Gå til innhold

Du som har født før?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du snakker som det skulle være risikosport de lux å ta epidural. Det er det ikke. Det er en svært mye brukt smertelindring og regnes som helt trygt. 

På den andre side: flere og flere kvinner ønsker ks grunnet det de opplever som traumatiske fødsler - ofte med store smerter og lite følelse av kontroll involvert. Derfor syns jeg det er bedre å tipse om å lese seg opp, samt kommunisere hva man ønsker klart og tydelig. Da jeg fikk førstemann hadde jeg ikke dette. Hørte også folk som sa at det var så fantastisk å føde og at det var vondere å nappe øyenbryn. Fikk HELT sjokk da jeg lå i fødsel, for å si det sånn! 

Anonymkode: 36974...472

At det er økt risiko for noe betyr ikke at det er risikosport de lux. Veldig få medisiner/intervensjoner kan klassifiseres som helt trygge. Du kan finne flere kilder på det jeg har skrevet om epidural, det er fakta og ikke noe jeg finner på.

Grunnen til at jeg ramset opp noen ulemper med epidural, er fordi du fremstiller det som at eneste grunnen til å la være er at jordmødre har en profesjonskamp mot legene. Det er ikke så svart-hvitt. Og det er forskjell på å bruke epidural som bedøvelse under en operasjon, og under en fødsel der kroppen skal jobbe.

Helt enig i at man skal få den smertelindringen man ønsker og trenger, og at det kan hindre både ks og traumatiske opplevelser. Og jeg synes heller ikke noe om dem som sier at rier er som kraftfulle bølger, men ikke smertefulle. Da skjønner jeg godt at man får sjokk ja.

Anonymkode: 6edf7...bd3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 18.51):

Hei, dere som har født før: synes du riene eller ring of fire/når babyen kom ut gjennom vagina var vondest? Jeg gruer meg så fælt til ring of fire😭 

Anonymkode: 05d9c...b46

Merket ikke ring of fire. Åpningsriene var grusomme helt til jeg fikk epidural. Etter epidural var satt var egentlig fødsel en veldig grei og lett opplevelse. 

Anonymkode: 6731e...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riene. Kom til 10 cm men ble keisersnitt her så vet ikke om ring of fire hadde vært verre. Jeg holdt på å dø av åpningsriene. Fikk ingen pause da de kom i ett sett. Epidural var redningen.

Anonymkode: e086e...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpningsriene var verst, litt fordi det var så uventet. Husker jeg sa «åh nå er det ganske vondt» akkurat da baby stanget i «ring of fire» og la humret jordmora litt. Så var det jo over like etterpå.

Fødsel var mindre vondt enn forventet for min del.

Anonymkode: 63a77...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og husk å be om varme kluter mot vaginalåpningen når du skal presse! Hjelper mot smertene og visstnok også forebyggende mot rifter. Funket godt for meg, jo varmere jo bedre.

Anonymkode: 63a77...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sying etterpå da bedøvelsen har gått ut og de "skulle bare" 😭  1 time med pining det...

Anonymkode: 175f7...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sying etterpå da bedøvelsen har gått ut og de "skulle bare" 😭  1 time med pining det...

Helt enig med deg. Jeg opplevde også syingen som helt sinnsykt smertefult.😖 

Anonymkode: 88c1f...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.12.2024 den 15.12):

Satte de ikke mer bedøvelse? 🤯 de spurte meg og satt ny bedøvelse flere ganger. 

Anonymkode: 6731e...cca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.12.2024 den 15.12):

Da skal du kreve mer bedøvelse. Det er helt unødvendig å bli sydd uten bedøvelse. 

Anonymkode: 6cc17...d5f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett og slett individuelt, fordi det kommer an på så mange forhold.

Jeg synes utpressingsfasen var absolutt verst. Uten tvil. Åpningsriene var som sterke menssmerter - definitivt vonde, men til å leve med. Utpressingen var et helvete begge gangene. Enda første gangen hadde jeg epidural, men det hjalp tydeligvis ikke noe særlig. Andre gangen droppa jeg epiduralen nettopp fordi jeg følte den ikke hadde noen særlig effekt. 

Men nå skal det sies at mine utpressingsfaser var langvarige (rundt 1,5 og 1 time) og barna var store/hadde store hoder (begge ca. 4 kg og 37 cm rundt hodet). Førstemann ble til slutt tatt med tang. Har man en kort og enkel utpressingsfase, vil det selvfølgelig ikke oppleves fullt så ille.

Det er altså ingen som kan spå hvordan din fødsel blir, TS, du må bare ta det som det kommer.

Anonymkode: 7e693...9f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...