Gå til innhold

Oppfølging av ppt

Viola712

Anbefalte innlegg

Barnet mitt strever på skolen, og ppt er blitt koblet på. Har vært inne og gjort noen tester. Blir lovet av spesped at de skal inn og følge opp, men ingenting skjer. Jeg må mase og purre og tiden går. Jeg har heller ikke fått noen skriftlig tilbakemelding på hva som er gjort og vurdert. Har bedt to ganger om å få utskrift av den dokumentasjonen de har på saken hans, men det blir bare ikke svart på. 

Er det noen som har erfaring eller kunnskap om hva som bør forventes av kommunen? Er bekymra, og barnet trenger tilrettelegging nå. Men måneder og år går uten at ppt "lander". Vurderer å kontakte leder for ppt eller evt høyere opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontakt direkte med ppt. Desverre er det slik har du barn som trenger hjelp, må en kjempe hele veien. Mange ganger føler en at en slår hodet i veggen. Hendvend deg skriftlig og be om svar innen 14 dager, ingen svar går du videre til statsforvalter

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PPT har ingen eksakt, lovpålagt frist, men Udir har gitt føringer som tilsier at det ikke skal gå over tre måneder fra henvisning til sakkyndig vurdering foreligger. 

Når denne er klar, er det rektor som fatter vedtak om spesialundervisning (vanligvis i tråd med anbefalingene fra PPT). 

Alt du har bedt om er rimelig. Sørg for skriftlige henvendelser og klag til Statsforvalteren om disse ikke besvares innen seks uker eller sakkyndig vurdering uteblir. 

Anonymkode: 5169b...f03

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

PPT har ingen eksakt, lovpålagt frist, men Udir har gitt føringer som tilsier at det ikke skal gå over tre måneder fra henvisning til sakkyndig vurdering foreligger. 

Når denne er klar, er det rektor som fatter vedtak om spesialundervisning (vanligvis i tråd med anbefalingene fra PPT). 

Alt du har bedt om er rimelig. Sørg for skriftlige henvendelser og klag til Statsforvalteren om disse ikke besvares innen seks uker eller sakkyndig vurdering uteblir. 

Dette.

Når ble barnet henvist, og når ble testene gjennomført? Tar de ikke tlf hos ppt? Du kan også be skolen arrangere et møte med dere foreldre, ppt og skole, for å drøfte veien videre. Husk at ppt ikke alltid lander på at barnet trenger spesialundervisning. Ppt skal uansett drøfte med skolen hvilket tilbud eleven trenger og hva skolen kan tilby. 

Anonymkode: 96a9f...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det spesped du har bedt om å få utskrift av dokumentasjon? Du kan henvende deg direkte til PPT og be om det samme der. Det går også an å ringe ekspedisjonen for PPT-kontoret dere hører til, og be om å få snakke med en avdelingsleder. Det kan hende du må gjøre det noen dager på rad, dersom de "skal ringe tilbake helt sikkert". 

Anonymkode: 908a4...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette.

Når ble barnet henvist, og når ble testene gjennomført? Tar de ikke tlf hos ppt? Du kan også be skolen arrangere et møte med dere foreldre, ppt og skole, for å drøfte veien videre. Husk at ppt ikke alltid lander på at barnet trenger spesialundervisning. Ppt skal uansett drøfte med skolen hvilket tilbud eleven trenger og hva skolen kan tilby. 

Anonymkode: 96a9f...d9b

Barnet ble henvist i sept-23. Testene ble tatt på ettervinteren 24. Jeg har kommunisert skriftlig med pp- rådgiver som har tatt testene. Hun sier at skolen har ansvar for å tilrettelegge, men det blir ikke kommunisert til skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er det spesped du har bedt om å få utskrift av dokumentasjon? Du kan henvende deg direkte til PPT og be om det samme der. Det går også an å ringe ekspedisjonen for PPT-kontoret dere hører til, og be om å få snakke med en avdelingsleder. Det kan hende du må gjøre det noen dager på rad, dersom de "skal ringe tilbake helt sikkert". 

Anonymkode: 908a4...50d

Det var litt kløneste formulert av meg. Det er pp- rådgiveren (som også er spesialpedagog) jeg har henvendt meg til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Skal sakkyndig vurdering alltid lages når et barn er henvist, eller er det bare hvis det går mot spesialundervisning? Jeg tror ikke han trenger/  vil få oppfølging av spesped, men derimot at ppt veileder skolen litt på hvordan de bør tilrettelegge for best mulig læring og trivsel. Har ikke hørt et pip om noen sakkyndig. Da jeg spurte om skriftlig "rapport" ble det sagt av pp- rådgiver at de ikke sendte oss noe skriftlig, de svarer kun på spørsmål på telefon.

Mistenker at han ikke blir prioritert da han ikke ødelegger for andre- det går kun utover han selv når det ikke blir tilrettelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viola712 skrev (2 minutter siden):

Skal sakkyndig vurdering alltid lages når et barn er henvist, eller er det bare hvis det går mot spesialundervisning? Jeg tror ikke han trenger/  vil få oppfølging av spesped, men derimot at ppt veileder skolen litt på hvordan de bør tilrettelegge for best mulig læring og trivsel. Har ikke hørt et pip om noen sakkyndig. Da jeg spurte om skriftlig "rapport" ble det sagt av pp- rådgiver at de ikke sendte oss noe skriftlig, de svarer kun på spørsmål på telefon.

Mistenker at han ikke blir prioritert da han ikke ødelegger for andre- det går kun utover han selv når det ikke blir tilrettelagt.

Der høres rart ut

Har hatt ppt inne på begge mine fra de var 3 år. En pga språkvansker, fikk og dysleksi.  Andre epilepsi, dysleksi og språkvansker. Har altid fått rapport fra ppr hva de anbefaler, tester og hvordan tester slår og og forklaring. Og hva de anbefaler.  Tilogmed tips hva vi foreldre kunne gjøre. Så kaldte ppt inn til møtte med faglærer, ppt, spesped og tim tider rektor der vi satte oss ned å pratet om fremgang, hva mål var, tilrettelegging osv

Så syns rart du ikke får rapporter det har du nå krav på

Anonymkode: e6916...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...