AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #1 Del Skrevet 9 timer siden Datteren på seks år har ofte med seg venner hjem fra skolen. Det er jo bare koselig! Men det er ofte et problem når det gjelder mat, for disse barna liker jo ingenting. Føler det blir mye Spaghetti med ketchup og det er jo ikke akkurat det beste for en kropp i vekst. Jeg begynner å bli litt lei av å måtte finne på ekstra mat hele tiden. Vi bruker gjerne HelloFresh eller annen matkasse, og da er det sjelden at barna liker det uten klaging og kommentarer. Til vårt eget barn lager vi aldri noe egen middag, men når vi har barn på besøk så føler vi et ansvar for at disse skal få i seg noe mat i løpet av tiden de er her. Hva pleier dere å servere når dere har barn på besøk? Anonymkode: e1005...5e8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 9 timer siden #2 Del Skrevet 9 timer siden De får tilbud om å spise middag med oss og det vi har er det vi har. Man blir jo kjent med vennene etter hvert og om det er avtalt besøk lager jeg selvsagt ikke noe de ikke liker, men spontane middagsbesøk får det som er. De aller fleste finner et eller annet de liker å spise av det som serveres. Selv om det hender innimellom at noen lar noe være fordi de ikke liker det har jeg aldri opplevd høylytt klaging og kommentarer eller forventning om at jeg må lage spesialmat og med tre barn har vi hatt mange ulike venner av dem på besøk. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #3 Del Skrevet 9 timer siden Hvis de ikke liker middag får de tilbud om skive. Dersom det er planlagt på forhånd så spør jeg om tips fra foreldrene angående middag Anonymkode: f8e52...1f4 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #4 Del Skrevet 9 timer siden Tomatsuppe med ekstra makaroni (laget i egen gryte) og kokte egg. Stort sett finner de fleste noe her som de kan ha (suppe eller bare makaroni eller bare egg, eller alt sammen). Kan også slå på stortromma og lage ostesmørbrød (spør først om de vil ha ketchup på eller ikke). I USA er det vanlig å spise ostesmørbrød og suppe sammen, så det har vi ganske ofte til lunsj eller tidlig middag. Ellers er havregrøt overraskende populært hos 12 åringene som er innom, det kan varieres i det uendelige om en går inn for det. Anonymkode: 217af...5a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #5 Del Skrevet 9 timer siden Jeg synes også det er litt vanskelig. Her lager vi noe av det vi har til middag til vanlig. Vi lager ikke pannekaker og hurra-meg-rundt-middager bare fordi en unge er med hjem - da havner man jo fort oppi sånne middager mange ganger i uken når man har flere barn.. Så vi lager vanlige sunne hverdagsmiddager. Vi spør gjerne foreldrene/barnet hva de liker, og så lager vi noe som er litt i den gaten, men innafor det vi anser som en sunn og god hverdagsmiddag. Så får de spise det de vil av det. Ofte er det da bare pasta med ketchup... Sånn gjør vi med egne unger også: vi bestemmer hva som lages, så får de spise det de vil av det vi serverer. Anonymkode: 49760...a05 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #6 Del Skrevet 9 timer siden Her er det pannekaker som er mest populært. Pizza er en god nr.to. Anonymkode: b2f45...d44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #7 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvis de ikke liker middag får de tilbud om skive. Dersom det er planlagt på forhånd så spør jeg om tips fra foreldrene angående middag Anonymkode: f8e52...1f4 Vi har sjeldent brød, og disse barna liker heller ikke pålegget vi har (vi har ikke syltetøy og sjokoladepålegg, og om de mot formodning skulle like ost eller leverpostei så kan jeg love at de ikke liker den type vi har 😅) Jeg har pleid å servere det som datteren min gjerne sier at hun får når hun er hos dem, men siden det er ganske ofte besøk så blir det mye usunt da det som regel går i pølse og lompe, pannekaker og vafler, Toro tomatsuppe med makaroni (har forsøkt med på hjemmelaget tomatsuppe men det faller ikke i smak) og lignende. Det er typisk, og kjipt for oss, at datteren sine to bestevenner er de som har foreldre uten tid og interesse for matlaging. Siden vi aldri lager noe spesielt barnevennlig mat her hjemme så er jeg helt idéløs når det kommer til hva jeg kan servere dem, og hadde egentlig håpet på noen skikkelig gode ideer her 😅 Anonymkode: e1005...5e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #8 Del Skrevet 8 timer siden Hvis det er en ny venn/barn som sjeldent er her, så kan jeg gjerne lage pannekaker eller noe dette barnet liker godt. Men faste venner, som er her hele tiden får sjeldent noe ekstraservice. Her er det ikke lov å si at man ikke liker maten da, så det lærer de seg fort. Men ingen tvinges til å spise/spise opp. Anonymkode: 22db9...979 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #9 Del Skrevet 8 timer siden Tomatsuppe m makaroni og egg, pasta med tomat/grønnsakssaus og kyllingkjøttboller og oppskjært grønnsaker ved siden av, kjøttkaker i brun saus, poteter og grønnsaker, pannekaker, fiskeboller i saus, poteter og grønnsaker, er det jeg kommer på i farta å ha servert. Jeg serverer middager jeg vet at mine egne barn spiser uten å protestere, for det orker jeg ikke med en ekstra 5-åring til bords. De elsker rein fisk og kylling også, men da protesterer de gjerne gjennom hele måltidet før de kommer på at de elsker det når vi voksne har spist opp(barna er 3 og 5, det er 5-åringen som har med venner hjem) Anonymkode: f87b6...f9f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #10 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Tomatsuppe med ekstra makaroni (laget i egen gryte) og kokte egg. Stort sett finner de fleste noe her som de kan ha (suppe eller bare makaroni eller bare egg, eller alt sammen). Kan også slå på stortromma og lage ostesmørbrød (spør først om de vil ha ketchup på eller ikke). I USA er det vanlig å spise ostesmørbrød og suppe sammen, så det har vi ganske ofte til lunsj eller tidlig middag. Ellers er havregrøt overraskende populært hos 12 åringene som er innom, det kan varieres i det uendelige om en går inn for det. Anonymkode: 217af...5a2 Ja tomatsuppe er egentlig veldig smart, og da gjør vi som du foreslår, og vi har også ostesmørbrød til. Men dessverre liker de bare posesuppe (noe jeg ikke ser på som mat og ikke vil lage), og da gjenstår det bare karbohydrater. Egg spiser ingen av barna, og jeg føler ikke for å «presse» min når jeg ikke pusher besøket til å spise. Men ellers så er det jo egentlig en veldig god idé! Anonymkode: e1005...5e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 8 timer siden #11 Del Skrevet 8 timer siden Her så får de det som vi har alt fra elgbiff, elgkarbonade, fisk, spaghetti, koteletter osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #12 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg synes også det er litt vanskelig. Her lager vi noe av det vi har til middag til vanlig. Vi lager ikke pannekaker og hurra-meg-rundt-middager bare fordi en unge er med hjem - da havner man jo fort oppi sånne middager mange ganger i uken når man har flere barn.. Så vi lager vanlige sunne hverdagsmiddager. Vi spør gjerne foreldrene/barnet hva de liker, og så lager vi noe som er litt i den gaten, men innafor det vi anser som en sunn og god hverdagsmiddag. Så får de spise det de vil av det. Ofte er det da bare pasta med ketchup... Sånn gjør vi med egne unger også: vi bestemmer hva som lages, så får de spise det de vil av det vi serverer. Anonymkode: 49760...a05 «Godt» det ikke bare er meg med det problemet, og ser at vi gjerne havner på samme løsningen. Mulig det blir sånn denne gangen også 😄 Anonymkode: e1005...5e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #13 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja tomatsuppe er egentlig veldig smart, og da gjør vi som du foreslår, og vi har også ostesmørbrød til. Men dessverre liker de bare posesuppe (noe jeg ikke ser på som mat og ikke vil lage), og da gjenstår det bare karbohydrater. Egg spiser ingen av barna, og jeg føler ikke for å «presse» min når jeg ikke pusher besøket til å spise. Men ellers så er det jo egentlig en veldig god idé! Anonymkode: e1005...5e8 Her tenker jeg at du har gjort ditt. Om ungene ikke vil spise, så neivel, så får de la være, da? Vi lager ting vi vanligvis lager, og så får da ungene enten spise det de vil av det de får servert, eller klare seg uten mat. De fleste unger klarer helt fint hoppe over et måltid. Jeg tipper at disse ungene helt fint kan spise brød med noe annet enn nugatti og syltetøy til vanlig. De gjør nok det på skolen og SFO om de går der. Anonymkode: 49760...a05 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #14 Del Skrevet 8 timer siden Kjøttkaker i brun saus er veldig populært her. (Jeg kjøper som regel ferdige😅)Pannekaker, pasta, fiskekaker i hamburgerbrød. Anonymkode: 78dff...8c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #15 Del Skrevet 8 timer siden Liker ikke de fleste barn kjøtt/fisk med grønnsaker og potet/ris lengre? Ville aldri ha servert pannekaker eller pizza, så da hadde det blitt grovbrød med pålegg. Anonymkode: 5cccf...9cb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #16 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her tenker jeg at du har gjort ditt. Om ungene ikke vil spise, så neivel, så får de la være, da? Vi lager ting vi vanligvis lager, og så får da ungene enten spise det de vil av det de får servert, eller klare seg uten mat. De fleste unger klarer helt fint hoppe over et måltid. Jeg tipper at disse ungene helt fint kan spise brød med noe annet enn nugatti og syltetøy til vanlig. De gjør nok det på skolen og SFO om de går der. Anonymkode: 49760...a05 Ja du har vel rett 😊 jeg er vel egentlig mest redd for barn som sutrer og trenger noe mat, og litt redd for hva foreldrene tror om de kommer hjem på tom mage 🫣 og så blir datteren vår helt fra seg og «utsulta» om hun ikke spiser skikkelig til middag, så da har vi det gående resten av dagen. Men det får vi bare stå i. Det er faktisk helt utrolig hvor sære de er.. spesielt den ene- rynker på nesa om de får Synnøve i stedet for norvegia, eller havregrøten er kokt litt feil (skal helst være ferdiggrøt fra butikk) (akkurat hun har en mor som forer opp barna på nuggets fra gatekjøkkenet, kjeks og mellombarer 30 min før middag, så de er nok vant med mat som er laget for å trigge folk til å crave akkurat den type mat). Nei beklager, nå ble dette er klage- og frystrasjonstråd, det var ikke meningen! Anonymkode: e1005...5e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #17 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Liker ikke de fleste barn kjøtt/fisk med grønnsaker og potet/ris lengre? Ville aldri ha servert pannekaker eller pizza, så da hadde det blitt grovbrød med pålegg. Anonymkode: 5cccf...9cb Hva mener du med "kjøtt/fisk med grønnsaker og potet/ris" da? En stekt kotelett med kokt gulrot og potet? Gryte med kjøtt og grønnsaker i, med ris til? De aller fleste retter inkluderer kjøtt/fisk, grønnsaker, og potet/ris/pasta. Men det er enorm forskjell på ihjelkokt torsk, knusktørr potet, og vassen gulrot, og en spenstig gryte. Anonymkode: 49760...a05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #18 Del Skrevet 8 timer siden Noen barn er jo dessverre kun vant til ferdigmat, og liker kun fastfood og pulvervarianter av suppe, potetmos etc. Her tilbys barn på besøk det vi spiser, evt frukt. Vi spiser heller ikke is og kjeks på hverdager, selv om noen etterspør det. Liker de ikke et utvalg av vanlig sunn hverdagsmat er det helt ok for meg at de står over. Gir foreldrene beskjed at de har fått tilbud om mat. Anonymkode: c33ad...7fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #19 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja du har vel rett 😊 jeg er vel egentlig mest redd for barn som sutrer og trenger noe mat, og litt redd for hva foreldrene tror om de kommer hjem på tom mage 🫣 og så blir datteren vår helt fra seg og «utsulta» om hun ikke spiser skikkelig til middag, så da har vi det gående resten av dagen. Men det får vi bare stå i. Det er faktisk helt utrolig hvor sære de er.. spesielt den ene- rynker på nesa om de får Synnøve i stedet for norvegia, eller havregrøten er kokt litt feil (skal helst være ferdiggrøt fra butikk) (akkurat hun har en mor som forer opp barna på nuggets fra gatekjøkkenet, kjeks og mellombarer 30 min før middag, så de er nok vant med mat som er laget for å trigge folk til å crave akkurat den type mat). Nei beklager, nå ble dette er klage- og frystrasjonstråd, det var ikke meningen! Anonymkode: e1005...5e8 Du har tilbudt dem mat. Det er ikke din feil at de ikke spiser det. Det er ungene som har valgt det helt selv. Det er veldig, veldig vanlig at unger går fra bordet uten å ha spist noe. Det dævver de ikke av, og jeg tenker null og niks om det når mine unger gjør det. Om unger som er på besøk gjør det, så javel? Jeg har tilbudt dem, det er ikke min feil at de da kommer hjem med tom mage. Barn må lære seg folkeskikk. Å komme på besøk og stille krav og forlange, er dårlig folkeskikk. Det er helt ok å ikke spise det man blir tilbudt, men å si æsj, komme med krav, osv, er dårlig folkeskikk, og sånne diller gir jeg ikke etter for, verken med egne eller andres unger. Anonymkode: 49760...a05 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #20 Del Skrevet 8 timer siden Vi steker mye pannekaker/vafler hvis besøket ikke liker vår middag. Vi spiser også mer i gourmet gata enn barnevennlig og har for det meste matkasse med hello fresh/adams. Vi spiser som regel rundt 16.30 og hvis det er noen kresne smågjester på besøk som ikke spiste noe særlig og er fremdeles på besøk rundt kl 18 så steker vi grove vaffler/pannekaker på ekstra lettmelk som alle barn spiser. Vi har flere barn og hvis barna er fremdeles kresen i en alder av 11-13 og vi har kjent de over flere år så går de da enten hjem for å spise eller spiser middag sammen med oss men får det vi har selv til middag. De minste barnehagebarna og 6 åringer får også tilbud om frukt/yoghurt litt etter middag om de er sultne. Anonymkode: 711b2...ca3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå