AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #101 Del Skrevet 11 timer siden I klassen til mitt barn hadde vi mammatreff, pappatreff, foreldrefester med begge kjønn, sammenkomster med barna, i det hele tatt alt mulig… Nå er barnet voksen og mange av disse foreldrene er mine venner i dag, så jeg opplevde det som veldig positivt både for miljøet og for meg personlig. Kan godt være jeg var heldig med årgangen altså. Anonymkode: ce66a...5b7 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #102 Del Skrevet 11 timer siden Hadde disse mødrene visst at du var slik hadde de aldri invitert deg! Gå en gang, vær deg selv og Vipps problemet så er løst 👍 Anonymkode: b86c2...e02 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #103 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi snakker også godt sammen, helt uten å være med på mammakvelder. To av guttene i klassen til eldste har alenepappaer. Hvordan ville disse guttene bli inkludert ved hjelp av mammakvelder med vin? Anonymkode: 0ec3f...849 Det argumentet kan du vel bruke på en rekke områder når man ikke er to harmoniske foreldre som bor sammen. Det er ikke optimalt at mor er død, eller ikke har kontakt med barnet, er vel det korte svaret på det. Det å "snakke godt" er noe helt annet enn å "være venninner", når det kommer til innsikt, støtte og samspill. Anonymkode: 14aa3...6f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #104 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Men HVORFOR skal det ofte være vin? Hva er poenget med å drikke alkohol til alle mulige anledninger? Anonymkode: 0ec3f...849 Det er godt. Jeg spiser ikke sjokolade eller kaker. Men elsker et godt glass rødvin. Med mindre jeg velger å ta bilen. Liker du ikke alkohol er det jo bare å avstå hver gang. Anonymkode: 14aa3...6f7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #105 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det argumentet kan du vel bruke på en rekke områder når man ikke er to harmoniske foreldre som bor sammen. Det er ikke optimalt at mor er død, eller ikke har kontakt med barnet, er vel det korte svaret på det. Det å "snakke godt" er noe helt annet enn å "være venninner", når det kommer til innsikt, støtte og samspill. Anonymkode: 14aa3...6f7 Men vi snakker godt sammen. De yngste barna har besøk eller er på besøk flere ganger i uka, vi meldes ofte med andre foreldre, helt uten å drikke vin sammen. Drikke vin gjør man med venninner, snakke godt gjør man med foreldrene i barnas klasse, postmannen, trenerne på laget, legen osv. Anonymkode: 0ec3f...849 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #106 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er godt. Jeg spiser ikke sjokolade eller kaker. Men elsker et godt glass rødvin. Med mindre jeg velger å ta bilen. Liker du ikke alkohol er det jo bare å avstå hver gang. Anonymkode: 14aa3...6f7 Det finnes gode, alkoholfrie viner. Anonymkode: 0ec3f...849 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #107 Del Skrevet 10 timer siden Mødretråder på kg er ypperlig prevensjon 😄 Anonymkode: 7abdf...6b9 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #108 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men det er DEG. Du må faktisk akseptere at alle er forskjellige. Anonymkode: 0ec3f...849 Og ingen er så forskjellig som DEG! DU er HELT annerledes enn alle andre mammaer som KUN er opptatt av gardiner, sladder og alkohol. Du er så kul at det er idrett det går i og da kan du jo ikke nedverdige deg til å tilbringe én kveld med andre mødre i klassen. Anonymkode: dfb1d...1b4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #109 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og ingen er så forskjellig som DEG! DU er HELT annerledes enn alle andre mammaer som KUN er opptatt av gardiner, sladder og alkohol. Du er så kul at det er idrett det går i og da kan du jo ikke nedverdige deg til å tilbringe én kveld med andre mødre i klassen. Anonymkode: dfb1d...1b4 Dette er en annen grunn til at jeg unngår mammafylla. Det er på grunn av slike som deg. Som dømmer, kjefter og er stygge i munnen. Nei, jeg gidder ikke å sitte og drikke med deg og likesinnede. For øvrig er det typisk folk med alkoholproblemer som snakker stygt om idrett. Oppegående folk, gjerne med utdanning og moderat alkoholkonsum, forstår at idrett for barn i en tid der mange barn er inaktive og overvektige, er sunt og bør prioriteres. De forstår videre at ildsjelforeldre er de som muliggjør breddeidrett i Norge. De forstår også at idrett er nyttig for utvikling av hjernen og innlæringsprosessen i skolen, ikke bare for det fysiske. Nettopp derfor finner jeg glede i å omgås foreldrene i idretten, der jeg blant annet treffer flere mødre og fedre fra klassen. Dere får sitte og drikke i fred, dere. Anonymkode: 0ec3f...849 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 9 timer siden #110 Del Skrevet 9 timer siden Å ha et forhold til andre foreldre i klassen har stor verdi, spesielt dersom barnet ditt opplever problemer av et eller annet slag. Man trenger jo ikke bli bestevenner med alle, men å vite hvem de er og ha en relasjon er viktig. Jeg synes det er litt morsomt med personer som tror "alle de andre" foreldrene er dumme, og de selv er de eneste som bryr seg om andre ting enn unger og sladder. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 9 timer siden #111 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi bor i en av landets rikeste bydeler, like ved en storby. Det bor "vanlige" folk her også, men jeg ser tydelig en kontrast til bydelen der jeg vokste opp, som er kun en kort kjøretur unna. Der jeg vokste opp var det også velstående mennesker innimellom i nabolagene, men også en større blanding av ulike typer folk og samfunnsklasser. Noen vanligere slitere i arbeider- og middelklasse, noen uføre eller vanskeligstilte som bodde i kommunale boliger, ikke-vestlige innvandrere osv..Vi snakket aldri om hvem som hadde høyest utdanning eller penest hus. Her jeg bor nå har så og si alle minimum mastergrad, store boliger, ofte to nye biler, og hver høst-, vinter- og påskeferie er man på flotte ferier. Vi sitter godt i det selv, men min 6-åring er allerede begynt å snakke om at disse barna har det bedre enn henne fordi de oftere reiser på ferier, får privattimer i fritidsaktiviteter, nye leker , klær osv...Dette fokuset må jo komme fra foreldrene og det skinner tydelig igjennom på slike "mammatreff" at mange har stor fokus på status, økonomi og materielle ting. Dette kan selvsagt være HELT annerledes andre steder, men nå tar jeg altså utgangspunkt i hvorfor JEG ikke like slike treff her hvor jeg bor. Anonymkode: 9de92...1c7 Men nå er det en gang der dere har valgt å bosette dere, barnet deres har ikke hatt noe valg her. Det å bli litt kjent med de andre foreldrene kan og medføre at vi blir positivt overasket. Kanskje de ikke er så overfladiske som man tror og kanskje noen kan bli en venn av dere voksne. Disse mødrene i nabolaget deres er jo en del av deres oppvekstmiljø og det samfunnet dere skaper rundt barna deres. Her jeg bor er det variert fra "rike" til de som bor i leilighet med seks barn og kommer som flyktninger. Jeg opplever jo at de mest ressursterke mødrene og fedrene er de som og er mest engasjert og opptatt av å bli kjent så det er kanskje slik i ditt nærområde også. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #112 Del Skrevet 9 timer siden Uanonym bruker skrev (24 minutter siden): Å ha et forhold til andre foreldre i klassen har stor verdi, spesielt dersom barnet ditt opplever problemer av et eller annet slag. Man trenger jo ikke bli bestevenner med alle, men å vite hvem de er og ha en relasjon er viktig. Jeg synes det er litt morsomt med personer som tror "alle de andre" foreldrene er dumme, og de selv er de eneste som bryr seg om andre ting enn unger og sladder. Jeg har aldri skrevet at andre foreldre er dumme. Slutt å legge ord i munnen på meg. Vi har en mellomleder på jobb, for eksempel, som er svært intelligent, langt over gjennomsnittet. Hun liker likevel sladder og saftige nyheter om det som skjer "på bygda". Hvilke interesser man har, har ofte ingenting med intelligens å gjøre. Det er også en kjensgjerning at mammaer mye ofte prater om sine "geniale poder", enn at pappaer gjør det seg imellom. Jeg har ikke hørt pappaer prate så mye om bleier, tiss, bæsj, matvaner, utslett og lignende når de drikker øl hos den ene pappaen. Anonymkode: 0ec3f...849 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #113 Del Skrevet 9 timer siden fru Alving skrev (Akkurat nå): Men nå er det en gang der dere har valgt å bosette dere, barnet deres har ikke hatt noe valg her. Det å bli litt kjent med de andre foreldrene kan og medføre at vi blir positivt overasket. Kanskje de ikke er så overfladiske som man tror og kanskje noen kan bli en venn av dere voksne. Disse mødrene i nabolaget deres er jo en del av deres oppvekstmiljø og det samfunnet dere skaper rundt barna deres. Her jeg bor er det variert fra "rike" til de som bor i leilighet med seks barn og kommer som flyktninger. Jeg opplever jo at de mest ressursterke mødrene og fedrene er de som og er mest engasjert og opptatt av å bli kjent så det er kanskje slik i ditt nærområde også. Så den eneste måten man kan engasjere seg på, er å drikke alkohol med de andre mødrene? Vi engasjerer oss, vi. Ofte mye mer enn disse vinmammaene. Men det er ofte usynlig for dem, siden de tar for gitt at det arrangeres juletrefest på skolen, at det skrives søknader om tilskudd for idrettsklubben, at foreldrene stiller som musikere i korps for å hjelpe barna, at de er trenere, lagledere, kakebakere, sjåfører osv. Anonymkode: 0ec3f...849 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #114 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg føler at det er knyttet sammen. Når man drikker, blir det ofte sladder og ufin prat. I tillegg forstår jeg faktisk ikke kjønnssegregering. Det er ikke slik at mammaer har mye mer til felles med hverandre enn foreldre av begge kjønn. Jeg føler også at tilstelninger der begge kjønn er representert, er mye mer spennende og varierte. Anonymkode: 0ec3f...849 Det jeg mente med kommentaren min var at du har bevegd deg utover premissene for HI. Det mister litt mening å diskutere fordelene med å stille opp på disse mødrekveldene eller mødrekaffen når disse mødrene utover tråden omtrent får et alkoholproblem. Anonymkode: bb6c0...de6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #115 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er en annen grunn til at jeg unngår mammafylla. Det er på grunn av slike som deg. Som dømmer, kjefter og er stygge i munnen. Nei, jeg gidder ikke å sitte og drikke med deg og likesinnede. For øvrig er det typisk folk med alkoholproblemer som snakker stygt om idrett. Oppegående folk, gjerne med utdanning og moderat alkoholkonsum, forstår at idrett for barn i en tid der mange barn er inaktive og overvektige, er sunt og bør prioriteres. De forstår videre at ildsjelforeldre er de som muliggjør breddeidrett i Norge. De forstår også at idrett er nyttig for utvikling av hjernen og innlæringsprosessen i skolen, ikke bare for det fysiske. Nettopp derfor finner jeg glede i å omgås foreldrene i idretten, der jeg blant annet treffer flere mødre og fedre fra klassen. Dere får sitte og drikke i fred, dere. Anonymkode: 0ec3f...849 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så den eneste måten man kan engasjere seg på, er å drikke alkohol med de andre mødrene? Vi engasjerer oss, vi. Ofte mye mer enn disse vinmammaene. Men det er ofte usynlig for dem, siden de tar for gitt at det arrangeres juletrefest på skolen, at det skrives søknader om tilskudd for idrettsklubben, at foreldrene stiller som musikere i korps for å hjelpe barna, at de er trenere, lagledere, kakebakere, sjåfører osv. Anonymkode: 0ec3f...849 Jeg trodde tråden egentlig handlet om foreldretreff/mødretreff generelt. Men du har hengt deg veldig opp i alkoholen og snakker om noe slags fylleslag og at det bare er drittsnakk og fylla... Tviler på at dette er så vanlig så det blir jo litt vanskelig å diskutere når de fleste vel svarer med tanke på normale treff der man snakker om diverse og kanskje noen tar seg et glass vin eller en øl eller to. Anonymkode: f8aa2...cf5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shadee Skrevet 7 timer siden #116 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Da kan de som elsker alkohol, kutte ut alkoholen for en kveld slik at flere blir inkludert. Det er ikke bare jeg i vår klasse som takker nei nettopp på grunn av alkoholen. Men man måååå jo drikke vin, må vite. Det er jo sååå koselig. For øvrig så strekker ikke tiden til alt, og da prioriterer man. Hvis jeg har valget mellom mammafylla og dugnad, så velger jeg dugnad 10 av 10 ganger. Dugnad gjør at barn fortsatt kan holde på med sin idrett for en lav sum penger, og flere blir inkludert. Mammafylla bidrar ikke til noe særlig. Og nei, denne fylla har null og niks å si for klassemiljøet. Anonymkode: 0ec3f...849 Har aldri hatt møter med alkohol? Høres jo litt rart ut hvis det er fyll… hva med å foreslå ett treff selv da? På en arena som der det ikke er naturlig å drikke. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #117 Del Skrevet 6 timer siden Det opplegget som beskrives i HI hadde vært perfekt for meg som dessverre ikke har så mange venninner her vi bo lenger. Jeg og mannen gjør nok par-ting sammen, så det hadde vært fint med litt venninnefølelse over det også. Noen ganger hadde jeg tatt et glass vin, andre ganger hadde jeg latt være. Sladring driver jeg ikke med så det snakker jeg bort. Jeg tror folk har litt forskjellige behov alt ut fra øvrig livssituasjon. Har selv venninner som aldri har vært interssert i barselsgrupper og babysang fordi de har nok med venner både med og uten barn, familie osv. Selv har jeg lite og ingenting av nettverk her jeg bor, og kommer til å ha veldig behov for barselsgruppe og babysang/svømming osv. Håper jeg kommer i en slik aktiv mødreflokk når jeg får barn (så lenge den er positiv og ikke giftig). Anonymkode: 73a13...df7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #118 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (23 timer siden): Så det at jeg sitter i styrer, har verv, er klassekontakt, prater masse med andre foreldre på treninger og stevner, betyr ingenting. Bare fordi jeg ikke drikker vin med andre mammaer, så er jeg visst djevelen. Anonymkode: 0ec3f...849 Det viktigste er vel at man engasjerer seg i noe. Om du er klassekontakt, har verv og prater masse med de andre foreldrene ellers, har du din arena. Andre syns mammakvelder er bedre og drar heller på det. Det må vel være greit at det finnes flere ulike arenaer å treffes på? Om du ikke liker å dra på mammakvelder, så gjør du ikke det. At de andre spør og ønsker å ha deg der er vel bare positivt. Da kan du si det som det er, at det ikke er noe for deg. Eller så får du finne på unnskyldninger for ikke å komme. Verre er det ikke. Anonymkode: 5a7a8...4ab 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akebrett Skrevet 6 timer siden #119 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (23 timer siden): Virker som de som inviterer deg er ganske aggressive når de inviterer 🫣 🤷♀️ Uff, tenker at de som inviterer til slike ting, ville vært tjent med å bare akseptere at noen ikke svarer eller at noen takker nei.. Det er jo mange grunner til det! Synes det virker litt voldsomt å begynne å spørre hvorfor noen takker nei. Jeg kan invitere til litt av hvert, men er veldig tydelig på invitasjonene at dette er helt frivillig og hyggelig om noen kan.. De som faktisk tar seg bryet å faktisk takker nei, svarer jeg kun med; Takk, for svar😊 Og jeg er jo som sagt 4 barns mor, så jeg har FULL forståelse for at noen ikke prioriterer dette.. Jeg møter ikke opp på alt jeg heller, nettopp fordi at noen ganger bare vil jeg ikke.. Tror jeg hadde reagert veldig negativt selv, om jeg hadde opplevd å få spørsmål eller de hadde likevel prøvd å få meg med😬😬 Så selvom jeg er ganske sosial, så ville jeg synes det hadde vært ganske drøyt om mitt nei, ikke hadde automatisk hadde blitt akseptert! Slike ting er faktisk heeeelt frivillig! Og hvorfor noen ikke vil/kan/orker etc, har da ingen noe med. Anonymkode: 227ac...bcb Dette, spesielt det som er uthevet☝️ Får egentlig ikke noe følelse av at TS dømmer noen… Men TS blir irritert når hun takker nei, og det neiet ikke blir respektert, TS bidrar på sine områder! Ts skriver også at hun blir utilpass når hun oppfatter andre som påvirket.. Jeg er som ab…bcb som Jeg siterer her, og tenker også at grunnen til at noen takker nei eller ikke kommer på disse kveldene har jeg absolutt ingen ting med. Ett nei, burde enkelt og greit bare respekteres.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #120 Del Skrevet 6 timer siden fru Alving skrev (2 timer siden): Men nå er det en gang der dere har valgt å bosette dere, barnet deres har ikke hatt noe valg her. Det å bli litt kjent med de andre foreldrene kan og medføre at vi blir positivt overasket. Kanskje de ikke er så overfladiske som man tror og kanskje noen kan bli en venn av dere voksne. Disse mødrene i nabolaget deres er jo en del av deres oppvekstmiljø og det samfunnet dere skaper rundt barna deres. Her jeg bor er det variert fra "rike" til de som bor i leilighet med seks barn og kommer som flyktninger. Jeg opplever jo at de mest ressursterke mødrene og fedrene er de som og er mest engasjert og opptatt av å bli kjent så det er kanskje slik i ditt nærområde også. Her er det mange slike overfladiske mennesker jo. Jeg kjenner stort sett alle naboene her og vi omgås dem privat. Kjenner også de fleste av foreldrene da vi er aktive med å invitere på lekeavtaler og ber da selvsagt foreldrene med i starten for å bli bedre kjent også med dem. Synes det er mye enklere og mer naturlig setting å bli skikkelig kjent med foreldrene på den måten enn på et mammatreff. Anonymkode: 9de92...1c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå