AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #1 Del Skrevet 20. desember 2024 Hvis du hadde en nabo i blokka som var alenemor til en 3åring, og den 3åringen hadde lange gråt/raserianfall som du hørte i trappa..? Denne uka har det vært ekstrem hyling på vei opp trappa ettet bhg, 2/5 dager tok det omtrent 5-10 minutter med SKIKKELIG sinnehyling i trappa, og når jeg endelig får ungen med inn i leiligheten så er hun fullstendig hysterisk og prøver å komme seg ut døra igjen. Inne i leiligheten fortsetter hun i raserianfallet, og å prøve å snakke til henne, ta på henne osv gjør det bare verre. På mandag varte det ca 1 time, på tirsdag 40 minutter. I natt våkna hun også og hadde et 40 minutter langt raserianfall med ekstremt høy hyling (grunnen? Smokken hadde falt ut av munnen i søvne, og da jeg prøvde å gi den til henne, ble hun sint fordi hun ville ta den selv.) Det kan være en uke med 5-6 raserianfall som gjerne varer mellom 40min-1,5 time. Men så går det mange uker uten noen raserianfall. Når jeg møter naboer i trappa er hun blid og fornøyd og snakker med dem 80% av tida. Men de andre 20% kan hun rulle rundt og hyle og skrike og slå i gulvet og jeg får henne ikke med. (Til de som lurer, ja har tatt cos kurs og alt mulig, men de fleste av de tipsene fungerer ikke for å få barnet ut av disse anfallene. Eneste som fungerer er å vente uten å si noe som helst til henne, og det kan som sagt ta over en time. Og så når hun er lei seg eskalerer det fort til ekstrem gråting. Det er som om hun ikke er mottakelig for trøst) Hadde du ringt barnevernet om du hadde en sånn nabo? Anonymkode: b6234...931 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #2 Del Skrevet 20. desember 2024 Nei, jeg har barn selv og vet godt hvordan raserianfall hos småbarn høres ut. Anonymkode: 9ddf3...923 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #3 Del Skrevet 20. desember 2024 Nei. Jeg både har en cirka sånn nabo og jobber i barnevernet. Anonymkode: e1220...6b4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #4 Del Skrevet 20. desember 2024 Nei, jeg hadde nok ikke det. Har selv to barn som kan slå seg helt vrang. Minste på 3 år har nattskrekk og jeg har beklaget til naboene om de hører hylingen om natten. Naboen er selv 3-barnsfar og sa jeg ikke måtte tenke på det. De som reagerer mest er nok de som ikke har barn eller de som har vært velsignet med enkle barn som ikkehar vært i situasjonen. Anonymkode: a4c5d...220 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #5 Del Skrevet 20. desember 2024 Nei, absolutt ikke. Anonymkode: e679e...0c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #6 Del Skrevet 20. desember 2024 Definitivt ikke. Funker det å gi henne litt mat på vei hjem? Bære henne opp trappa mens du koser og snakker rolig? For å avverge raserianfall Anonymkode: 67ca5...a83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #7 Del Skrevet 20. desember 2024 Nei, på ingen måte. Om jeg møtte deg i trappa midt i et trassanfall hadde du fått et varmt smil og 'been there, done that, hold ut, det blir bedre'. Anonymkode: 3da5c...a02 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #8 Del Skrevet 20. desember 2024 Har en nydelig 3 åring selv. Somregel i godt humør, men kan innimellom få noen sinnsyke raserianfall helt ut av det blå. Det er ille når de kommer midt på natten. For et par dager siden våknet hun i 2 tiden og var illsint på meg, fordi jeg ikke ville gi henne is i drømmen. Føler med deg ❤️ Anonymkode: afe50...a6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #9 Del Skrevet 20. desember 2024 Nei. Men det er skikkelig lytt fra trappoppgangen inn i leiligheten hos meg og jeg hadde blitt skikkelig «irritert» av skrikingen i trappa og hadde forventet at foreldrene gjorde alt de kunne for å få slutt på det. Både kortsiktig og langsiktig. Men jeg hadde ikke anmeldt eller klagd til foreldrene. Anonymkode: 2c947...d46 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #10 Del Skrevet 20. desember 2024 Nei. Men hadde kuttet ut smokken på natt, både for tennenes skyld og for raserianfallenes del. Anonymkode: 4ea93...121 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phoenix Heart Skrevet 20. desember 2024 #11 Del Skrevet 20. desember 2024 Hadde ikke meldt deg til barnevernet, Hadde ikke tenkt tanken en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #12 Del Skrevet 20. desember 2024 Nei, jeg hadde ikke meldt deg til barnevernet. Kanskje da jeg var ung og barnløs 🤷♀️ Men nå som mor til barn som har hatt skikkelige raserianfall som små, så ville jeg ikke blitt det minste bekymret pga dette. Ville heller syntes synd på deg for jeg vet hvor slitsomt det er. Hvis det er noen trøst, så hadde mine barn like kraftige og like lange raserianfall som gjerne kom daglig. Jeg også var bekymret for hva naboene kunne tenke om oss som foreldre. Men etter "trassalderen" var over, så har de vært veldig enkle, glade og harmoniske barn omtrent hele tiden. De er fortsatt sta og har temperament, noe jeg tenker kan være nyttige egenskaper egentlig. Men de har så absolutt ikke blitt "vanskelige" barn. Sånn hvis du skulle være redd for akkurat det 😅 Masse lykke til. Før du vet ordet av det er dette over ❤️ Anonymkode: b4fa8...01d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #13 Del Skrevet 20. desember 2024 Nei, hadde tenkt at barnet hadde ADHD og/eller autisme og at dette var meltdowns. Ut i fra hva du forteller. Hadde nok fulgt ekstra med. Omsorgssvikt kan skje selv om foreldrene virker veldig snille og omgjengelige. Gjerne hørt etter om barnet skrek og det ikke var noen voksne, trøstende stemmer Anonymkode: 8a86b...bda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #14 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hvis du hadde en nabo i blokka som var alenemor til en 3åring, og den 3åringen hadde lange gråt/raserianfall som du hørte i trappa..? Denne uka har det vært ekstrem hyling på vei opp trappa ettet bhg, 2/5 dager tok det omtrent 5-10 minutter med SKIKKELIG sinnehyling i trappa, og når jeg endelig får ungen med inn i leiligheten så er hun fullstendig hysterisk og prøver å komme seg ut døra igjen. Inne i leiligheten fortsetter hun i raserianfallet, og å prøve å snakke til henne, ta på henne osv gjør det bare verre. På mandag varte det ca 1 time, på tirsdag 40 minutter. I natt våkna hun også og hadde et 40 minutter langt raserianfall med ekstremt høy hyling (grunnen? Smokken hadde falt ut av munnen i søvne, og da jeg prøvde å gi den til henne, ble hun sint fordi hun ville ta den selv.) Det kan være en uke med 5-6 raserianfall som gjerne varer mellom 40min-1,5 time. Men så går det mange uker uten noen raserianfall. Når jeg møter naboer i trappa er hun blid og fornøyd og snakker med dem 80% av tida. Men de andre 20% kan hun rulle rundt og hyle og skrike og slå i gulvet og jeg får henne ikke med. (Til de som lurer, ja har tatt cos kurs og alt mulig, men de fleste av de tipsene fungerer ikke for å få barnet ut av disse anfallene. Eneste som fungerer er å vente uten å si noe som helst til henne, og det kan som sagt ta over en time. Og så når hun er lei seg eskalerer det fort til ekstrem gråting. Det er som om hun ikke er mottakelig for trøst) Hadde du ringt barnevernet om du hadde en sånn nabo? Anonymkode: b6234...931 Nei, men jeg har to på 3 og 6 selv Anonymkode: 78c89...0c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humas Skrevet 20. desember 2024 #15 Del Skrevet 20. desember 2024 Jeg var nok et slikt barn selv. Dessverre klarte ikke moren min å håndtere det så godt (litt ‘fraværende/drømmende’. Så jeg ble dessverre ganske grenseløs også etter trassalderen. Jeg ville heller fulgt opp det, om det er like ille om et år kan det tyde på manglende regulerings evne. Barn trenger gjerne flere rundt seg. En jeg kjenner har det stritt når hun er alene med barnet. Men er det en eller to voksne til i huset så leker han på egen hånd og storkoser seg med at det er flere voksne som pludrer i bakgrunnen. Håper faren til barnet ditt kan avlaste litt de verste periodene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 20. desember 2024 #16 Del Skrevet 20. desember 2024 Ville ikke tenkt tanken engang. Jeg bor vegg-i-(tynn)-vegg med to relativt små barn som har hatt sine trassperioder, det har aldri falt meg inn at det er fordi foreldrene gjør noe galt - jeg bare krysser fingrene for at de vokser det raskt av seg. Men akkurat det med langvarig hyling i trappa og oppgangen, hvor akustikken er god og lyden bærer ekstra godt, er det som irriterer meg mest. Vil du blidgjøre naboene, prøv å få henne inn i leiligheten raskere... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Himmelen_91 Skrevet 20. desember 2024 #17 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Nei. Men det er skikkelig lytt fra trappoppgangen inn i leiligheten hos meg og jeg hadde blitt skikkelig «irritert» av skrikingen i trappa og hadde forventet at foreldrene gjorde alt de kunne for å få slutt på det. Både kortsiktig og langsiktig. Men jeg hadde ikke anmeldt eller klagd til foreldrene. Anonymkode: 2c947...d46 Hvorfor skal man bli irritert over det? 😂 tenker du at det er gøy for foreldren? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #18 Del Skrevet 20. desember 2024 Ikke før du ev. begynte å skrike tilbake til barnet. Har selv hatt et barn som kunne få skikkelige melt downs (heldigvis stort sett hjemme), og det eneste som fungerte var å la henne hyle til hun gikk fra sinna til lei seg. Da ropte hun på mamma og var mottakelig for trøst. Prøvde jeg å roe henne ned før det tok det bare lenger tid (men hun visste at jeg var rett i nærheten og kom om hun ropte). Nå er hun verdens chilleste 18åring, ingen utagering i tenårene (jeg var forberedt på det verste 😄). Hun roet seg forøvrig rundt 5-6-7års alderen. Anonymkode: 7e2af...c8f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #19 Del Skrevet 20. desember 2024 Nei jeg ville heller gitt deg en god klem og sagt at du er en fantastisk mamma ❤️ Anonymkode: 07dec...fa6 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #20 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke før du ev. begynte å skrike tilbake til barnet. Har selv hatt et barn som kunne få skikkelige melt downs (heldigvis stort sett hjemme), og det eneste som fungerte var å la henne hyle til hun gikk fra sinna til lei seg. Da ropte hun på mamma og var mottakelig for trøst. Prøvde jeg å roe henne ned før det tok det bare lenger tid (men hun visste at jeg var rett i nærheten og kom om hun ropte). Nå er hun verdens chilleste 18åring, ingen utagering i tenårene (jeg var forberedt på det verste 😄). Hun roet seg forøvrig rundt 5-6-7års alderen. Anonymkode: 7e2af...c8f Er i samme situasjon, minste på 5 kan få mange utbrudd , hender han går 5 minutter på rommet og skriker fra seg , da kommer han ut helt utslitt og skal kose 😅 men er mye adhd familiemessig, både jeg har det, og pappaen til barna. Så det er veldig genetisk sånn sett😅 håper det roer seg for han etterhvert også😊 Anonymkode: c85e4...286 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå