Gå til innhold

Blitt paranoid av alle drapene rundt om og føler meg ikke trygg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forstår deg, ts. Han er en mann i en situasjon som har drevet andre til mord. Det er mulig han aldri går så langt, men det er lov å verne seg. I et av familiemordene i år hadde flere vært bekymret i forkant. Først og fremst for selvmord, det er godt mulig at ingen hadde forestilt seg at det skulle gå riktig så ille.

Julen til denne gjerningsmannen hadde nok blitt ødelagt dersom folk rundt ham hadde distansert seg.

Anonymkode: 4c40b...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 19.12.2024 den 10.00):

Har en i familien som har opplevd litt tragedier i det siste. Først mistet han kona til utroskap og nytt forhold, deretter datteren i bilulykke. Vi skal feire med dem (gjenværende barn og mor/far) men pga alt som har skjedd med han, selv om stemningen er grei mellom begge parter, har jeg fått en meget ekkel følelse på ‘tenk om det klikker for han på julaften’. Jeg aner ikke hvorfor, har aldri hatt dette før eller tenkt slik.

Jeg er faktisk så redd for det at jeg vurderer å melde avbud mot å feire julen der. Er jeg blitt helt paranoid? Har tenkt det i flere måneder, lenge før dette på nyhetene men det har jo vært veldig mange familie drap siste året som muligens har innspill på disse tankene?

Anonymkode: 1217f...a59

Relativt liten sjanse for at han skulle klikke på deg men sikker blir man aldri. Er du den typen person som blir redd mye og sliter med angstlignende følelser eller er du som regel en trygg og stabil person?

Hvis du sjelden har slike tanker så hadde nok jeg avlyst og heller kost meg hjemme for da hadde jeg tenkt at du føler et eller annet. Man skal ikke bare kimse av intuisjon heller. Får du angst av tanken på å ta en full buss eller at en fremmed spør deg om veien, med andre ord relativt ofte så blir det annerledes.

Men du sier "vi" da har du kanskje mann og barn som ser frem til julefeiring? Da er det jo ikke bare bare å bli hjemme plutselig.

Anonymkode: f868b...64b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ts godt. Alle disse sakene med familie-drap har gjort at jeg ikke føler meg like trygg på folk. Men jeg er generelt ganske engstelig da. Jeg hadde nok gått i juleselskapet og prøvd å slå fra meg disse tankene. Det er jo ekstremt usannsynlig at slike ting skjer.

Anonymkode: 54ba3...519

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Relativt liten sjanse for at han skulle klikke på deg men sikker blir man aldri. Er du den typen person som blir redd mye og sliter med angstlignende følelser eller er du som regel en trygg og stabil person?

Hvis du sjelden har slike tanker så hadde nok jeg avlyst og heller kost meg hjemme for da hadde jeg tenkt at du føler et eller annet. Man skal ikke bare kimse av intuisjon heller. Får du angst av tanken på å ta en full buss eller at en fremmed spør deg om veien, med andre ord relativt ofte så blir det annerledes.

Men du sier "vi" da har du kanskje mann og barn som ser frem til julefeiring? Da er det jo ikke bare bare å bli hjemme plutselig.

Anonymkode: f868b...64b

Jeg er ikke en type som er engstelig, men har hatt flere episoder der jeg har følt at noe ille kommer til å skje, også har det skjedd. Noen ganger har jeg ikke kunne peke på hva som skulle gått galt, men ett eksempel er at jeg følte i rundt 6 måneder at noe ille kom til å skje med en person. Personen prøvde å ta livet sitt og etter dette forsvant følelsen av at noe ille kom til å skje.

Hadde aldri noe tanke om at personen ville prøve selvmord, men bekymring rundt personens helse mest da den jobbet ekstremt mye. Har også hatt episoder som ungdom der jeg kunne føle på meg om en situasjon ville gå ille, svært få ganger, men de gangene jeg hadde denne følelsen stemte den. Så kanskje jeg blir å lytte til magefølelsen denne gangen også 

Anonymkode: 1217f...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.12.2024 den 11.55):

Eller det heter vel intuisjon. Jeg kan ihvertfall sense med en gang hvilken type person du er. Kun ved å se deg. Og være i din nærhet. Det har alltid stemt. 

Anonymkode: 930e3...f4c

Intuisjonen om andre mennesker er din egen projisering.

Anonymkode: 1dc89...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.12.2024 den 14.27):

jeg håper jeg ikke skremmer TS enda mer nå... men jeg har opplevd noe lignende. En bekjent snudde seg og gikk fra den lille praterunden vi hadde. Vi var fire-fem-seks stykker som stod og pratet. Vi kjente hverandre ikke veldig godt.

Jeg så etter ham der han gikk fra oss, og fikk en helt klar tanke - som et lyn på en måte -  i hodet om at "han kommer til å begå selvmord". Ikke "jeg lurer på om han kanskje kan finne på noe dumt". Nei; det stod helt klart for meg hva som kom til å skje. 

Men... sant.. man blir jo holdt for gal, paranoid og sinnsyk hvis man går i panikk pga en tanke. Ergo gjorde jeg ingenting. 

Denne bekjenten prøvde å ta livet sitt noen dager senere. 

Heldigvis lykkedes han ikke 

Anonymkode: dadbe...9b2

Og så snudde du deg mot gjengen og fortsatte å prate og late som ingenting?

Anonymkode: 1dc89...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...