AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #41 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Alle valgmuligheter er ikke realistiske for alle familier, uansett hvordan man prioriterer, dessverre. Anonymkode: d89d5...9c2 Man kan velge å lage og spise sunn mat til seg selv og det andre barnet (hvis det er barnet med spesielle behov som er grunnen til at man bare spiser ferdigmat og junkfood) , men man prioriterer å bruke tiden annerledes. Og det forstår jeg, selv om jeg selv ville valgt annerledes. Anonymkode: e1005...5e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #42 Del Skrevet 7 timer siden Vi har litt samme utfordring, men med bonusbarnet. Han er her annenhver helg og en dag i uka, så er begrenset hvor mye vi kan påvirke. Det eneste han spiser er pølser og pizza og pasta laget minst mulig fra bunnen. Vi lager også mye hjemmelaget og er veldig bevisst hva fellesbarna får servert. Vi har derfor ikke typisk middag de dagene rett og slett. Lager diverse smoothies og sunne lapper og serverer pålegg ved siden av, typ ruller av ost og skinke, eller yoghurt med hjemmelaget musli. Skjærer opp frukt og grønt ved siden av. Det spiser både han og kresne venner. Anonymkode: 04a3f...1c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #43 Del Skrevet 7 timer siden Tenker det går fint å servere enkel og rask mat de liker. Er foreldrene veldig opptatt av kosthold kan barnet heller spise hjemme. Det blir både dyrt, brukt unødvendig tid og kastet mat hvis de ikke spiser. Toro tomatsuppe med egg er enkelt og noe barn ofte liker. Liker de hjemmelaget kan du lage det. Toast/ostesmørbrød i ovn Pannekaker Risgrøt Pølse og potetmos, evt grønnsaker til Fiskegrateng, fiskepinner, fiskekaker Det må ikke være middag. Grove vafler, skiver eller knekkebrød, musli, frukt, bananlapper pizzasnurrer fungerer også. Anonymkode: 60079...19e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #44 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Datteren på seks år har ofte med seg venner hjem fra skolen. Det er jo bare koselig! Men det er ofte et problem når det gjelder mat, for disse barna liker jo ingenting. Føler det blir mye Spaghetti med ketchup og det er jo ikke akkurat det beste for en kropp i vekst. Jeg begynner å bli litt lei av å måtte finne på ekstra mat hele tiden. Vi bruker gjerne HelloFresh eller annen matkasse, og da er det sjelden at barna liker det uten klaging og kommentarer. Til vårt eget barn lager vi aldri noe egen middag, men når vi har barn på besøk så føler vi et ansvar for at disse skal få i seg noe mat i løpet av tiden de er her. Hva pleier dere å servere når dere har barn på besøk? Anonymkode: e1005...5e8 Kresne barn og barn med spesielle behov har matboks med hjemmefra. Både for å spare oss for bryet med hva de liker og ikke liker og for å spare oss for utgifter med mange barn på besøk. Det samme gjør vi når våre barn skal hjem med venner etter skolen. En stilletiende avtale innad i klassen. Anonymkode: 54856...af8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 7 timer siden #45 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Datteren på seks år har ofte med seg venner hjem fra skolen. Det er jo bare koselig! Men det er ofte et problem når det gjelder mat, for disse barna liker jo ingenting. Føler det blir mye Spaghetti med ketchup og det er jo ikke akkurat det beste for en kropp i vekst. Jeg begynner å bli litt lei av å måtte finne på ekstra mat hele tiden. Vi bruker gjerne HelloFresh eller annen matkasse, og da er det sjelden at barna liker det uten klaging og kommentarer. Til vårt eget barn lager vi aldri noe egen middag, men når vi har barn på besøk så føler vi et ansvar for at disse skal få i seg noe mat i løpet av tiden de er her. Hva pleier dere å servere når dere har barn på besøk? Anonymkode: e1005...5e8 De får det samme som oss andre med mindre det er allergi/religion begrensninger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #46 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er fakta, og hvis det å påpeke fakta blir opplevd som å rakke ned på så synes jeg det sier en del. Jeg ser jo hvordan barna hennes blir i matveien av det. Hun er alene med to, der den ene har en del atferdsproblemer og tiden er knapp, så jeg kan godt forstå at man velger sine kamper og det som er mest effektive i hverdagen… men det endrer ikke de faktiske forholdene, at barna vokser opp på fastfood og annen ferdigmat og derfor ikke liker mat som er laget fra bunn. Mor sier selv at datteren får ta det hun får når hun er på besøk, men det er ikke trivelig å sende hjem et barn som klager på å være sulten med en gang hun ser moren sin. Anonymkode: e1005...5e8 Du høres lite sjarmerende ut enkelt og greit Anonymkode: 3820a...cbf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #47 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du høres lite sjarmerende ut enkelt og greit Anonymkode: 3820a...cbf Ok. Det er din mening, men du er også muligens litt hårsår? Anonymkode: e1005...5e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #48 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja du har vel rett 😊 jeg er vel egentlig mest redd for barn som sutrer og trenger noe mat, og litt redd for hva foreldrene tror om de kommer hjem på tom mage 🫣 og så blir datteren vår helt fra seg og «utsulta» om hun ikke spiser skikkelig til middag, så da har vi det gående resten av dagen. Men det får vi bare stå i. Det er faktisk helt utrolig hvor sære de er.. spesielt den ene- rynker på nesa om de får Synnøve i stedet for norvegia, eller havregrøten er kokt litt feil (skal helst være ferdiggrøt fra butikk) (akkurat hun har en mor som forer opp barna på nuggets fra gatekjøkkenet, kjeks og mellombarer 30 min før middag, så de er nok vant med mat som er laget for å trigge folk til å crave akkurat den type mat). Nei beklager, nå ble dette er klage- og frystrasjonstråd, det var ikke meningen! Anonymkode: e1005...5e8 Jeg har to barn som er vanskelige på mat, særlig yngste på seks, og tro meg det er ikke fordi de får junk hjemme 😅 her er vi også på type ost, få typer brød etc. Jeg lager mat fra bunnen stort sett og de har blitt tilbudt variert og god mat fra babyer, men er er vi.. men! Er mine på besøk forventer jeg ikke at de skal få noen særbehandling eller typisk bursdagsmat. De kan få tilbud om det som er, hvis ikke får de la være å spise. Tenker det er viktig å lære seg når man er på besøk. Har også hatt barn her som ikke liker det vi skal ha til middag, da får de tilbud om det jeg måtte ha i kjøleskapet, hvis ikke får det bare være. Pleier gi beskjed til foreldrene da, og det har aldri vært noe problem. Anonymkode: 399ec...23a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #49 Del Skrevet 4 timer siden Spiser de ikke middagen de får servert er det skive eller gryn som er alternativet. Diller ikke med ekstra middag til de. Anonymkode: 517e3...078 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cyndaquil Skrevet 4 timer siden #50 Del Skrevet 4 timer siden Jeg gir det vi har til middag. Jeg sier til dem at jeg ikke blir å tvinge dem til å spise alt eller grønnsaker, men blir glad om de smaker på alt i det miste. Vil de ikke ha noe får de tilbud om brødskive når vi er ferdig med middagen . Vil de heller ikke da spise pusher jeg dem ikke men der de si i fra om de pluselig vil ha mat. Gir også tilbakemelding ved henting at barnet ikke spiste noe særlig slik at foreldrene vet. Oftest er det et kjent problem(småspist/kresen) så ikke noe stress. mange spiser helt fint også 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #51 Del Skrevet 4 timer siden Jeg er ganske sjokkert over hvor kresne mine barns venner egentlig er og hvor lite det spises av helt vanlige matvarer som poteter, pasta, vanlige grønnsaker, rent kjøtt osv. Et stalltips som funker hos samtlige er riktignok; Taco! Det spiser de alle sammen. Selvsagt ikke alle som har like mye grønt i og noen vil absolutt ikke ha kjøttdeig, men jevnt over spiser alle seg hvertfall mette og jeg tenker at det er bedre enn pølse i brød som mange av dem gjerne ønsker seg til middag. Anonymkode: 32cb5...6c3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå