Gå til innhold

Folk som ikke klarer å levere julegaver før julaften

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har et par venninner som aldri klarer å få levert fra seg julegaver før på julaften (dagtid). Dette passer jo selvfølgelig dårlig, for enten  har man opplegg hjemme, hvor det passer dårlig med besøk, eller så har man reist bort for å feire jul hos andre.

Hva tenker dere egentlig med dere som holder på slik??

Anonymkode: 7737e...2fa

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

At det er unødvendig. Men at det finnes større problemer i verden. Mulig de er sløve, mulig de liker å ta denne runden julaften. 

Er jeg hjemme sier jeg takk, og juleklem, på trappa. Er jeg bortreist så får de låse seg inn og sette gaven i gangen (har kodelås) 

Eller ta kontroll på situasjonen, si "jeg kommer innom for å utveksle gaver på søndag". 

Anonymkode: 5b141...9ef

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan ikke du bare levere og hente gaver litt før da? Avtal det i litt god tid så de rekker å få klar gaven selv også.

Anonymkode: 3915a...3d7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har et par venninner som aldri klarer å få levert fra seg julegaver før på julaften (dagtid). Dette passer jo selvfølgelig dårlig, for enten  har man opplegg hjemme, hvor det passer dårlig med besøk, eller så har man reist bort for å feire jul hos andre.

Hva tenker dere egentlig med dere som holder på slik??

Tenker ingenting om det. Dumt om man ikke er hjemme, men ingen katastrofe. Er man hjemme kan man ta i mot uten videre å invitere til å komme inn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at sånn blir det da noen ganger? 

Om dere utveksler gaver, så kan jo du dra til dem, om det er så viktig å få dem før julaften? 

Jeg bryr meg lite om jeg ikke får gaven fra en venninne før julaften, den er da like god i romjulen. 

Vi har det hektisk med små unger, juleavslutninger hit og dit, osv, og det å levere julegaver til venninner er ikke høyest på listen over prioriteringer, for å si det mildt. 

Anonymkode: 3ae09...772

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan ikke du bare levere og hente gaver litt før da? Avtal det i litt god tid så de rekker å få klar gaven selv også.

Anonymkode: 3915a...3d7

Jeg leverer selvfølgelig i god tid selv og da er jo aldri disse klare. Sier t o m i fra på forhånd når jeg kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at sånn blir det da noen ganger? 

Om dere utveksler gaver, så kan jo du dra til dem, om det er så viktig å få dem før julaften? 

Jeg bryr meg lite om jeg ikke får gaven fra en venninne før julaften, den er da like god i romjulen. 

Vi har det hektisk med små unger, juleavslutninger hit og dit, osv, og det å levere julegaver til venninner er ikke høyest på listen over prioriteringer, for å si det mildt. 

Alle klarer å fikse sånt hvis man gidder. Har selv tre barn og full jobb. Disse som ikke klarer slikt i min omgangskrets er kronisk dårlig på å planlegge alt i livet sitt og har enten kun ett barn eller null, dvs strengt ikke så mye å holde orden på.

Poenget er ikke at disse "bare" er trege til venninner, de er jo like sent ute med gaver til alle, inkl familie.

Julegaver bør, i min verden skal, være overlevert i god tid før julaften, det er da vi åpner gaver. Å være sent ute, slik at mottaker kanskje får gave først etter julaften, er bare sløvt. Selv om man er hyggelig og faktisk gir gave. Sløvt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Alle klarer å fikse sånt hvis man gidder. Har selv tre barn og full jobb. Disse som ikke klarer slikt i min omgangskrets er kronisk dårlig på å planlegge alt i livet sitt og har enten kun ett barn eller null, dvs strengt ikke så mye å holde orden på.

Poenget er ikke at disse "bare" er trege til venninner, de er jo like sent ute med gaver til alle, inkl familie.

Julegaver bør, i min verden skal, være overlevert i god tid før julaften, det er da vi åpner gaver. Å være sent ute, slik at mottaker kanskje får gave først etter julaften, er bare sløvt. Selv om man er hyggelig og faktisk gir gave. Sløvt!

Vet du hvordan det er i min verden? 

Huset er vasket ned i november. Da er også alle gaver klare. Jeg har klar meny og innkjøp, til både brunsj og middag, med unntak av noen datovarer, til og med 5.desember. Jeg logget av jobb i går, er helt ajour med alt jeg skal gjøre. Ribben ligger til tining i kjøleskap, og blir saltet og pepret i morgen tidlig. 

Men vet du hva jeg ikke gjør? Setter standarden for hva andre bør gjøre, med utgangpsunkt i hvor jeg legger standarden. 

Anonymkode: 5b141...9ef

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da kan du jo foreslå å la være å gi gaver til hverandre, da, om det er så forferdelig å ikke få dem før julaften? 

Ikke alle synes gaver er kjempeviktig. Veldig mange voksne driter milevis i om de ikke får gaven sin før julaften. 

Om det er til barn, så greit, men til voksne? Seriøst? Er det virkelig noe å bli sur for? 

Om det hadde vært et så voldsomt press på at jeg MÅTTE for guds skyld være ferdig med alle gavene i kjempegod tid, så hadde jeg heller foreslått å droppe det enn å orke å utveksle gaver med vedkommende.. Å gi gaver skal være koselig, ikke press og stress og mas. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da hadde det blitt noen få ord i gangen og en klem. Har heldigvis ingen venninner som dukker opp julaften.

Anonymkode: 0e787...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har kun vært stressende når jeg skal reise bort, og de «stjeler» av de 90 minuttene jeg bør komme før flyavgang🥹Ja det har hendt flere ganger at veninner står på døra lillejulaften eller julaften, 5 min før taxi ankommer. Da ble jeg stresset og sint. Er jeg hjemme i jula er det koselig om de kommer innom i siste liten med gave.

Anonymkode: 0cc42...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får ta en runde på lillejulaften så slipper de å komme til deg. Finn en løsning, gjør en innsats, isteden for å klage.

Anonymkode: 0ae38...e4f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du får ta en runde på lillejulaften så slipper de å komme til deg. Finn en løsning, gjør en innsats, isteden for å klage.

Anonymkode: 0ae38...e4f

Ikke jeg som laget posten, men jeg begynner ca en uke før julaften å organisere utdeling/henting av pakker. Men det blir ikkje gjennomførbart når motparten ikke vil lage avtaler. It takes two to tango, eller noe sånt😅

Anonymkode: 0cc42...0af

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da kan du jo foreslå å la være å gi gaver til hverandre, da, om det er så forferdelig å ikke få dem før julaften? 

Ikke alle synes gaver er kjempeviktig. Veldig mange voksne driter milevis i om de ikke får gaven sin før julaften. 

Om det er til barn, så greit, men til voksne? Seriøst? Er det virkelig noe å bli sur for? 

Om det hadde vært et så voldsomt press på at jeg MÅTTE for guds skyld være ferdig med alle gavene i kjempegod tid, så hadde jeg heller foreslått å droppe det enn å orke å utveksle gaver med vedkommende.. Å gi gaver skal være koselig, ikke press og stress og mas. 

Gaver skal være hyggelig ja og leveres i tide. Og det er ikke hovedsakelig mine egne gaver jeg synes er viktige heller, dette er venninner som er faddere til barna mine og som gir gaver til dem. Driter egentlig langt i om det er venninner, det er like sløvt om det jade vært familie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg leverer ikke gaver julaften, men om noen hadde kommet på døra mi hadde jeg takket pent, gitt dem en klem og invitert dem inn på kaffe hvis det passa seg sånn. Jeg forventer aldri å bli invitert inn selv om jeg kommer på døra med gaver eller julekort til andre uansett dag og synes egentlig ikke det er noe å bli sur for med mindre folk renner ned dørene på julaften. Desember er hektisk for de fleste og gavelevering julaften kan skyldes mye mer enn dårlig planlegging. Med av av mangel på andre problemer, er det klart man skal respekt for i-landsproblemer.

Anonymkode: f0eb5...f4d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du skriver veldig dømmende om noen som velger annerledes enn deg. I et vennskap så er ikke når jeg får overlevert julegaven en faktor i hvordan vennskapet er. Jeg legger heller ikke noe tolkning i det som at de ikke prioriterer meg eller at de ikke er strukturerte nok til å klare å følge min tidsplan. 

i år glemte jeg bursdagen til en venninne. Jeg kom på det 4 uker etterpå, ringte med en gang og gratulerte. Vi hadde en koselig prat og det er ikke noe som henger i nå.

Jeg har ingen venner som setter opp rigide regler de ikke forteller meg om, og så blir snurt når jeg ikke overholder dem. Hva slags venn er du egentlig som må ha dette på din måte? Hvorfor er din måte den eneste riktige? Hvorfor gjør det noe å få gave i romjulen om du er bortreist på julaften? Eller åpne gaven i januar? 🤷‍♀️

Anonymkode: ab748...264

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det virker som det er på høy tid å bli litt mindre opptatt av gaver, hvis dette er noe som irriterer deg i en slik grad. Hva med å ha som mål å bli mer raus og tolerant og mindre dømmende i 2025?

Anonymkode: 03fde...77d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Gaver skal være hyggelig ja og leveres i tide. Og det er ikke hovedsakelig mine egne gaver jeg synes er viktige heller, dette er venninner som er faddere til barna mine og som gir gaver til dem. Driter egentlig langt i om det er venninner, det er like sløvt om det jade vært familie. 

Hva er egentlig det verste som kan skje dersom barna ikke får julegavene til julaften?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva er egentlig det verste som kan skje dersom barna ikke får julegavene til julaften?

For min del egen del innebærer det at jeg blir oppgitt over egen bror som ikke klarer å prioritere onkelbarn en gang i året. Hans barn får alltid av oss, i god tid før jul. 

Anonymkode: 2a81c...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...