Gå til innhold

Kan assistenter sette insulin?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. 
Er i praksis ved sykehjem (2. års sykepleierstudent). Jeg syns det var litt "stort" å endelig kunne dele ut medisiner, ta blodprøver, legge kateter, sette insulin osv. Det var mange emner og eksamener vi måtte gjennom for å få gjøre dette ute i praksis.

Uansett. Ved praksisstedet jeg er er det ansatt en ny nattevakt - en mann på 20 år som ikke har utdanning eller erfaring. han er ansatt som assistent, og kan nå dele ut medisin fra multidose og dosett etter legemiddelkurs og praktisk gjennomgang. Dette er er normalt og gjelder alle assistenter.

Men jeg hørte i dag at han nå skal få opplæring i å sette insulin, bytte smertepumpe og ta feks CRP på natt. Er dette prosedyrerer assistenter skal gjøre? Er dette vanlig? Jeg spurte daglig leder og hun sa at alle kan gjøre dette etter en praktisk gjennomgang. Hva er da "vitsen" med å studere sykepleie for å lære seg dette hvis alle kan utføre disse prosedyrene? 😅 Noen som vet hva som er rett?

Anonymkode: 7645d...c7e

Ja, med opplæring kan man fint det. 

Anonymkode: fd541...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har aldri hørt at ufaglærte kan gi insulin. Det er et av de dødligste preparater som finnes.

Anonymkode: a7424...201

Da har du neppe snakket med noen som jobber innen helse.m, for det er helt normalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vecky skrev (1 time siden):

Jeg syns ikke det høres greit ut. 
En ting er å lære hvordan, en annen ting er å lære hvorfor man tar den crp’en eller gir den dosa med insulin. Det krever mer kunnskap og kompetanse enn hva en assistent har.. 

Det er veldig individuelt fra kommune til kommune hvordan ting praktiseres. 
Jeg jobber på sykehjem i Oslo. Har aldri vært borti så mye kurs og prøver helsefagarbeidere må gjennom for å kunne dele medisiner. Det tar en evighet å få fullmakt. I tillegg må de ha egen fullmakt for hver eneste beboer som bruker insulin, forstøver og fragmin. Assistenter får ikke lov å dele ut noe som helst. 

I andre kommuner jeg har jobba i kan “alle” dele ut hva som helst, så lenge de har gått gjennom et enkelt 3-timers medisinkurs. 

Men ingen steder har jeg vært borti at andre enn sykepleiere får bytte en smertepumpe. Den skal jo også dobbeltkontrolleres? Jævla kjipt om det blir stilt inn feil og pasienten får feil dose… 

Det er helt vanlig de stedene jeg har jobbet i Oslo kommune.

Forskjellig praksis fra sted til sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har satt mange insulinsprøyter,jeg.. Null helsefaglig utdannelse,kun opplæring fra foreldre til barn med diabetes. Jobber i barneskolen, og det jobber ingen sykepleiere der... 

Anonymkode: 7f6e6...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da er vel han litt ubrukelig eller har fått dårlig opplæring, men du virker også litt høy på deg selv. både leger, sykepleiere,og studenter kan også gjøre feil selv om det ikke er bra. 

Da er vel han litt ubrukelig eller har fått dårlig opplæring, men du virker også litt høy på deg selv. både leger, sykepleiere,og studenter kan også gjøre feil selv om det ikke er bra. 

Anonymkode: 64ef7...c8c

Jeg er høy på meg selv? Hvordan? Jeg tenker på pasientsikkerhet.. Jeg hadde aldri i livet turt å være ansvarlig for 35 pasienter alene på natt - selvom jeg strengt tatt hadde hatt lov nå etter fullført praksis. At en ufaglært rett fra vgs får dette ansvaret syns jeg er skummelt, spesielt med tanke på at vedkommende ikke alltid klarer å lese medisinlistene. Er det å sette pasientene først å være høy på seg selv..? 

og ellers, ser at det er det å sette insulin som går igjen. Dette er vel det "letteste". Som jeg skriver i HI skal han blant annet også bytte smertepumpe, stomipose og ellers alt mulig andre prosedyrer som det kan være behov for om natten. 

Anonymkode: 7645d...c7e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er nok forskjellig praksis. Jeg jobber på sykehjem og hos oss får ikke assistenter gi ut medisiner. Kun sykepleiere og helsefagarbeidere. Når det er sagt,så får ingen jobb uten utdanning eller om man ikke er i et helserelatert Utdanningsløp.

Anonymkode: 51d00...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig forskjellig fra sted til sted. Jeg har jobbet steder der kun sykepleiere, og helsefag med individuell godkjenning får sette insulin, og den alltid må ha dobbelkontroll, og hvor kun sykepleier får sette hurtigvirkende insulin. Nå jobber jeg et sted assistenter får sette både langtidsvirkende og hurtigvirkende insulin uten dobbelkontroll på noen av dem. Det synes jeg er veldig uforsvarlig da man fort kan gjøre feil, sette hurtigvirkende i stedet for langtids osv… én ting er å sette en dose, men det er noe annet å oppdage og handle om man setter feil dose eller preparat. 

Dere ufaglærte som setter insulin, vet dere hva symptomene på for lavt blodsukker er, og hva dere skal gjøre hvis det skjer?

Anonymkode: 72e96...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...