AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #101 Del Skrevet 21. desember 2024 siesta skrev (11 timer siden): Jeg synes du skal prioritere din egen datter først. Jeg er enig. Fosterdatter er ikke normal (unnskyld uttrykket) og at snakket her om veiledning og alvorsord er jo bare naivt for hun er ikke i stand til å ta til seg dette som normale mennesker gjør. Jeg synes ts skal ha honnør for de fire årene hun tok seg av henne som tenåring, men det er ikke en livslang forpliktelse. Jeg har sett en familie og fostermor som nesten gikk til grunne pga fosterdatter, det er en grense for alt. Anonymkode: 494fe...852 8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kometen Skrevet 21. desember 2024 #102 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Håper BV er innblandet om fosterdatter er gravid,men det er din datter som er gravid? IKKE inviter fosterdatter. Makan til frekk dame. Hun får finne noen andre krangle med i julen. HUSK sett dine egne BARN først. Anonymkode: eaaf4...c73 Personer med dine holdninger kan ikke bli fosterforeldre, så dette er ikke en problemstilling du har forutsetning for å forstå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #103 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Håper TS oppdaterer oss om valget hun tar, og eventuelt om hvordan det gikk. Anonymkode: d6155...024 Det beste er nok om TS lar være det, siden hun allerede har brutt avtalen om taushetsplikt hun inngikk da hun ble fosterforelder ganske grundig. Anonymkode: 8df98...9c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lajlaj Skrevet 21. desember 2024 #104 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): For flere år tilbake ble vi fosterforeldre for en jente på 14 år. Hun hadde hatt det veldig vanskelig, og hadde en del hun slet med psykisk. Hun bodde hos oss til hun ble myndig og i løpet av de 4 årene gjorde vi det vi kunne for å hjelpe henne, fulgte henne opp på skole og fritid, det var mange involverte instanser, både BUP og PPT var inne. Jenta hadde vært utsatt for mye ugreit og trengte mye hjelp for å fungere. I dag har hun to diagnoser som går på psyken. Diagnosene gjør at hun oppfatter ting veldig annerledes og blir lett hissig. Jeg følte at vi hadde ett godt forhold og jenta fortsatte å besøke oss selvom hun flyttet ut for 3 år siden. Det synes vi bare var hyggelig. Siden hun ikke har egen familie har hun feiret jul sammen med oss. Men hver gang ødelegger hun stemningen når hun er her, det blir fort for mye alkohol og hun blir sinna etter alkoholinntaket, hun greier ikke å begrense seg. I fjor prøvde vi alkoholfritt på julaften i håp om at det skulle hjelpe. Men hun hisset seg likevel opp og begynte å krangle med svigersønnen min. I år ville ikke min datter ha henne her fordi hun er redd for å få enda en julaften ødelagt, det har vært tilfelle de siste tre årene. Min sønn opplever også henne som svært krenkende og slitsom. Jeg har derfor ikke invitert henne på julaften. Pleier alltid å sende sms noen uker i forveien, denne har jeg ikke sendt i år. Fikk nå en sms av jenta, der hun spør om å få være med oss i jula. Jeg har veldig lyst til å si ja, min mann er enig med meg. Men vet at min datter kommer til å bli veldig sur på meg, i fjor begynte hun å gråte på juleaften. I år er hun høygravid og det siste jeg vil er å såre henne. Hva er riktig å gjøre tenker dere? Anonymkode: c76bb...2cb Hvorfor tar dere ikke en ordentlig prat med henne? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 21. desember 2024 #105 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Grunnen til at jeg regnet med at hun ikke ville være hos oss var at i fjor endte det med at hun ble veldig sint og utagerende, hun sa at dette var siste gangen hun ville være med oss i jula. Rett for hun dro. Mannen brukte resten av julekvelden sammen med henne. Han ble med henne til hybelen slik at hun skulle slippe å være alene. Jeg stod igjen med resten av selskapet, min datter som gren fordi hun hadde kalt henne og mannen hennes de verste ting, mine foreldre som var kjempe provosert av oppførselen hennes. Sønnen min som ristet på hode og var kjempe oppgitt. Både sønn og datter sa at de heller ville feire med sine svigerfamilier hvis hver julekveld hos oss skulke ende sånn. I år blir sønnens samboer også med oss, og han har sagt i forveien at han ikke orker drama på julaften. Han sa at han heller kan feire hos samboers familie hvis hun kommer. Anonymkode: c76bb...2cb Barna har gitt klar beskjed om hva de mener, så selv om det er utrolig vanskelig, kan du ikke ofre forholdet til barna dine for å feire jul med fosterbarnet. Du risikerer å skade forholdet mellom dere betydelig hvis du ikke lytter til det de nå sier. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandie Skrevet 21. desember 2024 #106 Del Skrevet 21. desember 2024 Strengt tatt synes jeg du (TS) burde ha tatt en avgjørelse på dette tidligere. Da kunne du tydelig meldt ut til fosterbarnet i god tid at det ikke blir noe invitasjon på julaften i år. Da kunne hun hatt tid til å finne en annen løsning og dere hadde forhåpentligvis unngått situasjonen dere nå er i, med at fosterbarnet tar kontakt kort tid før julaften og spør om hun kan få komme… Siden hun har fått flere sjanser tidligere hadde jeg sagt nei i år, selv om jeg skjønner det er vanskelig. Men hvis hun lager dårlig stemning også i år er jo nok en julaften ødelagt for alle dere. Er du villig til å ta sjansen på det, også ovenfor dine egne barn? 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet 21. desember 2024 #107 Del Skrevet 21. desember 2024 Du må ta tyren ved hornene: "jeg beklager, men ut i fra det som ble sagt i fjor om at du ikke ville feire sammen med oss lengre har jeg gått ut fra det i år. Vi kan møtes og ha vår egen julesamling vi tre på xx-dato om det skulle passe for deg? Vennlig hilsen xx" 13 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #108 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Dette vet jeg neimen ikke om jeg tror har rot i virkeligheten. Grunnen er enkel, dere har vært fosterforeldre i fire år, og har ikke fått den minste opplæring i fosterbarnet og høytider? Er det dere som ikke har klart å få med dere temaet, eller har dere møtt på veiledere og fagfolk som har sviktet så grunnleggende? Skal du lage tulletråd så finn et tema du kan noe om og ikke så lett som ingenting blir avslørt i å skrøne. Anonymkode: 29d8f...29a Jeg kjenner noen i omtrent samme situasjon…. Så tuller råd trenger det ikke å være. Alt endrer seg når fosterbarnet er voksen og ikke er fosterbarn lenger, men det er følelser inne i bildet og fordrer foreldre holder kontakten fordi de bekymrer seg og bryr seg, fordi de vet at vedkommende har store problemer. Men - de får ingen veiledning av barnevernet osv om hvordan de skal håndtere dette når barnet er godt opp i voksenårene… Anonymkode: d96e7...d78 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #109 Del Skrevet 21. desember 2024 Jeg ville tatt en ordentlig samtale med datteren min, og sagt at du sliter med hva du skal gjøre, og si at du setter datteren din først, men høre med henne om hun er villig til å være med på å gi fosterdatteren din en siste sjanse. Hvis hun går med på det, må du ha en alvorsprat med fosterdatter og gi klar melding om at hun kan komme på julaften, men hvis det blir bråk, er det absolutt siste gang hun får være der. Hvis ikke det hjelper å inngå en avtale med datteren din, må du si til fosterdatter at hun ikke er velkommen pga tidligere oppførsel, og at du må prioritere din høygravide datter i år. Anonymkode: d96e7...d78 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #110 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det beste er nok om TS lar være det, siden hun allerede har brutt avtalen om taushetsplikt hun inngikk da hun ble fosterforelder ganske grundig. Anonymkode: 8df98...9c1 Det er altfor generelt til at dette kan være gjenkjennelig, så ingen taushetsplikt brutt. Anonymkode: ea68e...b9e 16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 21. desember 2024 #111 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): For flere år tilbake ble vi fosterforeldre for en jente på 14 år. Hun hadde hatt det veldig vanskelig, og hadde en del hun slet med psykisk. Hun bodde hos oss til hun ble myndig og i løpet av de 4 årene gjorde vi det vi kunne for å hjelpe henne, fulgte henne opp på skole og fritid, det var mange involverte instanser, både BUP og PPT var inne. Jenta hadde vært utsatt for mye ugreit og trengte mye hjelp for å fungere. I dag har hun to diagnoser som går på psyken. Diagnosene gjør at hun oppfatter ting veldig annerledes og blir lett hissig. Jeg følte at vi hadde ett godt forhold og jenta fortsatte å besøke oss selvom hun flyttet ut for 3 år siden. Det synes vi bare var hyggelig. Siden hun ikke har egen familie har hun feiret jul sammen med oss. Men hver gang ødelegger hun stemningen når hun er her, det blir fort for mye alkohol og hun blir sinna etter alkoholinntaket, hun greier ikke å begrense seg. I fjor prøvde vi alkoholfritt på julaften i håp om at det skulle hjelpe. Men hun hisset seg likevel opp og begynte å krangle med svigersønnen min. I år ville ikke min datter ha henne her fordi hun er redd for å få enda en julaften ødelagt, det har vært tilfelle de siste tre årene. Min sønn opplever også henne som svært krenkende og slitsom. Jeg har derfor ikke invitert henne på julaften. Pleier alltid å sende sms noen uker i forveien, denne har jeg ikke sendt i år. Fikk nå en sms av jenta, der hun spør om å få være med oss i jula. Jeg har veldig lyst til å si ja, min mann er enig med meg. Men vet at min datter kommer til å bli veldig sur på meg, i fjor begynte hun å gråte på juleaften. I år er hun høygravid og det siste jeg vil er å såre henne. Hva er riktig å gjøre tenker dere? Anonymkode: c76bb...2cb Selv om jenta har hatt det vandkelig så er hun voksen nå og må ta ansvar for egne handlinger. Du får si det som det er, at dere har prøvd å åpne hjemmet deres for henne men dere opplever at hun ikke setter pris på det og skaper dårlig stemning. Hun må jo skjønne dette selv. Hvis hun virkelig vil komme må hun love å oppføre seg, men det er fristende å si at hun får komme en annen dag i jula. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
viren Skrevet 21. desember 2024 #112 Del Skrevet 21. desember 2024 En person skal selvsagt ikke tillates å ødelegge for alle andre. Forklar at hun ikke kan komme på grunn av at hun ikke kan oppføre seg, og inviter henne på lunsj eller middag en annen av juledagene. 6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #113 Del Skrevet 21. desember 2024 Du gijen? Av alle syke ting å skaffe seg underholdning av. Anonymkode: 6bdc6...f0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #114 Del Skrevet 21. desember 2024 lajlaj skrev (2 timer siden): Hvorfor tar dere ikke en ordentlig prat med henne? Du tenker en prat løser dette🙄 Anonymkode: 494fe...852 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virrevirrevapp Skrevet 21. desember 2024 #115 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Håper BV er innblandet om fosterdatter er gravid,men det er din datter som er gravid? IKKE inviter fosterdatter. Makan til frekk dame. Hun får finne noen andre krangle med i å0 Anonymkode: eaaf4...c73 Hvorfor skulle bv være involvert i at en myndig person var gravid? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #116 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det er altfor generelt til at dette kan være gjenkjennelig, så ingen taushetsplikt brutt. Anonymkode: ea68e...b9e Tuller du? Alle i trådstarters nærmeste familie og omgangskrets kan gjenkjenne dette. Så mange autistiske eksfosterdøtre på ca 21 med gravid fostersøster og en kjent episode med mobbing av gammel grandonkel på julaften, er det faktisk ikke her til lands. TS har ingen taushetsplikt knyttet til episoder etter at oppdraget opphørte, men i det man beskriver ting som har skjedd mens man var fosterforelder eller som man kjenner til i egenskap av å ha vært det - er det helt klart brudd. Det er tilfelle her og bør ikke strekkes lenger. Anonymkode: 8df98...9c1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #117 Del Skrevet 21. desember 2024 Virrevirrevapp skrev (10 minutter siden): Hvorfor skulle bv være involvert i at en myndig person var gravid? Det er ikke særlig uvanlig, altså. Anonymkode: 8df98...9c1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #118 Del Skrevet 21. desember 2024 Tenker at ts ikke trenger å gjøre noe etter at fosterdatteren har lest denne tråden. Anonymkode: 1a9d3...256 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #119 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Gjør man? Er 30 uker gravid selv nå, med første barnet. Føler meg egentlig bare veldig lykkelig og glad.. Anonymkode: 36ced...d98 Dummeste svaret ever. Anonymkode: abcb2...aa9 3 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #120 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Mine barn har som unge voksne i tur og orden kommet hjem og "laget kvalme" i jula, og det er aldri snakk om å kutte dem ut. De er over det nå...( håper jeg..) jeg har aldri vært fosterforeldre, tatt betalt for å følge opp et barn. Det har du gjort. Det ligger jo en forpliktelse i det. Som dere tydeligvis ikke følger opp ettersom kontakten skjer fra hennes side kort før jul. Ta en god prat med henne, og hør hva mer dere kan gjøre for at ikke bare denne jula blir god, men den nye året og.. Litt mye? Ja, der enormt. Men du har jo selv tatt på deg et ansvar. Anonymkode: ffa7e...cdf Lurer på hva slags familie dere er når ungene kommer hjem som voksen og lager kvalm i jula. Har aldri opplevd at noen av våre 7 som har flyttet ut har laget noen form for kvalm hjemme hverken i jula eller ellers etter at dem flytta ut. Anonymkode: 87d8c...fc9 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå