Gå til innhold

Høy puls, får den ikke ned når jeg skal hvile?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har opplevd enormt med psykiske belastninger av syke personer den siste måneden, jeg har selv blitt syk av det å blitt lagt inn på sykehus da av fysiske sykdommer. 
Jeg får ikke hvilepulsen min ned, er veldig stressa og antageligvis litt angstfylt. Har prøvd å ta 5mg sobril, fungerte tidligere i uka. Ikke i dag. 
Hvordan få ned pulsen og få kroppen til å hvile? Hvordan takler du stress? Jeg er tydeligvis helt elendig på det. Har prøvd yoga nå det fungerte tidligere, men nå får jeg ekstremt med tankekjør. 

Anonymkode: f0887...4a8

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Yoga, meditasjon eller pusteøvelser har hjulpet meg en del. Har en jobb med mye trykk, og stått i mye stress privat. Det eneste som virkelig fungerer er skikkelig trening. Begynte å løpe på sensommeren, og har kommet godt i gang med regelmessig løping 4 ganger i uken. Hvilepulsen har gått fra 80 og noe til 50 og noe når jeg er i ro. Stress er overskuddsenergi, og det må forbrennes. Det er ren fysikk. Mye annen trening som hjelper, man trenger ikke å løpe, men det må være cardio.

Jeg er mer mottakelig for meditasjon når kroppen har vært i aktivitet. Klarer å oppnå en ekstremt nyttig meditativ mindset så lenge jeg har trent.

Beklager at det ikke er et akutt råd for deg, jeg bruker ingen medisiner selv. Men tror likevel at du har mye å hente ved å ikke krisemaksimere, medisinere deg, men heller tenke langsiktig. 

Anonymkode: 6f7e4...21e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tren pusten, ligg på rygg, pust inn gjennom nesa til magen hever seg. Hold pusten og flytt den fra mage til lunger opp og ned to-tre ganger før du slipper den rolig ut fra magen og gjennom munnen. Det krever litt, du kjenner nok at det dirrer og stritter imot i diafragma , men det hjelper.

Anonymkode: 3cd1d...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt Covid nylig? Etter at jeg hadde covid har jeg hatt hvilepuls på 90-100.

Anonymkode: e7195...5cb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har du hatt Covid nylig? Etter at jeg hadde covid har jeg hatt hvilepuls på 90-100.

Anonymkode: e7195...5cb

Covid har ødelagt hele pulsreguleringen hos meg.

Anonymkode: bac08...597

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har opplevd enormt med psykiske belastninger av syke personer den siste måneden, jeg har selv blitt syk av det å blitt lagt inn på sykehus da av fysiske sykdommer. 
Jeg får ikke hvilepulsen min ned, er veldig stressa og antageligvis litt angstfylt. Har prøvd å ta 5mg sobril, fungerte tidligere i uka. Ikke i dag. 
Hvordan få ned pulsen og få kroppen til å hvile? Hvordan takler du stress? Jeg er tydeligvis helt elendig på det. Har prøvd yoga nå det fungerte tidligere, men nå får jeg ekstremt med tankekjør. 

Leser at sobril 5mg er under vanlig minste dose som er 10mg, så du bør nok opp i 10. (dette kan du sjekke ut selv også)  for å roe ned fort så er det en gammelt enkelt triks som fungerer og det er å puste i pose. Melatonin kan også fungere for å roe ned kroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk metoprolol (blodtrykksmedisin) av legen når jeg var plaget angst og høy puls hele døgnet som hindret meg å sove. Når pulsen gikk ned følte jeg meg rolig i hodet også, jeg greide å slappe av og fikk sove bedre. Brukte det bare i noen få uker. 

Anonymkode: 8c77e...92d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening og lange gåturer hjelper meg med å stabilisere kroppen, både fysisk og psykisk. Synes det er lettere å "meditere" og tømme hodet mens jeg går en tur i skogen.

Anonymkode: b0aca...5e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening er veldig bra, og jeg er avhengig av det. Tenker det er en av grunnene til at pulsen min er slik for jeg har ikke fått trent den siste måneden. Jeg er mer eller mindre sengeliggende, ble litt bedre etter jeg var innlagt, men ikke bra nok. Får ikke lov av legene på sykehuset til å trene enda. 
Selv om psyken min er fullstendig ute å kjører uten trening! 
Pusteøvelser liggende skal jeg prøve på , det er nok ikke dumt. Merker jeg puster ikke med magen nå. 
Og til deg som nevnte metropolol takk, det har jeg faktisk liggende etter jeg hadde veldig høy puls etter trening som ikke gikk ned. Har ikke brukt den så da skal jeg prøve den. Hadde jeg helt glemt! 

Takk for svar alle sammen ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...