AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #41 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde invitert men tatt en skikkelig prat med henne. Litt sent nå som det har drøyd ut til at hun selv tok kontakt, men vertfall en lang melding med forventningsavklaring. Det får bli generalprøven hennes for neste år når dere har barn til stedes, og da kan du med fordel gi beskjed allerede i januar og sende hun en påminnelse allerede i november om hun ikke er ønsket slik at hun har god tid til å finne andre å feire sammen med. Anonymkode: f5253...93b Denne! Hun synes tydelig det er viktig å feire med dere. Jeg ville aldri latt henne være alene på julaften. Hun er voksen og strever med sitt, men kanskje dette kan løse seg med en god samtale om temaet på forhånd. Er hun slik til vanlig også, eller utspiller et seg mest mot jul? Hvis det er noe rundt juletider som trigger henne, så kan kanskje litt åpenhet og forståelse hjelpe godt. Anonymkode: e0778...eb0 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #42 Del Skrevet 9 timer siden Jeg ville invitert henne!! Hun har vel ingen andre?? Tenker når dere sa ja til å være fosterforeldre så følger det ansvaret videre på et vis. Så tenker jeg dere kan snakke med henne på forhånd og også med egne barn. Og ha en plan for å skjære igjennom ved behov. Alkoholfritt høres lurt ut uansett. Ville aldri latt en ung jente som har vært fosterdatteren deres være alene på julaften når hun tydelig ønsker å være med dere. Dere har jo vært enormt rause som har tatt henne inn i utgpkt, men hjerteskjærende å tenke på at hun evt. skal være alene? Anonymkode: f95f5...82a 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #43 Del Skrevet 9 timer siden Hvor lang er reiseveien hennes? Må hun overnatte hos dere? Bor hun i samme by som dere, slik at dere kan sette henne i en taxi på julekvelden om hun ikke oppfører seg? Eller er det for langt å reise hjem? Hvor lett er det å få tak i taxi der dere bor? Kan det ende med at du eller din mann går glipp av julekvelden fordi en av dere må kjøre henne hjem, og blir da borte i 2–3–4 timer? Orker dere en sånn kjøretur med en hissig passasjer, og hvor trygt er det? Anonymkode: f79fc...89f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #44 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg ville invitert henne!! Hun har vel ingen andre?? Tenker når dere sa ja til å være fosterforeldre så følger det ansvaret videre på et vis. Så tenker jeg dere kan snakke med henne på forhånd og også med egne barn. Og ha en plan for å skjære igjennom ved behov. Alkoholfritt høres lurt ut uansett. Ville aldri latt en ung jente som har vært fosterdatteren deres være alene på julaften når hun tydelig ønsker å være med dere. Dere har jo vært enormt rause som har tatt henne inn i utgpkt, men hjerteskjærende å tenke på at hun evt. skal være alene? Anonymkode: f95f5...82a Helt enig med denne. Har et fosterbarn selv og han er for alltid en like naturlig del av denne familien som alle andre. Har også hatt en del utfordringer, men det er det bare å stå i. Det er livet. Motgang og medgang. Anonymkode: 11938...b6d 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #45 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Å ja. Da hadde jeg sagt nei og forklart hvorfor, samt sagt at det blir en høy gravid gjest som det må tas hensyn til i tillegg. Anonymkode: d08c2...1b8 Kanskje barnet er heldig og blir like høy? Anonymkode: b88f9...e72 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #46 Del Skrevet 9 timer siden Her må dere nesten kjenne på selv hva som blir riktig. Det er ikke lett for folk på forumet å vite hva som er rett for dere. Jeg hadde vært svært forsiktig med å la det gå ut over egne, biologiske barn. Å ta inn et fosterbarn er tross alt de voksnes valg, ikke de biologiske søsknene. Hvis fosterdatter skulle være med, ville jeg stilt klare krav til oppførsel. Spesielt med tanke på at det er snakk om en voksen kvinne. Anonymkode: adad0...89e 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 9 timer siden #47 Del Skrevet 9 timer siden Hun vet vel at hun blir ugrei. Så må det gå an å snakke med henne i forkant om at blir det gretten stemning så er det rett ut. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #48 Del Skrevet 9 timer siden Usj... Her hadde jeg nok først snakket med min datter om hvis jeg tok en skikkelig prat med fosterdatter om forventninger, om det hadde vært greit. Siden fosterdatter ikke har noen, men så klart stilt krav. Så ville jeg tatt dem praten med fosterdatter, at jeg forventer alkoholfritt, ikke noe krangling eller ufin oppførsel. Blir fosterdatter fornærmet og sur har hun mulighet til å stå over. Anonymkode: ea68e...b9e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #49 Del Skrevet 8 timer siden Forstår ikke helt hvorfor det at datteren din er gravid har noe med saken å gjøre. Hadde hun hatt små barn hadde det vært litt annerledes, om oppførselen er sånn at den er skremmende på barn. Anonymkode: 36ced...d98 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #50 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Forstår ikke helt hvorfor det at datteren din er gravid har noe med saken å gjøre. Hadde hun hatt små barn hadde det vært litt annerledes, om oppførselen er sånn at den er skremmende på barn. Anonymkode: 36ced...d98 Fordi man føler seg enda mer sårbar enn vanlig? Anonymkode: 83391...bd4 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #51 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi man føler seg enda mer sårbar enn vanlig? Anonymkode: 83391...bd4 Gjør man? Er 30 uker gravid selv nå, med første barnet. Føler meg egentlig bare veldig lykkelig og glad.. Anonymkode: 36ced...d98 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 8 timer siden #52 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): For flere år tilbake ble vi fosterforeldre for en jente på 14 år. Hun hadde hatt det veldig vanskelig, og hadde en del hun slet med psykisk. Hun bodde hos oss til hun ble myndig og i løpet av de 4 årene gjorde vi det vi kunne for å hjelpe henne, fulgte henne opp på skole og fritid, det var mange involverte instanser, både BUP og PPT var inne. Jenta hadde vært utsatt for mye ugreit og trengte mye hjelp for å fungere. I dag har hun to diagnoser som går på psyken. Diagnosene gjør at hun oppfatter ting veldig annerledes og blir lett hissig. Jeg følte at vi hadde ett godt forhold og jenta fortsatte å besøke oss selvom hun flyttet ut for 3 år siden. Det synes vi bare var hyggelig. Siden hun ikke har egen familie har hun feiret jul sammen med oss. Men hver gang ødelegger hun stemningen når hun er her, det blir fort for mye alkohol og hun blir sinna etter alkoholinntaket, hun greier ikke å begrense seg. I fjor prøvde vi alkoholfritt på julaften i håp om at det skulle hjelpe. Men hun hisset seg likevel opp og begynte å krangle med svigersønnen min. I år ville ikke min datter ha henne her fordi hun er redd for å få enda en julaften ødelagt, det har vært tilfelle de siste tre årene. Min sønn opplever også henne som svært krenkende og slitsom. Jeg har derfor ikke invitert henne på julaften. Pleier alltid å sende sms noen uker i forveien, denne har jeg ikke sendt i år. Fikk nå en sms av jenta, der hun spør om å få være med oss i jula. Jeg har veldig lyst til å si ja, min mann er enig med meg. Men vet at min datter kommer til å bli veldig sur på meg, i fjor begynte hun å gråte på juleaften. I år er hun høygravid og det siste jeg vil er å såre henne. Hva er riktig å gjøre tenker dere? Anonymkode: c76bb...2cb Er det mulig å stille noen krav til henne som kriterie for å få feire med dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 8 timer siden #53 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fordi man føler seg enda mer sårbar enn vanlig? Anonymkode: 83391...bd4 Det er ikke gitt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #54 Del Skrevet 8 timer siden Maleficenta skrev (1 minutt siden): Det er ikke gitt Nettopp. Jeg var mye mer sårbar når jeg gikk gjennom IVF i tre år.. eller når jeg gikk gjennom samlivsbrudd tidlig i 20-årene. Eller når jeg mislyktes på studier rundt samme tid. Og så videre. Beklager avsporing. Men skjønner ikke hvorfor vi gravide er så sårbare haha. Anonymkode: 36ced...d98 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #55 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): For flere år tilbake ble vi fosterforeldre for en jente på 14 år. Hun hadde hatt det veldig vanskelig, og hadde en del hun slet med psykisk. Hun bodde hos oss til hun ble myndig og i løpet av de 4 årene gjorde vi det vi kunne for å hjelpe henne, fulgte henne opp på skole og fritid, det var mange involverte instanser, både BUP og PPT var inne. Jenta hadde vært utsatt for mye ugreit og trengte mye hjelp for å fungere. I dag har hun to diagnoser som går på psyken. Diagnosene gjør at hun oppfatter ting veldig annerledes og blir lett hissig. Jeg følte at vi hadde ett godt forhold og jenta fortsatte å besøke oss selvom hun flyttet ut for 3 år siden. Det synes vi bare var hyggelig. Siden hun ikke har egen familie har hun feiret jul sammen med oss. Men hver gang ødelegger hun stemningen når hun er her, det blir fort for mye alkohol og hun blir sinna etter alkoholinntaket, hun greier ikke å begrense seg. I fjor prøvde vi alkoholfritt på julaften i håp om at det skulle hjelpe. Men hun hisset seg likevel opp og begynte å krangle med svigersønnen min. I år ville ikke min datter ha henne her fordi hun er redd for å få enda en julaften ødelagt, det har vært tilfelle de siste tre årene. Min sønn opplever også henne som svært krenkende og slitsom. Jeg har derfor ikke invitert henne på julaften. Pleier alltid å sende sms noen uker i forveien, denne har jeg ikke sendt i år. Fikk nå en sms av jenta, der hun spør om å få være med oss i jula. Jeg har veldig lyst til å si ja, min mann er enig med meg. Men vet at min datter kommer til å bli veldig sur på meg, i fjor begynte hun å gråte på juleaften. I år er hun høygravid og det siste jeg vil er å såre henne. Hva er riktig å gjøre tenker dere? Anonymkode: c76bb...2cb Håper BV er innblandet om fosterdatter er gravid,men det er din datter som er gravid? IKKE inviter fosterdatter. Makan til frekk dame. Hun får finne noen andre krangle med i julen. HUSK sett dine egne BARN først. Anonymkode: eaaf4...c73 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #56 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): For flere år tilbake ble vi fosterforeldre for en jente på 14 år. Hun hadde hatt det veldig vanskelig, og hadde en del hun slet med psykisk. Hun bodde hos oss til hun ble myndig og i løpet av de 4 årene gjorde vi det vi kunne for å hjelpe henne, fulgte henne opp på skole og fritid, det var mange involverte instanser, både BUP og PPT var inne. Jenta hadde vært utsatt for mye ugreit og trengte mye hjelp for å fungere. I dag har hun to diagnoser som går på psyken. Diagnosene gjør at hun oppfatter ting veldig annerledes og blir lett hissig. Jeg følte at vi hadde ett godt forhold og jenta fortsatte å besøke oss selvom hun flyttet ut for 3 år siden. Det synes vi bare var hyggelig. Siden hun ikke har egen familie har hun feiret jul sammen med oss. Men hver gang ødelegger hun stemningen når hun er her, det blir fort for mye alkohol og hun blir sinna etter alkoholinntaket, hun greier ikke å begrense seg. I fjor prøvde vi alkoholfritt på julaften i håp om at det skulle hjelpe. Men hun hisset seg likevel opp og begynte å krangle med svigersønnen min. I år ville ikke min datter ha henne her fordi hun er redd for å få enda en julaften ødelagt, det har vært tilfelle de siste tre årene. Min sønn opplever også henne som svært krenkende og slitsom. Jeg har derfor ikke invitert henne på julaften. Pleier alltid å sende sms noen uker i forveien, denne har jeg ikke sendt i år. Fikk nå en sms av jenta, der hun spør om å få være med oss i jula. Jeg har veldig lyst til å si ja, min mann er enig med meg. Men vet at min datter kommer til å bli veldig sur på meg, i fjor begynte hun å gråte på juleaften. I år er hun høygravid og det siste jeg vil er å såre henne. Hva er riktig å gjøre tenker dere? Anonymkode: c76bb...2cb Jeg kjenner mange fosterbarn og er et selv, jeg har aldri hørt om at noen av oss oppfører oss ufint hos fosterfamilie i julen (eller andre ganger.) Vi har alle traumer, vi har alle minst en diagnose, men ingen jeg har hørt om har oppført seg sånn som voksen. Litt annet med en gang jeg flyttet inn i en familie og de første feiringene, men dette har ukjent for meg. Kjenner til nå voksne fosterbarn mest fas, adhd, add, asperger, kptsd, borderline, blandet pf. Likevel ingen sinneutbrudd på julaften. Anonymkode: 5b7d7...98b 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #57 Del Skrevet 8 timer siden Jeg hadde 100 % invitert henne, men ville tatt en ordentlig prat (ansikt til ansikt) om hvordan dere har opplevd de siste julene, og hvordan dere skal løse det i år. Jeg ville ikke problematisert alkoholen. Kjør alkoholfritt uten å gjøre noe nummer ut av det, men ta som sagt praten om oppførsel og krangling. Ikke anklagende eller sint, bare praktisk. "Vi har opplevd at de siste julene har blitt litt ugreie. Vi vil prøve å ha en julaften uten sinne og krangler, og det er viktig for oss å overholde det for å få en fin kveld for alle sammen. Jeg tenker derfor at vi alle burde ha en plan for hva vi skal gjøre hvis vi blir [misfornøyde, sinte, frustrerte, irriterte] (velg mest passende adjektiv). Jeg har f.eks. tenkt at hvis jeg kjenner at pulsen stiger, så skal jeg gå ut på trappen, ta 5 lange pust, og minne meg selv på at dette er en dag for la ting gå og ha det hyggelig. Hva tenker du kan passe for deg å gjøre?" Anonymkode: 12cbc...f07 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #58 Del Skrevet 8 timer siden Et alternativ kan også være å avslutte ganske tidlig. F eks. klokken 22. Da går dere og barna deres å legger dere. Ikke akkurat optimalt, men da blir det færre timer sammen hvor dere går oppå hverandre og situasjoner kan eskalere. Anonymkode: 36ced...d98 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #59 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da måtte jo det "barnet" flytte FORDI et nytt skulle flytte inn….. Anonymkode: 5cca9...b8a Men de sa at de ikke ønsket mer kontakt . Hvordan føles det for noen på 18 år. Nå må du flytte, så nytt barn inn. Som ungdommen sier ho trodde ho var wn del av familien etter å bodd der i så mange år. Men føltes ikke slik etterpå. Ut døra, klar deg selv, og ikke invitert på noe mer. Kan si ungdommen var lei seg følte seg enda mer rotløs, for fosterforeldre hadde å forhindret mye av besøket ho egentlig skulle hatt med biologiske foreldre. So. Ungdommen sa jeg må jo bli kjent på nytt med min mor, min far,onkler,tanter,søsken, barn ho har blitt tante til osv som fosterhjem gjorde ho ikke fikk kontakt med selv om det stod ho skulle ha fast møte med storebror 1 gang i mnd og mor annenhver mnd. Så nange står jo da som 18 åring uten familie eller noe Anonymkode: 71a4c...c6b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silviana Skrevet 7 timer siden #60 Del Skrevet 7 timer siden Ville sagt nei til julaften med forklaring om hvorfor, også heller invitert fosterdatter til en julelunsj eller middag i løpet av romjulen. Barna dine trenger og fortjener en rolig julekveld som de kan glede seg til og ha det hyggelig. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå