling, takknemlig for det, men hvordan kan de stråle svulster de ikke vet hva er??? Er det noen der ute med informasjon om hvordan vi kan få mer hjelp? jeg vil gjerne vite hvilke type svulst /kreft det er og hvordan det kan ha oppstått, legene skjønte lite av svulsten. ? Anonymkode: 5c9db...74a Hvis ikke onkologene vet hvilke type kreft pasienten din har fått, så er det vel ingen andre som sitter på informasjon. Er du oppført som nærmeste pårørende og har tillatelse til å innhente informasjon? Anonymkode: d960b...447 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember #3 Del Skrevet 21. desember For å være helt sikker på hvilken kreft det er må de vel ta biopsi av svulsten tror jeg. Hvor er svulsten? De er nok usikker på om det er primærsvulsten, eller om det er spredning fra andre typer kreft. Anonymkode: 2878c...f54 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember #4 Del Skrevet 21. desember AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis ikke onkologene vet hvilke type kreft pasienten din har fått, så er det vel ingen andre som sitter på informasjon. Er du oppført som nærmeste pårørende og har tillatelse til å innhente informasjon? Anonymkode: d960b...447 Det er vel noe spesielt at de ikke vet hvilke kreft det er snakk om??????? hvordan kan de da tilby stråling som eneste alternativ? Ja, jeg er nærmest av de alle, og jeg er forbanna. Anonymkode: 5c9db...74a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember #5 Del Skrevet 21. desember AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For å være helt sikker på hvilken kreft det er må de vel ta biopsi av svulsten tror jeg. Hvor er svulsten? De er nok usikker på om det er primærsvulsten, eller om det er spredning fra andre typer kreft. Anonymkode: 2878c...f54 De har tatt biopsi, det er ingen spredning- de tror kanskje det startet i spyttkjertelen- det er bak øret. Anonymkode: 5c9db...74a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember #6 Del Skrevet 21. desember AnonymBruker skrev (10 minutter siden): En dyrbar nær venn av meg har fått kreft, fastlegen tok ikke en gang en blodprøve og avfeide det med "at det ikke var noe i veien med kroppsdel" så jeg bestilte privat hos Aleris. Aleris henviste sykehus, og sykehuset gjorde sitt ( noe feilbehandling i en mnd tid ) men fikk fart på sakene etter en mnd tid. Snakket med leger i dag, på et gravalvorlig rom, de kunne ikke si hvilken svulst det var (?) de kunne ikke operere (?) de tilbyr stråling, takknemlig for det, men hvordan kan de stråle svulster de ikke vet hva er??? Er det noen der ute med informasjon om hvordan vi kan få mer hjelp? jeg vil gjerne vite hvilke type svulst /kreft det er og hvordan det kan ha oppstått, legene skjønte lite av svulsten. ? Anonymkode: 5c9db...74a De vet ikke hvilken type svulst det er før de har fått tatt prøver av den. Noen svulster kan ikke opereres fordi de sitter grodd fast i f.eks blodårer, eller annet vev. Da er stråling alternativet, eventuelt finnes det andre behandlinger avhengig av hvor / hvilken type kreft det er. De vet jo HVOR svulsten sitter. Men det kan være spredning så dette pleier de vel sjekke med CT.. Anonymkode: 222b8...af7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember #7 Del Skrevet 21. desember De må ofte ta biopsi for å vite hvilken type svulst det er. Altså fysisk celleprøve de kan se på i mikroskop. Stråling vil krympe svulsten. Det er ikke alltid de opererer. Noen ganger krymper de og tar resten med operasjon, andre ganger stråler de eller bruker cellegift hele veien. Legene legger behandlingsplan etter beste praksis for akkurat det tilfellet. Er dere på et stort bra sykehus? Anonymkode: 569e2...45b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember #8 Del Skrevet 21. desember AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er vel noe spesielt at de ikke vet hvilke kreft det er snakk om??????? hvordan kan de da tilby stråling som eneste alternativ? Ja, jeg er nærmest av de alle, og jeg er forbanna. Anonymkode: 5c9db...74a Hvorfor er du forbanna? Anonymkode: 2878c...f54 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember #9 Del Skrevet 21. desember AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De må ofte ta biopsi for å vite hvilken type svulst det er. Altså fysisk celleprøve de kan se på i mikroskop. Stråling vil krympe svulsten. Det er ikke alltid de opererer. Noen ganger krymper de og tar resten med operasjon, andre ganger stråler de eller bruker cellegift hele veien. Legene legger behandlingsplan etter beste praksis for akkurat det tilfellet. Er dere på et stort bra sykehus? Anonymkode: 569e2...45b Ja, sykehuset er bra. Anonymkode: 5c9db...74a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember #10 Del Skrevet 21. desember AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er vel noe spesielt at de ikke vet hvilke kreft det er snakk om??????? hvordan kan de da tilby stråling som eneste alternativ? Ja, jeg er nærmest av de alle, og jeg er forbanna. Anonymkode: 5c9db...74a Det er flere typer kreft som kan vokse i samme organer. Så for eksempel hjernekreft er ikke 1 ting, det er vel 5-6 typer. Men de har stråling, cellegift, og operasjon å velge blant. Og kanskje immunoterapi. Anonymkode: 569e2...45b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember #11 Del Skrevet 21. desember AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor er du forbanna? Anonymkode: 2878c...f54 De har sett "trekk, hovenhet" "ingen virkning av kraftig antibiotika" "smerter" osv uten å ta ct i mange uker Anonymkode: 5c9db...74a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember #12 Del Skrevet 21. desember AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er flere typer kreft som kan vokse i samme organer. Så for eksempel hjernekreft er ikke 1 ting, det er vel 5-6 typer. Men de har stråling, cellegift, og operasjon å velge blant. Og kanskje immunoterapi. Anonymkode: 569e2...45b Det har ikke spredt seg, ingen tegn på kreft fra andre organer. Det blir tilpasset maske og stråling hver dag. Anonymkode: 5c9db...74a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember #13 Del Skrevet 21. desember AnonymBruker skrev (7 timer siden): De har tatt biopsi, det er ingen spredning- de tror kanskje det startet i spyttkjertelen- det er bak øret. Anonymkode: 5c9db...74a Det er ikke sånn at operasjon er beste behandling for all type kreft. Du sier jo også at det er tatt biopsi, da vil de også ha fått et prøvesvar som de har utarbeidet behandlingsplan for. Stol på spesialister og prøv å senk skuldrene. For å få luftet tankene og redselen, så vit at Kreftforeningen har en rådgivningstelefon som kan kontaktes. Selv om de ikke er involvert i denne behandlingen, så har de god kunnskap om beslutninger og valg av oppfølging for ulike kreftformer. Masse lykke til! Anonymkode: c9470...843 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember #14 Del Skrevet 21. desember AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke sånn at operasjon er beste behandling for all type kreft. Du sier jo også at det er tatt biopsi, da vil de også ha fått et prøvesvar som de har utarbeidet behandlingsplan for. Stol på spesialister og prøv å senk skuldrene. For å få luftet tankene og redselen, så vit at Kreftforeningen har en rådgivningstelefon som kan kontaktes. Selv om de ikke er involvert i denne behandlingen, så har de god kunnskap om beslutninger og valg av oppfølging for ulike kreftformer. Masse lykke til! Anonymkode: c9470...843 Behandlingsplanen er jo kun stråling, de visste ikke så mye selv! Jeg forstår ikke hvordan leger bare kan tro og ikke finne ut hvilken kreft det er?) eneste vi vet er at det ikke er spredning. Noen utenlandske sykehus som kan hjelpe? kreften ser ut som havregrøt og er lokalisert bak øret, spiser opp tinningbein. Vi fikk ikke se bilder, ingen oppløftende ord, kun stråling, laging av maske, det var helt j SURRALISTISK. Min venn kom inn for en infeksjon og så dette????????????????????????? Anonymkode: 5c9db...74a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember #15 Del Skrevet 21. desember AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Behandlingsplanen er jo kun stråling, de visste ikke så mye selv! Jeg forstår ikke hvordan leger bare kan tro og ikke finne ut hvilken kreft det er?) eneste vi vet er at det ikke er spredning. Noen utenlandske sykehus som kan hjelpe? kreften ser ut som havregrøt og er lokalisert bak øret, spiser opp tinningbein. Vi fikk ikke se bilder, ingen oppløftende ord, kun stråling, laging av maske, det var helt j SURRALISTISK. Min venn kom inn for en infeksjon og så dette????????????????????????? Anonymkode: 5c9db...74a Det er ikke «kun» stråling, da er det stråling som er det mest effektive valget. Kreft i skjelettet behandles ofte nettopp med stråling. Biopsisvar har nok gitt en riktig indikasjon på hva som bør gjøres. Og det er bra at det ikke er funnet spredning. Om du er nærmeste pårørende, så be om en ny samtale med behandlerne, for å få mer informasjon. Spør direkte hvorfor dette behandlingsvalget er gjort, og ikke operasjon eller cellegift. Om det er kreftsykepleier involvert i behandlingen, så har de ofte mer tid å forklare. Jeg forstår at du er sint, redd og opprørt. Men tenk på den som er syk, det er ikke sikkert det er god hjelp for hen å bekymre seg for om jeg burde vært i utlandet nå, og så tvil om dette er riktig valg. Det gjør kanskje situasjonen bare verre. Etter strålingen gjøres nye bilder for å se om situasjonen har stabilisert seg. Anonymkode: c9470...843 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember #16 Del Skrevet 21. desember Det er ikke helt uvanlig at kreftbehandlingen starter før de vet akkurat hvilken type kreft det er. Stråling på svulst virker, derfor starter de stråling. Så tar de prøver at svulsten og får bestemt hvilken type svulst det er og ut i fra svaret bestemmer de videre behandling. Kreft er brutalt og plutselig. Man går ofte fra en normal hverdag til en hverdag som er snudd helt på hodet. Det vil ta tid, men man venner seg til den nye hverdagen også. Sykehuset har ofte tilbud om samtaler for syke og pårørende. Bruk Kreftforeningen sine tilbud. Anonymkode: eb48d...67a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember #17 Del Skrevet 21. desember AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er ikke «kun» stråling, da er det stråling som er det mest effektive valget. Kreft i skjelettet behandles ofte nettopp med stråling. Biopsisvar har nok gitt en riktig indikasjon på hva som bør gjøres. Og det er bra at det ikke er funnet spredning. Om du er nærmeste pårørende, så be om en ny samtale med behandlerne, for å få mer informasjon. Spør direkte hvorfor dette behandlingsvalget er gjort, og ikke operasjon eller cellegift. Om det er kreftsykepleier involvert i behandlingen, så har de ofte mer tid å forklare. Jeg forstår at du er sint, redd og opprørt. Men tenk på den som er syk, det er ikke sikkert det er god hjelp for hen å bekymre seg for om jeg burde vært i utlandet nå, og så tvil om dette er riktig valg. Det gjør kanskje situasjonen bare verre. Etter strålingen gjøres nye bilder for å se om situasjonen har stabilisert seg. Anonymkode: c9470...843 Mine tanker deles ikke med den som er syk dersom det ikke er regi av oppløfting, støtte, varme og omsorg og tilstedeværelse. Operasjon vil føre til død. Takk for svar. Anonymkode: 5c9db...74a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember #18 Del Skrevet 21. desember AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke helt uvanlig at kreftbehandlingen starter før de vet akkurat hvilken type kreft det er. Stråling på svulst virker, derfor starter de stråling. Så tar de prøver at svulsten og får bestemt hvilken type svulst det er og ut i fra svaret bestemmer de videre behandling. Kreft er brutalt og plutselig. Man går ofte fra en normal hverdag til en hverdag som er snudd helt på hodet. Det vil ta tid, men man venner seg til den nye hverdagen også. Sykehuset har ofte tilbud om samtaler for syke og pårørende. Bruk Kreftforeningen sine tilbud. Anonymkode: eb48d...67a Takk for svar Jeg vil jo egentlig forstå svulstens natur, hvorfor den kom? hvordan kan den det og leger ikke forstår? Anonymkode: 5c9db...74a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember #19 Del Skrevet 21. desember Så vondt situasjon ❤️ Jeg er også veldig bekymret for et familiemedlem som har fått kreft. Og sitter med veldig mange spørsmål som det bare ikke er mulig å få svar på pr. nå. Men kjenner veldig behov for svarene, for å vite noe om hvor mye håp det er. I mitt familiemedlems tilfelle vil de pr. nå ikke gjøre biopsi av en svulst pga. en mulig fare for spredning om de gjør det. Så de er ikke helt sikker på at den er kreft, men tror det. De vet ikke om den i så fall er spredning, eller om det har oppstått to typer kreft samtidig. En annen svulst har de sjekket, og her fant de kreft, og fant ut hva slags type det var. Men de vet ikke om det er hovedsvulsten, og har grunn til å anta at det er en metastase, uten at jeg vet hvorfor det. Det mistenker at de ikke har funnet den opprinnelige svulsten, og kanskje aldri gjør det, så det kan tydeligvis også skje. Generelt så tenker jeg at når det tar tid å finne og få klare svar, så er det fordi de det ikke alltid er så lett å finne dem. At de velger stråling i deres tilfelle, vil jeg tro handler om at de ikke kan operere, og da er det bra de starter med stråling med det samme. Og så vil videre behandling avgjøres når de vet mer. Uansett, jeg føler virkelig med deg og vennen din. Håper dere får noen gode svar snart, og at dette går bra ❤️ Anonymkode: 7dda3...f70 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 21. desember #20 Del Skrevet 21. desember Jeg jobber i spesialisthelsetjenesten med kreftbehandling og kan si så meget som: - Noen svulster opereres, noen gir man cellegift for, og noen stråler man. Det kommer an på type svulst, krefttype, hvor vidt den er tilgjengelig for ulik behandling etc. - Alle typer svulster kan/bør ikke opereres. Grunner til dette kan være at man står i risiko for å skade andre strukturer, at de ikke vil kunne klare å fjerne hele svulsten (=nytteløst), at svulsten ikke er solid (da må de ta mye ekstra vev rundt, noe det ikke er mulighet til f.eks. i ansiktet). - Noen type svulster responderer erfaringsmessig best på f.eks stråling. - For å behandle en svulst vil man i de fleste tilfeller, der det er mulig, ta en vevsprøve (biopsi) for å vite hvilken type kreft det er, for å gi best behandling. - Noen ganger er prøvesvar nok for å starte behandling. - Noen ganger må behandling startes før biopsisvar har kommet, selv om man ikke er 100% klar over hva det er. - Ofte er det mye som pasient/pårørende ikke har fått med seg eller forstått angående det som skjer (utredning/behandling). - Leger kan forklare ting for komplisert eller glemme å si ting, slik at informasjon ikke når frem 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå