AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #21 Del Skrevet 20. desember 2024 Vi er en familie som elsker å gi gaver til både bursdag og jul uansett alder. I år har jeg gått fullstendig amok til barn og barnebarn. Jeg tør ikke telle gavene engang, men må roe ned litt til neste år. Hva er jul uten noen gaver? Anonymkode: a8ecd...6c6 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #22 Del Skrevet 20. desember 2024 Jeg syns egentlig at det er trist at det sluttes med julegaver. Når man snakker om at man bare får ræl og ikke trenger noe som helst er det et godt bilde på hvor materialistisk samfunnet har blitt og at vi bare kjøper oss det vi vil når vi har lyst. Spesielt til barn hvor dagens barn ikke må vente på å få ting til bursdagen eller jul, men får dyre ting på en helt vanlig hverdag. Jeg syns det er koselig at noen har tenkt på meg, og det er koselig å finne gaver til andre. Alt trenger ikke være så dyrt. Anonymkode: 115c4...aa2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #23 Del Skrevet 20. desember 2024 Jeg har aldri likt gaver, verken å få eller å gi. I de aller, aller fleste tilfeller treffer gaver relativt dårlig, og jeg har det jeg trenger og mer til. Når jeg ser at folk her sier de begrenser gavene når de snakker om gaver til 1000-2000 kroner, så blir jeg også helt satt ut. Mine tantebarn får fortsatt gaver, og da er det snakk om 500 kroner til hvert barn. Vi har aldri tenkt på å gå noe høyere en gang. For meg er julaften spesiell. Vi spiser ikke all den gode maten, sitter ved spisebordet uten TV-en på, pynter oss og er sammen på den måten til vanlig. Vanligvis slenger noen innom her og der, gjerne til forskjellige tidspunkter, og vi samles ikke på den måten. Men julaften er hellig (selv om jeg ikke er kristen), det har den alltid vært. Ikke på grunn av gavene, men til tross for dem. For når gaveåpninga begynte, slutta alltid kosen for meg. Nå er det hyggelig å se barna få noen gaver, og så kan vi gå tilbake til å hygge oss sammen. Anonymkode: 74d7c...061 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 20. desember 2024 #24 Del Skrevet 20. desember 2024 Bælfeit skrev (41 minutter siden): Den beste gaven er å være sammen med familien og god mat,skikkelig klisje men sant. Jeg er helt enig. 👍 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Men det gjør vi jo hele tiden? Det som skiller julaften fra første juledag, andre juledag, nyttårsaften, osv, er julegavene. Anonymkode: 871f7...07f Nei, for mange er det maten, stemningen og det å hygge seg litt ekstra, kanskje sammen med noen man ikke ser så ofte. I min familie gir vi noen gaver. Vi gir til egne barn, svigerbarn og barnebarn. Vi søsken gir hverandre en liten hilsen, ofte i form av noe spiselig vi vet faller i smak. Det er mange år siden jeg sluttet å "bytte penger" med venner til jul, men vi setter av tid til å treffes, det er verd mye mer enn en gave for meg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #25 Del Skrevet 20. desember 2024 Hos oss har tradisjonen med å gi gaver blitt opprettholdt, men i år blir det siste året. Hele familien kunne med fordel brukt alle pengene til på en fellesreise til våren/sommeren en julegaver som havner som husefyll. Det er ingen barn i familien lenger, og de voksne tjener penger selve, og kjøper det de trenger. Hele julegavedrysset er utgått på dato ettersom dei aller fleste har det som de trenger. Anonymkode: 5551c...c71 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #26 Del Skrevet 20. desember 2024 Nei, det høres kjipt ut. Jeg elsker gaver, både å gi og få. I vår familie har vi ønskelister, så vi får alle noe vi ønsker oss. Anonymkode: ac691...b9c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 20. desember 2024 #27 Del Skrevet 20. desember 2024 Fant80 skrev (40 minutter siden): Ikke sluttet med det,å kommer heller ikke til å slutte! Men til forskjell fra veldig mange andre Nordmenn,så holder vi oss til priser mellom 1000 og 2000kroner,som vi alle mener er mer en nok. Mens mange jeg kan både lese å høre om kjøper TVer,PS5er og alt mulig slags dyre ting fra 5000 og opp mot 20 000kroner eller mer.. Sån stormannsgalskap kommer min familje aldri til å holde på med. Det står heller ikke på pengene hos mine familjemedlemmer. Det er bare sært og vulgært! Er svært glad for vi ikke har kastet oss på denne enorme kjøpsfesten,der man tydeligvis kan bruke uendelig med penger. Brenner de så hardt i lomma,så anbefaler jeg Røde Kors! Vi er en PS5 under treet familie, har og gitt piano, harpe, fele m m under treet, hvem av barna som får stor gave rulleres på. Det er ting som ville blitt kjøpt til barnet uansett om det var jul eller ei så hvorfor ikke få det til jul? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 20. desember 2024 #28 Del Skrevet 20. desember 2024 (endret) Vi kommer nok ikke til å slutte. Halve familien er gal etter jul, og resten får egentlig lov til å ikke styre så mye. Både voksne og barn synes det er veldig kjekt med gaver. Ikke minst det å gi gaver. Det er nesten litt konkurranse angående å være mest raus, ha vært mest oppmerksom gjennom året angående hva noen virkelig ønsker seg/trenger uten å ha nevnt det, og å treffe best angående person som skal motta gaven. Her gis det ikke nødvendig innsats for å kjøpe gaver, men godt utover det. 😅 Her er det ingen koner som får en tankeløs og intetsigende gave fra sin mann heller. Ingen mann her som vil gi dårligere gaver enn de andre mennene gir sin kone, og viser seg at neste generasjon gutter er blitt bitt av basillen (konkurransen 😉) når de nå tjener egne penger. Mennene konkurrerer tilsynelatende i de tre kategoriene størst, dyrest og mest observante. Endret 20. desember 2024 av Trolltunge 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 20. desember 2024 #29 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg syns egentlig at det er trist at det sluttes med julegaver. Når man snakker om at man bare får ræl og ikke trenger noe som helst er det et godt bilde på hvor materialistisk samfunnet har blitt og at vi bare kjøper oss det vi vil når vi har lyst. Spesielt til barn hvor dagens barn ikke må vente på å få ting til bursdagen eller jul, men får dyre ting på en helt vanlig hverdag. Jeg syns det er koselig at noen har tenkt på meg, og det er koselig å finne gaver til andre. Alt trenger ikke være så dyrt. Anonymkode: 115c4...aa2 Våre må vente de får nye klær til jul og skole oppstart feks, ikke pga vi ikke kan kjøpe alt de peker på men fordet de ikke har godt av å hele tiden få ting 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #30 Del Skrevet 20. desember 2024 Ja, vi (jeg) gir bare til barn under 15 år, men det er ingen igjen av dem nå. Anonymkode: 4fa6c...b85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #31 Del Skrevet 20. desember 2024 Vi sluttet for maaange år siden. Barn under 16 får en gave fra hver. Men gir ikke til noen fler enn mine nieser og nevøer. Alle hos oss praktiserer slik. Så deilig og stress. Og vi koser oss med andre ting. Anonymkode: 3b448...94b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #32 Del Skrevet 20. desember 2024 Veldig rart at folk slutter å gi til nieser og nevøer. Det eneste må være at dere ikke har nok kontakt med de og at det er mange av dem. Jeg har 3 av dem, og det kunne ikke falt meg inn å kutte de ut fra gavelista hverken nå eller når de blir voksne. Anonymkode: c4b07...e60 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet 20. desember 2024 #33 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): I vår familie har vi blitt enige om å kun handle til barn under 18år. Sånn har vi gjort det i noen år. Vi alle syns det bare er mas og stress med julegaver og som regel får man ikke noe man egentlig trenger/vil ha heller. Samt at jeg har i grunn alt jeg trenger fra før av uansett. Tenker også litt på miljøet i dette og hvor mye unødvendig som handles inn. Anonymkode: 2f0a6...581 Jeg gir deg ti tusen så gir du meg to tusen..en byttehandel fullstendig uten verdi .. konkurranse, jeg vil overgå den jeg mottar fra.. surprise..not ..en person/familie vil sitte med skjegget i den berømte postkassen.. vi ble de kjipe... Så er det pengeinnskuddet i julemiddagen.. Nei , hykleri og falsk eri er jeg lite tilhenger av.. Feire jul ssmmens med noen som en er glad i og liker å være sammens med.. en brødskive for den saks skyld , det viktigste er det ekte ,ikke fasaden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #34 Del Skrevet 20. desember 2024 Kommer aldri til å slutte, synes det er hyggelig med julegaver - det hører med! Kjøper til nærmeste familie: mannen min, foreldrene mine, broren min + hans samboer og barn. Beløp ca. 1000,- per person, gjerne litt mer til mannen min. Alle er enige om gavebeløp. Anonymkode: 9a0d9...e91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 20. desember 2024 #35 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): I vår familie har vi blitt enige om å kun handle til barn under 18år. Sånn har vi gjort det i noen år. Vi alle syns det bare er mas og stress med julegaver og som regel får man ikke noe man egentlig trenger/vil ha heller. Samt at jeg har i grunn alt jeg trenger fra før av uansett. Tenker også litt på miljøet i dette og hvor mye unødvendig som handles inn. Anonymkode: 2f0a6...581 Hvorfor handler du unødvendige ting? Og hvorfor har man barn (=produserer flere forbrukere) hvis man er så innmari opptatt av miljø? I vår familie skriver alle ønskelister, og der skriver man opp ting man trenger. Jeg får ting jeg ønsker meg, som gjør at jeg slipper å kjøpe det selv (sengetøy, kjøkkenutstyr etc). 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iðunn Skrevet 20. desember 2024 #36 Del Skrevet 20. desember 2024 Jeg syns gaver er kjempe koselig, både å få og gi. Barna syns også det er fint å ordne med gaver til vennene sine. Vi kommer ikke til å slutte med det, men noen begrensninger har blitt gjort de siste årene. Jeg bytter ikke vinflasker og twist med noen, bare for å gi en gave. I vår familie gir vi ting som er ønsket, vi gir ikke skapfyll. Jeg gir gaver til 4 vokse og 6 barn. De voksne får gave for 300 - 500 kr, barna får gave for 100 - 300 kr. Mine barn får gave for 1000 - 2000 kr. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #37 Del Skrevet 20. desember 2024 Jeg synes det er fint at folk finner ut av hvordan de vil ha ting. Jeg kommer fra en gave familie. Min mor sitt kjærlighetsspråk er gaver, samme for meg. Det kunne aldri falt meg inn å ikke ha gaver på julaften. Det handler ikke om hva gaven er, men det den representerer, for ikke å nevne glede jeg får av å gi. Anonymkode: 2474e...990 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 20. desember 2024 #38 Del Skrevet 20. desember 2024 Jeg og mine søsken kjøper ikke lenger gaver til hverandre, sluttet for noen år siden. Vi er i femtiårene alle sammen nå (sistemann er 49 litt til). Samme med de venninnene jeg pleide å utveksle julegaver med. Det ble bare ting som f.eks bøker, og bøker etter deres smak, ikke min nødvendigvis. Jeg orker ikke sånne søtsupperomaner om søstre og fjell og hemmeligheter fra fortiden: samme oppskrift i hver eneste bok. De ble liggende ulest i noen år inntil jeg kastet dem (uten å si det til giveren, selvsagt). Det å slippe og lete etter julegaver til alle disse har minsket julestresset og utgiftene betraktelig. En lettelse. Jeg gir gaver til mamma og til pappa (de er skilt, så en til hver), samt at sønnen min får. Det har skjedd at en vinflaske e.l. har blitt utvekslet til jul mellom meg og eksmannen også, men jeg sa til han at vi kan droppe det fra i år. Det var greit. (jeg drikker jo knapt alkohol, og en flaske er bortkastet på meg uansett). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #39 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Veldig rart at folk slutter å gi til nieser og nevøer. Det eneste må være at dere ikke har nok kontakt med de og at det er mange av dem. Jeg har 3 av dem, og det kunne ikke falt meg inn å kutte de ut fra gavelista hverken nå eller når de blir voksne. Anonymkode: c4b07...e60 Jeg har mange nieser og nevøer. Noen har jeg knapt møtt, andre ser jeg nesten daglig. Vi slutter med gaver til nieser/nevøer når de blir konfirmert, men de jeg har hyppig kontakt med, kommer jeg nok aldri å slutte å gi til. Anonymkode: c1f24...96e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #40 Del Skrevet 20. desember 2024 cassio skrev (2 timer siden): Vi gir kun julegaver til de vi er sammen med julaften. Og gavene kan enten brukes, spises eller drikkes. Ikke noe skapfyll eller nips. Jeg syns det høres så merkelig ut at bare de dere er sammen med får gaver. Hva med dem som jobber eller av annen grunn ikke er der i jula?Får de aldri noe? Anonymkode: 05df2...b5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå