Gå til innhold

Hvor sent er for sent for siste barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

43-44 tenker jeg. Da vil faren være 48-49. Det som skjer skjer vel tenker jeg. 

Anonymkode: 492b8...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 21.12.2024 den 21.27):

Gravid helt opp til 48’år?! Det var optimistisk av en gynekolog å si. Mente vedkommende med egg-donasjon da eller?

Min gynekolog ymtet frempå at det «var på tide» å tenke på baby nr 2 da jeg var 36.. og jeg hadde ingen spesielle utfordringer med å bli gravid altså

Anonymkode: 0fad7...109

Jeg er ikke 38, så nei ikke opp til 48 år, hvor fikk du det fra?

Anonymkode: 7c408...b9c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å få gode svar her, da det er opp til hva den enkelte er komfortabel med. Selv fikk jeg nr. 3 året jeg ble 34, og kunne ikke tenkt meg å få senere. Det var liksom "last call".

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 42 og har 3 barn. Hadde ikke orket å starte på nytt nå. Fikk siste like før jeg fylte 40

Anonymkode: 22c6f...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får siste rett før jeg fyller 39, jeg hadde valgt å få de mye tidligere hadde det vært et reelt valg, men sånn ble det ikke. Satte en absolutt grense på 40 da.

Anonymkode: 11009...2a4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at så lenge kroppen klarer å bli gravid av seg selv og lage et sunt og frisk barn, da er man ikke for gammel. Jeg er selv ferdig, fikk tredje da jeg var 35 og er nå 40. Men er jo bare ferdig fordi jeg har hatt små barn siden jeg var 27 og tre stk er krevende. Hadde jeg ikke hatt det hadde jeg tenkt at det bare var å kjøre på noen år til til kroppen stoppet av seg selv.

Anonymkode: 50be5...724

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk første et par måneder før jeg fylte 37. Og nå kommer nr 2 når jeg er rundt 39.5, fyller 40 i slutten av neste år. Satser på at alt går bra da jeg er over halvveis. Vet ikke om jeg hadde orket et svangerskap til. Føler selv jeg er i det eldste laget men da tenker jeg mest på hvor gamle vi blir når barnet fyller 20, 30 osv.  Vet at ingen er garantert å leve lenge så det er jo en sjanse man uansett må ta.

Anonymkode: 1e12e...c86

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker 35 år er absolutt siste frist. Barn bør man egentlig få før fylte 30 mener jeg. 

Anonymkode: 1fb8f...e41

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være opp til den enkelte. Jeg fikk min siste da jeg var 32, og hun er nå 19 år. Jeg må ærlig innrømme jeg er glad jeg ikke har yngre barn og forhåpentligvis rekker å få være bestemor en god stund en gang i fremtiden. 

Anonymkode: e6755...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper å få mitt første en alder av 40 (altså i 2025) og så håper jeg på et søsken til dette barnet så snart som mulig etter det, helst innen jeg er 42.

Anonymkode: e88c6...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 for min del. 
IVF klinikken har det som grense og den har jeg "adopert". 

Anonymkode: 375f4...99b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker 35 år er absolutt siste frist. Barn bør man egentlig få før fylte 30 mener jeg. 

Anonymkode: 1fb8f...e41

Så hvis man er singel fram til man er 30 så bør man forbli barnløs? 

Anonymkode: 6822e...f2d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er egg så er det vel meningen man kan bli mor, alder ingen hindring. 

Anonymkode: 82043...0e9

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg så har toget gått for lengst. Jeg er 43. Men no fikk jeg barn tidlig i tyveårene. Så jeg gidder ikke flere. Og jeg har ikke ønsket mange år mellom dem. Men jeg har en del venner som nettopp har fått barn. Men dem har ikke noen fra før da. 

Anonymkode: ba5e6...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 41, har to barn som begynner å bli store (tenåringer), og kjenner at jeg ikke hadde orket å gå gravid igjen nå + overleve babytid og småbarnsårene en gang til. Så her er kroken på døra.

Anonymkode: b4438...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg personlig (som fikk sistemann da jeg var 24) var grensa på 30. Jeg er i dag 38 og har barn på 17 og 14, for meg er det helt utenkelig å begynne på nytt og ha såpass stor aldersforskjell. Men jeg skjønner jo at situasjonen er annerledes for andre på min alder som begynte senere eller som ikke har begynt enda. 

Anonymkode: f5957...8ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk siste barnet da jeg var 22, det var barn nummer 2. Hadde vi valgt annerledes tror jeg at 34 hadde vært siste frist for min del. 

Anonymkode: 5c785...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.12.2024 den 9.38):

Jeg er usikker på om jeg vil ha flere barn, sannsynligvis ender vi på nei, men jeg kjenner litt på at vi må bestemme oss innen noen år. Hvor sent tenker dere er rimelig alder for siste barn?

Anonymkode: 16496...2a2

Vet om ei som nylig fikk sitt tredje barn, 46 år gammel.

Min bestemor som ble født på 1920-tallet var også 46 ved siste barn.

Altså er eneste fasit før man ikke lenger kan bære frem. Men det er nok mer ideelt for damer å være ferdig før 40, med tanke på farene for diverse ting. Spontanabort, Downs osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo allment kjent at risikoen for komplikasjoner øker etter 35, men det er ikke en veldig høy alder, og mange får barn i siste halvdel av 30-årene uten at det er et problem. Synes man må avgjøre helse og livssituasjon - og om man kan bli gravid så klart. Når man er over 40 tror jeg sjansen for misdannelser/ problemer osv øker ganske mye. Da bør man vite at man er klar for å håndtere barn med utfordringer eventuelt. Så kan man også spørre seg om man vil unnfange et barn som kan få potensielle problemer - men sånn synes jeg ikke man trenger å tenke. Absolutt alle kan få potensielle problemer, og de fleste ville likevel valgt å bli født. Har man nok kjærlighet og energi, og vil ha et til, ville jeg prøvd på naturlig måte og latt kroppen avgjøre ❤️ 

Anonymkode: 02b32...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...