AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #21 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis du klarer, så hold deg unna raske karbohydrater som søtsaker, kaker, poteter, julelefser, brødmat og alkohol. Da vil du ikke få så store blodsukkersvingninger, lavere insulinrespons, mindre lagring av fett og ikke så mye binding av vann. Anonymkode: 3a13b...af5 Det er ikke nødvendig å være så streng for de fleste. Men det kan likevel være greit å gjøre noen tilpasninger. For eksempel å spise søtsakene i forbindelse med måltider, noe som vil gi en lavere glykemisk belastning enn hvis de spises alene. Det er mye bedre å spise en julekake som dessert etter middag enn til kaffen to timer etterpå. Potetene er best (for blodsukkeret) hvis de er avkjølt ned til under 25 grader. Grovt brød behøver ikke påvirke blodsukkeret særlig mye hvis det har mye fiber og man har proteinrikt pålegg på skiven. Det samme gjelder også for alkohol, hvis det drikkes til et proteinrikt måltid påvirkes ikke blodsukkeret så mye som det vil gjøre hvis det drikkes uten mat. Når det er sagt, raske karbohydrater gir mange kalorier, og derfor er det greit å redusere mengden, men det er som sagt ikke nødvendig å kutte helt ut mtp blodsukkeret. Anonymkode: 7f5b3...9de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #22 Del Skrevet 20. desember 2024 Porsjonskontroll og redusere antall måltider. Finn ut hva du vil prioritere etter behov. Men ikke gi opp og spis uhemmet, og tenk at det bare er noen uker. Da vil januar føles som ekstrem vanskelig å komme igang igjen. Har gått ned ganske mye ila to år, og første året ga jeg f i vektnedgang. Spiste alt, la på meg 4 kg, og var fortvilet og umotivert etterpå. Uvaner fester seg dessverre utrolig fort, og har man fråtset i julen så vil det være tøft å begynne fra skratch igjen. Andre året var jeg mer bevisst. Jeg spiste alt av julemat, men litt av alt. Jeg tok spiste noen spiseskjeer av dessertene, men lot halvparten være igjen. Jeg tok én julekake, eller én bit konfekt. Det er jo egentlig det som er matglede. Smake, ikke fråtse. Samtidig spiste jeg ikke frokost, og sparte kaloriene til den gode julematen. Holdt vekten stabil, og var mye mer motivert til å begynne å trene igjen på nyåret. Noe med den mestringsfølelsen. Gjør det samme i år. For meg så hjalp det også å begrense alkohol. Ikke nødvendigvis pga kaloriene, men fordi alkohol kan trigge matlyst og en "gi faen i diett" holdning hos meg. Men det er individuelt. Har venninner som også går ned i vekt og de vil heller ha juleøl eller et glass akevitt enn dessert. Men det må bli enten-eller. Anonymkode: 51799...975 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #23 Del Skrevet 20. desember 2024 Julematen i seg selv er ofte ikke problemet. Vær forsiktig med saus, og spis deg mett på proteinene, ta mye av tilbehøret som er grønnsaker. Det er alle dessertene og snavlingen som gjør mest skade. Er du god og mett etter middagen hjelper det veldig. Ikke gå i fella å spis lite gjennom dagen for å skrenke inn, da ender du med å sprekke på dessertene. Spis normalt utenom julemåltidene, og legg inn litt ekstra bevegelse hvis du har mulighet. Anonymkode: 9ced8...7a1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #24 Del Skrevet 21. desember 2024 På samme måte som man unngår å gå opp i vekt resten av året. Men med det sagt så ligger det noe i det kjente ordtaket «Det er ikke hva du spiser mellom jul og nyttår som betyr noe,men det du spiser mellom nyttår og jul.» Anonymkode: 54b29...ee0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #25 Del Skrevet 22. desember 2024 Jeg leste akkurat en artikkel på tb.no, der professor i fedme Jørn Hjelmesæth snakker om "langjul" (fra oktober til påske) og "kortjul" (juledagene). Han oppsummerer det slik: Sitat Jeg vil ikke komme med pekefingeren på feiringen av den korte jula, sier Hjelmesæth, og sikter til den julen som starter noen dager i forkant av julaften, og avsluttes med noen gode måltider nyttårsaften. I en kortjul bør man tillate seg å spise det en har lyst på. Anonymkode: 7f5b3...9de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #26 Del Skrevet 23. desember 2024 La være å spise mye feit mat, og ikke spise godteri og drikke brus. Da går du ikke opp i vekt Anonymkode: 78aee...6ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 23. desember 2024 #27 Del Skrevet 23. desember 2024 (endret) Det er vanskelig når jeg står i sukker og fett hele dagen og lager julemat og kaker. Ikke fordi jeg spiser store måltider, men det blir en del små-smaking om jeg ikke passer meg hele tiden. Jeg spiser meg mett på grønnsakssuppe hver dag, og da har jeg heldigvis ikke så mye plass til andre ting. Jeg er bare hjemme, og trenger ikke å være høflig matgjest hos andre. Det gjør det litt enklere for meg. Nå har jeg nettopp laget deig til en ny omgang med søte og fete julebrød. De blir spist opp av andre, men det frister meg alltid med en nystekt skalk... Jeg bakte 3 store og frøs ned til jul den 4.desember, men sønn spiste dem opp på en uke. Det er tusen kalorier i hver skive, nei da..men Endret 23. desember 2024 av Perine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leetha Skrevet 23. desember 2024 #28 Del Skrevet 23. desember 2024 One mellom a Day....også faste mellom de måltidene. Pluss goggeturer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå