AnonymBruker Skrevet lørdag kl 01:23 #41 Del Skrevet lørdag kl 01:23 AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 0.09): Jeg er høy på meg selv? Hvordan? Jeg tenker på pasientsikkerhet.. Jeg hadde aldri i livet turt å være ansvarlig for 35 pasienter alene på natt - selvom jeg strengt tatt hadde hatt lov nå etter fullført praksis. At en ufaglært rett fra vgs får dette ansvaret syns jeg er skummelt, spesielt med tanke på at vedkommende ikke alltid klarer å lese medisinlistene. Er det å sette pasientene først å være høy på seg selv..? og ellers, ser at det er det å sette insulin som går igjen. Dette er vel det "letteste". Som jeg skriver i HI skal han blant annet også bytte smertepumpe, stomipose og ellers alt mulig andre prosedyrer som det kan være behov for om natten. Anonymkode: 7645d...c7e Overdriver du litt nå, eller er du bare umoden og høy på deg selv? En ufaglært assistent rett fra vgs. jobber neppe alene på sykehus/sykehjem? Med ansvar for 35 pasienter. Det nekter jeg å tro. Stomiposer, og å sette insulin er noe pasienter og pårørende gjør hele tiden, hele døgnet hver dag. Det samme gjelder insulin. Hvordan skulle det gått om alle stomipasienter og alle med behov for insulin skulle krevd hjelp med stomi og insulin 24/7? Det er fint at du mener pasientsikkerheten må stå i førersetet, men da må du og se litt lengre enn til egen nesetipp. Anonymkode: 30c47...b8e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juleeees Skrevet lørdag kl 07:09 #42 Del Skrevet lørdag kl 07:09 Åtteåringen min kan sette insulin på seg selv. Det er ikke vanskelig med litt opplæring. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 07:10 #43 Del Skrevet lørdag kl 07:10 Nå er dette en del år siden, så mulig at regelverk er strengere nå, men da jeg arbeidet på spesialskole som assistent så var det utrolig nok vi assistentene som fikk de fleste medisinske oppgavene, inklusive sette insulin, epi-penn, skifte stomipose etc. Det var et par assistenter (de som jobbet mest/lengst) som hadde fått noe semi-formell opplæring av en ansvarlig helsesykepleier. Alle vi andre fikk bare opplæring fra assistentene, eller i verste fall for de som var tilkallingsvikarer: opplæring gjennom å lese dokumenter og post it-lapper som beskrev prosedyren (!!). Flere av disse elevene hadde mer enn kun en tilstand, så det var ganske mange ulike prosedyrer å holde styr på per elev. Husker at jeg mistrivdes veldig med mengden ansvar ift. opplæringen og sluttet så fort jeg kunne. Anonymkode: 7dc9a...c12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:16 #44 Del Skrevet lørdag kl 08:16 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Overdriver du litt nå, eller er du bare umoden og høy på deg selv? En ufaglært assistent rett fra vgs. jobber neppe alene på sykehus/sykehjem? Med ansvar for 35 pasienter. Anonymkode: 30c47...b8e Å jo da, det skjer. Du ville blitt skremt hvis du visste bedre. Jeg kan blant annet nevne for deg at på visse sykehjemsavdelinger er det greit å jobbe alene om natten med 20 pasienter uten å kunne mer norsk enn det aller mest nødvendige. Og dama var ikke rett fra vgs heller, hun hadde vel knapt ungdomsskole fra hjemlandet. Lederen var bare glad for å ha tilgang til så billig arbeidskraft og pasientene sov jo om natten uansett, så det var ikke så nøye med kommunikasjonsferdigheter. Og dette er bare ett eksempel av mange. Dette er virkeligheten, folkens. Anonymkode: 6f0a9...e56 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:32 #45 Del Skrevet lørdag kl 08:32 Velkommen til Helsenorge. Alle skal gjøre alt, til forskjellig lønn. Anonymkode: 4114c...d2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:01 #46 Del Skrevet lørdag kl 09:01 Mye av det du nevner er jo lette ting som alle kan lære seg med opplæring. Det er jo også noen ting som bare sykepleiere/vernepleiere får gjøre, men som egentlig alle kunne klart, f.eks legge opp medisin. Det gjøres jo i andre land… Jeg jobber i bolig og vi har kun 1 vernepleier, da må assistenter gjøre en god del medisinske oppgaver. Anonymkode: d1899...8d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:26 #47 Del Skrevet lørdag kl 09:26 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Mye av det du nevner er jo lette ting som alle kan lære seg med opplæring. Det er jo også noen ting som bare sykepleiere/vernepleiere får gjøre, men som egentlig alle kunne klart, f.eks legge opp medisin. Det gjøres jo i andre land… Jeg jobber i bolig og vi har kun 1 vernepleier, da må assistenter gjøre en god del medisinske oppgaver. Anonymkode: d1899...8d6 Hva skal vi med utdanning egentlig??? Anonymkode: 4114c...d2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:43 #48 Del Skrevet lørdag kl 11:43 Jeg er sykepleier som jobber i omsorgsbolig. Gud bedre så mange medisinavvik det er, særlig fra ufaglærte. Jeg har ikke telling på hvor mange avvik jeg har sendt inn på dette. Anonymkode: dde3e...0fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:01 #49 Del Skrevet lørdag kl 12:01 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva skal vi med utdanning egentlig??? Anonymkode: 4114c...d2e Fordi utdanningen består ikke hovedsaklig av å gjøre slike oppgaver. Det er teorien og kunnskapen. Blant annet rundt medisiner, lovverket, anatomi og sykdomslære, behandling av syke mennesker, kartlegging og vurderinger i akutte situasjoner. Eller tror du man har flere års utdanning for å lære og sette insulin og bytte stomipose?😅 Anonymkode: 37fb1...072 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:01 #50 Del Skrevet lørdag kl 12:01 Jeg jobber som assistent på et sykehjem. Jeg har ikke tenkt å ta medisinkurs. Da får jeg bare mer ansvar og flere oppgaver, og samme lønn. Jeg har kun fått opplæring i å måle blodsukker, rense/stelle sår, bytte stomiposer. Anonymkode: 273fa...5ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:09 #51 Del Skrevet lørdag kl 12:09 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Velkommen til Helsenorge. Alle skal gjøre alt, til forskjellig lønn. Anonymkode: 4114c...d2e Nei, alle kan ikke gjøre alt. Og at assistenter med opplæring kan bidra med å gjøre enkle oppgaver som nevnt i denne tråden, er gull verdt i en ellers travel hverdag. Anonymkode: 37fb1...072 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:00 #52 Del Skrevet lørdag kl 15:00 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er sykepleier som jobber i omsorgsbolig. Gud bedre så mange medisinavvik det er, særlig fra ufaglærte. Jeg har ikke telling på hvor mange avvik jeg har sendt inn på dette. Anonymkode: dde3e...0fa Jeg tror det er større sjanse for avvik hvis én person skal springe rundt å gi medisiner til 15 beboere enn hvis flere har mulighet til å gi. Merker det selv at det kan bli litt hektisk hvis jeg er den eneste på jobb som kan gi medisin, veldig deilig når det er flere på jobb som kan ta ansvaret. Feil blir gjerne gjort pga stress og overarbeid. Så lenge man gir god opplæring ser jeg ingenting galt ved at man deler på oppgavene Anonymkode: d1899...8d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:09 #53 Del Skrevet lørdag kl 15:09 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg tror det er større sjanse for avvik hvis én person skal springe rundt å gi medisiner til 15 beboere enn hvis flere har mulighet til å gi. Merker det selv at det kan bli litt hektisk hvis jeg er den eneste på jobb som kan gi medisin, veldig deilig når det er flere på jobb som kan ta ansvaret. Feil blir gjerne gjort pga stress og overarbeid. Så lenge man gir god opplæring ser jeg ingenting galt ved at man deler på oppgavene Anonymkode: d1899...8d6 Jeg opplever det samme du den du siterer. Og absolutt ikke mer avvik når én person utfører utdelingen og kan konsentrere seg om det. Mer avvik når mange deler ut på samme runde. Anonymkode: 72e96...378 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:13 #54 Del Skrevet lørdag kl 15:13 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg opplever det samme du den du siterer. Og absolutt ikke mer avvik når én person utfører utdelingen og kan konsentrere seg om det. Mer avvik når mange deler ut på samme runde. Anonymkode: 72e96...378 Det kommer sikkert an på hvordan arbeidet er lagt opp. Hadde jeg kun hatt medisinoppgaver hadde det sikkert gått greit, men man har jo gjerne ansvar for 4-5 beboere i tillegg. Og merker at det er hektisk når nesten alle skal ha kveldsmedisin kl 20… Anonymkode: d1899...8d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:17 #55 Del Skrevet lørdag kl 15:17 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Enkelte pasientgrupper setter både s.c. Medisin på seg selv, og intravenøs medisin på seg selv, hjemme, eller der de måtte være når behovet melder seg. Den opplæringen disse pasientene får er en kort veiledning av sykepleier, og noen timer med øvelse sammen med sykepleier på å sette intravenøs. Du skal ha et yrke der du skal kunne både utføre og lære opp andre, derav må du ha utdannelse. Anonymkode: 30c47...b8e Dette. Som pasient er det veldig mange ting man kan gjøre selv, hjemme, etter litt opplæring. Kjenner noen som gir seg selv intravenøs medisin og leste i avisen om en som gjorde sin egen dialyse. Da kan vel også assistenter gjøre det samme. Anonymkode: d00b1...8d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:36 #56 Del Skrevet lørdag kl 15:36 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det kommer sikkert an på hvordan arbeidet er lagt opp. Hadde jeg kun hatt medisinoppgaver hadde det sikkert gått greit, men man har jo gjerne ansvar for 4-5 beboere i tillegg. Og merker at det er hektisk når nesten alle skal ha kveldsmedisin kl 20… Anonymkode: d1899...8d6 Det er derfor oppgaver må fordeles på en annen måte enn i dag og bruke kompetansen sin der den er mest hensiktsmessig. Anonymkode: 72e96...378 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:40 #57 Del Skrevet lørdag kl 15:40 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dette. Som pasient er det veldig mange ting man kan gjøre selv, hjemme, etter litt opplæring. Kjenner noen som gir seg selv intravenøs medisin og leste i avisen om en som gjorde sin egen dialyse. Da kan vel også assistenter gjøre det samme. Anonymkode: d00b1...8d3 Da begynner vi derimot å snakke om oppgaver som bør forbeholdes autorisert helsepersonell. Anonymkode: 37fb1...072 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:06 #58 Del Skrevet lørdag kl 17:06 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fordi utdanningen består ikke hovedsaklig av å gjøre slike oppgaver. Det er teorien og kunnskapen. Blant annet rundt medisiner, lovverket, anatomi og sykdomslære, behandling av syke mennesker, kartlegging og vurderinger i akutte situasjoner. Eller tror du man har flere års utdanning for å lære og sette insulin og bytte stomipose?😅 Anonymkode: 37fb1...072 Jeg er ikke uenig med deg, bare så det er sagt. Anonymkode: 4114c...d2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:13 #59 Del Skrevet lørdag kl 17:13 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei, alle kan ikke gjøre alt. Og at assistenter med opplæring kan bidra med å gjøre enkle oppgaver som nevnt i denne tråden, er gull verdt i en ellers travel hverdag. Anonymkode: 37fb1...072 Det er søren meg ikke langt ifra, selv om det er littegrann forskjell. Anonymkode: 4114c...d2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:21 #60 Del Skrevet lørdag kl 17:21 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette. Som pasient er det veldig mange ting man kan gjøre selv, hjemme, etter litt opplæring. Kjenner noen som gir seg selv intravenøs medisin og leste i avisen om en som gjorde sin egen dialyse. Da kan vel også assistenter gjøre det samme. Anonymkode: d00b1...8d3 Nettopp dette vi holder på med, sette intravenøs medisin på oss selv og samtidig kan vi jo og lese i avisa. Barnet er snart utlært til å klare dette selv og. Anonymkode: 30c47...b8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå