Gå til innhold

Å oppsøke legekontor i dag er riskosport😅

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har hostet kraftig i 8 måneder jeg, ikke syk, ikke smittsom. Hosten er stygg og jeg har alvorlig astma. Jeg nekter å gå rundt med munnbind. Er du så redd får du la være å være ute blant mennesker 

Anonymkode: 38760...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har hostet kraftig i 8 måneder jeg, ikke syk, ikke smittsom. Hosten er stygg og jeg har alvorlig astma. Jeg nekter å gå rundt med munnbind. Er du så redd får du la være å være ute blant mennesker 

Samme her. Har astma, og blant annet kuldeastma. Bor i nord, så her hoster jeg og gisper etter luft store deler av året. Tåler samtidig ikke munnbind, da jeg må ha frie luftveier for å puste godt (av den grunn kan jeg heller ikke løpe ute vinterstid, da jeg ikke tåler buff/skjerf foran munn og nese.

Anonymkode: 59935...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg holder meg unna, står i gangen til det er min tur.

Anonymkode: 6ad3a...d1e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Men HASTET disse prøvene? Du kunne sikkert ta dem utenom den verste forkjølelsessesongen, og ikke rett før jul hvis du er redd for å bli smittet. Syke mennesker må til legen. Mange leger godtar ikke å skrive ut resept på hostesaft, sykmelding for videregående skole osv, uten at pasienter møter frem. Jeg synes det er hull i hodet, men reglene er nå sånn.

Ja, de hastet, og tidspunktet var satt opp lang tid tilbake, så kunne ikke droppe det. Ellers hadde jeg gjort det 

Anonymkode: ea5be...1d6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du vet selv om en er "friske" så må en på legesenteret for oppfølging og testing på en del ting

Selv i dag måtte jeg for å sjekke stoffskifte, b12, d vitaminer, få b12 injeksjon osv

Men en må regne med at det er folk som er syke der

Anonymkode: 5c091...b4a

Jeg la meg på samme idiotiske nivå som TS, men takk for at du tar deg tid til å forklare selvfølgeligheter.

Anonymkode: 482a7...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, de hastet, og tidspunktet var satt opp lang tid tilbake, så kunne ikke droppe det. Ellers hadde jeg gjort det 

Men da har både du og de andre pasientene fått legehjelp i dag. Så bra👏

Anonymkode: 482a7...6df

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
katties skrev (1 time siden):

På legekontoret jeg går til har vi heldigvis strenge sykepleiere som ikke er redd for å være krasse. De sier ifra om at man må ha på munnbind til folk, men de fleste her tar det faktisk på uansett, før de kommer inn :) Er fint å ha et sivilisert legekontor, pg ikke et der folk konkurrerer om hvem som er størst egoist. 

Sykepleiere på legekontor? Her har vi ikke et sivilisert legekontor med sykepleiere, men tror tryggheten med munnbind er overdrevet. Fikk covid 2 ganger under påbud, så det hjalp jo ikke da. 

Anonymkode: fe2f0...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange som trenger sykemelding eller medisiner, evt. testing. Dessverre. 

Jeg hadde bakteriell infeksjon i halsen forrige uke, prøvde først å ringe inn for å få resept på antibiotika (er sykepleier og så tegnene selv i halsen), men fikk beskjed om at jeg måtte ha fysisk konsultasjon. 

Anonymkode: b47a4...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har alltid syntes legekontor er ekkelt, helt fra jeg var barn. Tenker at det er mye sykdom der ja. Går bare om jeg absolutt må ta noen undersøkelse, eller får jeg god hjelp av legen på tlf eller Helsenorge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke holde seg for munnen med en hånd, for da overfører man bakterier til hånden man tar på masse ting med. Man skal hoste i albuekroken eller et papirlommetørkle.

Med "en arm" hadde vært riktigere, men om jeg bruker hånda så er det baksida (hvis jeg hoster veldig lett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Sykepleiere på legekontor? Her har vi ikke et sivilisert legekontor med sykepleiere, men tror tryggheten med munnbind er overdrevet. Fikk covid 2 ganger under påbud, så det hjalp jo ikke da. 

Ja, det er både bioingeniører og sykepleiere der. De gjør mange ulike ting der - litt mer enn på et vanlig fastlegekontor. Munnbind hjelper, men man skal fortsatt da hoste i albuekroken da. Spres mye mindre virus med munnbind. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Stappfullt venterom og det ble hostet om kapp. Covid og influensa m.m. vil jeg tro. Jeg måtte innom for å ta noen tester hos legen, men ellers frisk. 

Er det virkelig så mye legen kan gjøre mot covid eller influensa? Kan ikke en evt sykemelding gis på e konsultasjon; så slipper man å smitte alle 🤪

Veldig veldig enig i dette! Håper du ikke ble smitta❤️

Anonymkode: ee24d...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BobbySocks skrev (1 time siden):

Du er overrasket over at det er syke folk hos legen?

Det er mye man går til lege med som ikke er smittsomt. Hvis man er sterkt forkjølet og har feber o.l, så bør man vel gjøre sitt beste for å unngå å smitte andre? Hvis man måå til legen i den tilstanden (det har jeg aldri gjort selv, men kan skjønne at man vil ta med barn til legen), så bør man holde god avstand til andre og bruke munnbind. Ikke hoste ut i vilden sky, sånn som folk flest gjør nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er noe annet enn det ts snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De burde hatt eget venterom for de med luftveissymptomer. Sa det til mannen min etter at jeg var hos legen forrige uke og folk hosta konstant. 

Anonymkode: 206aa...edc

Det har de mangle plasser.

Anonymkode: 1b10f...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Disse folkene driter om de kan smitte andre. MÅ bare ha sytemelding, antibiotika og Cosylan/Solvipect, gjerne for en vanlig influensa. 

Jada, noen har faktisk behov for alle nevnt ovenfor, men det er ca. 10% av alle som absolutt må ha legetime. 

Anonymkode: 06a71...2d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Merkelig hvor hysterisk folk er blitt påfolk dom hoster/nyser/snufser etter 2021. Det er masse virus som går om høsten, som alle tidligere år. Ingen snakket om masker før Covid.  Du kan bli smittet alle plasser. På bussen, på butikken.  Eneste mulighet for å unngå å muligens bli smittet er og isolerer seg i sitt eget hjem.

Anonymkode: 9e807...90c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Merkelig hvor hysterisk folk er blitt påfolk dom hoster/nyser/snufser etter 2021. Det er masse virus som går om høsten, som alle tidligere år. Ingen snakket om masker før Covid.  Du kan bli smittet alle plasser. På bussen, på butikken.  Eneste mulighet for å unngå å muligens bli smittet er og isolerer seg i sitt eget hjem.

Nettopp. Før satt folk på venterommet og pratet, leste bok eller glante i telefonen. Nå sitter de og nistirrer på andre, uffer seg inne i seg og er livredd for å bli forkjøla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er vel kanskje de som har brukt opp egenmelding og trenger sykemelding.

Mitt fastlegekontor krever fysisk oppmøte for å få sykemelding eller forlengelse av sykemelding. 

Anonymkode: 20618...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg prøver å unngå å bli smittet pga. at jeg er i risikogruppe. Skal helst ikke ha verken influensa eller covid da jeg kan bli alvorlig syk av det. Ja, jeg lever ganske isolert. Drar ikke ut på ting hvor det er flere mennesker samlet, i alle fall ikke i vinterhalvåret. Men jeg kan ikke velge å la være å dra på sykehus eller legekontoret. 

Hvem har lyst på influensa eller covid, uansett om man er i risikogruppe eller ikke? Det er dritkjipt, smerter, ingen matlyst, kjedelig, dårlig søvn i flere netter. Det finnes ikke noen fordeler av å ha det, man blir svekket og får risiko for mer sykdom eller skader. Veldig mange sykdomstilfeller kan enkelt unngås ved at de som er smittsomme holder seg hjemme, holder avstand eller bruker munnbind. Det handler bare om trass og egoisme.

Anonymkode: d8b6d...ad6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...