AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #21 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Er i praksis ved sykehjem (2. års sykepleierstudent). Jeg syns det var litt "stort" å endelig kunne dele ut medisiner, ta blodprøver, legge kateter, sette insulin osv. Det var mange emner og eksamener vi måtte gjennom for å få gjøre dette ute i praksis. Uansett. Ved praksisstedet jeg er er det ansatt en ny nattevakt - en mann på 20 år som ikke har utdanning eller erfaring. han er ansatt som assistent, og kan nå dele ut medisin fra multidose og dosett etter legemiddelkurs og praktisk gjennomgang. Dette er er normalt og gjelder alle assistenter. Men jeg hørte i dag at han nå skal få opplæring i å sette insulin, bytte smertepumpe og ta feks CRP på natt. Er dette prosedyrerer assistenter skal gjøre? Er dette vanlig? Jeg spurte daglig leder og hun sa at alle kan gjøre dette etter en praktisk gjennomgang. Hva er da "vitsen" med å studere sykepleie for å lære seg dette hvis alle kan utføre disse prosedyrene? 😅 Noen som vet hva som er rett? Anonymkode: 7645d...c7e Ja, med opplæring kan man fint det. Anonymkode: fd541...123 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #22 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Har aldri hørt at ufaglærte kan gi insulin. Det er et av de dødligste preparater som finnes. Anonymkode: a7424...201 Da har du neppe snakket med noen som jobber innen helse.m, for det er helt normalt.. Anonymkode: fd541...123 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #23 Del Skrevet 16 timer siden Vecky skrev (1 time siden): Jeg syns ikke det høres greit ut. En ting er å lære hvordan, en annen ting er å lære hvorfor man tar den crp’en eller gir den dosa med insulin. Det krever mer kunnskap og kompetanse enn hva en assistent har.. Det er veldig individuelt fra kommune til kommune hvordan ting praktiseres. Jeg jobber på sykehjem i Oslo. Har aldri vært borti så mye kurs og prøver helsefagarbeidere må gjennom for å kunne dele medisiner. Det tar en evighet å få fullmakt. I tillegg må de ha egen fullmakt for hver eneste beboer som bruker insulin, forstøver og fragmin. Assistenter får ikke lov å dele ut noe som helst. I andre kommuner jeg har jobba i kan “alle” dele ut hva som helst, så lenge de har gått gjennom et enkelt 3-timers medisinkurs. Men ingen steder har jeg vært borti at andre enn sykepleiere får bytte en smertepumpe. Den skal jo også dobbeltkontrolleres? Jævla kjipt om det blir stilt inn feil og pasienten får feil dose… Det er helt vanlig de stedene jeg har jobbet i Oslo kommune. Forskjellig praksis fra sted til sted. Anonymkode: fd541...123 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #24 Del Skrevet 16 timer siden Jeg har satt mange insulinsprøyter,jeg.. Null helsefaglig utdannelse,kun opplæring fra foreldre til barn med diabetes. Jobber i barneskolen, og det jobber ingen sykepleiere der... Anonymkode: 7f6e6...e71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #25 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Da er vel han litt ubrukelig eller har fått dårlig opplæring, men du virker også litt høy på deg selv. både leger, sykepleiere,og studenter kan også gjøre feil selv om det ikke er bra. Da er vel han litt ubrukelig eller har fått dårlig opplæring, men du virker også litt høy på deg selv. både leger, sykepleiere,og studenter kan også gjøre feil selv om det ikke er bra. Anonymkode: 64ef7...c8c Jeg er høy på meg selv? Hvordan? Jeg tenker på pasientsikkerhet.. Jeg hadde aldri i livet turt å være ansvarlig for 35 pasienter alene på natt - selvom jeg strengt tatt hadde hatt lov nå etter fullført praksis. At en ufaglært rett fra vgs får dette ansvaret syns jeg er skummelt, spesielt med tanke på at vedkommende ikke alltid klarer å lese medisinlistene. Er det å sette pasientene først å være høy på seg selv..? og ellers, ser at det er det å sette insulin som går igjen. Dette er vel det "letteste". Som jeg skriver i HI skal han blant annet også bytte smertepumpe, stomipose og ellers alt mulig andre prosedyrer som det kan være behov for om natten. Anonymkode: 7645d...c7e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #26 Del Skrevet 16 timer siden Er nok forskjellig praksis. Jeg jobber på sykehjem og hos oss får ikke assistenter gi ut medisiner. Kun sykepleiere og helsefagarbeidere. Når det er sagt,så får ingen jobb uten utdanning eller om man ikke er i et helserelatert Utdanningsløp. Anonymkode: 51d00...e96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #27 Del Skrevet 6 timer siden Det er veldig forskjellig fra sted til sted. Jeg har jobbet steder der kun sykepleiere, og helsefag med individuell godkjenning får sette insulin, og den alltid må ha dobbelkontroll, og hvor kun sykepleier får sette hurtigvirkende insulin. Nå jobber jeg et sted assistenter får sette både langtidsvirkende og hurtigvirkende insulin uten dobbelkontroll på noen av dem. Det synes jeg er veldig uforsvarlig da man fort kan gjøre feil, sette hurtigvirkende i stedet for langtids osv… én ting er å sette en dose, men det er noe annet å oppdage og handle om man setter feil dose eller preparat. Dere ufaglærte som setter insulin, vet dere hva symptomene på for lavt blodsukker er, og hva dere skal gjøre hvis det skjer? Anonymkode: 72e96...378 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #28 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Dere ufaglærte som setter insulin, vet dere hva symptomene på for lavt blodsukker er, og hva dere skal gjøre hvis det skjer? Anonymkode: 72e96...378 Jeg går helsefag, har akkurat tatt eksamen og skal straks melde meg opp til fagprøve. Anonymkode: 72b3f...461 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muskath Skrevet 5 timer siden #29 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvis ikke assistentene skal dele ut medisiner, så ville det blitt helt krise med det sykefravær vi har hatt det siste året! Hvordan skal pasientene få medisiner da? For meg er det jo luksus de dagene jeg kan slippe, medisinansvaret er jo bare ekstra pes og ikke får man betalt for å ta jobben heller .. Anonymkode: 72b3f...461 👏kunne ikke sagt det bedre selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #30 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg går helsefag, har akkurat tatt eksamen og skal straks melde meg opp til fagprøve. Anonymkode: 72b3f...461 Var det et svar på spørsmålet du siterte? Anonymkode: 72e96...378 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #31 Del Skrevet 5 timer siden Det er opp til arbeidsplassen. Jeg kjenner flere sykepleiere som ikke burde hatt lov til å hjelpe folk med regulering av diabetes. Er selv sykepleier og en del assistenter er gull verdt. Vi er også i en situasjon hvor det er mangel på spl. så det er nødvendig at folk uten utdanning gjør jobben vår når vi har fri. Anonymkode: 37b31...68f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phoenix Heart Skrevet 5 timer siden #32 Del Skrevet 5 timer siden (endret) Jeg jobber i hjemmesykepleien, her får assistenter sette insulin om det tar insulin-kurs. Har opplæring med sykepleier og får godkjenning fra leder. Endret 5 timer siden av Phoenix Heart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #33 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det er det lederen din som bestemmer. Assistenter der jeg jobbet kunne gi insulin, men de måtte ha opplæring på hver enkelt pasient. Assistenter fikk ikke skifte smertepumpe - det fikk heller ikke helsefag gjøre. De kunne også ta crp, det er da ingen sak. Jeg har vært sykepleier i 8 år nå, og det er jammen verdens mest utakknemlige yrke hvor den eneste "takken" man får er vonde skuldre, vonde rygg og applaus fra befolkningen. Ingenting i lønnen gjenspeiler det viktige arbeidet vi faktisk gjør. Jeg lurer fælt på alle som i det hele tatt gidder å studere sykepleie for å jobbe i dette drittyrket. Du tjener nesten like mye som en helsefagarbeider, men har mye mye mer ansvar. Anonymkode: 4d183...74e Det er prisen vi betaler for en sammenpresset lønnsstruktur med små lønnsforskjeller, dvs at de mest lavtlønte skal kunne leve av jobben sin. Jada, jeg vet hvordan det er, jeg er også underbetalt mtp kompetansen min. Men alternativet er et samfunn som USA, og ønsker du det? Sykepleiere tjener veldig mye mer der, det gjør min yrkesgruppe også. Men prisen å betale er at de mest lavtlønte må ha flere jobber for å overleve. Anonymkode: 765bf...7a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #34 Del Skrevet 4 timer siden De kan jo ta medisnkurs. Ene jeg er tante til har jobbet siden ho var 17år innen gelsefag. Ingen fagbrev. Men har tatt mange kurs opp mellom 6 år. Medesin kurs så ho får lov å gi medisiner osv, tatt demens kurs , tatt kurs for pasienter med epilepsi. Ho vurderer nå å gå opp til fagprøve siden ho har mange flere kurs en flere av de med fagbrev. Ho har betalt alle kurs selv stort sett. Anonymkode: 0af8a...1a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå