Gå til innhold

PTen sa jeg var tjukk og måtte ned 20 kg.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er en kvinnelig PT.

Ja. Hun sa rett ut at jeg var altfor tjukk. Og måtte ned minst 20 kg. 

Anonymkode: 84e64...b7c

Regner med hun først spurte deg om du hadde noen mål? Ville beholdt denne treneren, som sikkert er for direkte,, men er ærlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kall en spade for en spade. Om du må ned 20 kg er du jo tjukk. 🤷‍♀️

Anonymkode: 63246...612

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 19.30):

Kall en spade for en spade. Om du må ned 20 kg er du jo tjukk. 🤷‍♀️

Anonymkode: 63246...612

Og totalt uten nytteverdi og helt uprofesjonelt. Du er tydeligvis umoden, men du trenger ikke at alle sier det til deg.

Anonymkode: 9c5c2...20a

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 14.12):

Hei. 
Begynte å trene. Greit nok, noen ganger er det ok å kalle en spade for en spade. Tought love. Men er det vanlig med PTer som  er så direkte?

Mange trener kommer fra toppidrett, og på høyt nivå er direkte presisjon utbredt. Jeg synes for eksempel det er morsomt å høre på intervjuer med de mest ekstreme av de direkte. De gir helt blaffen i politisk korrekt og svarer  rett fram. Eksemplerpå det er Henrik Kristoffersen og Ståle Solbakken.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 
Begynte å trene. Greit nok, noen ganger er det ok å kalle en spade for en spade. Tought love. Men er det vanlig med PTer som  er så direkte?

PT synes du må ned 20 kg. Synes denne er meget uprofesjonell. Har du sagt hva dine mål er? 
Jeg hadde bytta pt. Den er der for at du skal oppnå dine mål, ikke hennes mål…

Anonymkode: 2fd4f...03a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 14.25):

Er en kvinnelig PT.

Ja. Hun sa rett ut at jeg var altfor tjukk. Og måtte ned minst 20 kg. 

Jeg tenker at da er det sikkert riktig, selv om det kanskje kunne blitt kommunisert bedre. 
Hvorfor denne aversjonen mot fakta rundt overvekt..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del PT'er som er vel direkte.

Poenget er vel at vedkommendes skal lære deg å trene, sette deg treningsmål og få gode, realistiske rutiner? Så lenge du ikke spiser sjokolade hele døgnet vil du nok begynte å såkalt gå ned i vekt (miste fett, bygge muskler, få bedre hvileforbrenning).

Anonymkode: 55ce3...125

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeneXCII skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker at da er det sikkert riktig, selv om det kanskje kunne blitt kommunisert bedre. 
Hvorfor denne aversjonen mot fakta rundt overvekt..? 

Det handler om hvordan man omtaler andre sin kropp, det hadde heller ikke vært innafor å si : «du er et beinrangel og må opp noen kilo i vekt». Å omtale noen som tjukk er like ekvivalent med nedsettende ordbruk om noen som er undervektig. Btw så har flere med overvekt en spiseforstyrrelse, overspisingslidelse er den mest vanlige spiseforstyrrelsen, og PT aner ikke nødvendigvis om TS faller i den kategorien, ei heller hvor mye TS sliter med kroppskomplekser.

Det er helt upassende å omtale andre sin kropp med mindre de selv innbyr til samtale og søker råd om det, og til og med da skal man snakke med varsomhet og respekt. Er det så vanskelig å forstå? 

Anonymkode: 125fe...a8c

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Kommer an på. For å bruke meg selv som eksempel; jeg er 160 og 50 kilo er min trivselsvekt. Men hadde jeg vært 70 kilo hadde det ikke vært ok av en PT å si at jeg må ned 20 kilo, for allerede på 63,5 kilo ville jeg vært såkalt normalvektig. Dermed burde en PT kun sagt at jeg burde ned kanskje 10 kilo. 

Så hvordan er det for deg? Er du per nå ca 20 kg over normal BMI og har en del i fettprosent, eller er 20 kilo ned det som skal til for å se ut som en catwalk-modell?

Anonymkode: a6d59...659

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det handler om hvordan man omtaler andre sin kropp, det hadde heller ikke vært innafor å si : «du er et beinrangel og må opp noen kilo i vekt». Å omtale noen som tjukk er like ekvivalent med nedsettende ordbruk om noen som er undervektig. Btw så har flere med overvekt en spiseforstyrrelse, overspisingslidelse er den mest vanlige spiseforstyrrelsen, og PT aner ikke nødvendigvis om TS faller i den kategorien, ei heller hvor mye TS sliter med kroppskomplekser.

Det er helt upassende å omtale andre sin kropp med mindre de selv innbyr til samtale og søker råd om det, og til og med da skal man snakke med varsomhet og respekt. Er det så vanskelig å forstå? 

Jada, de finnes selvsagt men de aller fleste med overvekt skyldes ikke noe sykdom og det vet du.. 

Endret av LeneXCII
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut ultraprosessert mat så vil vekta bli det den skal være. Det er knapt mulig å spise for mye kjøtt, fisk, potet og grønnsaker. Ellers er det bare bra at man sier det rett ut, det gjør legene også. 

Anonymkode: 274d8...a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (22 minutter siden):

Mange trener kommer fra toppidrett, og på høyt nivå er direkte presisjon utbredt...

Ja, men noen av dem har også human skills.

Jeg har hatt PT der jeg bare ikke orka den stemninga. Spesielt fordi jeg var sliten fordi jeg skulle rehabiliteres etter inaktivitet pga sykdom. Da hjelper ikke militær stil og kom igjen tjukken!

Samtidig har jeg hatt trenere som jeg vet driver med toppidrett som har formidla ut treningsglede og gode rutiner. Da har det vært attraktivt å gå på de timene. Og jeg har gått ned i vekt.

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kutt ut ultraprosessert mat så vil vekta bli det den skal være. Det er knapt mulig å spise for mye kjøtt, fisk, potet og grønnsaker...

Selvfølgelig er det mulig å spise for mye kjøtt. Nordmenn burde spise mer fisk og grønnsakene, slik vi gjorde før.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle andre tykke er ikke ok uansett. Dersom du sa du ønsket å gå ned i vekt, oppgav høyde og vekt til PT og PT så sa «jeg vil anbefale et mål om å gå ned 20 kg» så er det helt ok. Jeg hadde nok byttet pt, du betaler for en tjeneste og da er det viktig at du blir motivert, det er ikke viktig hva pt mener.

Anonymkode: bdff5...f7d

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Selvfølgelig er det mulig å spise for mye kjøtt. Nordmenn burde spise mer fisk og grønnsakene, slik vi gjorde før.

Nei, det er ikke mulig å spise for mye kjøtt. Det er ingenting som metter mer samtidig inneholder så få kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er der for å få råd ang kosthold og trening. Så om du er feit så er det vel greit at man ikke sugarcoater det og heller får et konkret mål å jobbe etter. 

Anonymkode: 3f6c8...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeneXCII skrev (37 minutter siden):

Jada, de finnes selvsagt men de aller fleste med overvekt skyldes ikke noe sykdom og det vet du.. 

nei, det vet jeg ikke. Overvekt er et ganske moderne samfunnsproblem, så det jeg vet er at vi vet enda ganske lite om det. Jeg tror personlig at det er mye om hormoner vi enda ikke har forstått, som blant annet forklarer hvorfor slankesprøyter fungerer så bra på mange som har slitt med overvekt i mange år, og prøvd utallige ganger å gå ned i vekt uten å lykkes. Jeg vet også at det er mange meninger om overvekt og mange selverklærte «eksperter» som mener de har fasiten på hva overvekt skyldes, som er ganske fantastisk mtp at de som jobber innenfor emnet selv vet at det er mye de ikke vet. Hvis du mener det ikke skylde eksempelvis sykdom, hva er da årsaken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du er der for å få råd ang kosthold og trening. Så om du er feit så er det vel greit at man ikke sugarcoater det og heller får et konkret mål å jobbe etter. 

Anonymkode: 3f6c8...68d

Hvordan vet du at TS «er der for råd ang kosthold og trening»? Jeg har selv gått til PT ikke for å få «råd» om noe som helst men finne motivasjon og treningsglede. Hadde min PT snakket slik til meg hadde jeg gått på flekken. Hadde jo vært det stikk motsatte av motivasjon og glede. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

nei, det vet jeg ikke. Overvekt er et ganske moderne samfunnsproblem, så det jeg vet er at vi vet enda ganske lite om det. Jeg tror personlig at det er mye om hormoner vi enda ikke har forstått, som blant annet forklarer hvorfor slankesprøyter fungerer så bra på mange som har slitt med overvekt i mange år, og prøvd utallige ganger å gå ned i vekt uten å lykkes. Jeg vet også at det er mange meninger om overvekt og mange selverklærte «eksperter» som mener de har fasiten på hva overvekt skyldes, som er ganske fantastisk mtp at de som jobber innenfor emnet selv vet at det er mye de ikke vet. Hvis du mener det ikke skylde eksempelvis sykdom, hva er da årsaken? 

Hvis det å spise for mye mat er en sykdom, er det å glane for mye på telefonen en sykdom også? Alle skjønner hvorfor folk blir feite, å stappe i seg kaker, godteri og brus er jo så godt, og det å avstå fra fristelser er lavest ned på lista i dagens samfunn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...