Gå til innhold

Hopusen min skal kastreres i morgen. Noen tips ift det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier så skal katten min steriliseres i morgen, og lurer på om noen har noen råd til meg samme dag og dagen etter? Noe spesielt jeg må tenke på? Klarer de gå på do? Har ordnet kladd til å ha i sofaen og inni reiseburet. Hvordan kan jeg vite om hun har smerter og jeg skal gi smertestillende? 

Anonymkode: 658ef...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smertestillende gies etter klokken. De klarer fint å gå på do ja. Du må passe på så pus ikke slikker på sårene og holde henne inne noen dager. Husker ikke eksakt hvor lenge men har et vagt minne om 10 dager var det vi anbefalte.  
Katter flest takler det å bli kastrert helt utrolig greit. 

Lykke til ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte inn og lese hva en "hopus" var for noe 😂 Vi fikk god informasjon fra dyrlege, og fikk med et skriv hjem med informasjon, og beskjed om at vi kunne ringe de dersom vi lurte på noe mer eller noe uventet skulle oppstå. Det er hull i bodyen hun får slik at hun kan gå på do.

Anonymkode: d3aa8...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PurpleTuliip skrev (16 minutter siden):

Smertestillende gies etter klokken. De klarer fint å gå på do ja. Du må passe på så pus ikke slikker på sårene og holde henne inne noen dager. Husker ikke eksakt hvor lenge men har et vagt minne om 10 dager var det vi anbefalte.  
Katter flest takler det å bli kastrert helt utrolig greit. 

Lykke til ☺️

Ok. Takk 🙂 Det er en kattunge så hun har ikke begynt å gå ut enda, så inne blir hun. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Måtte inn og lese hva en "hopus" var for noe 😂 Vi fikk god informasjon fra dyrlege, og fikk med et skriv hjem med informasjon, og beskjed om at vi kunne ringe de dersom vi lurte på noe mer eller noe uventet skulle oppstå. Det er hull i bodyen hun får slik at hun kan gå på do.

Anonymkode: d3aa8...c24

Haha ja, jeg skrev på dialekt der😂

Takk 🙂 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å bruke body og ikke skjerm. Den tolereres lettere, men pass på at hun ikke greier å kle av seg. (Noen er utrolig oppfinnsomme.)

Kjøp inn noe godt å lure antibiotika og smertestillende inn i, hvis katta er vanskelig å gi piller. Mine har ikke fått smertestillende å gi hjemme, men 10 dager med antibiotika. Hannkatter, så det er jo ikke samme inngrepet. Leverpostei ble redningen her. 

Gi vann på fat og ikke i skål den første kvelden....hadde en hannkatt som sovna med hodet i vannskåla. Vi så at det skjedde, så det var aldri skummelt, men det ble fart på kjærringa kan en si. 🫣

Ellers så får du nok bra med informasjon fra dyrlegen om å holde henne passe varm, la henne sove av seg rusen i ro og fred, og ellers la henne få tid på å komme seg i hektene igjen. Er nok antagelig full fres dagen derpå. 😊

Anonymkode: 8453b...149

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Anbefaler å bruke body og ikke skjerm. Den tolereres lettere, men pass på at hun ikke greier å kle av seg. (Noen er utrolig oppfinnsomme.)

Kjøp inn noe godt å lure antibiotika og smertestillende inn i, hvis katta er vanskelig å gi piller. Mine har ikke fått smertestillende å gi hjemme, men 10 dager med antibiotika. Hannkatter, så det er jo ikke samme inngrepet. Leverpostei ble redningen her. 

Gi vann på fat og ikke i skål den første kvelden....hadde en hannkatt som sovna med hodet i vannskåla. Vi så at det skjedde, så det var aldri skummelt, men det ble fart på kjærringa kan en si. 🫣

Ellers så får du nok bra med informasjon fra dyrlegen om å holde henne passe varm, la henne sove av seg rusen i ro og fred, og ellers la henne få tid på å komme seg i hektene igjen. Er nok antagelig full fres dagen derpå. 😊

Anonymkode: 8453b...149

Ja lurt ang det med medisinene. Jeg har en boks leverpostei her. Hun er 6 mnd og kjønnsmoden, helt rar i oppførselen. "Før" slukte hun kokt sei, nå bryr hun seg ikke. Akkurat som hun ikke liker det. Men tenkte kjøpe noe digg kattemat hos dyrlegen i morgen. 

skal ta å gjøre det med vannet. Og jeg håper på body. 

Hun skal ha flankesnitt. Om noen har erfaring med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min jentepus fikk helt katastofeangst av halsskjermen.

Så klippet til en babybody jeg hadde liggende og tredde over så den dekket operasjonssåret. Da nådde hun det ikke med tungen når hun kviknet til av narkosen.

Anonymkode: 1006b...97f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si at det har gått bra. Hun var helt rar hele får, sov svært lite etter vi kom hjem, men hun har sovet godt i hele natt og sover enda. Skal få smertestillende nå. Hun bruker verker skjerm eller body. Dyrlegen har god erfaring med at de ikke trenger det, går bra med stingene. Kattene slikker litt borti stingene, men mister fort interessen. Og det virker som det faktisk går bra.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at alt har gått bra. Disse rådene kommer litt sent, men kan jo være andre som kommer over tråden. Jeg har hatt totalt fem hunkatter som er kastrert som kattunger;

- Mange dyrleger bruker ikke body, og det går som regel fint. Selv liker jeg ikke å a risikoen, da alle mine på et tidspunkt har begynt å tygge på sting og slikke på området på et tidspunkt. Body er en enkel forsikring. 

- Mine har aldri falt for medisin i godbit. Lærte meg teknikk for å gi piller av dyrlege for mange år siden, og det har jeg hatt mye nytte av senere. 

- Varme. De fryser lett etter anestesi. Sørg for å ha det varmt og godt i huset. 

- Lav kant på do. De klarer å søke til doen selv tidlig, men vil slite med å komme seg opp i en høy do.  

- Husk å filme litt de første timene hjemme. Man er jo mest bekymret der og da. Men klippene av sjanglende kattunger er et veldig fint og morsomt minne jeg har. 

Anonymkode: 2ac2b...c53

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville bare si at det har gått bra. Hun var helt rar hele får, sov svært lite etter vi kom hjem, men hun har sovet godt i hele natt og sover enda. Skal få smertestillende nå. Hun bruker verker skjerm eller body. Dyrlegen har god erfaring med at de ikke trenger det, går bra med stingene. Kattene slikker litt borti stingene, men mister fort interessen. Og det virker som det faktisk går bra.

Jeg har aldri brukt skjerm eller body på mine. Så lenge de får god smertelindring bryr de seg lite om såret, da slapper de også mer av 

Anonymkode: 84f6a...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers prøv å holde i ro, ikke hoppe opp og ned i sofa osv. Da kan de få brokk

Anonymkode: 50395...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ellers prøv å holde i ro, ikke hoppe opp og ned i sofa osv. Da kan de få brokk

Anonymkode: 50395...81f

Åh, dette sa ikke dyrlegen noe om til meg. Katten min opererte igår. Idag er det full rulle. Opp og ned, koset veldig mye og lekt med lekene sine. Lekt mer i dag enn de siste 1-2 ukene. Dyrlegen sa hun så på livmoren at hun var veldig kjønnsmoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...