Maleficenta Skrevet 20. desember 2024 #41 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei, dere som har født før: synes du riene eller ring of fire/når babyen kom ut gjennom vagina var vondest? Jeg gruer meg så fælt til ring of fire😭 Anonymkode: 05d9c...b46 Selve pressriene før dette var verst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #42 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Åpningsriene! Og det var ekkelt å kjenne barnet bore seg nedover selv om det ikke var vondt bare rart… Anonymkode: d54dc...aba Ja når babyen kom nedover tenkte jeg egentlig bare «shit det der kjennes rart», var ikke vondt 😅 husker fortsatt den følelsen Anonymkode: f6f96...23e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #43 Del Skrevet 20. desember 2024 Riene var vonde, men det var absolutt verst når babyen kom ut. Nå brukte ikke jeg epidural, så mulig det hjelper mot de verste smertene hvis man rekker det. Jeg var bare redd for å dra ut fødselen mer enn nødvendig med epidural, ville bare bli ferdig med det. Anonymkode: 61696...5da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #44 Del Skrevet 20. desember 2024 Jeg husker egentlig ikke hva som var verst, men når hodet var på vei ut husker jeg at jeg sa "ohooi dette kjenner jeg godt ja!" 😆 Brukte kun lystgass. Pressrier var nesten gøy, kroppen tok helt kontroll selv. Helt rått. Anonymkode: 55dca...b92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #45 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei, dere som har født før: synes du riene eller ring of fire/når babyen kom ut gjennom vagina var vondest? Jeg gruer meg så fælt til ring of fire😭 Anonymkode: 05d9c...b46 Jeg hadde styrtfødsel, og syns de to siste riene var 💫 grusom 💫. Men pressfasen syns jeg var enda vondere, de dreiv å strakk meg med fingrene nedentil som var vondere enn alt nesten. Følte jordmødrene påførte meg ekstra smerte og jeg hadde ingenting å si, jeg bare lå der å gav opp. Anonymkode: 70ffb...b4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #46 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): man har rett på smertelindring og det er virkelig ingen grunn til å lide seg gjennom «naturlige» fødsel i 2024. Dette er noe jordmødre fronter, for fødsler uten smertelindring gir dem full råderett på fødselsstua. ( når det er medikamenter involvert så må leger være mer involvert = profesjonskamp) Anonymkode: 36974...472 Det er ikke så enkelt da. De fleste intervensjoner har potensielle bivirkninger og konsekvenser. Med epidural er det blant annet større sjanse for å trenge riestimulerende drypp, litt økt risiko for vakuum eller tang, pressfasen kan ta lenger tid, man må gjerne ha kateter, og man blir gjerne mindre mobil. Det blir også mer overvåking under fødselen, og noen sliter med hodepine en stund etterpå. Jeg synes heller at man skal ha rett på god informasjon om fordeler og ulemper med ulike smertelindringer, så kan man ta et informert valg basert på det. Har ingen problem med å forstå at mange velger eller trenger medikamentell smertelindring (det gjorde jeg selv og), men er ikke helt enig i hvordan du fremstiller det. Anonymkode: 6edf7...bd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #47 Del Skrevet 21. desember 2024 Riene med de to første, ring of fire på den siste. Følte selv at pressriene ikke var effektive og at hodet sto fast i åpningen. I realiteten var det kun 10 min med pressing, men føltes som timesvis 😮💨 Anonymkode: a8c4b...bfc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #48 Del Skrevet 21. desember 2024 Riene i åpningsfasen var vondest under første fødsel og føltes som menssmerter X20. Så vonde at jeg måtte ha epidural, og derfor jeg ikke kjente pressriene og når hodet var i åpningen så godt. Under andre fødsel så satt åpningsriene mer i korsryggen, og det ga nok smertelindring at barnefar masserte ryggen, og det var eneste smertestillende under hele fødselen. Men da var derimot pressriene og det verste, og føltes seriøst ut som at jeg skulle dri.. ut en hel melon, og at hele underlivet skulle sprenge når hodet var i åpningen. Anonymkode: 2306f...77e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #49 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Det er ikke så enkelt da. De fleste intervensjoner har potensielle bivirkninger og konsekvenser. Med epidural er det blant annet større sjanse for å trenge riestimulerende drypp, litt økt risiko for vakuum eller tang, pressfasen kan ta lenger tid, man må gjerne ha kateter, og man blir gjerne mindre mobil Ja akkurat dette skjedde med meg under første fødsel. Tenkte heller ikke over at jeg fortsatt var lam i underkroppen noen timer etterpå og datt så lang jeg var på gulvet uten å komme meg opp da jeg skulle opp på do. Var fast bestemt på og ikke bruke epidural under andre fødsel. Anonymkode: 2306f...77e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #50 Del Skrevet 21. desember 2024 Riene var tusen ganger verre enn utdrivningsfasen. Var ganske smertefullt når muskelen røk, men det var en mer sviende smerte, mens riene var som å bli kjørt over av en dampveivals igjen og igjen. Anonymkode: dabef...2f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #51 Del Skrevet 21. desember 2024 Ring of fire syns ikke jeg var sååå ille. Altså vondt er det, men det varer så kort. Også var jeg veldig obs på å gjøre som jordmor sa sånn at jeg ikke revnet og den «arbeidsoppgaven» tok fokuset vekk fra smerten. Jeg syns det var verst med riene i den perioden jeg følte det var heftigst men det ikke skjedde noe mer med åpningen. Da ble jeg sånn «skal jeg ha det slik for evig liksom?». Så det var mer psykisk enn fysisk vondt.. etter hver fødsel he jeg sagt at dette kan jeg gjøre igjen, mens under selve fødselen ville jeg gjerne avslutte, så bare stol på at dette får kroppen din til og gled deg til du har den lille i armene dine! Det er en helt fantastisk opplevelse! Anonymkode: b4edf...aaa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #52 Del Skrevet 21. desember 2024 Mine rier gjør ikke vondt så jeg vil si det var verst når babyen skulle ut. Anonymkode: 6260a...21b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #53 Del Skrevet 21. desember 2024 Riene, og rett før hun skulle fødes, typ 9 cm. Men synes riene var helt overkommelig. Synes feks gallesmerter og dets anfall er vondere, og synes heftig leggkrampe er verre enn rier. Problemet er jo bare at leggkrampe går over, rier varer så lenge. Derfor føles det nok vondt fordi man ikke får lang pause fra smerten. Men som sagt, synes rier var helt overkommelig og gleder meg til å føde igjen. Kjente ikke ring og fire. Anonymkode: a6cda...824 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #54 Del Skrevet 21. desember 2024 Det er nok veldig individuelt for meg var det riene som var intenst. Jeg Kjente aldri noe ring of fire. Hadde styrtfødsel uten tid til smertelindring. Anonymkode: c3c1e...f01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #55 Del Skrevet 21. desember 2024 Det var helt klart riene for min del. I utdrivningsfasen merket jeg ikke smerter. Første gang gikk den fort, og jeg var veldig stresset fordi babyen hadde dårlig hjertelyd og måtte ut fort. Jeg trodde det var derfor jeg ikke kjente noe "ring of fire". Under andre fødsel tok utdrivningsfasen litt mer tid, og jeg husker at jeg spesifikt tenkte for en lettelse, og det er jo faktisk ikke så vondt mer. Jeg husker også konkret at det ikke var veldig vondt da hodet var på vei ut, og at jeg rakk å registrere det og tenke at det var merkelig. Jeg revnet en del og. Kanskje er det andrenalin i kroppen eller noe sånt som kan gjøre noe med opplevelsen av smerte i den fasen. Anonymkode: af2f9...6cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #56 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det var helt klart riene for min del. I utdrivningsfasen merket jeg ikke smerter. Første gang gikk den fort, og jeg var veldig stresset fordi babyen hadde dårlig hjertelyd og måtte ut fort. Jeg trodde det var derfor jeg ikke kjente noe "ring of fire". Under andre fødsel tok utdrivningsfasen litt mer tid, og jeg husker at jeg spesifikt tenkte for en lettelse, og det er jo faktisk ikke så vondt mer. Jeg husker også konkret at det ikke var veldig vondt da hodet var på vei ut, og at jeg rakk å registrere det og tenke at det var merkelig. Jeg revnet en del og. Kanskje er det andrenalin i kroppen eller noe sånt som kan gjøre noe med opplevelsen av smerte i den fasen. Anonymkode: af2f9...6cd Jeg rakk forøvrig heller ikke smertelindring under noen av fødslene, jeg hadde henholdsvis 9 og 7 cm. åpning ved første sjekk på føden. Det gjorde nok noe med opplevelsen av åpningsrier vs. pressrier det også. Tette rier sittende i bil, var rimelig fælt, syns jeg. Anonymkode: af2f9...6cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #57 Del Skrevet 21. desember 2024 Åpningsriene. Ring of fire varte bare et minutt eller så. Husk å be jordmor guide deg, slik at hodet får stå litt nesten ute så vevet rekker å tøye seg. Det var ganske vanskelig å ikke trykke på pressrien når hodet sto nesten ute, men det hjalp for å ikke revne så mye. Anonymkode: 7e339...460 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #58 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hei, dere som har født før: synes du riene eller ring of fire/når babyen kom ut gjennom vagina var vondest? Jeg gruer meg så fælt til ring of fire😭 Anonymkode: 05d9c...b46 Riene. Ring of fire er intenst men veldig kortvarig, og da er du straks ferdig. Det er viktig å huske på at fødselssmerte er vondt, men ikke farlig. Prøv å ta det som det kommer, alle fødsler er ulike. Anonymkode: 6cc17...d5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #59 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det er ikke så enkelt da. De fleste intervensjoner har potensielle bivirkninger og konsekvenser. Med epidural er det blant annet større sjanse for å trenge riestimulerende drypp, litt økt risiko for vakuum eller tang, pressfasen kan ta lenger tid, man må gjerne ha kateter, og man blir gjerne mindre mobil. Det blir også mer overvåking under fødselen, og noen sliter med hodepine en stund etterpå. Jeg synes heller at man skal ha rett på god informasjon om fordeler og ulemper med ulike smertelindringer, så kan man ta et informert valg basert på det. Har ingen problem med å forstå at mange velger eller trenger medikamentell smertelindring (det gjorde jeg selv og), men er ikke helt enig i hvordan du fremstiller det. Anonymkode: 6edf7...bd3 Du snakker som det skulle være risikosport de lux å ta epidural. Det er det ikke. Det er en svært mye brukt smertelindring og regnes som helt trygt. På den andre side: flere og flere kvinner ønsker ks grunnet det de opplever som traumatiske fødsler - ofte med store smerter og lite følelse av kontroll involvert. Derfor syns jeg det er bedre å tipse om å lese seg opp, samt kommunisere hva man ønsker klart og tydelig. Da jeg fikk førstemann hadde jeg ikke dette. Hørte også folk som sa at det var så fantastisk å føde og at det var vondere å nappe øyenbryn. Fikk HELT sjokk da jeg lå i fødsel, for å si det sånn! Anonymkode: 36974...472 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #60 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ja akkurat dette skjedde med meg under første fødsel. Tenkte heller ikke over at jeg fortsatt var lam i underkroppen noen timer etterpå og datt så lang jeg var på gulvet uten å komme meg opp da jeg skulle opp på do. Var fast bestemt på og ikke bruke epidural under andre fødsel. Anonymkode: 2306f...77e Ja, epidural er litt joker. Du vet aldri om den kommer til å funke eller ei. Men får du en god epidural så er det svært bra for fødselsopplevelse. Man får overskudd, og oversikt til å faktisk samarbeide med jordmor etc Anonymkode: 36974...472 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå