Gå til innhold

Hva serverer dere barn på besøk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 14.56):

Du har tilbudt dem mat. Det er ikke din feil at de ikke spiser det. Det er ungene som har valgt det helt selv. 

Det er veldig, veldig vanlig at unger går fra bordet uten å ha spist noe. Det dævver de ikke av, og jeg tenker null og niks om det når mine unger gjør det. Om unger som er på besøk gjør det, så javel? Jeg har tilbudt dem, det er ikke min feil at de da kommer hjem med tom mage. 

Barn må lære seg folkeskikk. Å komme på besøk og stille krav og forlange, er dårlig folkeskikk. Det er helt ok å ikke spise det man blir tilbudt, men å si æsj, komme med krav, osv, er dårlig folkeskikk, og sånne diller gir jeg ikke etter for, verken med egne eller andres unger. 

Anonymkode: 49760...a05

Dette. Vi spiser også ordentlig mat, og har aldri hatt hverken kjøpebrød eller toroposer i hus. 

Her får nye besøkende tilbud om ostesmørbrød eller eggeretter hvis middagen ikke faller i smak, men klar beskjed om at vi ikke sier æsj om maten, og at de skal smake før de bestemmer seg for at de "ikke liker". De må gjerne spytte ut i vasken hvis det er kritisk, men de må smake. 

For barn som er ødelagte av dårlige foreldre og er her ofte, har jeg gitt beskjed til foreldrene om å sende med mat rett og slett. Det er uaktuelt for meg å kjøpe polarbrød og nugatti, det er ikke mat. 

De fleste barna vi har innom liker mer enn de tror, og setter etterhvert pris på maten vår. Vi lager masse spennende og godt, baker og lar ungene bake og lage masse gøy, så lenge de rydder opp etter seg.

Tapas er stor suksess, grønnsaker, frukt og bær skåret opp, med kokte egg, oster, spekepølser og skinker på et fat. Rømmedipp eller hummus. De fleste barn blir gira over å få spise så mye pålegg de vil, vi har god råd og kan kjøpe nye oster når det er tomt. ❤️

Anonymkode: 16d5e...d9b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 14.35):

Vi har sjeldent brød, og disse barna liker heller ikke pålegget vi har (vi har ikke syltetøy og sjokoladepålegg, og om de mot formodning skulle like ost eller leverpostei så kan jeg love at de ikke liker den type vi har 😅)

Jeg har pleid å servere det som datteren min gjerne sier at hun får når hun er hos dem, men siden det er ganske ofte besøk så blir det mye usunt da det som regel går i pølse og lompe, pannekaker og vafler, Toro tomatsuppe med makaroni (har forsøkt med på hjemmelaget tomatsuppe men det faller ikke i smak) og lignende. Det er typisk, og kjipt for oss, at datteren sine to bestevenner er de som har foreldre uten tid og interesse for matlaging. 

Siden vi aldri lager noe spesielt barnevennlig mat her hjemme så er jeg helt idéløs når det kommer til hva jeg kan servere dem, og hadde egentlig håpet på noen skikkelig gode ideer her 😅 

Anonymkode: e1005...5e8

Vi lager hjemmelaget tomatsuppe av hakkede tomater på boks, kokte rotgrønnsaker som vi moser med stavmikser og krydrer. Så har vi egg, ovnsbakte kikerter med krydder og/eller fullkornsmakaroni. 
Samme sausen kan brukes til lasagne sammen med hjemmelaget hvit saus. Lag mye og frys ned. Ha salat til. 
Pleier å gå ned her! 
Eller pastasaus med karbonadedeig. 

Eller ha sprøbakt fiskefilet/fiskekaker med høyt innhold av fisk (fiskefileten  ser litt ut som fiskepinner, men skryter av høyt innhold av fisk. med hjemmelaget potetstappe eller stappe av kålrot, søtpotet eller lignende. Ha brokkoli til eller gulrot. Det går ned. 

Pannekaker laget av havregryn,  egg og melk som en kan blande most gulrot, søtpotet, banan eller avokado i. Så blir det sunt nok. 

Grove kjøttkaker enten hjemmelaget av karbonadedeig, løk og krydder eller kjøp ferdig. Lag saus, grønnsaker, og poteter til. 
Sunt nok. 

Anonymkode: 8ef1c...677

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får samme middagen vi serverer, og jeg minner barna mine på at de må ta litt av alt på tallerken. Men ingen trenger å spise noe de ikke vil. Om noen velger å ikke spise blir de påmint at det ikke er kveldsmat før kl18-19. Da velger de fleste å smake og plutselig var det godt allikevell.

lager også tomatsuppe, moussakka osv fra bunnen av. Spiser mye hjort og fisk.  Serverer ikke brødskiver til de som ikke spiser middagen. 

Anonymkode: 2b9ea...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid fiskepinner eller fiskekaker på lur, så får de det ved siden av dersom det er noe de ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette. Vi spiser også ordentlig mat, og har aldri hatt hverken kjøpebrød eller toroposer i hus. 

Her får nye besøkende tilbud om ostesmørbrød eller eggeretter hvis middagen ikke faller i smak, men klar beskjed om at vi ikke sier æsj om maten, og at de skal smake før de bestemmer seg for at de "ikke liker". De må gjerne spytte ut i vasken hvis det er kritisk, men de må smake. 

For barn som er ødelagte av dårlige foreldre og er her ofte, har jeg gitt beskjed til foreldrene om å sende med mat rett og slett. Det er uaktuelt for meg å kjøpe polarbrød og nugatti, det er ikke mat. 

De fleste barna vi har innom liker mer enn de tror, og setter etterhvert pris på maten vår. Vi lager masse spennende og godt, baker og lar ungene bake og lage masse gøy, så lenge de rydder opp etter seg.

Tapas er stor suksess, grønnsaker, frukt og bær skåret opp, med kokte egg, oster, spekepølser og skinker på et fat. Rømmedipp eller hummus. De fleste barn blir gira over å få spise så mye pålegg de vil, vi har god råd og kan kjøpe nye oster når det er tomt. ❤️

Anonymkode: 16d5e...d9b

Ødelagt av dårlige foreldre? Herlighet enkelte i denne tråden er helt utrolige 

Anonymkode: 3820a...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...