AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #1 Del Skrevet 18 timer siden Hvorfor kan jeg ikke bare inviteres samtidig som mine søsken og stesøsken? Jeg blir alltid invitert til sist, og gjerne også etter at alle de andre har svart… noen som har noen god forklaring på hvorfor det kan være sånn? Min mor har nemlig ikke, selvom det er hun som inviterer…. Stefar har heller ingen god forklaring, det er mor som inviterer hele gjengen på vegne av dem begge. Jeg har bedt dem om å invitere oss alle samtidig, men jeg snakker åpenbart til døve ører og det gjør meg trist! Hvorfor ikke bare ta en ringerunde og høre når det passer med familiebesøk? Hvorfor velge å vente på svar fra to par og en enslig før sistemann inviteres? Jeg har ikke mindre logistikk som må gå opp enn min enslige stebror f.eks, og svigerrinnen min sin familie feirer de bare med annethvert år, så ingenting må koordineres med hennes side der når de har jul sammen med bror sin side av slekten. Svoger sine foreldre er døde, så det er heller ingen koordinering som må til hos han. jeg er eldst, men har ikke barn, ennå. Søster har samboer og to barn, stesøsken har vi to av, men bare en av de har barn. Likevel får jeg alltid melding som f.eks «hei, vil du komme på julegrøt lille julaften? Sara og Terje med ungene kommer, det samme gjør Karl, Olav og Kari med lille Tara» Noen ganger kan jeg til og med få invitasjon samme dag som besøket fordi jeg var blitt glemt i forbifarten…😭 Hva kan jeg gjøre eller si for å få de til å forstå? Anonymkode: 11e80...e83 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #2 Del Skrevet 18 timer siden Du har sikkert alltid vært grei å ha med å gjøre? Kjenner meg igjen i det du skriver. Det er liksom ikke så nøye med single, barnløse meg. Jeg er liksom bare snill og grei, og det ordner seg med meg uansett.... Anonymkode: 40ac2...114 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #3 Del Skrevet 18 timer siden Hadde sikkert blitt så irritert at jeg hadde svart «Beklager, trodde ikke det ble no av i år siden jeg ikke hørte noe. Har lagt andre planer. Men ska se om jeg kan komme innom før eller etter avtalen jeg har». Anonymkode: b6764...0f3 7 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #4 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du har sikkert alltid vært grei å ha med å gjøre? Kjenner meg igjen i det du skriver. Det er liksom ikke så nøye med single, barnløse meg. Jeg er liksom bare snill og grei, og det ordner seg med meg uansett.... Anonymkode: 40ac2...114 Ja, det har jeg. Alltid sagt ja, selv til sene invitasjoner, så de er (dessverre) vant til at jeg er en nikkedukke og kommer uansett. Men det er likevel sårt noen ganger, spesielt i høytidene... De bare forventer at jeg dukker opp selvom de inviterte meg sent... Anonymkode: 11e80...e83 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #5 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, det har jeg. Alltid sagt ja, selv til sene invitasjoner, så de er (dessverre) vant til at jeg er en nikkedukke og kommer uansett. Men det er likevel sårt noen ganger, spesielt i høytidene... De bare forventer at jeg dukker opp selvom de inviterte meg sent... Anonymkode: 11e80...e83 Og kva skal du gjere med det? ❤️ Anonymkode: 644ed...631 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #6 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hadde sikkert blitt så irritert at jeg hadde svart «Beklager, trodde ikke det ble no av i år siden jeg ikke hørte noe. Har lagt andre planer. Men ska se om jeg kan komme innom før eller etter avtalen jeg har». Anonymkode: b6764...0f3 Ja, jeg har sagt at jeg sannsynligvis har andre planer, selvom jeg egentlig ikke har det, for nå er jeg lei! Og denne gangen var ikke invitasjonen alt for sent ute da den kom en uke før. Men kjører ikke dit bare for å stikke innom, det er det litt for langt til, iallfall denne gangen! Anonymkode: 11e80...e83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #7 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og kva skal du gjere med det? ❤️ Anonymkode: 644ed...631 Begynne å si nei😅 eller, det har jeg allerede begynt med, så jeg må bare fortsette å si nei innimellom! Anonymkode: 11e80...e83 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stjertmeis Skrevet 10 timer siden #8 Del Skrevet 10 timer siden (endret) Kanskje det er som i min familie, der ingen egentlig blir invitert, bortsett fra den ene som alltid tror ho blir invitert sist? Ingen inviterer formelt, fordi alle barn (m/parter og eventuelle barn) er velkomne, og det vet alle. Så blir det til at vi andre i løpet av høsten eller førjulstida helt på eget initiativ sier hvor vi feirer jul/når vi tenker å komme på de sedvanlige julemiddagene/selskapene. Men så er det den ene som ikke tar noe initiativ selv, og til sist må inviteres. Da har jo alle andre for lengst gitt beskjed om de kommer eller ei, men altså uten noen invitasjon. Endret 10 timer siden av Stjertmeis 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 9 timer siden #9 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvorfor kan jeg ikke bare inviteres samtidig som mine søsken og stesøsken? Jeg blir alltid invitert til sist, og gjerne også etter at alle de andre har svart… noen som har noen god forklaring på hvorfor det kan være sånn? Min mor har nemlig ikke, selvom det er hun som inviterer…. Stefar har heller ingen god forklaring, det er mor som inviterer hele gjengen på vegne av dem begge. Jeg har bedt dem om å invitere oss alle samtidig, men jeg snakker åpenbart til døve ører og det gjør meg trist! Hvorfor ikke bare ta en ringerunde og høre når det passer med familiebesøk? Hvorfor velge å vente på svar fra to par og en enslig før sistemann inviteres? Jeg har ikke mindre logistikk som må gå opp enn min enslige stebror f.eks, og svigerrinnen min sin familie feirer de bare med annethvert år, så ingenting må koordineres med hennes side der når de har jul sammen med bror sin side av slekten. Svoger sine foreldre er døde, så det er heller ingen koordinering som må til hos han. jeg er eldst, men har ikke barn, ennå. Søster har samboer og to barn, stesøsken har vi to av, men bare en av de har barn. Likevel får jeg alltid melding som f.eks «hei, vil du komme på julegrøt lille julaften? Sara og Terje med ungene kommer, det samme gjør Karl, Olav og Kari med lille Tara» Noen ganger kan jeg til og med få invitasjon samme dag som besøket fordi jeg var blitt glemt i forbifarten…😭 Hva kan jeg gjøre eller si for å få de til å forstå? Anonymkode: 11e80...e83 Dette tenker jeg handler mer om dumskap enn ondskap . Svar vennlig men hyggelig at du sikkert kommer , men hadde satt pris på å få vite om det tidligere . det trigger nok ditt egenverd , tilhørighet i fam, mens de ser på det som ahhh, vi må huske henne og . Fort gjort når man er travel før jul å invitere litt puljevis . 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #10 Del Skrevet 9 timer siden Stjertmeis skrev (1 minutt siden): Kanskje det er som i min familie, der, ingen egentlig blir invitert, bortsett fra den ene som alltid tror ho blir invitert sist? Ingen inviterer formelt, fordi alle barn (m/parter og eventuelle barn) er velkomne, og det vet alle. Så blir det til at vi andre i løpet av høsten eller førjulstida helt på eget initiativ sier hvor vi feirer jul/når vi tenker å komme på de sedvanlige julemiddagene/selskapene. Men så er det den ene som ikke tar noe initiativ selv, og til sist må inviteres. Da har jo alle andre former lengst gitt beskjed om de kommer eller ei, men altså uten noen invitasjon. Neida, her er det invitasjoner ute å går, det vet jeg med sikkerhet! Og dette gjelder ikke bare julebesøk, men også familiemiddager generelt. Anonymkode: 11e80...e83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #11 Del Skrevet 9 timer siden NiceOrNothing skrev (1 minutt siden): Dette tenker jeg handler mer om dumskap enn ondskap . Svar vennlig men hyggelig at du sikkert kommer , men hadde satt pris på å få vite om det tidligere . det trigger nok ditt egenverd , tilhørighet i fam, mens de ser på det som ahhh, vi må huske henne og . Fort gjort når man er travel før jul å invitere litt puljevis . Ja, kanskje, men det gjelder alle besøk gjennom året, ikke bare i forbindelse med julen eller andre høytider. Og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har bedt dem om å invitere meg samtidig som de andre lengre, det hjelper så og si aldri likevel. Anonymkode: 11e80...e83 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #12 Del Skrevet 9 timer siden Vi tar alltid slik på chat i familiegruppen på snap. Det er aldri snakk om en invitasjon, men en koordinering av hva som passer. Eneste jeg vet vi er sist i er barnebursdager, der finner de ut hvordan det passer for resten først, og det er helt ok. Mye viktigere at bursdagsbarnet har besteforeldre der, og kusiner/fettere, enn tante/onkel. Anonymkode: 76561...696 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stjertmeis Skrevet 9 timer siden #13 Del Skrevet 9 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Neida, her er det invitasjoner ute å går, det vet jeg med sikkerhet! Og dette gjelder ikke bare julebesøk, men også familiemiddager generelt. Anonymkode: 11e80...e83 Ok. Da er det jo leit. Tenker som @NiceOrNothing skriver at det nok er dumskap/ubetenksomhet, og ikke nødvendigvis veldig bevisst/for å være kjip. Men det oppleves naturligvis ikke godt for deg. Det er absolutt innafor å adressere at du hadde satt pris på å få invitasjoen litt tidligere, og om det er rom for det, si at du føler deg forbigått når du ikke blir invitert samtidig med de andre. Endret 9 timer siden av Stjertmeis Manglet ord Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #14 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Begynne å si nei😅 eller, det har jeg allerede begynt med, så jeg må bare fortsette å si nei innimellom! Anonymkode: 11e80...e83 Men da kan du jo alltid? Hva er problemet da? Da er det jo best at du blir spurt sist, slik at alle kan samles. Anonymkode: 76561...696 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #15 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men da kan du jo alltid? Hva er problemet da? Da er det jo best at du blir spurt sist, slik at alle kan samles. Anonymkode: 76561...696 Men de andre kan stort sett alltid de og! Da er det bedre å sende ut en fellesinvitasjon og så kan de som kan komme mens de som ikke kan står over. Og om veldig få eller ingen kan får besøket heller flyttes. Anonymkode: 11e80...e83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #16 Del Skrevet 9 timer siden Stjertmeis skrev (5 minutter siden): Ok. Da er det jo leit. Tenker som @NiceOrNothing skriver at det nok er dumskap/ubetenksomhet, og ikke nødvendigvis veldig bevisst/for å være kjip. Men det oppleves naturligvis ikke godt for deg. Det er absolutt innafor å adressere at du hadde satt pris på å få invitasjoen litt tidligere, og om det er rom for det, si at du føler deg forbigått når du ikke blir invitert samtidig med de andre. Ja, det er nok dumskap og ubetenksomhet som er grunnen. De vil jo ha meg der, de bare evner ikke å invitere meg samtidig som de andre.. Det har jeg sagt ifra om flere ganger, men det virker ikke som det går inn skikkelig, dessverre🙈 Anonymkode: 11e80...e83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #17 Del Skrevet 9 timer siden Jeg har en singel og barnløs lillebror som alltid blir invitert sist. Siden jeg og storebroren min har partner og barn velger min mor å avklare med oss før hun hører med lillebror. En gang tok han dette utover meg, men jeg ba ham ta det med hun som inviterer. Vet ikke om det hjalp. Men dette kan jeg jo si: lillebror inviterer ALDRI noen til noe. Han har aldri laget en eneste middag til oss i familien, tatt med dessert eller bakst når han besøker oss andre, eller i det hele tatt vært på tilbydersiden. Lillebror på snart 40 år skal bare oppvartes og få alt gratis. Vi andre inviterer, tilrettelegger og tilbyr tjenester til resten av familien. Og det gjør vi til både egen familie og svigerfamilie. Lillebroren min kunne jo tilbydt å bidra med å handle inn noe, vaske opp eller f eks ta med et brettspill til familiekveldene. Men noen surfer jo bare på bortskjemtbølgen, og blir sure når ikke alt passer perfekt for dem. Anonymkode: 66464...694 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #18 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Men de andre kan stort sett alltid de og! Da er det bedre å sende ut en fellesinvitasjon og så kan de som kan komme mens de som ikke kan står over. Og om veldig få eller ingen kan får besøket heller flyttes. Anonymkode: 11e80...e83 Vi etterstreber at alle kan komme når vi samles. Man starter derfor gjerne med de som høyst sannsynlig ikke kan. Om du kan hver gang, så ser jeg ikke problemet med at de tar runden med de andre først? Anonymkode: 76561...696 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 8 timer siden #19 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg har en singel og barnløs lillebror som alltid blir invitert sist. Siden jeg og storebroren min har partner og barn velger min mor å avklare med oss før hun hører med lillebror. Som den single og barnløse er det min erfaring også - og jeg kan til en viss grad skjønne det. Det er enklere å bli enige om en dag med de som må samordne planene til alle familiemedlemmene (og i jula gjerne også med svigerfamilien) først og så spørre meg, som bare er én person med færre planer og forpliktelser, etterpå. Jeg var mer snurt den gangen faren min glemte å invitere meg på julaften - ikke fordi jeg ikke var en del av planene, han bare tok så for gitt at når begge søsknene mine kom til ham gjorde jeg også det at han ikke tenkte på at han ikke hadde spurt... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #20 Del Skrevet 7 timer siden Daria skrev (1 time siden): Jeg var mer snurt den gangen faren min glemte å invitere meg på julaften - ikke fordi jeg ikke var en del av planene, han bare tok så for gitt at når begge søsknene mine kom til ham gjorde jeg også det at han ikke tenkte på at han ikke hadde spurt... Det er jo ulike familier, men jeg syntes det er litt rart med invitasjoner i nærmeste familie. Her vet jeg og mannen at vi alltid er velkomne i barndomshjemmet, og de vet at de er velkomne om vi feirer her, uansett hvem andre som er her. Det er ingen som sitter og venter på invitasjoner, men man snakker litt løst om hvordan logistikken er det enkelte år. I år skal vi få besøk, men blir besøket sykt så ringer jeg bare egne foreldre og sier at vi kommer til dem likevel (og tar med ekstra mat, selvfølgelig). Anonymkode: 76561...696 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå