Gå til innhold

Så stor forskjell fra forrige synstest?

Smiliien

Anbefalte innlegg

Jeg bruker briller, mest for komfort og ikke å få hodepine. Har hatt -0,25 og -0,5 med lysestyrke +1. Dette har vert veldig fint i 1 år, men følte at jeg gjerne trengte litt mer styrke på det øyet jeg ser dårligst med, så bestilte derfor time da hodepinen begynte å komme tilbake.

Hun sier derimot at jeg skal ha +0,25 på begge øyne, til tross for at jeg sier at jeg ser bedre på det ene øyet, og hun vil ha +1,25 i lesestyrke. 

Går det ann å ha så stor forskjell på et halvt år? Lurer på om jeg har hatt feil briller i et halvt år, eller om hun optikeren bommer helt nå..

Har brilleabonnement, så alt av test og nye glass osv følger jo med "gratis", men begynner å lure litt på hva som stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går helt fint ann at synet endrer seg drastisk på kort tid, er også mulig at optiker er helt på jordet.  Prøv ett sett briller med de nyeste justeringene i noen uker også merker du fort hva som er best for deg.. Men gi det noen uker da øynene kan trenge tid ved nye briller...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun anbefalte at jeg ikke starten skulle bytte litt på de ulike brillene, og at jeg kom til å føle at jeg ikke klarer å se noe som helst på avstand i starten. Så blir spennende når brilleparet med ny styrke kommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smiliien skrev (37 minutter siden):

Jeg bruker briller, mest for komfort og ikke å få hodepine. Har hatt -0,25 og -0,5 med lysestyrke +1. Dette har vert veldig fint i 1 år, men følte at jeg gjerne trengte litt mer styrke på det øyet jeg ser dårligst med, så bestilte derfor time da hodepinen begynte å komme tilbake.

Hun sier derimot at jeg skal ha +0,25 på begge øyne, til tross for at jeg sier at jeg ser bedre på det ene øyet, og hun vil ha +1,25 i lesestyrke. 

Går det ann å ha så stor forskjell på et halvt år? Lurer på om jeg har hatt feil briller i et halvt år, eller om hun optikeren bommer helt nå..

Har brilleabonnement, så alt av test og nye glass osv følger jo med "gratis", men begynner å lure litt på hva som stemmer?

Jeg ble med veldig kort tids mellomrom undersøkt av flere, og alle kom ut med ekstremt stor forskjell. De var ikke enige om pupillavstanden heller. 
Så ja, det går helt fint an.

Anonymkode: dbc41...c58

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ble med veldig kort tids mellomrom undersøkt av flere, og alle kom ut med ekstremt stor forskjell. De var ikke enige om pupillavstanden heller. 
Så ja, det går helt fint an.

Men hvordan kan vi da vite hvem som har riktig? Blir veldig svada om hver test skal bli veldig forskjellig. Før det trengte jeg visst bare Lesebriller men hadde skjeve hornhinner. (Når jeg var student) så synes det er rart at synstester skal gi så ulike resultater. Greit om syn endres, men er jeg nærsynt eller langsynt? Det skal vel ikke være så vanskelig å finne ut av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smiliien skrev (8 minutter siden):

Men hvordan kan vi da vite hvem som har riktig? Blir veldig svada om hver test skal bli veldig forskjellig. Før det trengte jeg visst bare Lesebriller men hadde skjeve hornhinner. (Når jeg var student) så synes det er rart at synstester skal gi så ulike resultater. Greit om syn endres, men er jeg nærsynt eller langsynt? Det skal vel ikke være så vanskelig å finne ut av?

Alle dem som hadde testet meg, måtte sette seg sammen og diskutere hvordan saken skulle løses. 
Din synsstyrke er en bagatell i den store sammenhengen. 

Det er viktig at du ikke er trøtt når du går til synstest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du skal ta synstest så er det viktig at du er frisk og opplagt for å få best resultat. 

Mye kan skje på kort tid med synet det er jo derfor det er viktig at vi følger det opp. Folk har en tendens til å glemme tenner og øyne. Nå vet jeg jo ikke alderen din men ofte når man blir student og leser mer så merker man at synet svikter siden man bruker øynene mer. Og så skjer det jo en del med øynene når man blir eldre og. Mellom 35 og 45 så går det og fort. 

Som regel når man har skjeve hornhinner så skal man ha korrigering, enten av briller eller linser, uansett.

Anonymkode: 67833...9b8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De styrkene du nevner her er det veldig liten forskjell mellom, så alle de er vel innafor. Du kunne også fint gått uten briller.

Anonymkode: a9613...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

De styrkene du nevner her er det veldig liten forskjell mellom, så alle de er vel innafor. Du kunne også fint gått uten briller.

Anonymkode: a9613...211

Handler mest om jobben og at jeg får hodepine. Klarer fint å se uten, men irriterende å få hodepine i løpet av dagen pga en liten fille korrigering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei igjen!

Fikk brillene i dag. Kommer til å bli veldig rart å bli vande med disse. Men var visst helt fra -0,5 til +1 jeg skulle ha. Han i skranken stussa litt også når han gav brillene til meg. Men jeg får prøve å stole på at det er riktig å gå med brillene ett par måneder.

Noen hatt større endring enn 1,5 på synstest noen gang?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...