Gå til innhold

Samboer kommet hjem fra utenlandstjeneste - søker erfaringer og råd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gi mannen litt pusterom. To uke er jo ingenting. Hvis du syns han maser for mye på sex så si nei da. Du som bestemmer over egen kropp. Si du syns det blir for mye fokus på det. 

Anonymkode: 6b38f...afb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal være forsiktig med å sammenligne ting du opplever i jobben din her hjemme, og det han har opplevd andre steder.

For det første opplever folk tøffe ting ulikt. Selv to personer som opplever den samme situasjonen samtidig kan oppleve den ulikt og få ulike reaksjoner. Selv i Norge. Så ikke fall i fellen for å sammenligne.

Jeg mistenker jeg vet hvor han har vært/hvilket oppdrag han var på og selv om det fremstår som trygt og ufarlig for han så har han truffet og levd tett på mennesker som ikke har luksusen av samme trygghet og rettigheter som oss. Mange av de han møtte sloss nok for livet sitt før de kom dit han var og mange har nok ofret seg etter de forlot stedet. Mennesker like oss. Dette kan sette i gang enorme følelser og tanker hos en selv om en ikke opplever disse tingene direkte selv.

Mitt råd til deg er å gi dette tid. Selv om han bare var fire måneder borte så er hans opplevelse av disse månedene ulik din. Og halvannen uke hjemme er kort i mange sammenhenger. Men ikke vent for lenge heller. To tilbud jeg ville etterlyst er samtale med andre partnere av andre i samme utenlandstjeneste, og gjerne parterapi. Gjerne med lokal diakontjeneste (uavhengig om dere er religiøse eller ikke).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fan av metoden hvor man veier opp begges situasjon, i et forhold, for å avgjøre hvem sitt behov veier aller tyngst her nå. Hvor den andre må fire litt på sine krav.

Og i dette tilfellet føler jeg avsolutt at hans behov veier tyngst - knappe to uker er ingenting i denne sammenhegng. Og som personen sier over, du aner faktisk ikke hvilke inntrykk han har opplevd selv på trygt sted. Og du kan ikke forsøke å tvinge hab til å fortelle, det vil gjøre vondt verre.

Her føler jeg han må få mer tid på å lande, og at du lever ditt liv best du kan. Dess gladere du er i hverdagen, dess bedre sjanse for at han adopterer den samme energien litt etter litt. Men, du burde absolutt si nei takk når hab spør om sex på sånn guttamåte. Du kan svare med et smil at "neida den latskapen der funker ikke på meg, jeg må føle meg respektert som et minstekrav". Det kan sies surt, eller med glimt i øyet. Sistnevnte vil ha bedre effekt.

Husk hva man sier; de fleste vil endre seg - men ingen vil bli endret.

Du må la han finne ut av hvordan han gir slipp på den versjonen han var der, som var en helt annen fyr. Du må la ham gjøre endringene på egenhpnd, mens du bare forsiktig guider i riktig retning uten å kreve endring.

Anonymkode: 8678a...c9a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...