Gå til innhold

Kan assistenter sette insulin?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er søren meg ikke langt ifra, selv om det er littegrann forskjell. 

Anonymkode: 4114c...d2e

De ensete som tror de gjør nesten det samme som for eksempel en sykepleier (og helsefagarbeider, men erfaringsmessig så har de veldig ulikt nivå av ansvar rundt omkring) er de som er ufaglærte. 

Anonymkode: 72e96...378

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nesten ti år siden jeg jobbet som assistent på sykehjem. Jeg jobbet 13år, på to ulike plasser. Stomi og sonde gjorde alle. Jeg fikk være dobbelsjekkeren på insulin selv om jeg ikke ante hva som var riktig. Jeg ble også opplært i forstøver, men det gjorde ikke alle. Ellers fikk ingen assistenter lov til å ta medisinkurs, måle crp/blodsukker/annet, ta demenskurs, og så absolutt ikke røre oksygen eller smertepumpe. Fikk lov å stå å følge med på når oksygen ble økt da. 
Utrolig fin sjef, men streng. Avansert sårstell fikk kun sykepleiere ta seg av, ble regelen underveis på der jeg jobbet lengst. Jeg tok demenskurs på fritiden, og satte meg inn i en del, og trivdes veldig godt i jobben, men på mange måter glad for at det var klare skiller, ellers tror jeg det lett kan gli litt ut. 

Anonymkode: 989ac...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nettopp dette vi holder på med, sette intravenøs medisin på oss selv og samtidig kan vi jo og lese i avisa. 
Barnet er snart utlært til å klare dette selv og. 

Anonymkode: 30c47...b8e

Det går fint an, men det er med grundig og lengre opplæring, og selvbehandling må også rapporteres inn til helsevesenet som kontrollerer at alt går greit. Men det kan ikke uansett ikke sammenlignes med jobb i helsevesenet, hvor du må sette på flere av ulike årsaker. Å legge inn PVK på noen kan være enklere enn på andre, og faren for feilstikking og derav infeksjoner og andre komplikasjoner er større. I tillegg kan det også være under tidspress hvor mange venter på behandling. Det krever kunnskap og erfaring, og det er en plikt å være godt kvalifisert for oppgaver som utføres for å kunne gi forsvarlig helsehjelp.

Det er mye ufaglærte kan gjøre, blant annet det som er nevnt i HI. Men å få alle medisinske helseoppgaver til og høres ut som en enkel sak, er skummelt. Når det gjelder insulin, så er det også et krav at opplæringen til ufaglærte skal gis av sykepleiere. Og det er ikke det å sette insulin som er så vanskelig etter opplæring, men det krever fokus og passe på å sette riktig mengde på alle de kanskje 10 forskjellige man skal sette på i løpet av kort tid.

Anonymkode: 37fb1...072

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier og er helt for at assistenter skal kunne gi medisiner etter kurs og opplæring. Dog opplever jeg ofte at pasient eller pårørende har spørsmål om medikamentene som gis, og da må som regel sykepleier hentes da assistenten som regel ikke kan svare.

Så det handler ikke kun om den praktiske delen, de fleste klarer jo å gi tabletter/forstøver osv, men når man ikke kan teorien som ligger i bunn så blir det jo litt halvveis..

Anonymkode: c0fec...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...