Gå til innhold

Hva serverer dere barn på besøk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kjøttkaker i brun saus er veldig populært her. (Jeg kjøper som regel ferdige😅)Pannekaker, pasta, fiskekaker i hamburgerbrød.  

Anonymkode: 78dff...8c4

Tror det får bli noe sånt. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Liker ikke de fleste barn kjøtt/fisk med grønnsaker og potet/ris lengre? Ville aldri ha servert pannekaker eller pizza, så da hadde det blitt grovbrød med pålegg.

Anonymkode: 5cccf...9cb

Nja, ikke disse vennene hvertfall 😅 eller, kanskje de hadde spist mør ren kylling med poteter eller noe, men akkurat det får jeg ikke til å lage 🫣

Anonymkode: e1005...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De får tilbud om å spise med oss, ingen ekstraservice. Så kan de få en skive hvis de ikke vil ha middag. (Vi er ikke brødspisere, men har ferdig oppskjært brød i frysen som jeg slenger i brødristeren, det kan de evnt spise med bare smør.) 

Anonymkode: 2996e...aaf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja du har vel rett 😊 jeg er vel egentlig mest redd for barn som sutrer og trenger noe mat, og litt redd for hva foreldrene tror om de kommer hjem på tom mage 🫣 og så blir datteren vår helt fra seg og «utsulta» om hun ikke spiser skikkelig til middag, så da har vi det gående resten av dagen.  Men det får vi bare stå i. 

Det er faktisk helt utrolig hvor sære de er.. spesielt den ene- rynker på nesa om de får Synnøve i stedet for norvegia, eller havregrøten er kokt litt feil (skal helst være ferdiggrøt fra butikk) (akkurat hun har en mor som forer opp barna på nuggets fra gatekjøkkenet, kjeks og mellombarer 30 min før middag, så de er nok vant med mat som er laget for å trigge folk til å crave akkurat den type mat).

Nei beklager, nå ble dette er klage- og frystrasjonstråd, det var ikke meningen! 

Altså snakk om å rakke ned på andre foreldre , så utrolig usjarmerende 

Anonymkode: 3820a...cbf

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke farlig om ungene rynker på nesa...."Sånn spiser vi her" er det lov å si med et smil. Du skal ikke prøve å imponere hverken barn eller foreldrene. Alle sitter sammen ved middagsbordet, og så forsyner man seg med det man liker, eller man får en skive. Så spiser alle noe. Overse at de heller vil ha Norvegia enn Synnøve (eller var det omvendt). Prøv å lage en hyggelig situasjon rundt spisebordet uansett. Om de ikke liker tomatsuppa, så gjør ikke det noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Altså snakk om å rakke ned på andre foreldre , så utrolig usjarmerende 

Anonymkode: 3820a...cbf

Det er fakta, og hvis det å påpeke fakta blir opplevd som å rakke ned på så synes jeg det sier en del. Jeg ser jo hvordan barna hennes blir i matveien av det.  Hun er alene med to, der den ene har en del atferdsproblemer og tiden er knapp, så jeg kan godt forstå at man velger sine kamper og det som er mest effektive i hverdagen… men det endrer ikke de faktiske forholdene, at barna vokser opp på fastfood og annen ferdigmat og derfor ikke liker mat som er laget fra bunn. Mor sier selv at datteren får ta det hun får når hun er på besøk, men det er ikke trivelig å sende hjem et barn som klager på å være sulten med en gang hun ser moren sin. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La Luna skrev (3 minutter siden):

Det er ikke farlig om ungene rynker på nesa...."Sånn spiser vi her" er det lov å si med et smil. Du skal ikke prøve å imponere hverken barn eller foreldrene. Alle sitter sammen ved middagsbordet, og så forsyner man seg med det man liker, eller man får en skive. Så spiser alle noe. Overse at de heller vil ha Norvegia enn Synnøve (eller var det omvendt). Prøv å lage en hyggelig situasjon rundt spisebordet uansett. Om de ikke liker tomatsuppa, så gjør ikke det noe. 

Ja, du har nok rett! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomatsuppe med valgfri makaroni, egg, pølsebiter og evt ost.

Fiskegrateng (god gammeldags ferdig) med tilbehør.

Makaroni og pølsebiter eller kjøttboller, evt med noe grønt, ketchup.

Nudler, evt med pølse/kjøtt eller grønt til.

Barnet vårt har sensoriske vansker og utelukker dessverre mange ingredienser og retter. Vi styrer ikke ved spontane hverdagsbesøk av barn, og spiser noen ganger noe mer voksent selv. Besøk i helg er typisk taco, hamburger eller pizza, har også hatt sushi, krabbe osv der vi vet at barnet liker slikt. 

Anonymkode: d89d5...9c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er fakta, og hvis det å påpeke fakta blir opplevd som å rakke ned på så synes jeg det sier en del. Jeg ser jo hvordan barna hennes blir i matveien av det.  Hun er alene med to, der den ene har en del atferdsproblemer og tiden er knapp, så jeg kan godt forstå at man velger sine kamper og det som er mest effektive i hverdagen… men det endrer ikke de faktiske forholdene, at barna vokser opp på fastfood og annen ferdigmat og derfor ikke liker mat som er laget fra bunn. Mor sier selv at datteren får ta det hun får når hun er på besøk, men det er ikke trivelig å sende hjem et barn som klager på å være sulten med en gang hun ser moren sin. 

Jeg vil mye heller få hjem et barn som klager på å være sulten etter selv å ha valgt å ikke spise, enn å få et barn som har blitt foret med "dritt" til middag. 

Har moren sagt at hun synes det er greit at datteren må spise det hun blir servert, eller la være, så tenker jeg du kan forholde deg til det. Her høres det jo ikke ut som om moren synes det er noe galt i å bare servere vanlig mat, og la ungen velge å spise eller ei? 

Anonymkode: 49760...a05

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vil mye heller få hjem et barn som klager på å være sulten etter selv å ha valgt å ikke spise, enn å få et barn som har blitt foret med "dritt" til middag. 

Har moren sagt at hun synes det er greit at datteren må spise det hun blir servert, eller la være, så tenker jeg du kan forholde deg til det. Her høres det jo ikke ut som om moren synes det er noe galt i å bare servere vanlig mat, og la ungen velge å spise eller ei? 

Joda, helt enig. Men problemet er jo egentlig at da vil ikke vår spise heller, og jeg ville ikke «tvinge» henne til å spise når venninna får gjøre som hun vil…  og så er sutringen og masingen i gang fordi de er sååå sultne. Så det beste for egen del er å finne på noe som blir spist. Men jeg tenker jo også at om vi skal orke all denne bli med hjem hele tiden, så må vi kanskje bare tåle at barna ikke liker maten. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Joda, helt enig. Men problemet er jo egentlig at da vil ikke vår spise heller, og jeg ville ikke «tvinge» henne til å spise når venninna får gjøre som hun vil…  og så er sutringen og masingen i gang fordi de er sååå sultne. Så det beste for egen del er å finne på noe som blir spist. Men jeg tenker jo også at om vi skal orke all denne bli med hjem hele tiden, så må vi kanskje bare tåle at barna ikke liker maten. 

Ja, våre kan også bli litt sånn at de også bare fyker fra bordet om vennen som er med hjem ikke spiser. Blir de hangry, så får de beskjed om at da hadde det vært lurt å spise middag, og at det får de tenke på neste gang. 

Å "gi etter" for det å lage usunn tøyse-mat er en slippery slope. Har man først gjort det, så blir det fort en forventning, og det ønsker vi IKKE. Heller sutrete sultne unger som har valgt å ikke spise, enn at ungene skal læres opp til at venner på besøk = pannekaker og skive med nugatti. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

"En del atferdsproblemer" er ofte bokstavdiagnoser, og sensoriske vansker og restriktive matvalg kan henge sammen med det. 

Barnet mitt spiser f.eks ikke en sandwich hvis det er bittelitt mer ketchup enn preferanse. Er svært sjelden villig til å smake på eller lukte på noe, og var vært slik siden smaksprøver ble introdusert ved siden av amming. Eneste kokte grønnsak er tomatsuppe og saus på pizza. Spiser heldigvis litt av noen rå. 

Barnet mitt spiser en del mat jeg synes har lavere kvalitet. Jeg er helseinteressert og ville gjort helt andre valg hvis barnet kunne snu i denne saken. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Datteren på seks år har ofte med seg venner hjem fra skolen. Det er jo bare koselig! Men det er ofte et problem når det gjelder mat, for disse barna liker jo ingenting. Føler det blir mye Spaghetti med ketchup og det er jo ikke akkurat det beste for en kropp i vekst. Jeg begynner å bli litt lei av å måtte finne på ekstra mat hele tiden. Vi bruker gjerne HelloFresh eller annen matkasse, og da er det sjelden at barna liker det uten klaging og kommentarer. Til vårt eget barn lager vi aldri noe egen middag, men når vi har barn på besøk så føler vi et ansvar for at disse skal få i seg noe mat i løpet av tiden de er her. Hva pleier dere å servere når dere har barn på besøk?

Herregud,ikke lag extra fordi de ikke liker maten.Da får de gå hjem å spise.

Anonymkode: dbd80...70e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, våre kan også bli litt sånn at de også bare fyker fra bordet om vennen som er med hjem ikke spiser. Blir de hangry, så får de beskjed om at da hadde det vært lurt å spise middag, og at det får de tenke på neste gang. 

Å "gi etter" for det å lage usunn tøyse-mat er en slippery slope. Har man først gjort det, så blir det fort en forventning, og det ønsker vi IKKE. Heller sutrete sultne unger som har valgt å ikke spise, enn at ungene skal læres opp til at venner på besøk = pannekaker og skive med nugatti. 

Du har helt rett! Godt å få lufta litt tanker, da ser man ting mye klarere 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

"En del atferdsproblemer" er ofte bokstavdiagnoser, og sensoriske vansker og restriktive matvalg kan henge sammen med det. 

Barnet mitt spiser f.eks ikke en sandwich hvis det er bittelitt mer ketchup enn preferanse. Er svært sjelden villig til å smake på eller lukte på noe, og var vært slik siden smaksprøver ble introdusert ved siden av amming. Eneste kokte grønnsak er tomatsuppe og saus på pizza. Spiser heldigvis litt av noen rå. 

Barnet mitt spiser en del mat jeg synes har lavere kvalitet. Jeg er helseinteressert og ville gjort helt andre valg hvis barnet kunne snu i denne saken. 

Ja, men da gir foreldrene beskjed om dette, og beskjed om hvilken mat ungen faktisk spiser. 

Nevøen min har ADHD og autisme, og har også store sanseproblemer med mat. Han er ekstremt restriktive i kosten. Men det opplyser foreldrene om, og sier også da hva barnet faktisk spiser. Når nevøen min kommer, så serverer vi ham mat tilpasset hans faktiske behov. På samme måte som når vi får besøk av allergikere. Vi serverer aldri mat med nøtter når nøtte-allergi-kompisen kommer på besøk, og så lar ham gå sulten fordi han ikke spiser. 

Det er forskjell på kresne unger, og unger med faktiske diagnoser. Har ungen en diagnose som gjør at de ikke klarer spise "vanlig" mat, så legger man til rette for det. Det er forskjell på "klarer ikke/tåler ikke" og "vil isje, vil heller ha sjokopålegg og lefse". 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen spurte jeg foreldrene og de sa at barna er altetende, men det er de jo ikke. Jeg trodde min var kresen, men de som har vært her spiser ikke en gang mildt krydret ferdig pastasaus, fiskepinner, laks eller agurk. Så det går i kjøttboller og spagetti med ketsjup, pølsegrateng og sånt. Vil helst ikke at de skal forbinde oss med "æsj-mat" (fiskeboller serverer jeg ikke igjen, ikke biffstrimler i wok heller. Var litt purreløk i woken, noe min ikke pleier å merke, men ungen fikk brekninger)

Anonymkode: 2f0c6...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det kan nok godt være, jeg vet ikke diagnosen, men vet at eldstemann har spesielle behov, og er bråvoldsom, og at mor har sin håndfull med h*n. Kan gjerne forstå at man velger minste motstands vei for alle i en sånn situasjon. Lillesøster som pleier å være på besøk har nok ikke disse utfordringene, hun er nok bare kresen fordi hun er vant til en bestemt type mat. Ellers er hun rolig og «uproblematisk» i mangel på bedre ord.  Tenker jo at det er synd for barna å ikke oppnå sitt fulle potensiale pga elendig kosthold, men de prioriterer annerledes. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I begynnelsen spurte jeg foreldrene og de sa at barna er altetende, men det er de jo ikke. Jeg trodde min var kresen, men de som har vært her spiser ikke en gang mildt krydret ferdig pastasaus, fiskepinner, laks eller agurk. Så det går i kjøttboller og spagetti med ketsjup, pølsegrateng og sånt. Vil helst ikke at de skal forbinde oss med "æsj-mat" (fiskeboller serverer jeg ikke igjen, ikke biffstrimler i wok heller. Var litt purreløk i woken, noe min ikke pleier å merke, men ungen fikk brekninger)

Anonymkode: 2f0c6...c53

JA! Det er akkurat vår opplevelse også 😅 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, men da gir foreldrene beskjed om dette, og beskjed om hvilken mat ungen faktisk spiser. 

Nevøen min har ADHD og autisme, og har også store sanseproblemer med mat. Han er ekstremt restriktive i kosten. Men det opplyser foreldrene om, og sier også da hva barnet faktisk spiser. Når nevøen min kommer, så serverer vi ham mat tilpasset hans faktiske behov. På samme måte som når vi får besøk av allergikere. Vi serverer aldri mat med nøtter når nøtte-allergi-kompisen kommer på besøk, og så lar ham gå sulten fordi han ikke spiser. 

Det er forskjell på kresne unger, og unger med faktiske diagnoser. Har ungen en diagnose som gjør at de ikke klarer spise "vanlig" mat, så legger man til rette for det. Det er forskjell på "klarer ikke/tåler ikke" og "vil isje, vil heller ha sjokopålegg og lefse". 

Jeg siktet til hun som kommenterte at en enslig tobarnsmor hvorav ett barn med atferdsproblemer, serverte mye ferdigmat i eget hjem. Restriktive kosthold hos barn er en høna- og egget-diskusjon, der noen foreldre lett kan komme til mål om variert kosthold, og noen barn heller sulter seg. 

Har vi selv gjestebarn, velger jeg mat som sannsynlig gjør barna mette. Oppdragelse ifht mat overlater jeg helst til deres foreldre.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det kan nok godt være, jeg vet ikke diagnosen, men vet at eldstemann har spesielle behov, og er bråvoldsom, og at mor har sin håndfull med h*n. Kan gjerne forstå at man velger minste motstands vei for alle i en sånn situasjon. Lillesøster som pleier å være på besøk har nok ikke disse utfordringene, hun er nok bare kresen fordi hun er vant til en bestemt type mat. Ellers er hun rolig og «uproblematisk» i mangel på bedre ord.  Tenker jo at det er synd for barna å ikke oppnå sitt fulle potensiale pga elendig kosthold, men de prioriterer annerledes. 

Alle valgmuligheter er ikke realistiske for alle familier, uansett hvordan man prioriterer, dessverre.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...