Gå til innhold

Fosterdatter lager kvalm rundt høytiden, hva gjør vi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Og en ting er at det er krevende med utagerende ungdom som har opplevd mye rart, men de som er fosterhjem allerede fra barnet blir født, får vel også betalt, til tross for at barnet kommer uten "bagasje"?

Anonymkode: 7ad45...5f4

Flertallet av de som kommer i fosterhjem som baby har massiv bagasje. Ofte i form av russkader. 

Anonymkode: 8df98...9c1

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 21.12.2024 den 14.55):

Tuller du? Alle i trådstarters nærmeste familie og omgangskrets kan gjenkjenne dette. 

Så mange autistiske eksfosterdøtre på ca 21 med gravid fostersøster og en kjent episode med mobbing av gammel grandonkel på julaften, er det faktisk ikke her til lands. 

TS har ingen taushetsplikt knyttet til episoder etter at oppdraget opphørte, men i det man beskriver ting som har skjedd mens man var fosterforelder eller som man kjenner til i egenskap av å ha vært det - er det helt klart brudd. Det er tilfelle her og bør ikke strekkes lenger.

Gi deg! Hjelpes! Tror du ikke TS har tenkt på dette og «moderert» litt? Slutt å overdrive og tenke det verste! Hjelpe meg, enkelte altså…. 

Anonymkode: d96e7...d78

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gi deg! Hjelpes! Tror du ikke TS har tenkt på dette og «moderert» litt? Slutt å overdrive og tenke det verste! Hjelpe meg, enkelte altså…. 

Anonymkode: d96e7...d78

Nei, det tror jeg ikke. Jeg kan selvsagt ikke vite det, men det skal godt gjøres å beskrive hele denne situasjonen uten (i sum potensielt) identifiserende informasjon og eksempler. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sikkert, samtidig er sjansen for at hun greier å «ta seg sammen» og ka være å skape dårlig stemning liten. Psykisk sykdom er ikke et valg. Å tro at julen i år blir annerledes fordi man har tatt en «alvorsprat» med henne er noe naivt.

Anonymkode: 14f6b...b3d

Du kjenner ikke denne jenta eller hva hu sliter med av diagnoser og aner virkelig ikke hva du snakker om når det kommer til psykisk sykdom🙈

Anonymkode: bfc4e...a49

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.12.2024 den 14.55):

Tuller du? Alle i trådstarters nærmeste familie og omgangskrets kan gjenkjenne dette. 

Så mange autistiske eksfosterdøtre på ca 21 med gravid fostersøster og en kjent episode med mobbing av gammel grandonkel på julaften, er det faktisk ikke her til lands. 

TS har ingen taushetsplikt knyttet til episoder etter at oppdraget opphørte, men i det man beskriver ting som har skjedd mens man var fosterforelder eller som man kjenner til i egenskap av å ha vært det - er det helt klart brudd. Det er tilfelle her og bør ikke strekkes lenger.

Men hvis man lager en sånn tråd vil man jo typisk fikse litt på de ubetydelige detaljene. Kanskje er den reelle ikke 21 år, grandonkel kan være en mormor i virkeligheten, osv.

Tror ikke du skal regne med at alt stemmer. Av nettopp den grunn du nevner.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 19.38):

Dette vet jeg neimen ikke om jeg tror har rot i virkeligheten.

Grunnen er enkel, dere har vært fosterforeldre i fire år, og har ikke fått den minste opplæring i fosterbarnet og høytider?

Er det dere som ikke har klart å få med dere temaet, eller har dere møtt på veiledere og fagfolk som har sviktet så grunnleggende? 

:opplyser:  Skal du lage tulletråd så finn et tema du kan noe om og ikke så lett som ingenting blir avslørt i å skrøne. 

Anonymkode: 29d8f...29a

Flere som tenker det samme. Julen er tung for mange, spesielt de med traumer og vonde minner. Det absolutt første ts burde gjort for lenge siden var å ha alkoholfri jul. Men det blir det jo fremover som det kommer barn inn i bildet i julen. Så ta vil se om ting endrer seg uten alkoholen, om det er diagnosene i seg selv som spiller inn eller om hun kan ta ansvar for egen oppførsel. Synes det er rart å spørre om uansett, når vi ikke vet noe som helst om fosterdatterens diagnoser. 

Anonymkode: cc125...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men hvis man ser på det å være fosterforeldre som en jobb, så burde man heller ikke være det. Altså, selvsagt er det jobb med barn uansett, men man får ikke betalt for å ha egne barn hos seg.

Og en ting er at det er krevende med utagerende ungdom som har opplevd mye rart, men de som er fosterhjem allerede fra barnet blir født, får vel også betalt, til tross for at barnet kommer uten "bagasje"?

Så du vil heller at vi slutter med fosterordningen enn å sørge for at fosterforeldre har noen små, stabile rammer? 

Å være fosterforeldre er tidvis en beinhard jobb. Hvorfor skal fosterforeldre ta all belastning selv og samfunnet ta null? Hvorfor skal noen ta den risikoen?  Ingen gidder jo det! Det en enorm mangel på fosterforeldre allerede. 

Og jo, har man egne barn med diagnoser som krever oppfølging så kan man få omsorgspenger. 

Og nei, ikke alle fosterforeldre blir frikjøpt fra jobben sin hele perioden de har barnet. Alle får en grunnstønad som skal dekke merutgifter ved å ha et ekstra barn. Den er ikke høy nok til at noen vil gjøre det av økonomiske årsaker, 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både datter og sønn sa at de heller blir hjemme enn å feire med oss hvis fosterdatter også er der. Datteren min ga klar beskjed om at hun ikke orker enda en juleaften fylt med skriking, grining og at det enda en gang ender opp med at fosterdatter ødelegger hele julekvelden. Min sønn sa det samme, han sa også at han føler seg ubekvem i nærheten av henne. Føler at alle går på nåler rundt fosterdatter og likevel klikker hun hver eneste gang. Han ville ikke være med på det og utsette samboeren sin for det. 

Mine foreldre sa også at de heller feirer alene enn å komme hit å få fjerde julaften på rad ødelagt. 

Så jeg måtte si nei til fosterdatter. Dessverre. Men jeg kan ikke trumfe igjennom dette når ingen av de andre orker å ha henne der. Jeg inviterte henne på julelunsj 2. juledag istedenfor. 

Anonymkode: c76bb...2cb

• Liker 4
  • Hjerte 21
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker den løsningen er det beste ts, hun må lære at handling får konsekvenser. 

Anonymkode: 34180...181

• Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Både datter og sønn sa at de heller blir hjemme enn å feire med oss hvis fosterdatter også er der. Datteren min ga klar beskjed om at hun ikke orker enda en juleaften fylt med skriking, grining og at det enda en gang ender opp med at fosterdatter ødelegger hele julekvelden. Min sønn sa det samme, han sa også at han føler seg ubekvem i nærheten av henne. Føler at alle går på nåler rundt fosterdatter og likevel klikker hun hver eneste gang. Han ville ikke være med på det og utsette samboeren sin for det. 

Mine foreldre sa også at de heller feirer alene enn å komme hit å få fjerde julaften på rad ødelagt. 

Så jeg måtte si nei til fosterdatter. Dessverre. Men jeg kan ikke trumfe igjennom dette når ingen av de andre orker å ha henne der. Jeg inviterte henne på julelunsj 2. juledag istedenfor. 

Syns zet høres helt rett ut. Én person skal ikke få dure frem som hun ønsker og ødelegge jul etter jul for alle andre. Julelunsj høres ut som en grei ting istedet, og så håper jeg hun faktisk forstår at dette er konsekvens av hennes egne handlinger. 

Anonymkode: 4c406...10b

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 18.50):

Hadde ikke invitert henne og prioritert min egen datter. Du skal ikke kjenne på skam for det og det betyr ikke at du er en dårlig person. Noen ganger må man bare velge seg selv og fjerne giftige folk rundt seg❤️

Anonymkode: 674f1...fc0

Utrolig vondt og lese at tidligere fosterdatteren på 21 år , uten familie og åpenbart med et slitsomt liv, er giftig folk man skal fjerne seg fra. Stakkars menneske. 

Anonymkode: 0e01c...158

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Utrolig vondt og lese at tidligere fosterdatteren på 21 år , uten familie og åpenbart med et slitsomt liv, er giftig folk man skal fjerne seg fra. Stakkars menneske. 

Du har åpenbart aldri jobbet eller hatt en nær relasjon til et menneske uten selvinnsikt og med autisme… kom tilbake etter du har erfart det på kroppen selv i flere år! Makan!! Noen ganger er det faktisk mer enn et menneske og en familie kan bære og noe det offentlige helsevenet må ta seg av! 

Anonymkode: 1a282...f01

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare balansere tråden litt. Jeg har en fostersøster. Hun er et kjempefint menneske som hadde utfordringer og ikke kunne bo hos familien i en periode. Nå er hun voksen og har mann og barn. Hun har en kjempefin biologisk familie i tillegg, de hadde bare noen utfordringer i en kort periode. Hun og familien kommer alltid til å være velkomne hos oss. Ingen av dem har slike utfordringer som denne tråden forespeiler at "alle" fosterbarn har.

Anonymkode: 988fc...c52

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du har åpenbart aldri jobbet eller hatt en nær relasjon til et menneske uten selvinnsikt og med autisme… kom tilbake etter du har erfart det på kroppen selv i flere år! Makan!! Noen ganger er det faktisk mer enn et menneske og en familie kan bære og noe det offentlige helsevenet må ta seg av! 

Anonymkode: 1a282...f01

Det vet vel ikke du noe om? Bomma grådig på hva jeg jobber med, uten at jeg ser det relevant i forhold til at jeg synes synd på denne jenta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.12.2024 den 0.09):

Vi har snakket mye med henne om både oppførsel og hatt klare forventninger til henne hver jul siden hun flyttet ut uten at det hjelper. Det er ikke rart, jenta er høytfungerende autist og oppfatter virkeligheten på en annen måte. Hun har adhd i tillegg. Utfordringen hennes er at hun har veldig lite selvinnsikt og tar ikke til seg veiledning eller «prat». Dette har vært utfordringen hennes siden hun var ett lite barn og det har dessverre ikke blitt bedre med årene. Både Bup og PPt har vært involvert hele skolegangen hennes. Da hun bodde hjemme dro hun til psykolog, men det fungerte ikke.Hun synes psykolog er unødvendig og går i opposisjon med en gang. Det er ikke bare julen som er vanskelig, alt er veldig vanskelig og hun fungerer ikke sammen med andre mennesker. Huk blir lett trigget av ting rundt seg og har en del meninger som er ganske radikale, f.eks veldig imot homofili, innvandring, u-hjelp. Hvis hun ser så mye som en nyhetsreportasje om disse tingene fyrer hun seg opp og det ødelegger hele kvelden. Alkohol og henne er en dårlig kombinasjon. Dette vet vi og vi unngår dette til en hver pris, men hun blir også trigget av ubetydelige ting. Som f.eks at svigersønn var litt borti stolen hennes i det han skulle forbi henne mens vi spiste middag. Dette var nok til å fyre henne opp. Hun ble bare sintere av at besteforeldre ba henne roe seg. 

Grunnen til at jeg regnet med at hun ikke ville være hos oss var at i fjor endte det med at hun ble veldig sint og utagerende, hun sa at dette var siste gangen hun ville være med oss i jula. Rett for hun dro. Mannen brukte resten av julekvelden sammen med henne. Han ble med henne til hybelen slik at hun skulle slippe å være alene. Jeg stod igjen med resten av selskapet, min datter som gren fordi hun hadde kalt henne og mannen hennes de verste ting, mine foreldre som var kjempe provosert av oppførselen hennes. Sønnen min som ristet på hode og var kjempe oppgitt. Både sønn og datter sa at de heller ville feire med sine svigerfamilier hvis hver julekveld hos oss skulke ende sånn. I år blir sønnens samboer også med oss, og han har sagt i forveien at han ikke orker drama på julaften. Han sa at han heller kan feire hos samboers familie hvis hun kommer. 

Ok, jeg ombestemmer meg. Dette er jo vilt. Nei. Hun er ikke invitert. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 15.42):

Det folk må forstå før de blir fosterhjem, er at det å ha fosterbarn ikke er som i den reklamen som blir vist på TV, med han guttungen på 10-11 år, som aldri har med matpakke, men som etter å ha kommet i fosterhjem plutselig har med seg full matpakke med sunn og god mat, og så er alt løst.

Nå har ingen kjennskap til hvordan det er å være fosterforeldre eller fostersøsken, men alle jeg vet om som har vært fosterbarn, har jo vært ungdom med store utfordringer knyttet til rus, utagering osv. Og dette er jo noe man må ta i beregning når man vurderer å ta på seg et slikt ansvar.

Fosterhjemssystemet slik det er i dag, burde også forbedres. De som velger å være fosterhjem, burde ikke få lønn for det, som en betalt jobb, det burde være frivillig arbeid på linje som besøksvenn eller annet frivillig arbeid. På den måten sikrer man at man faktisk får fosterforeldre som har lyst til å hjelpe vanskeligstilte barn, fremfor at de gjør en jobb frem til fosterbarnet er 18, og så kaster de ut for å få et nytt barn, når de ikke lenger får betalt for å ha det første barnet der. I tillegg burde ikke fosterforeldrene ha egne, hjemmeboende barn, som kan bli skadelidende av å ha et fostersøsken med store utfordringer, som gjør at egne barn blir satt til siden, og ikke fulgt opp med de behovene de faktisk har.

Når det gjelder denne konkrete saken, så skaper det jo store utfordringer at fosterdatter ikke har noe annet sted å være(har hun ingen kontakt med biologisk familie?), men likevel har så store utfordringer at julefeiringen sannsynligvis blir ødelagt for alle, inkludert henne, om hun kommer til fosterforeldrene på julaften.

Det du må spørre deg selv om TS, er hva du ville gjort om det var ditt biologiske barn som hadde disse utfordringene, og ødela julen, hadde du latt vedkommende da komme til dere? Hvis svaret er ja, så burde dere la fosterdatter komme, på lik linje som om hun var deres biologiske barn. Det er jo på en måte forventet at dere skal ha videre kontakt om dere er hennes eneste "familie". Om svaret et nei, at biologiske barn også hadde blitt nektet adgang med en slik oppførsel, er det jo selvsagt bare å si at hun ikke kan komme pga hvordan julaften de siste årene har blitt.

Eh, du har fått med deg at det er et stort behov for fosterforeldre? Hvordan tror du det går om de ikke får noe kompensasjon økonomisk? Tror du det da blir flere eller færre som ønsker å åpne hjemmet sitt for et barn som trenger et sted å bo?

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Har jeg skrevet det?

Jeg skrev at om hun ville nektet sine biologiske barn å komme på julaften ved slik oppførsel, så har hun selvsagt all rett til å gjøre det med fosterdatter.

Men om hun hadde godtatt slik oppførsel fra biologiske barn, men ikke fosterbarn, så er det defintivt ikke ok.

Jo, det er faktisk det. Egne/biologiske barn har man ikke noe valg med. De er egne barn. Man er "stuck". Fosterbarn er ikke det samme.

Endret av jabx
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så fordi hun har hatt det vanskelig så skal hun få holde på som hun vil, og alle andre skal legge seg ned på knærne og kysse skosålene hennes?

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må bare balansere tråden litt. Jeg har en fostersøster. Hun er et kjempefint menneske som hadde utfordringer og ikke kunne bo hos familien i en periode. Nå er hun voksen og har mann og barn. Hun har en kjempefin biologisk familie i tillegg, de hadde bare noen utfordringer i en kort periode. Hun og familien kommer alltid til å være velkomne hos oss. Ingen av dem har slike utfordringer som denne tråden forespeiler at "alle" fosterbarn har.

Anonymkode: 988fc...c52

Ingen her har sagt at alle fosterbarn har slike problemer. Tvert imot har flere påpekt at det ikke er slik. Så hvor du har dette fra aner jeg ikke.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...