Gå til innhold

PGT (preimplantasjonsdiagnostikk)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er bærer av en genfeil (translokasjon) og har derfor tilbud om morkakeprøv eller PGT. Ved morkakeprøve så testes fosteret for alle tilstander, stort og smått, men vet dere om PGT kun tester for den aktuelle sykdommen og ingenting annet? Om vi ønsker å unngå andre alvorlige sykdommer/syndromer, er det bedre å velge morkakeprøve da, enn PGT?

Lurte også på om en runde med PGT regnes som bruk av et offentlig IVF-forsøk?

Er det noen som vet ventetiden for PGT på St.Olavs og kostnad for et forsøk?

Anonymkode: 60624...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du er bærer av sykdom og tester for dette så skal ikke det telle som et ivf forsøk nei - MEN det er så ekstremt mye ulik praksis rundtom at for best mulig svar bør du snakke med St.Olavs.   Pris vil også være noe varierende og individuelt. 

Anonymkode: 17cf3...2f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den åpenbare forskjellen er jo at pgt gjøres før du blir gravid, mens morkakeprøve etter flere ukers graviditet.. 

Anonymkode: 024b9...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pgd er forresten som vanlig offentlig Ivf. Tre egguttak er mulig, pluss søskenforsøk. 

Jeg har to barn etter pgd. Var litt styr, men absolutt verdt det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den åpenbare forskjellen er jo at pgt gjøres før du blir gravid, mens morkakeprøve etter flere ukers graviditet.. 

Hei,

Det vet jeg såklart. Men ved morkakeprøve så får man testet for alle "feil". Det vet jeg ikke om tilfellet er med pgt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei,

Det vet jeg såklart. Men ved morkakeprøve så får man testet for alle "feil". Det vet jeg ikke om tilfellet er med pgt? 

Blir det så enkelt for deg å ta abort ved påvist sykt foster..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei jeg tenker ikke at det vil være enkelt. Men jeg er pga alder mer utsatt for andre genfeil i tillegg til den som jeg vet jeg er bærer av, f.eks. downs. Hvis jeg gjør pgt, så mister jeg vel i utgangspunktet rett på morkakeprøve. Så da er det vesentig for meg å vite om pgt tester for alt eller bare den genfeilen som jeg bærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei! vi er midt i pgt prosess via st olavs. Vi kan utføre morkakeprøve i tillegg til pgt. Når de utfører pgt sjekker de for de samme som det ville vært sjekket for på en NIPT test. Håper det hjelper:-). 

Anonymkode: b7c03...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så du spurte om mer her nå, men ifht ventetid - vi startet prosess med genetiker i mars ca, også hadde vi første egguttak i november. Tok litt lenger tid pga sommerferie, vi var trege med å sende inn papirer, også måtte de gjøre klart på en lab i england for å teste for den aktuelle genfeilen (som tok ca 2 mnd). Men fra første time hos fertilitetsklinikken i høst, så synes jeg det har gått fort. Kostnader: vi betaler for medisiner opp til 20 000,-, og får dekket alt over det

Anonymkode: b7c03...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.12.2024 den 10.52):

Åååå herregud hold snavla, er det din sak?!!

Anonymkode: 9ded3...165

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 13.03):

Hei

Jeg er bærer av en genfeil (translokasjon) og har derfor tilbud om morkakeprøv eller PGT. Ved morkakeprøve så testes fosteret for alle tilstander, stort og smått, men vet dere om PGT kun tester for den aktuelle sykdommen og ingenting annet? Om vi ønsker å unngå andre alvorlige sykdommer/syndromer, er det bedre å velge morkakeprøve da, enn PGT?

Lurte også på om en runde med PGT regnes som bruk av et offentlig IVF-forsøk?

Er det noen som vet ventetiden for PGT på St.Olavs og kostnad for et forsøk?

Jeg har og en arvelig genfeil. Den kan tester for i IVF forløpet der det bare testes for den aktuelle genfeilen. 
Men det løpet er nå kjørt, da barnet har arvet genfeilen. 😭

Anonymkode: 25c6e...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er under en PGT prosess nå. Det jeg har vært med på til nå er å snakke med spesialist i genetikk og tatt blodprøve der de har kartlagt genfeilen. Vi er henvist til St.Olavs (men det er ventetid og nylig en artikkel om at de ikke har fått midler til pgt etter at en ikke må reise utenlands for det).  Jeg fikk beskjed om at de bare tester for den genfeilen du har. Legen jeg snakket med anbefalte ikke morkakeprøve om vi gikk for pgt (siden det er en risiko for abort). Vi snakket med genetikeren om alternativene morkake, fostervann og PGT. Jeg vet at jeg ikke vil at barnet skal arve min genfeil og jeg vil ikke gå gravid i 12 uker for å så ta abort (50% sjanse for å arve genfeilen). Har vært på Haukeland, men resten av prosessen er på St.Olavs. Min lege sa det kunne være 1,5 års ventetid for behandlingen på st. Olavs. 

Anonymkode: 61400...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er under en PGT prosess nå. Det jeg har vært med på til nå er å snakke med spesialist i genetikk og tatt blodprøve der de har kartlagt genfeilen. Vi er henvist til St.Olavs (men det er ventetid og nylig en artikkel om at de ikke har fått midler til pgt etter at en ikke må reise utenlands for det).  Jeg fikk beskjed om at de bare tester for den genfeilen du har. Legen jeg snakket med anbefalte ikke morkakeprøve om vi gikk for pgt (siden det er en risiko for abort). Vi snakket med genetikeren om alternativene morkake, fostervann og PGT. Jeg vet at jeg ikke vil at barnet skal arve min genfeil og jeg vil ikke gå gravid i 12 uker for å så ta abort (50% sjanse for å arve genfeilen). Har vært på Haukeland, men resten av prosessen er på St.Olavs. Min lege sa det kunne være 1,5 års ventetid for behandlingen på st. Olavs. 

Skrev det som er sitert over. Har også tatt blodprøve for å sjekke hormoner og samboer har tatt sædprøve. Føler meg mindre alene nå når jeg ser det er flere som er i prosessen (vet jo selvfølgelig at det er det). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så merkelig! Vi fikk beskjed om at de også ser på det man sjekker for på en NIPT test, fordi hvis man har gjennomgått PGT, blir gravid og deretter velger å ta en NIPT test som feks viser et «avvik», og da velger å ta abort - så vil pengene og ressursene brukt på PGt være bortkastet, og derfor sjekker de også for det… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skrev det som er sitert over. Har også tatt blodprøve for å sjekke hormoner og samboer har tatt sædprøve. Føler meg mindre alene nå når jeg ser det er flere som er i prosessen (vet jo selvfølgelig at det er det). 

Ja, det er flere i samme båt! Skjønner veldig godt hva du mener🫶

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.1.2025 den 12.54):

Tusen takk for svar! Forstod du det sånn at du kunne velge å ta morkakeprøve på Haukeland etter pgt dersom du ønsket det (men at de frarådet det)? Jeg hører også til Haukeland.

Jeg håper det er sånn som hun andre skriver, at de sjekker Nipt også før innsett. 

Lykke til forresten med prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.12.2024 den 23.14):

Hei,

Det får man ikke - man tester bare for "aktuelle". F.eks. arvelig sykdom eller dersom man finner spesifikke avvik på UL eller NIPT. 

Man tester ikke for alle mulige sykdommer - det har man ikke ressurser til (ei heller er det nødvendig). 

Anonymkode: 52547...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det får man ikke - man tester bare for "aktuelle". F.eks. arvelig sykdom eller dersom man finner spesifikke avvik på UL eller NIPT. 

Man tester ikke for alle mulige sykdommer - det har man ikke ressurser til (ei heller er det nødvendig). 

Det er dette jeg også har hørt, fra venninner som har vært i lignende situasjon. Bioteknologiloven i Norge er vel ganske streng på dette?

Anonymkode: 80676...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 13.38):

Tusen takk for svar! Forstod du det sånn at du kunne velge å ta morkakeprøve på Haukeland etter pgt dersom du ønsket det (men at de frarådet det)? Jeg hører også til Haukeland.

Jeg håper det er sånn som hun andre skriver, at de sjekker Nipt også før innsett. 

Lykke til forresten med prosessen.

Nei, jeg tror ikke du kan det. Legen jeg snakket med la frem alternativene for å unngå barn med genfeil og morkakeprøve var en av dem. Etter å ha gjennomgått pgt. så er det så liten risiko for at fosteret har genfeilen at det er dumt å risikere spontanabort pga. morkakeprøve. 

Legen på genetikk ga meg e-posten sin, jeg kan da sende hun melding om at hun skal ringe meg eller skrive spørsmålet på e-post. Hun ringer meg da opp igjen (hun kan ikke svare på e-post pga. personvern). Føler meg godt ivaretatt på avdelingen. 

Lykke til videre du også ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 16.09):

Det gir mening, men synes det da er rart at legen på medisinsk genetikk understreket flere ganger at man måtte være forberedt på å få vite om eventuelle andre genfeil også, hun understreket at de sjekket for alt og at man kunne få overraskelser fra testresultatet. Mulig det varierer hva de bruker av tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...