Gå til innhold

Skammer meg sånn over bacheloroppgave

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For en del år siden tok jeg bachelor i helsefaglig utdanning. Jeg har alltid vært skoleflink, men i årene under denne utdanningen skjedde det mye i livet mitt som gjorde at fokuset glapp og jeg fikk en litt for lett holdning. Dette endte med fusk på bachelor, da jeg hadde omformulert kildene i teoridelen for lite (kildeføringene var riktige, skjønner den dag i dag ikke hvorfor dette ble fusk og ikke stryk for lite selvstendig arbeid), men det som plager meg mest i dag er hvor dårlig bacheloroppgaven var skrevet. Det kverner i hodet mitt hva jeg heller skulle skrevet og gjort, og jeg blir så flau. Dette påvirker meg mye mer i dag enn hva det gjorde da, etter at alt som gjorde at jeg mistet fokus har roet seg, og jeg er mer «meg selv» igjen. 

Jeg tok ny bachelor med god karakter året etter, men kjenner dette plager meg veldig likevel. Det er en skam som ligger i meg. Jeg skal også søke ny jobb innen et par år, og kjenner det ligger mye stress til det. Hvordan skal jeg føre dette opp på CV? Skal jeg føre opp de tre årene jeg fysisk gikk på skolen, og legge til årstall for fullført grad, eller skal jeg skrive det som at løpet var fireårig? Hva blir mest riktig/ hva ville du gjort? Tror dere dette har noen betydning eller at det er noe folk vil bry seg om, eller overreagerer jeg med å føle det slik?

Anonymkode: 6dc40...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk å puste :gruppeklem:❤️ Jeg synes du skal reflektere litt over hva du ville rådet en venninne til. Dèt kan ofte hjelpe til med å stilne den (som oftest) kritiske stemmen. 

Ta vare på deg selv ❤️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skriv det formelt riktig som treårig + bacheloroppgave, da fireårig vil stille enda mer spørsmål i et intervju. Da vil du jo få spørsmål om hvorfor du ikke fullførte på normert tid osv. Hvis du lister opp 2. Bacheloroppgave som selvstendig får du muligheten til å vinkle reisen din positivt, du kan snakke om hvordan du selv følte at du ikke var ferdig / vist alt du kunne så du valgte å ta på deg enda en bachelor selv om du ikke trengte det. Da høres du jo ut som et skikkelig arbeidsjern som aldri gir seg før det er best, istedenfor en latsabb som måtte ha et ekstra år på å fullføre det "alle" tar på tre.

Anonymkode: 79998...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt ærlig ingen, absolutt ingen som bryr seg med unntak av menneskene som skal vurdere deg i et par timer under intervjuet. Men tro meg, de bryr seg kun i de få timene, nettopp fordi det er jobben deres å finne "riktig" kandidat.

Jeg kjenner flere suksessrike personer som hadde D-snitt fra bachelor og  master. Det er til syvende og sist bare et papir i de fleste yrker. Med mindre du studerer for å bli lege, tannlege, biokjemiker, veterinær, m.m., hadde jeg ikke overtenket det i nevneverdig grad.

Anonymkode: 32dab...9d5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skriv det formelt riktig som treårig + bacheloroppgave, da fireårig vil stille enda mer spørsmål i et intervju. Da vil du jo få spørsmål om hvorfor du ikke fullførte på normert tid osv. Hvis du lister opp 2. Bacheloroppgave som selvstendig får du muligheten til å vinkle reisen din positivt, du kan snakke om hvordan du selv følte at du ikke var ferdig / vist alt du kunne så du valgte å ta på deg enda en bachelor selv om du ikke trengte det. Da høres du jo ut som et skikkelig arbeidsjern som aldri gir seg før det er best, istedenfor en latsabb som måtte ha et ekstra år på å fullføre det "alle" tar på tre.

Anonymkode: 79998...377

"enda en Bachelor" blir jo å lyve, altså fremstille det som to. 

Mange bruker 4 år på Bachelor av helt sunne grunner - barn og familie, jobbe litt i mellomtiden, sykdom eller at deler av Bachelorstudiet av en eller annen grunn var deltid. 

Jeg ville definitivt skrevet

2019-2023 - Bachelor i Trolling på KG, Universitetet på Nettet

Heller enn å fremstille det slik at det ser ut som en normert Bachelor + et ekstra år med studier også må man kanskje forklare i et intervju at dette ikke er tilfelle.... Det høres ut som det fort kan bli pinlig. 

Anonymkode: 2ef52...fb1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingenting å skamme seg over. Du skriver du brukte 3 år på bachelorgrad. 

Anonymkode: d51d5...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

4 år!! Skrev feil tall 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette. 

F.eks. 2020-2025: Bachelor i helse

Det er en drøss med grunner til at folk bruker lengre tid enn normalt på å ta en grad. Noen gjør det deltid, noen har vært syke, jobbet, fått barn eller andre opphold i studiene. 

Jeg brukte 5 år på å ta studiepoeng som tilsvarer 4,5 år med studie. Aldri fått spørsmål om hvorfor. 

Anonymkode: df4b4...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenk på hva du har lært- og lært av dette!

Det skal du ikke skamme deg over. Om du får spørsmål sier du som sant er: Det gikk ikke som forventet, og jeg tok opp igjen bacheloroppgaven.

Jeg hadde ikke stusset på dette. Og jeg tror heller ikke du får spørsmål.

Hilsen erfaren leder.

Anonymkode: e3508...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...