AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #21 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): TrioBe, den er reseptbelagt, fikk den av legen. Anonymkode: 2869c...4cc Men denne er jo mer for vedlikehold av b12, ikke for å behandle mangel. Var det min lege gjorde feil før, de anbefaler Behepan for å behandle mangel. Anonymkode: 0fb46...1e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #22 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Merkelig å ikke anbefale TS om å spise mat som er rik på b12 (rødt kjøtt, fet fisk, innmat), men heller anbefale energidrikk som er full av koffein og (for) mye taurin? Anonymkode: 0fb46...1e9 Nei, hvorfor er det merkelig? Anonymkode: 11906...0f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #23 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Nei, hvorfor er det merkelig? Anonymkode: 11906...0f7 Nei det er klart det er bedre å drikke redbull som generelt sett er næringsløst og fullt av dårlige ingredienser, enn f.eks biff som inneholder andre viktige næringsstoffer som er viktig for opptak av b12. Anonymkode: 0fb46...1e9 5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #24 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Nei det er klart det er bedre å drikke redbull som generelt sett er næringsløst og fullt av dårlige ingredienser, enn f.eks biff som inneholder andre viktige næringsstoffer som er viktig for opptak av b12. Anonymkode: 0fb46...1e9 Det sa jeg ikke. Men det er ikke rart å gi et råd som øker B12, selv om det finnes andre ting som kan øke sunnere. Du får raskere opp B12 med energidrikk enn rødt kjøtt. Nå var ikke tråden om å gi det mest helsefremmende rådet, men å gi et råd. Det gjorde jeg. Så er det jo så fint at du er her også, og kan gi et bedre råd. Anonymkode: 11906...0f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #25 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det sa jeg ikke. Men det er ikke rart å gi et råd som øker B12, selv om det finnes andre ting som kan øke sunnere. Du får raskere opp B12 med energidrikk enn rødt kjøtt. Nå var ikke tråden om å gi det mest helsefremmende rådet, men å gi et råd. Det gjorde jeg. Så er det jo så fint at du er her også, og kan gi et bedre råd. Anonymkode: 11906...0f7 Du får raskest opp b12 med Behepan og injeksjoner. Anonymkode: 0fb46...1e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #26 Del Skrevet 21. desember 2024 Tar Behapen som jeg har på resept. Anonymkode: 7d7df...239 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #27 Del Skrevet 21. desember 2024 Behepan, men det er på resept Anonymkode: 1a737...2b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #28 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 21.12.2024 den 14.24): Jeg testet begge deler, og fikk vite at b12 ble tatt opp best med mat. Næringsstoffer skal komme fra mat, ikke tilskudd. Anonymkode: 0fb46...1e9 Nå er dyrenes fôr og en del produkter tilsatt næringsstoffer så det er naivt å tro at maten inneholder det man trenger uten bruk av tilskudd. Anonymkode: c8f3e...10d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #29 Del Skrevet 22. desember 2024 Jeg gikk på b12sprøyter i flere år. Så begynte jeg å drikke en energidrikk annenhver dag, b12 har aldri vært høyere, selv uten sprøyter. Hvis du liker det og tåler det er det faktisk ikke helt dumt. Anonymkode: 54d76...cfc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #30 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nå er dyrenes fôr og en del produkter tilsatt næringsstoffer så det er naivt å tro at maten inneholder det man trenger uten bruk av tilskudd. Anonymkode: c8f3e...10d Dyr som lever i naturlige omgivelser har nok b12. Beitedyr som har flere magesekker, produserer selv B12 så lenge de får i seg tilstrekkelige næringsstoffer. Villfisk, viltdyr, og gressbeitende dyr får ikke tilskudd. Det er sneversynt å tro at animalsk er ensbetydende med oppdrett og industri som Gilde o.l Anonymkode: 0fb46...1e9 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #31 Del Skrevet 22. desember 2024 Jeg fikk beskjed om at de reseptfrie tilskuddene ikke var tilstrekkelig når man har mangel på b12. Jeg tar behepan. Anonymkode: 0543d...f7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 22. desember 2024 #32 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 12.54): Skulle hatt svar fortløpende da jeg skal innom apoteket og ikke har muligheten til det noen andre dager i jula. Har fått påvist B12 mangel. Ligger ganske lavt. Legen sa jeg bare skulle kjøpe tabletter på apoteket, ble ikke spesifisert hvilken type. Jeg bruker fra før B-vitamin kompleks da jeg også har mangel på andre B-vitaminer, dette ble avdekket på en blodprøve for over ett år siden. Disse tablettene har jeg ikke tatt regelmessig, kjøpte en boks for ett år siden som jeg fortsatt har... Så ja, har ikke vært flink til å ta de. Men er det nok B12 i disse eller burde jeg også ta bare B12 tabletter i tillegg? Dette var ved utredning hos lege på sykehus, jeg kan ikke akkurat ta kontakt med denne legen for spørsmål og å få tak i fastlegen nå i romjula er litt håpløst. Så vil høre fra dere andre som også har påvist mangel. Sprøyte er kun et alternativ om regelmessig bruk av kosttilskudd ikke fungerer. Selvsagt også det åpenbare, må legge om kostholdet (jeg er ikke veganer eller vegetarianer), men dette er tidkrevende og vanskelig, så jeg må ta kosttilskudd i tillegg. Anonymkode: bce99...2e2 Faglig uprofesjonelt av legen dette her! Om du har mangler på folsyre må du også få i deg dette via tbl. Du må ha B12 via injeksjoner eller tbl, dette fåes kun via resept. Har du betennelser i kroppen må disse behandles da disse kan føre til lavere opptak enn ønskelig. Du kan selvfølgelig øke opptaket noe ved å drikke og spise matvarer/drikkevarer som er beriket med B12 men det hjelper ikke nok når man allerede har mangler. Får du resept på tbl så unngå å ta de samtidig som antiepileptika, reseptpliktige syrenøytraliserande legemiddel, protonpumpehemmarar eller metformin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #33 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg fikk beskjed om at de reseptfrie tilskuddene ikke var tilstrekkelig når man har mangel på b12. Jeg tar behepan. Anonymkode: 0543d...f7e Det er i hvert fall min erfaring, og gjelder nok særlig for dem som har hatt langvarig mangel med symptomer. Anonymkode: 0fb46...1e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #34 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dyr som lever i naturlige omgivelser har nok b12. Beitedyr som har flere magesekker, produserer selv B12 så lenge de får i seg tilstrekkelige næringsstoffer. Villfisk, viltdyr, og gressbeitende dyr får ikke tilskudd. Det er sneversynt å tro at animalsk er ensbetydende med oppdrett og industri som Gilde o.l Anonymkode: 0fb46...1e9 For det eneste tilskuddet vi trenger er B12 mener du? Hva med Jod for eksempel? Eller D-vitamin? Anonymkode: c8f3e...10d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #35 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For det eneste tilskuddet vi trenger er B12 mener du? Hva med Jod for eksempel? Eller D-vitamin? Anonymkode: c8f3e...10d Det skulle stå det eneste næringsstoffet. Anonymkode: c8f3e...10d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #36 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): For det eneste tilskuddet vi trenger er B12 mener du? Hva med Jod for eksempel? Eller D-vitamin? Anonymkode: c8f3e...10d Jeg nevner b-12 fordi tråden handler om b12 og ikke andre næringsstoffer. Enkel logikk, skulle man tro. Jod og d vitamin er forøvrig naturlig for villfisk også. Anonymkode: 0fb46...1e9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #37 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg nevner b-12 fordi tråden handler om b12 og ikke andre næringsstoffer. Enkel logikk, skulle man tro. Jod og d vitamin er forøvrig naturlig for villfisk også. Anonymkode: 0fb46...1e9 Kommentaren jeg siterte skrev næringsstoffer altså i flertall og da er det helt naturlig å kommentere på andre stoffer. Som nei din logikk er ikke enkel i dette tilfellet.Men poenget med tilskudd versus mat flyr tydeligvis altfor høyt over hodet på deg. Anonymkode: c8f3e...10d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #38 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Kommentaren jeg siterte skrev næringsstoffer altså i flertall og da er det helt naturlig å kommentere på andre stoffer. Som nei din logikk er ikke enkel i dette tilfellet.Men poenget med tilskudd versus mat flyr tydeligvis altfor høyt over hodet på deg. Anonymkode: c8f3e...10d Man trenger jo ingen tilskudd hvis man spiser næringsrik mat. Altså den maten våre forfedre spiste i ca to millioner år før jordbruksrevolusjonen. Tilnærmet 100% animalsk. Det er naivt å tro at arten har utviklet seg til å spise et kosthold som gjør at vi trenger tilskudd. Og det med at en art spiser den maten den er utviklet til å spise gjelder også for dyrene. Et dyr som spiser nok av den maten den er utviklet for å spise trenger ikke tilskudd. Anonymkode: 08fdb...62a 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #39 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kommentaren jeg siterte skrev næringsstoffer altså i flertall og da er det helt naturlig å kommentere på andre stoffer. Som nei din logikk er ikke enkel i dette tilfellet.Men poenget med tilskudd versus mat flyr tydeligvis altfor høyt over hodet på deg. Anonymkode: c8f3e...10d Nei, for det er meningsløst å diskutere andre næringsstoffer i en tråd som kun omhandler b-12. Jaha, så fordi jeg poengterer at disse næringsstoffene finnes naturlig (og ikke blir tilsatt) i bl.a viltkjøtt og villfisk, så har poenget flydd over hodet på meg? Du høres ut som en vegetarianer/veganer som har levd altfor lenge uten riktige næringsstoffer. Anonymkode: 0fb46...1e9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #40 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Man trenger jo ingen tilskudd hvis man spiser næringsrik mat. Altså den maten våre forfedre spiste i ca to millioner år før jordbruksrevolusjonen. Tilnærmet 100% animalsk. Det er naivt å tro at arten har utviklet seg til å spise et kosthold som gjør at vi trenger tilskudd. Og det med at en art spiser den maten den er utviklet til å spise gjelder også for dyrene. Et dyr som spiser nok av den maten den er utviklet for å spise trenger ikke tilskudd. Anonymkode: 08fdb...62a Nettopp. Men visse tror at å spise animalsk er ensbetydende med industrimat, noe som er fullstendig feil. Anonymkode: 0fb46...1e9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå