AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #61 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Nei -kommer ikke til å slutte. Gaver er en del av tradisjonen på julaften, trenger ikke være noe dyrt eller skapfyll, men en pakke servietter kan vi vel unne oss å gi eller ønske oss uten å få dårlig samvittighet for å være overfladisk, bidra til overforbruk eller materialisme. Trenger jo ikke være enten eller? Jeg lager alltid ønskeliste gjennom året på det jeg ikke akutt trenger der og da, så det er ikke spesielt vanskelig å finne noe til meg. Ikke ønsker jeg meg dyre ting heller. Anonymkode: 6f2ae...f7e Jeg syns nyttige gaver er helt topp, eller gaver man vet personen vil bli veldig glad for. Men jeg syns ofte at folk kjøper noe som er lite gjennomtenkt. Jada, det skal være tanken som teller, men noen ganger bør man kanskje nettopp tenke før man kjøper en gave til noen. Handler man uten ønskeliste så burde man kanskje kjenne personen såpass at man ikke kjøper f.eks duftpinner til en man burde vite har allergi. Anonymkode: 05d4b...c03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #62 Del Skrevet 21. desember 2024 Vi er en søskenflokk der 2 har barn, og 2 er barnefrie. Så for meg føles det moralsk feil å si at jeg ønsker at vi kun gir gaver til barna. Så da skal mine to søsken bruke penger på mine barn, mens jeg ingenting på de? Koster meg ingenting å kjøpe en god vin/sjokolade/te/kaffe og en god bok, det er stort sett det de setter pris på. Mamma og pappa blir også kjempeglade for en liten oppmerksomhet julaften. Så nærmeste familie kommer vi aldri til å slutte med. Men gaver til alle og hvermannsen har vi sluttet med. Anonymkode: 8c077...e08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #63 Del Skrevet 21. desember 2024 Vi gir gaver til voksne og barn i familien, og jeg elsker det! Har aldri fått tøys og tull. Vi deler ønskelister. Og det med at man har alt man trenger - hvis man ikke handler ukritisk gjennom året, så har man jo ikke det. Jeg ønsker meg bøker, treningsutstyr og kjøkkenutstyr som jeg kunne kjøpt for flere måneder siden. Men siden jeg ikke kjøper alt jeg har lyst på med en gang, får jeg fine og nyttige gaver. Og det er mye hyggeligere at jegvhar fått tingene mine i gave enn å ha kjøpt dem selv. Anonymkode: c74d2...f1e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 21. desember 2024 #64 Del Skrevet 21. desember 2024 Gir masse og dyre gaver.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #65 Del Skrevet 26. desember 2024 Kunnne ikke falt meg inn å slutte, noe sø trist Anonymkode: ef487...8d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #66 Del Skrevet 26. desember 2024 Delvis. I stedet for tradisjonelle gaver til (voksne) barn, har vi gitt et bidrag til deres beredskaps-kasse i form av 25stk sølvmynter til hver av de tre. I motsetning til pengesedler som inflasjon minker verdien på år etter år, så vil disse bare stige i verdi. Til barne-barn gir vi dog vanlige gaver. Anonymkode: 3d18b...93f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #67 Del Skrevet 26. desember 2024 Jeg synes det er stusselig å slutte med gaver. Vi har liten familie, og det kom for noen år siden forslag om å droppe gaver mellom oss voksne, og nå er sistemann blitt 18 og nå skal vi slutte med gaver til barna også. Visste ikke at det var vanlig, for meg er gaver et tegn på at man bryr seg, og jeg koser meg med å finne noe gjennomtenkt til folk. Men når familie foreslår det, sier man ikke i mot, jeg ønsker jo ikke gaver fra noen som egentlig ikke ønsker å gi. Føles som man går litt hver sin vei når man slutter å gi gaver. Anonymkode: 702de...668 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #68 Del Skrevet 26. desember 2024 Sluttet helt med julegaver her, både jeg og kona. Det begynte gradvis ved at min bror ønsket en avtale. Da gjorde jeg og min bror samtidig en avtale med vår søster. Så ble det en avtale med pappa. Helt urelatert spurte svigermor og svigerfar om avtale om å ikke gi noe til jul, fordi strømprisene og levekostnadene er for høye. Kona inngikk samtidig en avtale med sin bror som sitter med boliggjeld til over pipa. Så nå er det ingen å gi gaver til og det er like greit. Mamma klarer ikke å dy seg, og måtte bare gi noe fordi hun synes det høres stusselig ut uten gaver. Jeg fikk blant annet sølvbestikk som hun selv fikk i bryllupsgave i 1980. Det er jeg kjempeglad for, men jeg står fast på ikke å gi gaver til jul. Fødselsgaver blir noe annet, men jeg har dratt ned budsjettene her også. Tidligere kunne jeg handle julegaver for 15-30.000 kr, nå null. Anonymkode: 47541...260 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #69 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg synes det er stusselig å slutte med gaver. Vi har liten familie, og det kom for noen år siden forslag om å droppe gaver mellom oss voksne, og nå er sistemann blitt 18 og nå skal vi slutte med gaver til barna også. Visste ikke at det var vanlig, for meg er gaver et tegn på at man bryr seg, og jeg koser meg med å finne noe gjennomtenkt til folk. Men når familie foreslår det, sier man ikke i mot, jeg ønsker jo ikke gaver fra noen som egentlig ikke ønsker å gi. Føles som man går litt hver sin vei når man slutter å gi gaver. Anonymkode: 702de...668 Jeg forstår det føles rart å ikke opprettholde kontakten gjennom julegaver, men det er vel fortsatt mulig å gi fødselsdagspresang og den er jo om mulig enda mer personlig enn julegaver. Vet noen avtaler å droppe fødselsdagspresanger også, men jeg kan tenke meg å fortsette med det, selv om jeg har sluttet helt med julegaver. Anonymkode: 47541...260 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #70 Del Skrevet 26. desember 2024 Julen er ikkje det som den engang var. og det handler idag om eit kjøpepress fra midten av januar til dagen før julafta. Dessuten er det blitt en slags komkuranse om å ha finaste lysdekorasjonen utndørs. Det er blitt stadig større ufordringer med å kjøpe gaver ettersom dei fleste har det som dei trenger. Skal ein be om å få tips om hva de trenger så er liksom litt av forventning med julgaver borte. Voksne folk som har godt inntekt kjøper oftast det som dei treng utan at ein skal bruke energi på å lete etter julegaver. Da ein selv var barn i 60 årene var det noe ein gikk å gledde seg til, og lekene ble verdisatt på ein annen måte en idag. Jueltrefestene på bygdahuset med gang rundt juletreet var eit av julas høgdpunkter, familieselskapene etter Jul var tradisjon så all julematen vart spist opp. Anonymkode: 5551c...c71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyblue7 Skrevet 26. desember 2024 #71 Del Skrevet 26. desember 2024 (endret) Kommer aldri til å slutte med gaver, hadde syns det var skikkelig trist uten! Elsker å gi, og å få. Er like spent i midten av 30 årene som jeg var da jeg var 8. Hadde heller spart på julematen 🤪 Gavene trenger ikke være dyre, men det må være omtanke bak! Finne noe mottaker blir glad for. Trenger heller ikke gi gaver til hele omgangskretsen, kun innerste sirkel 🙌🏻 Endret 26. desember 2024 av Skyblue7 Legge til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #72 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 15.15): Vi har ikke sluttet å gi gaver - det ville jeg synes var nitrist. Da er jo julaften bare et vanlig familiebesøk, da. Men vi bryr oss ikke om å kjøpe/få dyre og store gaver. En god spekepølse, en kurv med noen gode oster og marmelade, en konfekteske, osv, er mer enn godt nok. Folk i slekten er også flinke på å ønske seg ting de trenger, som en ny panne, en ny rake til hagesesongen, osv. Vi gir aldri ræl bare for å gi noe, og vi får heller ikke det tilbake. Om det var sånn, så ville jeg nok tatt samtalen om å endre på gave-ordningen, og spesifisere at vi heller ønsker forbruksvarer enn et enormt strandhåndkle med monogram, masseprodusert til hele slekten. Anonymkode: 871f7...07f Hvis man bare bytter konfektesker, oster og spekepølser, hva er poenget da? Fortsatt nitrist! Anonymkode: 96ba3...36b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #73 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis man bare bytter konfektesker, oster og spekepølser, hva er poenget da? Fortsatt nitrist! Anonymkode: 96ba3...36b Det er symbolikken i gavene som betyr noe, ikke summen. Det er en påminner om hvem man er for hverandre. Noe blir borte når man slutter å gi til hverandre. Å gi en gjenntenkt gave er generøst, og nei, igjen handler det ikke som summen. Nå gidder ikke lenger folk å bruke tid på å finne hyggelige gaver til hverandre lenger, synes det er stusselig, altså. Anonymkode: 702de...668 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #74 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Julen er ikkje det som den engang var. og det handler idag om eit kjøpepress fra midten av januar til dagen før julafta. Dessuten er det blitt en slags komkuranse om å ha finaste lysdekorasjonen utndørs. Det er blitt stadig større ufordringer med å kjøpe gaver ettersom dei fleste har det som dei trenger. Skal ein be om å få tips om hva de trenger så er liksom litt av forventning med julgaver borte. Voksne folk som har godt inntekt kjøper oftast det som dei treng utan at ein skal bruke energi på å lete etter julegaver. Da ein selv var barn i 60 årene var det noe ein gikk å gledde seg til, og lekene ble verdisatt på ein annen måte en idag. Jueltrefestene på bygdahuset med gang rundt juletreet var eit av julas høgdpunkter, familieselskapene etter Jul var tradisjon så all julematen vart spist opp. Anonymkode: 5551c...c71 Kjenner meg så altfor godt igjen. Mann 1955 Anonymkode: 3d18b...93f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #75 Del Skrevet 26. desember 2024 Jeg synes det er kjempekoselig med julegaver! Jeg planlegger lenge og koser meg med å kjøpe inn gavene og har stor glede av det! Handler til nærmeste familie og noen få venninner. Anonymkode: fe809...ba2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #76 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Delvis. I stedet for tradisjonelle gaver til (voksne) barn, har vi gitt et bidrag til deres beredskaps-kasse i form av 25stk sølvmynter til hver av de tre. I motsetning til pengesedler som inflasjon minker verdien på år etter år, så vil disse bare stige i verdi. Til barne-barn gir vi dog vanlige gaver. Anonymkode: 3d18b...93f Fantastisk! Jeg har noen nevøer og nieser i voksen alder, men de er dessverre for ignorante til å kunne forstå eller verdsette noe slikt. Dessuten er jeg litt redd for å avsløre for mye om egen interesse for å spare i myntsamling etc. Har dog gitt sølvmynter i bursdagsgave til mine foreldre ved flere anledninger. Anonymkode: 47541...260 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #77 Del Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Fantastisk! Jeg har noen nevøer og nieser i voksen alder, men de er dessverre for ignorante til å kunne forstå eller verdsette noe slikt. Dessuten er jeg litt redd for å avsløre for mye om egen interesse for å spare i myntsamling etc. Har dog gitt sølvmynter i bursdagsgave til mine foreldre ved flere anledninger. Anonymkode: 47541...260 Synes det er artig selv. Myntene (ligger i lufttette kapsler eller tuber) er pene å se på, de veier 31,1 gram pr stykk, har man 320 stk av de, eier man samtidig over 10 kg med rent sølv. Se på sølvprisen de siste 5-6 årene, jeg sier ikke mer. En av de mest fornuftige gaver jeg personlig kan gi. Anonymkode: 3d18b...93f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #78 Del Skrevet 27. desember 2024 Her er det helt slutt på julegaver. Jeg nekter å være en del av det kapitalistiske massehysteriet moderne jul har blitt. Anonymkode: a5f3d...cc5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #79 Del Skrevet 27. desember 2024 Vi sluttet med gaver for lenge siden. Gir til mine foreldre , barn og tantebarn skal sies. En liten oppmerksomhet til noen nære venner. Mannen er muslim og feirer ikke jul så der er ingen gaver. Jeg jobber som regel julaften og har ikke et sterkt forhold til det, selv om jeg er vokst opp med det. Tydelig at folk har sterke følelser om jul og gaver når en betegner gavefri jul som stusselig, bitre og taper familie. Ikke alle har gaver som kjærlighetsspråk. Det er rett ut slett ikke så viktig for alle. Anonymkode: f2329...d88 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #80 Del Skrevet 27. desember 2024 Gaver er nå en ting. Det har i vertfall blitt alt for mye både i antall og beløp. En annen ting er om vi skal helt slutte med de kristne tradisjonene. Vil folk heller feire ramadan eller hva det nå heter i stedet? Gå 100 år tilbake i tid med likestilling o.l.? Hvem vet om 20-30 år? Anonymkode: 3d18b...93f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå