Gå til innhold

Dere som ble lovet KS, fikk dere problemer med å faktisk få det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hørt om enkelte som ikke har fått keisersnittet de ble lovet pga manglende kapasitet, og kjenner det skremmer meg. Hvordan har deres opplevelser vært?

Anonymkode: 57b4c...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, dette lurer jeg litt på og. Fått innvilget keisersnitt, det er medisinske grunner for det, pluss mye som skjedde under første ks som ikke ble dokumentert, men ble sagt at det muligens kunne gå vaginalt og, fått ks så tett på termin at jeg er redd for å gå i fødsel og så bli nektet ks. Har ikke fødselsangst, men vil gjerne ha det kontrolert denne gangen.

Anonymkode: 8c9a4...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber har jeg aldri vært med på at en som ble lovet KS ikke fikk det pga kapasitet, men har vært med på at det har blitt utsatt med en dag eller to. Årsakene har vært akutte KS o.l, men også vært pga at kvinner som skulle ha KS kommer inn i fødsel før KS dato og derfor "hopper frem" i køen foran de som venter på KS men ikke har rier. 

Anonymkode: 10e22...3da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Der jeg jobber har jeg aldri vært med på at en som ble lovet KS ikke fikk det pga kapasitet, men har vært med på at det har blitt utsatt med en dag eller to. Årsakene har vært akutte KS o.l, men også vært pga at kvinner som skulle ha KS kommer inn i fødsel før KS dato og derfor "hopper frem" i køen foran de som venter på KS men ikke har rier. 

Men det er sjeldent da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Takk for svar, det var betryggende! Hvis man skulle havne i en slik situasjon, har man noen rettigheter? Kan man reise til et annet sykehus og få KS der? Gitt at man ikke allerede er i aktiv fødsel da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Takk for svar, det var betryggende! Hvis man skulle havne i en slik situasjon, har man noen rettigheter? Kan man reise til et annet sykehus og få KS der? Gitt at man ikke allerede er i aktiv fødsel da. 

Aner ikke,  kanskje ditt aktuelle sykehus har rutiner med et nabo-sykehus for fordeling av elektive keisersnitt?🤷‍♀️Men å vente til dagen etter er jo mindre stress enn å bytte sykehus, så personlig ville jeg ikke bekymret meg for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Aner ikke,  kanskje ditt aktuelle sykehus har rutiner med et nabo-sykehus for fordeling av elektive keisersnitt?🤷‍♀️Men å vente til dagen etter er jo mindre stress enn å bytte sykehus, så personlig ville jeg ikke bekymret meg for det..

Har bare hørt så mange historier om kvinner som har blitt lovet KS og så ikke fått det, så er ganske engstelig for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har bare hørt så mange historier om kvinner som har blitt lovet KS og så ikke fått det, så er ganske engstelig for det.

Har du vært i samtale med helsepersonell og det er avtalt ks, så får du det. Som nevnt over her kan det være at det blir utsatt en dag eller to hvis det kommer akutte ks som må taes før deg. På sykehuset jeg jobber er dette vanlig praksis og vi har ingen nabosykehus å sende til. Da blir det å vente en dag. 

Anonymkode: e082f...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er vel på samtale midt i svangerskapet og da får man en ks-dato å forholde seg til. Det fikk i hvert fall jeg. Pga fødselsskade med første barn. 

Anonymkode: b7935...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk innvilget ks når jeg var i uke 24 og fikk vite dato i uke 29. Endte med akutt / hastesnitt i narkose i uke 36. Og fikk med meg at mitt akutte ks førte til at ei måtte inn dagen etter for sitt.

Anonymkode: 6ec3f...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Forstår det kan være triggende å høre slike historier, prøv å ikke oppsøk worst-case historier. Jeg ville fokusert på historiene til kvinner som fikk time til KS og som fikk KS som forventet, det er flest av de. Ikke ta sorgen på forskudd! ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Forstår det kan være triggende å høre slike historier, prøv å ikke oppsøk worst-case historier. Jeg ville fokusert på historiene til kvinner som fikk time til KS og som fikk KS som forventet, det er flest av de. Ikke ta sorgen på forskudd! ❤️

Tusen takk for betryggende ord. Jeg skal prøve på det. ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har hørt om enkelte som ikke har fått keisersnittet de ble lovet pga manglende kapasitet, og kjenner det skremmer meg. Hvordan har deres opplevelser vært?

Nei jeg fikk det som planlagt, men en dag senere enn satt opp pga flere akutte situasjoner den gjeldene dagen. 

Var aldri snakk om å ikke få det som planlagt. 

Anonymkode: 27289...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Skjer det noe som gjør at der verken er personell eller ledige operasjonsstuer, så må dere som fysisk kan føde vaginalt være forberedt på at det er det som må til. Hvordan mener dere ellers dette skal løses? 

Sett at der skjer en større ulykke der det handler om å redde liv, skal helsepersonell da avslutte fordi noen kommer inn og skal føde og har fått løfte om keisersnitt? 

Her snakker jeg ikke om fødekvinner som av medisinske grunner ikke kan føde vaginalt eller der det er fare for barnet ved en vaginal fødsel. 

Anonymkode: e5b14...169

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble lovet ks etter forferdelige komplikasjoner og en altfor langvarig igangsetting som ikke gikk i det heletatt. Jeg fastet til operasjonen. Så på morgenen kom en fødselslege og ville undersøke meg. Uten forvarsel tok hun vannet mitt med den heklenåla og sa "nå er du igang, lykke til med fødsel" og forsvant ut... Det gikk helt galt og endte med akutt keisersnitt.

Anonymkode: cebe5...3be

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ble lovet ks etter forferdelige komplikasjoner og en altfor langvarig igangsetting som ikke gikk i det heletatt. Jeg fastet til operasjonen. Så på morgenen kom en fødselslege og ville undersøke meg. Uten forvarsel tok hun vannet mitt med den heklenåla og sa "nå er du igang, lykke til med fødsel" og forsvant ut... Det gikk helt galt og endte med akutt keisersnitt.

Anonymkode: cebe5...3be

Har nesten vanskelig for å tro dette. Det høres helt vilt ut.

Anonymkode: 62608...d2a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.12.2024 den 12.11):

Men det er sjeldent da.

Det har også skjedd med meg, begge gangene. 

Anonymkode: 2a8d3...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk innvilget ks på grunn av komplikasjoner med første fødsel (hvor barnet blant annet satt fast veldig lenge i fødselskanalen og var i dårlig form da han først kom ut.

Fikk innvilget ks uke 38, men fødselen startet spontant i uke 37. Da vi ringte inn fikk vi først beskjed om å vente litt hjemme, fordi de uansett ikke hadde kapasitet til ks akkurat da, midt på natten, og vakthavende mente at vi hadde tid, siden hun så i papirene mine at forrige fødsel varte i flere døgn. Etter 3-4 timer fikk vi likevel mast oss inn da jeg følte på kroppen at det tok seg veldig opp. 

Da vi kom inn måtte vi vente litt på undersøkelse, jordmor sjekket og konstanterte 7 cm. Hun gikk ut av rommet for å snakke med lege, kom inn igjen og erklærte «gode nyheter! legen mener at dette er så fin fremgang at vi bare kan kjøre på med vaginal fødsel», uten at denne legen en gang gadd å komme inn i rommet til oss.

Uten å få høre at vi var to foreldre som var meget engstelige siden forrige fødsel holdt på å gå skikkelig galt, og at vi tidligere hadde lagt en klokkeklar plan med en annen lege om IKKE vaginal fødsel nettopp for å unngå risikoen for at det samme skulle skje igjen. 

Anonymkode: 6fc7c...077

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...