Gå til innhold

Er det bare jeg som har null interesse av å sosialiseres med andre mammaer, bare fordi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hos oss er det særlig to mammaer i klassen til mellomste som er hyperaktive på det å være sosiale. Det arrangeres mammakvelder, mammakaffe og så videre. Jeg deltar aldri på sånt, og mottar jevnlig mas om hvorfor, kan du ikke komme, det blir så koselig osv. Det er flere grunner til det.

For det første, har jeg problemer med å se hvorfor man skal segregere på kjønn. Bare fordi noen har innovertiss, betyr ikke at personen har samme interesser som meg. I likestillingslandet Norge deltar pappa på lik linje med mamma i oppdragelse, husarbeid, lekser, aktiviteter mv. Så hvorfor mammakvelder?

For det andre, så drikkes det ofte alkohol på slike tilstelninger. Jeg drikker ikke, og blir derfor helt utilpass rundt mennesker som er pussa. 

For det tredje, så forstår jeg ikke poenget med å sosialiseres med noen som jeg kanskje ikke har noe til felles med. Jeg slår gjerne av en prat på juleavslutninger, jeg går på foreldremøter, jeg møter flere av disse foreldrene på barnas fritidsaktiviteter osv. Men å sitte hjemme hos noen over et glass vin og prate ... om hva? 

Kall meg gjerne sær og misantropisk, men kanskje vi er flere?

Anonymkode: 0ec3f...849

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På den ene siden synes jeg det høres ut som et traurig og teit konsept å skulle henge med andre mammaer, som om det skulle bety at man har noe mer til felles enn at man har klemt  ut av seg en unge eller to.

På en annen side tenker jeg det ikke nødvendigvis ligger noe dypere mening bak det enn at det  brukes som et påskudd for å være sosial og skape relasjoner med andre, for de som måtte være interessert i stifte nye bekjentskaper eller få flere venner. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hos oss er det særlig to mammaer i klassen til mellomste som er hyperaktive på det å være sosiale. Det arrangeres mammakvelder, mammakaffe og så videre. Jeg deltar aldri på sånt, og mottar jevnlig mas om hvorfor, kan du ikke komme, det blir så koselig osv. Det er flere grunner til det.

For det første, har jeg problemer med å se hvorfor man skal segregere på kjønn. Bare fordi noen har innovertiss, betyr ikke at personen har samme interesser som meg. I likestillingslandet Norge deltar pappa på lik linje med mamma i oppdragelse, husarbeid, lekser, aktiviteter mv. Så hvorfor mammakvelder?

For det andre, så drikkes det ofte alkohol på slike tilstelninger. Jeg drikker ikke, og blir derfor helt utilpass rundt mennesker som er pussa. 

For det tredje, så forstår jeg ikke poenget med å sosialiseres med noen som jeg kanskje ikke har noe til felles med. Jeg slår gjerne av en prat på juleavslutninger, jeg går på foreldremøter, jeg møter flere av disse foreldrene på barnas fritidsaktiviteter osv. Men å sitte hjemme hos noen over et glass vin og prate ... om hva? 

Kall meg gjerne sær og misantropisk, men kanskje vi er flere?

Har heller aldri giddet det...altså...hvorfor vær en bakfull mor dagen derpå...nei....

Anonymkode: f420f...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gidder aldri slikt. Var aldri med i barselgrupper heller. 

Anonymkode: 90957...5bb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tror noen har så vanskelig for å være alene eller med familien sin at de krampaktig må finne på sosiale ting for å døyve et eller annet de ellers vil måtte kjenne på. Jeg er helt enig med deg, det er travelt nok som det er, trenger ikke å pøse på med enda mer.

Anonymkode: f0fc5...e59

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker ikke grupper hvor alt av omgang blir "tematisk" på den måten. Det gjelder kanskje spesielt barselgrupper, hvor det eneste man tenker på og snakker om er baby. Jeg vil ikke lulles enda mer inn i en boble, vil heller få en dytt mot å dras ut av bobla. Så om mammatreff hovedsaklig går ut på å snakke om, eller verre: klage over, barn, mann, familieliv og slikt så takker jeg nei.

Anonymkode: 92561...88d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt du sier er selvsagt helt riktig ts.

Likevel, det er en verdi i å sosialisere med de andre foreldrene, dere blir kjent og får rett og slett et bredere perspektiv på barnas omgivelser.

Når du er på en sånn kveld så går det kanskje opp et lys om hvorfor de andre barna er sånn og sånn(du får vite om bakgrunnen deres), om ting som skjer i klasserommet (som du hører andres versjon av) eller det sosiale i barnegruppen.

Kanskje det går an å se det med litt positive briller og heller gå tidlig om folk blir pussa. Jeg møter alltid opp på mammakvelder, men drikker ikke.

Jeg får alltid ny kunnskap om det som skjer rundt og på skolen og og har de gøy med de andre mødrene. Selvsagt er noen litt "fine" jobber ikke (lever på mannen)  osv, mens det er alltid mange som her helt alminnelige og lever vanlige liv med helt vanlige jobber.

Endret av fru Alving
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror det har stor verdi å kjenne foreldrene til barna som dine barn omgås litt ut over bare "hei" i gangen. Spesielt når de blir eldre.

Generelt er det vel også hyggelig å bli kjent med nye folk iblant? Ikke alle har etablert et stort venne-nettverk selv om de er 30-50 år. Mange med barn i småskolen har kanskje flyttet til nytt sted der de kjenner færre folk, feks flyttet hjem til der de vokste opp eller flyttet ut av storby til mindre steder. Man har færre arenaer for å bli kjent med nye personer i den alderen. Jeg er ikke den mest sosiale selv, er ganske sjenert og er introvert og har begrenset ork for sosiale ting, men synes det er litt spesielt å rakke ned på at andre ønsker å arrangere noe sosialt, kalle det krampeaktig og nedlatende si de ikke har noe liv ellers osv... Prøver alltid å se på slike ting med et positivt sinn iallfall.

Javel så har man ikke automatisk noe til felles fordi man har barn i samme alder men det er jo heller ikke noen automatikk i at ingen av de med barn i samme alder er hyggelige eller at man garantert ikke har noe til felles med noen?

At det må deles i mamma/pappa-opplegg synes jeg er dumt da. Og det bør jo ikke alltid være alkohol involvert heller.

Anonymkode: f8aa2...cf5

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Håper ikke det er mye av det når litt barn starter på skolen.

Tror noen har fokus på at godt foreldresamarbeid er viktig for barne og blant annet kan føre til mindre konflikter og mobbing blant barna. 

Men sannheten er jo at mange har mer enn nok med å pleie forholdet til egen kjernefamilie, øvrig familie og venner. I tillegg kommer "egentid" inn i bildet. Selv har vi mer enn nok og sliter med å få truffet egne venner allerede. Da prioriteres ikke foreldrefester i fremtiden.

Jeg er heller for annen type sosialisering MED barna. Skjønner ikke at foreldre må treffe andre foreldre /mødre  uten barna tilstede (forstår det slik at dette ofte er vanligst for mødre og fedre slipper unna mas da de ikke gidder å arrangere slikt). Jeg ville likt bedre kvartalsvise treff, feks felles turer/strandtur/piknikk eller lignende hvor både barna og foreldre er invitert med. Og ellers feks invitert foreldrene inn på kaffe hvis de skal hente barnet sitt hos oss etter lek. 

Anonymkode: 1ab5e...8b9

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres sært ut. Ville ikke stilt opp på aktiviteter som innebærer å drikke alkohol med foreldre i klassen jeg heller. Også rart å skille på kjønn.

Anonymkode: 1c6c3...e1d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Støtter den over meg. Vanligste er vel at foreldre som ønske, sosialiserer når barna møtes. Vi har bursdager på skolen, der noen foreldre sitter og prater, og leketreff ute. Hyggelig det. Men å sette seg til og drikke vin, nei det ville jeg ikke møtt på.

Anonymkode: 1c6c3...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Typiske kvinnetreff har aldri engasjert meg. Bare tomt prat og de fleste har null egentlige interesser.

Men nå er jeg lite glad i sosialt i utgangspunktet.

Anonymkode: 22eae...65d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo ganske dårlig gjort mot barnet ditt. 

Mamma var sosial med de andre mødrene, og det var jo en viktig del av at jeg var "inne" i enhver sammenheng. Da møter man jo også ofte de andre på fritiden, vi dro på badeland sammen, hytteturer og mye mer. Og også sikkert oppmuntringer til å invitere, inkludere, med mer. 

Anonymkode: 14aa3...6f7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja… 

Har 4 barn i skolen, og selvom jeg kun har ‘’fått’’ en venninne gjennom barna, så ser jeg det er stor forskjell på klassemiljøet i de klassene der foreldrene er ‘’litt på’’… 

På mamma kveldene jeg har vært på har det aldri vært noen som har blitt fulle, knapt nok litt beruset… Noen drikker, andre ikke.. 

Men det er jo gjerne den samme gjengen som møter opp.. Og sånn er det jo bare😊

Jeg opplever hvert fall at mamma kveldene har stor verdi, det er aldri verken baksnakking eller noe annet negativt snakk på de utallige mammakveldene jeg har vært på.. 

Anonymkode: 227ac...bcb

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Venninnen min var helt uinteressert i å delta på barselgrupper fordi hun hadde "ingenting" felles med de andre med barn på samme alder og alle pratet bare om bleier og amming.

Barnet hennes var ikke særlig sosialt og var hele barndommen lite fleksibel og litt rigid.

Og jeg har tenkt at som mor så barn..

Anonymkode: 284d2...e85

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er jo ganske dårlig gjort mot barnet ditt. 

Mamma var sosial med de andre mødrene, og det var jo en viktig del av at jeg var "inne" i enhver sammenheng. Da møter man jo også ofte de andre på fritiden, vi dro på badeland sammen, hytteturer og mye mer. Og også sikkert oppmuntringer til å invitere, inkludere, med mer. 

Anonymkode: 14aa3...6f7

Hvorfor det? Jeg treffer masse andre foreldre på idrettsarrangement og treninger. Mest pappaer. Å drikke vin hos ei av mødrene i klassen og sladre om dem som ikke er til stede, gir verken meg eller barnet noe som helst.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Venninnen min var helt uinteressert i å delta på barselgrupper fordi hun hadde "ingenting" felles med de andre med barn på samme alder og alle pratet bare om bleier og amming.

Barnet hennes var ikke særlig sosialt og var hele barndommen lite fleksibel og litt rigid.

Og jeg har tenkt at som mor så barn..

Anonymkode: 284d2...e85

Mine barn har masse venner og er på besøk/har besøk flere ganger i uka, i tillegg til utstrakt kontakt på telefon/snap/via gaming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Tja… 

Har 4 barn i skolen, og selvom jeg kun har ‘’fått’’ en venninne gjennom barna, så ser jeg det er stor forskjell på klassemiljøet i de klassene der foreldrene er ‘’litt på’’… 

På mamma kveldene jeg har vært på har det aldri vært noen som har blitt fulle, knapt nok litt beruset… Noen drikker, andre ikke.. 

Men det er jo gjerne den samme gjengen som møter opp.. Og sånn er det jo bare😊

Jeg opplever hvert fall at mamma kveldene har stor verdi, det er aldri verken baksnakking eller noe annet negativt snakk på de utallige mammakveldene jeg har vært på.. 

Anonymkode: 227ac...bcb

Men hvorfor MAMMAER, ikke foreldre? Hvorfor kjønnssegregering?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...