Gå til innhold

Og så står dollaren i nesten 11,50 - hva skjer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har du ikke fått med deg at dette er globale problemer, som er helt utenfor Støres kontroll? Det er pandemi, krig og globale konjunkturer. Det blir vi jo fortalt hver dag, i alle nyhetskanaler, så det må jo stemme! 

Anonymkode: a29b7...647

Om dette er heeeelt utenfor Støres kontroll så trenger de vel ikke engang prøve å styre.... ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 14.43):

Men den svenske krona burde jo rase ned mye mer enn den norske, landet er et multikulturelt shithole uten fremtid som nasjon, og har i praksis vært konkurs i 10 år.

Kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 21.58):

Elon Musk er smart og innovativ. Så går han i kompaniskap med politikere som er smarte og har mye makt. Da blir det fart i sakene. Både Musk og Trump lever jo av å selge drømmer (Tesla og MAGA). Og at de lykkes kan det jo ikke være tvil om.

Elon Musk er smart og innovativ på enkelte områder, men en idiot på andre områder. At han nå er en korrupt oligark som har kjøpt seg makt er det ingen tvil om.

MAGA er mislykket til alt annet enn å være en fascistisk kult.

Sitat

Det blir sikkert litt færre masseskytinger og bedre helsehjelp etter nyttår, når man blir kvitt den desidert dårligste presidenten i USA's historie. Aksjemarkedene har jo allerede skutt i været på nytt håp etter valget.

Anonymkode: 9701a...48f

Eh, aksjemarkedene nådde rekordhøyder under Biden, lenge før valget.

Hvordan mener du det vil bli bedre helsehjelp etter nyttår, helt konkret?

Samme med masseskytinger.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 22.10):

Tror USA er i ekstrem gjeld, hvorfor dollaren er sterk aner jeg ikke. 

Anonymkode: 7f4eb...9e5

Gjelden er ikke noe problem. Dollaren er sterk fordi den er en "trygg havn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 23.29):

USA er fortsatt den som spytter inn mest i NATO.

På hvilken måte, konkret? De bruker mest i verden på forsvaret sitt, men hva har det med NATO å gjøre?

Forresten er USA det eneste medlemmet som har aktivert artikkel 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 23.32):

Trump er vel han du kan takke for at Europa nå bruker mer penger enn noen gang på forsvar.

Nei, det kan du "takke" Putin for, som startet krig i Europa.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.12.2024 den 10.52):

Helt urealistisk og uoppnåelig, et godt gammeldags luftslott. 

Anonymkode: d63d7...c2a

Ikke i følge Elon Musk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 9.51):

Det er konsekvensen av en rød regjering som ikke kan økonomi tenker jeg. Det blir nok bedre når blårussen før slippe til ved neste valg.

Anonymkode: d12ec...c94

Dollar (kurs) har vel aldri brydd seg om lille Norge? Dollaren blir blåst opp av forventninger om "gull og grønne skoger" av penge og finansfolk som har store drømmer/forventninger om Trump 2. Rett før valget i USA skjøt spotprisen på edelt metall til himmels i frykt for at Demokratene skulle vinne. (kan fakta-sjekkes), mens aksjer gikk ned. Etter valget ble det stikk motsatt. 

Anonymkode: 3f5f9...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.12.2024 den 17.30):

ehm... jeg stemte nei i 94 og og er ikke akkurat gammel eller død...  ville sagt nei i dag også. Vil ikke inn i noe så udemokratisk og teit som EU.

Anonymkode: ff0cf...7b6

Er det udemokratisk for Finnmark å være en del av Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dollar (kurs) har vel aldri brydd seg om lille Norge? Dollaren blir blåst opp av forventninger om "gull og grønne skoger" av penge og finansfolk som har store drømmer/forventninger om Trump 2. Rett før valget i USA skjøt spotprisen på edelt metall til himmels i frykt for at Demokratene skulle vinne. (kan fakta-sjekkes), mens aksjer gikk ned. Etter valget ble det stikk motsatt. 

Hva? Aksjemarkedet i USA nådde stadig nye rekorder under Biden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (Akkurat nå):

Hva? Aksjemarkedet i USA nådde stadig nye rekorder under Biden.

Ikke rundt valget, nei. Men har du sjekket spotprisene rett før/etter valget? Finansfolk rømmer til trygge havner (gull-sølv) hvis det skapes frykt på børsen, motsatt ved utsikter til gode markeder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ikke rundt valget, nei. Men har du sjekket spotprisene rett før/etter valget? Finansfolk rømmer til trygge havner (gull-sølv) hvis det skapes frykt på børsen, motsatt ved utsikter til gode markeder.

Markedet i USA nådde stadig nye høyder under Biden, lenge før valget. Nettopp.

Faktisk pleier markedet generelt å gjøre det bedre under demokratiske presidenter, enn under repugnikanske presidenter. Demokrater gir økonomisk vekst, mens repugnikanere gir nød og faenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (24 minutter siden):

Markedet i USA nådde stadig nye høyder under Biden, lenge før valget. Nettopp.

Faktisk pleier markedet generelt å gjøre det bedre under demokratiske presidenter, enn under repugnikanske presidenter. Demokrater gir økonomisk vekst, mens repugnikanere gir nød og faenskap.

repugnikanere ?? Du har greie på Amerikansk politikk skjønner jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tått skrev (På 21.12.2024 den 18.06):

De blir ikke verdiløse før den siste idioten prøver å selge seg ut og ingen kjøper..

Hvor mye har du shortet Equinor for?

Anonymkode: 57025...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

repugnikanere ?? Du har greie på Amerikansk politikk skjønner jeg.

Jeg har i det minste fått med meg at markedet stadig har nådd nye høyder under Biden, og det i god tid før valget også. Repugnikanere ja. De er jo "repugnant", som det heter på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved større finansiell uro, kan vi vel se dollaren i over 13 en periode. I mangel av andre gode grep på pensjonskapitalbeviset, er det i praksis det jeg har innrettet investeringen for. De andre plasseringene som jeg har, vil nyte godt av en dollarstyrking versus kroner. Time will show.

Anonymkode: 38b1c...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ved større finansiell uro, kan vi vel se dollaren i over 13 en periode. I mangel av andre gode grep på pensjonskapitalbeviset, er det i praksis det jeg har innrettet investeringen for. De andre plasseringene som jeg har, vil nyte godt av en dollarstyrking versus kroner. Time will show.

Ha cash kroner er vel noe av det dummeste å spare i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ha cash kroner er vel noe av det dummeste å spare i

Ja. helt enig. Samtidig er alternativene få hvis man ønsker å holde seg utenfor aksjefond, børsnoterte fond og obligasjonsfond. Kan ikke akkurat kjøpe fysisk gull på pensjonskapitalbevis, og jeg har ikke funnet mulighet til å parkere midlene i annen valuta som sådan. Har hatt en pen utvikling (fond som fokuserte på uran til kjernekraft, deretter mer gull- og sølvgruvedrift), så jeg skal ikke klage og det er en nokså midlertidig parkering i cash.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja. helt enig. Samtidig er alternativene få hvis man ønsker å holde seg utenfor aksjefond, børsnoterte fond og obligasjonsfond. Kan ikke akkurat kjøpe fysisk gull på pensjonskapitalbevis, og jeg har ikke funnet mulighet til å parkere midlene i annen valuta som sådan. Har hatt en pen utvikling (fond som fokuserte på uran til kjernekraft, deretter mer gull- og sølvgruvedrift), så jeg skal ikke klage og det er en nokså midlertidig parkering i cash.

Har brukt av dels spare penger og dels trygd til å kjøpe 330  1ozt sølvmynter i løpet av året som en sikkerhet. (Maple Leaf) De regnes som valuta, og bidrar verken til formue eller inntekt-skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Har brukt av dels spare penger og dels trygd til å kjøpe 330  1ozt sølvmynter i løpet av året som en sikkerhet. (Maple Leaf) De regnes som valuta, og bidrar verken til formue eller inntekt-skatt.

Jeg er glad på dine vegne! Jeg har gjort noe likede men over flere år og med hovedvekt på gullmynter. Det er en samling, synes det er trivelig å dyrke det som en hobby. Sparekontoen står i utenlansk valuta, av prinsipp og for å diversifisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...