Gå til innhold

Spørsmål fra meg som ikke er norsk - er det virkelig forventet at man skal fungere helt normalt når man er i dyp sorg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da burde du gå til en annen lege. Man kan fint få sykemelding grunnet sorg.

Anonymkode: b951e...d7b

Her og da jeg mistet far min fikk en beskjed en ikke kunne få sykmelding. Hvis skulle måtte Jan skrive psykisk di. Depresjon eller noe. For sorg gikk ikke under sykdom

Anonymkode: 14594...91a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må du ta ut ferie, for sorg regnes ikke som sykdom.

Anonymkode: 51ae5...251

Jeg har ikke flere feriedager, og har ikke råd til å ta ulønnet permisjon. Så det blir å bite tennene sammen og tvinge seg selv til å yte, selv om kroppen ikke vil. Bare fortrenge hele greia.

Anonymkode: c685e...4b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror kanskje at dere har misforstått litt. Jeg ønsker ikke å sørge offentlig, sitte og gråte foran andre og sånt. Men jeg ønsker mer ro. Forståelse for at jeg faktisk ikke klarer å yte 100 prosent på jobb, at hodet ikke er på plass, at jeg ikke kan sitte og flire på et julebord, og at jeg faktisk ikke klarer å stå dugnad når jeg tar til tårene titt og ofte, og ikke vil vise det for alle og enhver. 

TS

Det er ditt ansvar å sette grenser for deg selv. Snakk med daglig leder på jobb, vær ærlig og spør om tilrettelegging. Dugnad må du bare være bestemt og si at det klarer du ikke. Alt av fritidsaktiviteter utgår, og du skal ikke ha et eneste fnugg av dårlig samvittighet. Hvis noen synes du sier nei til for mye, så er det dem som burde kjenne på dårlig samvittighet.

Det har vært en del snakk om at det burde finnes en type sorgpermisjon som man kan benytte seg av når man mister nære, da mange opplever å ikke få lengre permisjon fra jobb og heller ikke sykemelding fordi sorg faller mellom to stoler. Det er litt sykt at folk skal være nødt til å bli sykemeldt (med diagnosen "psykisk syk") for å få fri noen dager når de er i dyp sorg! Jeg har selv opplevd å miste ene forelderen min som ung, og takk og pris for at jeg var student og kunne styre tiden mer selv. Jeg hadde ikke vært i stand til å fungere på jobb da.

Anonymkode: b937b...951

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her og da jeg mistet far min fikk en beskjed en ikke kunne få sykmelding. Hvis skulle måtte Jan skrive psykisk di. Depresjon eller noe. For sorg gikk ikke under sykdom

Anonymkode: 14594...91a

Som sagt gå til en annen lege. Første gang jeg har hørt at en lege ikke skriver ut sykemelding på dette. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke flere feriedager, og har ikke råd til å ta ulønnet permisjon. Så det blir å bite tennene sammen og tvinge seg selv til å yte, selv om kroppen ikke vil. Bare fortrenge hele greia.

Jeg tror heller du skal kjenne etter hva du trenger, og hva som kan hjelpe deg til best mulige dager.

Og i forlengelsen våge å si i fra om hvordan du har det, og hvilke begrensninger du har, og hvordan det kan tilpasses. 

Anonymkode: 3d60e...fb5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som sagt gå til en annen lege. Første gang jeg har hørt at en lege ikke skriver ut sykemelding på dette. 

Folk skriver som om det står ledige fastleger på rekke og rad. Sist jeg byttet måtte jeg vente i 2 år. Og min kommune er ikke blant de verste.

Anonymkode: b6c18...491

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har inntrykk at vi egentlig er ganske rause her i Norge når det kommer til sorg og dødsfall. Det er iallfall en større romslighet for at man er borte fra jobb uansett årsak her i landet. I andre land er det mye høyere krav til at man yter sitt ytterste uansett hva slags situasjon du står i. Det skal en del til før det får helt reelle konsekvenser om du ikke klarer jobben din skikkelig her i Norge. I andre land har ikke arbeidstakere samme vern som her og kan bli avkjediget på dagen uten grunn. 

Litt vanskelig å forstå nøyaktig hvordan du ser for deg ting skal utspille seg i din omkrets etter et dødsfall. 

Anonymkode: 68f32...714

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg tror kanskje at dere har misforstått litt. Jeg ønsker ikke å sørge offentlig, sitte og gråte foran andre og sånt. Men jeg ønsker mer ro. Forståelse for at jeg faktisk ikke klarer å yte 100 prosent på jobb, at hodet ikke er på plass, at jeg ikke kan sitte og flire på et julebord, og at jeg faktisk ikke klarer å stå dugnad når jeg tar til tårene titt og ofte, og ikke vil vise det for alle og enhver. 

TS

Men har du sagt i fra at du ønsker litt fred og ro da? 

Anonymkode: 4f38a...458

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spesielt av legen, tenker jeg, de kan jo skrive at du er deprimert og arbeidsgiver har ikke noe med hvorfor du er syk. Jeg skjønner deg veldig godt og er lei for at du har mistet moren din:( Jeg mistet min for 2 måneder siden og ja, det er vel generelt litt slik at det ble forventet at vi var i funksjon i etterkant.

Men veldig mange rundt oss har vist enormt med forståelse, siden alle vi barna er i begynnelsen til midten av 20-årene og mor døde brått. Det er rart at det er så forskjellig, jeg føler at å miste en forelder ville vært like vondt uansett hvor gammel jeg var, men samfunnet deler det litt inn i "ung vs gammel" likevel. 

Jeg tror ikke det er noen som ikke forstår eller vil deg vel, men ja, sorg er en privat følelse for nordmenn. Vi forteller at den personen har gått bort og så er det gjerne stille rundt det i ettertid. Men du bør absolutt ha rom for å få sørge og være med dine nærmeste over alle de andre tingene i livet akkurat nå ❤️

Anonymkode: 92017...843

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså folk tar deg sykemelding hvis de kjenner seg litt ømme i lårene, så terskelen for å fungere normalt er særdeles lav her i landet. Ingen forventer dog at du skal fungere som en normal person hvis du er i dyp, dyp sorg. Jeg forventer i hvert fall ikke det.

Anonymkode: 2cd68...fab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså folk tar deg sykemelding hvis de kjenner seg litt ømme i lårene, så terskelen for å fungere normalt er særdeles lav her i landet. Ingen forventer dog at du skal fungere som en normal person hvis du er i dyp, dyp sorg. Jeg forventer i hvert fall ikke det.

Anonymkode: 2cd68...fab

Seriøst? Kjenner du noen som har blitt sykemeldt av legen fordi de er ømme i lårene? Eller tenker du på egenmelding (som egentlig er like tullete for så lite)?
Men greit å trøste seg med at selv jeg som hater å jobbe har mye høyere arbeidsmoral enn mange andre... :ler:

Anonymkode: b937b...951

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du pratet med arbeidsgiver om at du ikke fungerer 100%? De fleste ønsker å være imøtekommende og tilrettelegge.

Anonymkode: 1b899...940

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer ❤️

Litt usikker på hvem som forventer så mye av deg, men i arbeidslivet så er det forventet at du yter 100% når du er på jobb. Klarer du ikke det, må du ta ubetalt permisjon eller ta ut ferie. 

Alle sørger forskjellig, har ei venninne som mistet moren sin til kreft tidlig og hun var borte fra jobb dagen etter pga det hadde blitt sent og hun måtte formidle dette til barna osv og så var hun borte på dagen for begravelsen. That's it. Ellers har hun vært på jobb 100%. En kollega mistet sin bestemor pga alderdom, og hun var sykmeldt i 3 måneder... Nå kan det ha vært andre ting som ikke jeg har oversikt over, som gjorde at hun var sykmeldt så lenge. Men "alle" sa det var pga sorg. Så ja, alle er forskjellig, og jeg tenker at det ikke er så mange som forventer noe, annet enn arbeidsgiver som må forvente at arbeidstakere yter 100% når de er på jobb.

Anonymkode: 586ed...cfb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Slutt a, du trenger ikke fortrenge noe, men sykmelding er heller ikke innafor, men du kan snakke med leder. Leder kan legge litt tilrette et par uker for deg

Anonymkode: 2316e...a5f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Folk skriver som om det står ledige fastleger på rekke og rad. Sist jeg byttet måtte jeg vente i 2 år. Og min kommune er ikke blant de verste.

Anonymkode: b6c18...491

Da går man til en annen lege hos dr.dropin eller noe. Dem vil gi sykemelding, men ikke så lenge som en fastlege hadde gjort 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tre ukers sykemelding med «psykisk ubalanse/sorg» da søsteren min døde. 

Anonymkode: 83a68...c10

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Jeg får bare bite tennene sammen, ikke noe annet å gjøre. Nå vet jeg at i Norge så fungerer man fint selv om man har mistet den ene av to slektninger man har her i livet. En helt vanlig fredag, altså. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tre ukers sykemelding med «psykisk ubalanse/sorg» da søsteren min døde. 

Jeg ønsker ikke en psykiatrisk diagnose på "rullebladet", da jeg har barn. Har dessverre dårlig erfaring fra tidligere med sånt. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke en psykiatrisk diagnose på "rullebladet", da jeg har barn. Har dessverre dårlig erfaring fra tidligere med sånt. 

TS

Da må du gå.på jobb.

Herregud, som du syter.

Anonymkode: 38bfc...b92

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Det var ikke akkurat noe heftig diagnose. Jeg har hatt verre på papiret selv. Myyyye verre. Men noe må de skrive og jeg var nødt til å ha en pause etter et halvt års mareritt. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...