Gå til innhold

Hvordan løse dugnader når man har søsken med utviklingshemming?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du tar det opp med lagleder og forteller at dere har barn med behov som gjør at dere ikke kan stille opp når ikke begge foreldre er hjemme. Men at dere kan lage vaffelrøre eller bistå på andre måter. Dette ordner seg. Jeg har også barn med behov som gjør at alt ikke alltid er så enkelt, men jeg har vært ærlig om det og det har gått fint til nå. 

Anonymkode: db995...ffd

Det skal vi. Kan lage vaffelrøre , kaker, snittefat og annen produksjon eller betale for at vi ikke lang Men å stå vakt eller selge noe de gangene en av oss er alene med barna går ikke. 

mange lurer på på autisme er en utviklingshemming. Alle med autisme er forskjellig. Min 4 åring er non verbal, tåler lite avvik fra rutiner og lager mye lyder/bråk/stikker av

og dere som sier jeg prøver å lure meg unna dugnad . Er dete helt blåst? Skal vi og det friske barnet straffes fordi vi har et barn med spesielle behov?jeg har jo skrevet flere ganger vi kan bidra når jeg ikke har jobbhelg/kveldsvakt .  

Min familie er i en annen landsdel. Mim manns far er død, og min manns mor klarer ikke å ha 4 åringen alene. Han er for vanskelig . Ikke alle har en stor landsby som stiller opp i tide og utide 

Anonymkode: db219...d80

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frøkenfryden skrev (52 minutter siden):

Nei, ikke nødvendigvis. Flere med autisme har vanlig evnenivå. Man kaller autisme gjerne for nevroutviklingsforstyrrelse om man skal bruke et annet ord. 

Og flere har det ikke. Gjør et google søk og les dere opp om dere ikke kan noe om autisme. Ikke diskuter her.  

Barnet er 4 år, så diagnosen er nok barneautisme, det er en utviklingsforstyrrelse og mange har tileggsdiagnoser som utviklingshemming, adhd, eplepsi ++

her en en lik: https://www.helsenorge.no/sykdom/utviklingsforstyrrelser/autisme/

Anonymkode: c9704...369

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det skal vi. Kan lage vaffelrøre , kaker, snittefat og annen produksjon eller betale for at vi ikke lang Men å stå vakt eller selge noe de gangene en av oss er alene med barna går ikke. 

mange lurer på på autisme er en utviklingshemming. Alle med autisme er forskjellig. Min 4 åring er non verbal, tåler lite avvik fra rutiner og lager mye lyder/bråk/stikker av

og dere som sier jeg prøver å lure meg unna dugnad . Er dete helt blåst? Skal vi og det friske barnet straffes fordi vi har et barn med spesielle behov?jeg har jo skrevet flere ganger vi kan bidra når jeg ikke har jobbhelg/kveldsvakt .  

Min familie er i en annen landsdel. Mim manns far er død, og min manns mor klarer ikke å ha 4 åringen alene. Han er for vanskelig . Ikke alle har en stor landsby som stiller opp i tide og utide 

Synes dere er veldig på for at søsken til en med autisme skal få en normal barndom.

Er selv mamma til en med lett pu , autisme og epilepsi. Har to barn til. Og som deg jobber turnus.

Vi har en tyngere vei å gå, men god kommunikasjon løser mye.

Er du medlem i autisme foreningen? Mange gode tips der.

Lykke til og du det er lov å klappe seg selv på skulderen💙

Anonymkode: f68c4...854

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ordner seg. Vi tilpasser til alle som melder inn spesielle behov. F.eks. kan dere heller dele ut ‘flyers’ i postkasser for andre hvis det er aktuelt etter hvert eller stille med vaffelrøre, så kan andre steke den. 

Man merker lett hvis folk bare er late og det er noe helt annet. 

Anonymkode: 7af57...e5e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytter med noen foreldre at du alltid baker og de tar fysiske økter eller du betaler en ungdom eller for familie til å stille opp. Jeg har møtt naboer, tanter, onkler, besteforeldre i kiosken/dugnad. Ditt ansvar å finne løsning.

Vi har ikke alltid kunne stille heller pga flere barn og jobb og det andre barnet trengte oss mere så har byttet og fått svigermor til å ta en vakt. 

Forklarer du om utfordringer i forkant og forsøker å være løsningsorientert så går det nok greit å misse en del dugnader, men å bare droppe dugnad uten å prøve å finne løsning så ber jeg deg om å holde barnet ditt unna aktiviteten, da er det ikke noe for dere!!!

Anonymkode: e2bef...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Dere skal ta de hensyn dere trenger, men for å spore av litt og som et råd fra riktig plass i hjertet. Fra en mamma til en annen mamma. Dersom dere vurderer avlastingshjem/bolig, som kommer på et tidspunkt, så vil jeg anbefale å sette igang den prosessen nå. Det kan ta tid og for sårbare barn så er det enklere når de er små enn når de er store. For deres egen del og det andre barnet ❤️

Anonymkode: db995...ffd

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta kontakt med 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville vært åpen om situasjonen og i forkant. Vær på tilbudssiden om baking og andre oppgaver som kan gjøres hjemmefra. Håper du får forståelse fra de andre foreldrene, det hadde du iallfall fått fra meg.❤️

Anonymkode: 2064b...184

Enig i dette, det finnes mange oppgaver man kan ta hjemmefra, både kakebaking, organisering av dugnadssalg osv Forklar hvorfor det kan være vanskelig, forståelse for dette vil du møte da. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men dugnad er jo ikke obligatorisk, så du trenger jo ikke melde deg på det? Det er jo ikke problem. 

Anonymkode: 39466...140

😅 Du spøker nå, ikke sant? 

Anonymkode: ec422...d6a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja noen her er tydeligvis blåst, drit i slike kommentarer om egoisme og at du prøver å lure deg unna. Det er bitre mennesker som bare må slenge ut dritt.

Hvor godt kjenner dere de andre foreldrene? Min datter spiller fotball og det er ett par familier hvor foreldrene rett å slett ikke har mulighet til å stå på dugnad og da stiller så klart de som har mulighet litt ekstra opp. Men da må man vite om det også så klart og det er jo sikkert ikke så gøy om dere ikke kjenner mange å legge ut om dette. Men jeg tror de fleste vil ha full forståelse for dette! Når du også kan bidra på andre måter ser ikke helt hva problemet skal være, du kan så klart ikke slutte i jobben pga. dugnad. Så mange som jobber turnus bidrar med livsviktige oppgaver i samfunnet vårt, lurer på hvordan det skulle sett ut om ingen ville jobbet det. 

Endret av Hannabanna
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er far oppi allt dette? kan ikke han ta dugnaden eller er det bare kvinner som skal jobbe gratis?

Anonymkode: db6f2...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et ikke-problem.

Det er ikke SÅ mange dugnader at det ikke er mulig å bli satt opp på dugnad når du har turnusfri. Jobber du turnus jobber du vel færre timer totalt per uke enn de som kun jobber dagtid, så jeg tenker at du har minst like gode muligheter til å ta din del av dugnadene som alle andre. Ta en prat med lagleder og gi beskjed om at du er alene om å delta på dugnader og at deltakelse må tilpasses din vaktliste.

Anonymkode: 54ecc...eda

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du jobber hver tredje helg antar jeg. Og har turnus for et halvt år om gangen? Gi turnusplan til lagleder og be om at dine dignadsvakter legges til frihelger. Voila.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gi beskjed til de som setter opp dugnadene.

Om de ikke kan tilrettelegge så er det bare å si "sorry da kan vi ikke stille"

Enkelt å greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ring klubben og forklar at dere ikke kan stille de tidene du er på jobb da pappaen da må ha lillebror. Hør om du kan sende en e-post med din turnus så dere kun blir satt opp når dere kan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hvor er far oppi allt dette? kan ikke han ta dugnaden eller er det bare kvinner som skal jobbe gratis?

Tipper han er sammen med fireåringen 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men dugnad er jo ikke obligatorisk, så du trenger jo ikke melde deg på det? Det er jo ikke problem. 

Anonymkode: 39466...140

Men noen ønsker faktisk å stille opp for barnet sitt.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bare nysgjerrig: Er autisme en utviklingshemming? 

Anonymkode: 3c328...102

Det er en nevroutviklingsforstyrrelse

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det står i HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymerïa skrev (2 minutter siden):

Det står i HI.

Det står også at OP jobber...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller stått en dag for å selge noe på dugnad enn å ha ansvar for å lage nok vaffelrøre eller kaker. Det kan være flere som tenker som meg og gjerne vil bytte slik. Kanskje en alenemor eller far? 

Anonymkode: d56c0...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det der kommer bare til å eskalere. Det er lite dugnader i 1 klasse. Ville sett etter en ny jobb om jeg var deg dersom far ikke kan passe på begge barna samtidig.

Her har vi ikke autisme, men #3 er veldig bilsyk og særlig de to eldste skal i hver sin retning konstant. Så her byttet mannen jobb fra turnus til dagtid. Dere har valgt å få barn og må tilpasse liv og karriere etter det. Turnus er et egotripp i den sammenhengen!

Anonymkode: 612ea...23a

Rimelig sykt og be noen bytte jobb/karriere for og anpasse ene barnets fritidsforenings

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...