AnonymBruker Skrevet 20. desember #21 Del Skrevet 20. desember Hvorfor feirer du jul på en sånn måte når du misliker det så sterkt? Vi spiser ikke ribbe, men nøttestek. Vi kjøper ikke mange gaver, og de vi kjøper er fornuftige. Fyrverkeriet på nyttårsaften er ikke bra, men i alle fall i min kommune så er det økende motstand mot det. Så tror ikke det blir så mange år før fyrverkeri er erstattet med lysshow. Anonymkode: 28bb9...f67 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 20. desember #22 Del Skrevet 20. desember Mye av dette har du kontroll over. Hvis det er sånn at sønnen din får masse leker han ikke kommer til å bruke, forklar familien det og spør om han kan få pengegaver til konto heller. Hvis du synes maten er unødvendig, begrens deg til ett julebesøk med familien og lag en innholdsrik jul på andre måter med sønnen din. Ordne aketur, brettspill osv med folk som er likesinnede. Eller la han invitere venner, det er sikkert noen som setter pris på litt mer normale aktiviteter. Hvor gammel er han? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 20. desember #23 Del Skrevet 20. desember AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det burde blitt sendt en bekymringsmelding til bv hvis du ikke tar deg skikkelig sammen. Anonymkode: 095fd...6a0 Barnevernet, faktisk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember #24 Del Skrevet 20. desember AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nå er det bare noen få dager igjen og jeg gruer meg så fælt at jeg er helt fysisk uvel 😭 Blir alene med sønnen min hele julen. Vi skal feire julaften hos mine foreldre med hele familien. Jeg burde glede meg. Det er ingenting galt med familien, ikke fyll, ikke vold, ikke krangling. Alle pleier å være glade og kose seg. Jeg synes ikke jul er noe koselig. Jeg synes det er et kvalmende overforbruk og jeg vrir meg i sorg og smerte med alle grisene som har levd korte, vonde liv bare for å ende opp på juletallerkenen. Jeg tenker på all søpla vi produserer, all plasten og dritten som havner ut i naturen. Alle lekene sønnen min kommer til å se på 1 gang for så å legge vekk. Alle gavene som skal åpnes med gnistrende spenning. Så avrunder vi det hele med en heidundrende nyttårsaften hvor vi passer på å skremme mest mulig fugler og annet vilt til døde med fargesprakende smell og pang. God jul og godt nyttår 😭 Anonymkode: b6d64...f23 Dette føler jeg jo du kan gjøre noe med, så her var det jo skikkelig mye syting. Nå er det jo veldig populært å kjøpe brukte julegaver på finn, det er bærekraftig. Du må ikke spise julegrisen, men spis nøttestek og gode grønnsaksretter. På ditt barns ønskeliste så sett opp julegaveønsker som er praktiske og ikke bare skit som de kaster. Håper du lar ditt barn få lov til å få ha forventningene og julelys og julepynt, gleden over jul med familien, all oppmerksomheten osv uten at du drar all gleden ned for hele gjengen din....Gjør noe godt ut av julen, meld deg f.eks inn i røde kors og kjør rundt julegaver og mat til trengende evnt. andre organisasjoner. Du kan faktisk gjøre noe positivt ut av julen hvis du gidder! Anonymkode: 9b209...6d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 20. desember #25 Del Skrevet 20. desember AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nå er det bare noen få dager igjen og jeg gruer meg så fælt at jeg er helt fysisk uvel 😭 Blir alene med sønnen min hele julen. Vi skal feire julaften hos mine foreldre med hele familien. Jeg burde glede meg. Det er ingenting galt med familien, ikke fyll, ikke vold, ikke krangling. Alle pleier å være glade og kose seg. Jeg synes ikke jul er noe koselig. Jeg synes det er et kvalmende overforbruk og jeg vrir meg i sorg og smerte med alle grisene som har levd korte, vonde liv bare for å ende opp på juletallerkenen. Jeg tenker på all søpla vi produserer, all plasten og dritten som havner ut i naturen. Alle lekene sønnen min kommer til å se på 1 gang for så å legge vekk. Alle gavene som skal åpnes med gnistrende spenning. Så avrunder vi det hele med en heidundrende nyttårsaften hvor vi passer på å skremme mest mulig fugler og annet vilt til døde med fargesprakende smell og pang. God jul og godt nyttår 😭 Anonymkode: b6d64...f23 Har du noen du kan snakke med? Du kan gjerne ta kontakt på DM Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember #26 Del Skrevet 20. desember AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nå er det bare noen få dager igjen og jeg gruer meg så fælt at jeg er helt fysisk uvel 😭 Blir alene med sønnen min hele julen. Vi skal feire julaften hos mine foreldre med hele familien. Jeg burde glede meg. Det er ingenting galt med familien, ikke fyll, ikke vold, ikke krangling. Alle pleier å være glade og kose seg. Jeg synes ikke jul er noe koselig. Jeg synes det er et kvalmende overforbruk og jeg vrir meg i sorg og smerte med alle grisene som har levd korte, vonde liv bare for å ende opp på juletallerkenen. Jeg tenker på all søpla vi produserer, all plasten og dritten som havner ut i naturen. Alle lekene sønnen min kommer til å se på 1 gang for så å legge vekk. Alle gavene som skal åpnes med gnistrende spenning. Så avrunder vi det hele med en heidundrende nyttårsaften hvor vi passer på å skremme mest mulig fugler og annet vilt til døde med fargesprakende smell og pang. God jul og godt nyttår 😭 Anonymkode: b6d64...f23 Har man ikke problemer så får man lage seg noen… 🙄 Alt du tenker er jo for så vidt riktig, men du hjelper absolutt ingen ved å gå rundt og kjenne på disse følelsene og «vri deg i sorg og smerte». Vær takknemlig for at du har et fint liv, de aller fleste av oss har trukket gulloddet som er født i Norge, selv om vi også har mye å ta tak i. Da får du heller engasjere deg i ulike organisasjoner som jobber med disse sakene. Fremtiden i våre hender, NOAH, Norges Naturvernforbund, alle disse blir glade for støtte, ønsk deg donasjoner til jul. Blir omtrent som alle «Hopes and prayers» meldingene på FB etter en eller annen tragedie. Fint og flott det, men hjelper nada om man ikke samtidig gjør noe, ellers blir det bare staffasje og «Se på meg, jeg bryr meg!!» (og ja, jeg har helt sikkert gjort det selv). Anonymkode: f06da...85a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember #27 Del Skrevet 20. desember I fjor kjøpte jeg faktisk bare brukte gaver, utenom noe saft, spekemat og syltetøy som jeg lagde selv, og vottene og sokkene jeg strikka selv. Kjøttet produserer jeg selv også, så vet att de dyra har hatt eit fint liv om ikke anna. Tradisjonelt sett, var jula ei markering på att grøden var vel i hus, maten for året var sikra, att det gikk mot lysere tider, det var blot og feiring og etegilde, høsten hadde kanskje vært seig å komme igjennom, men nå var dyra slakta, maten sikra, nå skulle en feire og se frem mot en ny sommer. Konsumet i jula er tidvis horribelt, men for min del er det hva jeg gjør utav det, og folk er jo absolutt i ferd med å snu tankegangen sin. For bare noen år tilbake så hadde de hatet tanken på brukte gaver under treet, - nå elsker de å få noe ingen andre har, og gir selv vekk bruktfunna sine, merker og att min "gjeng" er begynt å unngå å kjøpe allslags duppeditter til ungene som blir kastet før nyttår, slikt var de fæl til før. Såh, opp med haka, gjør det du kan for å snu ståa, og tenk att å snu ting kan ta litt tid, men generelt sett så merker jeg iallefall att ungdommene jeg har rundt meg, er blitt veldig edruelig når det kommer til julefeiringa, fine unge mennesker som skal vere med å dra verden videre, med helt andre verdier enn generasjonen før de, så du må bare ha trua. Anonymkode: 53a44...02e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuba Skrevet 20. desember #28 Del Skrevet 20. desember Jul kan man jo feire akkurat slik man vil. Når man har barn er det jo viktigst at de er fornøyde og skape litt julemagi. Det krever ikke masse plastleker og kjøtt. TS hvis du bare gruer deg til jul og synes alt er pyton er det jo vanskelig å lage en fin jul for barna, 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember #29 Del Skrevet 20. desember AnonymBruker skrev (18 timer siden): Nå er det bare noen få dager igjen og jeg gruer meg så fælt at jeg er helt fysisk uvel 😭 Blir alene med sønnen min hele julen. Vi skal feire julaften hos mine foreldre med hele familien. Jeg burde glede meg. Det er ingenting galt med familien, ikke fyll, ikke vold, ikke krangling. Alle pleier å være glade og kose seg. Jeg synes ikke jul er noe koselig. Jeg synes det er et kvalmende overforbruk og jeg vrir meg i sorg og smerte med alle grisene som har levd korte, vonde liv bare for å ende opp på juletallerkenen. Jeg tenker på all søpla vi produserer, all plasten og dritten som havner ut i naturen. Alle lekene sønnen min kommer til å se på 1 gang for så å legge vekk. Alle gavene som skal åpnes med gnistrende spenning. Så avrunder vi det hele med en heidundrende nyttårsaften hvor vi passer på å skremme mest mulig fugler og annet vilt til døde med fargesprakende smell og pang. God jul og godt nyttår 😭 Anonymkode: b6d64...f23 Da har du ikke mye å være uvel over ellers i livet. Ærlig talt, menneske. Du er jo voksen! Hvis dette plager deg så mye, hvorfor lager du ikke dine egne regler i julen for deg og sønnen din? Ikke kjøp fyrverkeri. Ikke kjøp så mye gaver, kanskje sett en grense for kun gaver til barna og kun en gave per barn. Lag vegetarmiddag om du ikke liker å spise dyr. Du kan kjøpe økologisk gris, fra gårder som ikke driver industrielt. (vil likevel poengtere at om vi alle slutter å spise kjøtt, så vil også produksjonsdyr ikke få komme til liv). jeg er enig med deg ang dyr, de skal ikke lide før de havner på tallerkenen vår, men disse grisene avlives året rundt for mat, ikke kun til jul.. Anonymkode: 96a96...553 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå