Gå til innhold

Samboer kommet hjem fra utenlandstjeneste - søker erfaringer og råd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboeren min har vært borte lenge ifbm utenlandstjeneste, og har nå kommet hjem. Det har egentlig gått veldig greit mens han var borte, men nå etter hjemkomst så skorter det veldig.

Han er naturlig nok sliten, og jeg vet det er vanlig å gå litt «inn i seg selv». Likevel så er jo jeg her også, med mine behov.

Opplever at han i stor grad er fokusert på egne behov/interesser, og har «glemt» tidligere ting vi har pratet om. F.eks. før var han flink til å møte meg slik jeg behøver å bli møtt, nå møter han meg sånn han selv vil bli møtt. Vi prater nesten ikke, han tar lite initiativ til samtale/vise interesse for meg og mitt liv. Dog vil han gjerne ha sex, og uttrykker dette på en lkvalmende «guttamåte». 

Han er absolutt snill og sørger for at jeg har det bra rent praktisk, men det praktiske har aldri spilt noen rolle for meg når det emosjonelle hangler.

Jeg har forsøkt å ta det opp litt pent, da jeg vet at han har vært igjennom en stressende tid. Han har ikke vært hjemme lenge, og jeg har forstått det slik at man må gi partner plass og tid til å roe ned. Men føler jeg virkelig står på siden og har mye behov selv som blir helt tilsidesatt.

Er det noen som har vært i lignende situasjon som har noen erfaringer eller råd?

Jeg er innstilt på at det går over, og at det er for en periode, men akkurat nå kjennes dagene lange ut.

Anonymkode: 94d30...00a

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lenge bodde dere sammen før dette? Har han opplevd ting som kan gjøre han lukket?

Anonymkode: addbd...6e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 18.36):

Hvor lenge bodde dere sammen før dette? Har han opplevd ting som kan gjøre han lukket?

Anonymkode: addbd...6e5

Ekspander  

Vi har bodd sammen i 2 år før dette.

Altså, ja og nei. Han har nok ikke opplevd verre enn jeg gjør i min jobb, men det er nok mer nytt for hans del. Men han insisterer på at han ikke er preget av det, har det fint, og synes det er deilig å ikke være der. Sånn jeg kjenner ham så høres det riktig ut, men man vet jo aldri.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (På 20.12.2024 den 18.41):

Hvor lenge har han vært hjemme? Kanskje på tide å ta en prat?

Ekspander  

Halvannen uke ca. Ja, jeg har prøvd, men det går liksom ikke helt igjennom.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teste for smitsomme sykdommer. 

Mangler osv.

Kan være pstd om han har vært i krigssone.

Anonymkode: d5ed8...cdf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje litt kort tid enda, men ville satt ned foten nokså snart og bare sagt: hey, nå er det på tide å komme vekk fra guttastemning og til familielivet! 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags type jobb er det da? Hvor lenge har han vært borte? Kan han ha møtt noen andre? 

Anonymkode: 6b531...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 18.42):

TS

Ekspander  

Hvor lenge han har vært borte ca?

Anonymkode: a3da7...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 19.18):

Hva slags type jobb er det da? Hvor lenge har han vært borte? Kan han ha møtt noen andre? 

Anonymkode: 6b531...ba2

Ekspander  

Ville kalt det støttepersonell/utdanningspersonell. Jeg tror ikke han har møtt noen; vi har pratet mye sammen mens han var borte. Opplevde vi hadde bedre samtaler da enn nå, for å si det sånn. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To uker er ingenting, men søk nå hjelp en annen plass enn her… Det tar lang tid å lande etter utenlandstjeneste, selv om det bare var snakk om 4 måneder. De fleste får reaksjoner i en eller annen grad. For de aller fleste går dette over med tålmodighet, og når de har «landet», altså føler at de er kommet hjem igjen.

Snakk med Jannike på SIOPS (SIOPS.no), eller hør om kommunen din har veteranhjelp.

https://www.siops.no/veteran/pårørende

Anonymkode: d5584...d56

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt en mann i utenlandstjeneste, men jeg er i et godt forhold som har vart i 20 år med alt livet har inneholdt på den tiden, både avstandsforhold, omstillinger og sykdom.  

Mitt råd er å ha is i magen, og vente det ut en god stund. Livet og samlivet har oppturer og nedturer, det er ikke mulig at alt til enhver tid er slik vi vil ha det. Han høres ut som han er midt i en reaksjon på å ha vært lenge borte, og venner seg til å komme hjem. Dere har det i utgangspunktet fint sammen, dere har gode samtaler og han er snill. Du er veldig opptatt av dine behov, men har du vurdert hva som er hans behov akkurat nå - hvilke emosjoner og tanker han går igjennom akkurat nå? Det vil kunne hjelpe. Ta initiativ til sex selv, så får du det på den måten du liker. Snakk med ham og spør hvordan han opplever overgangen til å komme hjem. Det kan være mange tanker å tenke i en slik situasjon. 
Eller vær glad, raus og lev livet ditt på vanlig måte, så kommer han nok inn i det han også etterhvert. 

Anonymkode: 71084...feb

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 18.31):

Samboeren min har vært borte lenge ifbm utenlandstjeneste, og har nå kommet hjem. Det har egentlig gått veldig greit mens han var borte, men nå etter hjemkomst så skorter det veldig.

Han er naturlig nok sliten, og jeg vet det er vanlig å gå litt «inn i seg selv». Likevel så er jo jeg her også, med mine behov.

Opplever at han i stor grad er fokusert på egne behov/interesser, og har «glemt» tidligere ting vi har pratet om. F.eks. før var han flink til å møte meg slik jeg behøver å bli møtt, nå møter han meg sånn han selv vil bli møtt. Vi prater nesten ikke, han tar lite initiativ til samtale/vise interesse for meg og mitt liv. Dog vil han gjerne ha sex, og uttrykker dette på en lkvalmende «guttamåte». 

Han er absolutt snill og sørger for at jeg har det bra rent praktisk, men det praktiske har aldri spilt noen rolle for meg når det emosjonelle hangler.

Jeg har forsøkt å ta det opp litt pent, da jeg vet at han har vært igjennom en stressende tid. Han har ikke vært hjemme lenge, og jeg har forstått det slik at man må gi partner plass og tid til å roe ned. Men føler jeg virkelig står på siden og har mye behov selv som blir helt tilsidesatt.

Er det noen som har vært i lignende situasjon som har noen erfaringer eller råd?

Jeg er innstilt på at det går over, og at det er for en periode, men akkurat nå kjennes dagene lange ut.

Ekspander  

Hva med deg? Møter du han slik han ønsker å bli møtt? Hva med hans behov? 

Anonymkode: 292e7...046

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 måneder er jo ingenting.

Her er det du som skaper problemer uten at det er noe feil. Han oppfører seg helt normalt, men du ønsker at han skal ha en eller annen reaksjon.

Han har kanskje skjønt at han ikke er så glad i deg som han var før og det er helt ok.

Forbered deg på samlivsbrudd.

Anonymkode: 95043...da2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er Forsvaret, så pleier de å ha gode tilbud om samtaleterapi, parterapi osv. De har fokus på at familie skal ha det bra. Det tar litt tid å lande etter utenlandsoppdrag, selv om man ikke har opplevd direkte krigshandlinger. Nå har vi vel ikke så mange på utenlandsoppdrag akkurat nå, så han har kanskje ingen å prate med som har vært på samme sted. Om det ikke bedrer seg, så er det du som må insistere på at dere får hjelp. Bor dere i en forsvarskommune, så kjenner du kanskje andre forsvarsfruer? I så fall, snakk med dem.

Anonymkode: 1f936...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 18.42):

TS

Ekspander  

Det er veldig kort tid. Har en mann som er ute med ujevne mellomrom og er ute mellom noen dager og måneder, til nesten år om gangen.

Forventningsavklaring er alfa omega, men det er litt sent for deres del nå.

Det tar tid, og for noen blir det aldri bra igjen. De blir annerledes etter deponering, uansett hva alle sier… På flere måter, både gode og dårlige. 

Anonymkode: 52c14...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...