AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #81 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du greide å lage et eksempel hvor selv jeg mistet sympatien med skatteyter. Anonymkode: d65fb...3ba ja det skal visst straffe seg å ha spinket og spart tidlig i livet…. Det er klart man skal se ned på de som har vært heldig med prisstigningen, den samme prisstigningen alle de som står utenfor klager på at de ikke fikk med seg… Oslo vest og Tjøme var ikke alltid for Fjong Fjongesen, vet du. Det har blitt sånn de siste årene, de siste tyve årene med prisstigning. Olga har ikke blitt noe rikere egentlig, ikke før hun må selge en av eiendommene… Anonymkode: cd043...53e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #82 Del Skrevet 19. desember 2024 Camlon skrev (10 minutter siden): Det er ikke vrøvl. Skriv inn 2 500 000 for bolig (10 millioner bolig) i denne kalkulatoren og du får en skatt på 0.074% Jeg tok feil om lån, så det fjernet jeg. Men det er fortsatt 10 ganger lavere enn å ha 10 millioner i kontanter. https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/912-formuesskattekalkulator Ingenting du skriver gir noen mening, du prater voldsomt rundt deg selv. Anonymkode: 5bcb9...5d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 19. desember 2024 #83 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ingenting du skriver gir noen mening, du prater voldsomt rundt deg selv. Anonymkode: 5bcb9...5d1 Bare trykk på kalkulatoren og sjekk selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #84 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): For å si det mildt er jeg en av de som gadd. Men å planlegge økonomi herunder skatt har absolutt ingen vondt av, uansett politisk tilhørighet. Å hele tiden skylde på systemet, skylde på andre foretak, skylde på banken, skylde på naboen og skylde på politikere ( som en selv gjerne har vært med å valgt inn). Altså man blir så ufattelig lei av det tafatte gnåle. TA DEG SAMMEN. Anonymkode: 5bcb9...5d1 Skal jeg ta meg sammen fordi jeg synes dagens regjering skattlegger formue for mye? Lukter sosilistisk arroganse Selvfølgelig må man planlegge utifra skatteregler som finnes, har jeg sagt noe annet? Det er faktisk mulig å synes formuesskatten er høy (og burde blitt erstattet med andre skatter) selv om man selvsagt forholder seg til satsen som er. Stråmennene dine med bedrifter og banker og naboen er mildt sagt malplassert. Hold deg til temaet. Anonymkode: e450d...2d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #85 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skal jeg ta meg sammen fordi jeg synes dagens regjering skattlegger formue for mye? Lukter sosilistisk arroganse Selvfølgelig må man planlegge utifra skatteregler som finnes, har jeg sagt noe annet? Det er faktisk mulig å synes formuesskatten er høy (og burde blitt erstattet med andre skatter) selv om man selvsagt forholder seg til satsen som er. Stråmennene dine med bedrifter og banker og naboen er mildt sagt malplassert. Hold deg til temaet. Anonymkode: e450d...2d0 Jeg har holdt meg til team hele tråden? Ts må planlegge økonomien etter de lover å regler som er på plass. Skatten utgjør såpass lite at det på ingen måte bør velte en sunn økonomi eller for den saks skyld et million overskudd. Så veldig mye mere om å menn er det igrunn ikke. Hold deg til tema. Anonymkode: 5bcb9...5d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #86 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): ja det skal visst straffe seg å ha spinket og spart tidlig i livet…. Det er klart man skal se ned på de som har vært heldig med prisstigningen, den samme prisstigningen alle de som står utenfor klager på at de ikke fikk med seg… Oslo vest og Tjøme var ikke alltid for Fjong Fjongesen, vet du. Det har blitt sånn de siste årene, de siste tyve årene med prisstigning. Olga har ikke blitt noe rikere egentlig, ikke før hun må selge en av eiendommene… Anonymkode: cd043...53e Hytte på Tjøme til 45 mill, da formodentlig med strandlinje ref den høye prisen, burde vært konfiskert av myndighetene uansett, det er jo i praksis komplett umulig for alle andre i sammfunet enn de aller rikeste å oppnå noe slikt uansett, ettersom det i praksis er forbud mot å bygge i strandsonen. Ingen grunn til at bare de aller rikeste skal få ha slike eiendommer. Anonymkode: d65fb...3ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 19. desember 2024 #87 Del Skrevet 19. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Her var det mye rart gitt. Prøv igjen. Anonymkode: 5bcb9...5d1 Det er systemet som er rart. Har man har en bolig til 10 millioner kroner så blir den verdsatt til 2.5 millioner kroner. Egenandelen er på 1.7 millioner, så da betaler man for 800K av 10 millioner, som er 0.08% Og er man gift så er egenandelen 3.4 millioner og da slipper man formueskatt. Hvis du ikke tror på meg, sjekk kalkulatoren https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/912-formuesskattekalkulator Endret 19. desember 2024 av Camlon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #88 Del Skrevet 19. desember 2024 Camlon skrev (23 minutter siden): Det er systemet som er rart. Har man har en bolig til 10 millioner kroner så blir den verdsatt til 2.5 millioner kroner. Egenandelen er på 1.7 millioner, så da betaler man for 800K av 10 millioner, som er 0.08% Og er man gift så er egenandelen 3.4 millioner og da slipper man formueskatt. Hvis du ikke tror på meg, sjekk kalkulatoren https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/912-formuesskattekalkulator Her er det noe du ikke forstår evt er du helt elendig til å ordlegge deg. Du snakker rundt deg selv. Ts har penger på konto etter boligsalg, som vil være på konto i mellom boligsalg - ny bolig. Derfor vil ts skattlegges for fomuen av kronene som er på konto pr 31.12. Det er det som er saken her. Anonymkode: 5bcb9...5d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 19. desember 2024 #89 Del Skrevet 19. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Her er det noe du ikke forstår evt er du helt elendig til å ordlegge deg. Du snakker rundt deg selv. Ts har penger på konto etter boligsalg, som vil være på konto i mellom boligsalg - ny bolig. Derfor vil ts skattlegges for fomuen av kronene som er på konto pr 31.12. Det er det som er saken her. Anonymkode: 5bcb9...5d1 Jeg snakker ikke om TS formueskatt. Jeg beskriver hvor idiotisk formueskatten er. Endret 19. desember 2024 av Camlon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #90 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Hvis man ikke klarer å planlegge økonomien slik at et skatt på et par 10 000 velter lasse - da har man større problemer enn skatt. ( ser du nevner 43 000, dette er vell ikke bekreftet i tråden.) Hvis skatten var såpass prekær å unngå hadde man vell valgt å forvalte pengene på annet vis eller forsikret seg om at datoene ble greit ifht skattlegging. Anonymkode: 5bcb9...5d1 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Mmm der mitt innlegg du siterer og jeg snakker om trådens tema. Du beveger deg ut på noe som absolutt ikke har noen betydning ifht innlegget du siterte. Du må gjerne forsøke igjen å svare til det innlegget du siterte. Anonymkode: 5bcb9...5d1 Her ser du hva jeg kommenterte. Problemet med formueskatten er at man må gjøre om ikke-finansielle eiendeler til likvide midler. Olga har masse eiendommelig verdi, men svært liten inntekt. Det er kun harde cash man kan betale skatt med. Da velter nettopp lasset… Anonymkode: cd043...53e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #91 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Her ser du hva jeg kommenterte. Problemet med formueskatten er at man må gjøre om ikke-finansielle eiendeler til likvide midler. Olga har masse eiendommelig verdi, men svært liten inntekt. Det er kun harde cash man kan betale skatt med. Da velter nettopp lasset… Anonymkode: cd043...53e Jeg vet ikke helt hvorfor du skal diskutere noe som er heøt utenfor tema til tråden. Det er jo rent faktisk det totalt motsatte av hva trådens tema er. Olga må selvsagt også planlegge økonomien sin. Anonymkode: 5bcb9...5d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #92 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Skatteplanlegging er lov. Skatteunndragelse er ulovlig. Skatteplanlegging = avtale å ta over ny primærbolig rett før nyttår. Skatteunndragelse = overføre store summer rundt nyttår for å unngå formueskatten. Du får bli flinkere til å drive skatteplanlegging, TS! Anonymkode: cd043...53e Ikke så lett å planlegge når ny leilighet ble kjøpt (kun dipositum) i sommer og gammel leilighet må selges før overtagelse i januar. Da måtte jeg selvsagt selge før 2024 er over. Jeg har for øvrig vært imot formuesskatt lenge før dette. TS Anonymkode: c3b27...ac2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #93 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvis man ikke klarer å planlegge økonomien slik at et skatt på et par 10 000 velter lasse - da har man større problemer enn skatt. ( ser du nevner 43 000, dette er vell ikke bekreftet i tråden.) Hvis skatten var såpass prekær å unngå hadde man vell valgt å forvalte pengene på annet vis eller forsikret seg om at datoene ble greit ifht skattlegging. Anonymkode: 5bcb9...5d1 Igjen et sånt "ikke synd på"-argument. Det handler ikke om det. At man har penger å betale skatten med, betyr ikke at det er riktig å skattlegges så mye på små formuer. Og akkurat det med boligsalg er ikke så lett å planlegge, jeg vet om folk i samme situasjon som fikk første bud etter nesten et år ute til salg, da er det ikke bare å takke nei. Anonymkode: 9b810...a8c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #94 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Igjen et sånt "ikke synd på"-argument. Det handler ikke om det. At man har penger å betale skatten med, betyr ikke at det er riktig å skattlegges så mye på små formuer. Og akkurat det med boligsalg er ikke så lett å planlegge, jeg vet om folk i samme situasjon som fikk første bud etter nesten et år ute til salg, da er det ikke bare å takke nei. Anonymkode: 9b810...a8c Så mye? Hvis under 1% er for mye.... altså jeeez Anonymkode: 5bcb9...5d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #95 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Så mye? Hvis under 1% er for mye.... altså jeeez Anonymkode: 5bcb9...5d1 1% på noen dager er veldig mye. Anonymkode: 9b810...a8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #96 Del Skrevet 20. desember 2024 Hva om jeg setter over 2 millioner til samboer, og hun ikke setter dem tilbake? Dvs. banken trekker denne summen av hennes konto når ny leilighet skal betales? Hun eier riktignok kun 20% av vår nye leilighet, så det kan kanskje by på problemer? TS Anonymkode: c3b27...ac2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #97 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Dette er jo det som er problemet med formuesskatten. Den fordrer at du klarer å gjøre om ikke-finansielle verdier til likvide penger! Det vil si at gamle Olga kan leve i et nedbetalt hus på Oslo Vest til 30 millioner kroner, av dette må hun betale 1% av likningsverdien (som er 25% av verdien). Hun eier også en hytte på Tjøme som har vært i familien i mange år. Den er priset til 45 millioner kroner… og på fritidsbolig er det 70% rabatt på likningsverdien. Hun er minstepensjonist og har inntekt såvidt hun klarer seg, men på grunn av den enorme "formuen" hennes boligen og fritidsboligen utløser forsvinner all pensjonen… Hun lever som minstepensjonist, men skattlegges som sine 50-årige naboer i full jobb i finans på Skøyen. Høl i huet! Og hva skjer? Jo, Olga må selge huset for å betale formueskatten på hus og hytte……. Anonymkode: cd043...53e Teori og praksis. Gamle Olga med en slik formue er neppe minstepensjonist i den virkelige verdenen. Anonymkode: b9e26...d8d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #98 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Teori og praksis. Gamle Olga med en slik formue er neppe minstepensjonist i den virkelige verdenen. Anonymkode: b9e26...d8d Hvis man har bare litt historie med seg så er dette faktisk en ganske reell situasjon for veldig mange. Et godt eksempel: https://www.nettavisen.no/okonomi/minstepensjonist-tor-einar-amdam-fra-sunnmore-raser-mot-formuesskatten/s/5-95-1928620 og ikke minst: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/norges-rikeste-stikker-til-sveits-bestemodrene-sitter-igjen-med-formuesskatten/o/5-95-1925602 Anonymkode: cd043...53e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #99 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvis man har bare litt historie med seg så er dette faktisk en ganske reell situasjon for veldig mange. Et godt eksempel: https://www.nettavisen.no/okonomi/minstepensjonist-tor-einar-amdam-fra-sunnmore-raser-mot-formuesskatten/s/5-95-1928620 og ikke minst: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/norges-rikeste-stikker-til-sveits-bestemodrene-sitter-igjen-med-formuesskatten/o/5-95-1925602 Anonymkode: cd043...53e Det er altså snakk om 230 personer i følge artikkelen din, og det påfølgende debattinnlegget. 230 av over 5 millioner. Det fine med å eie eiendom, det er omsettelig. Det fine med å i utgangspunktet være nullskatt yter er at du har penger å betale den lille prosenten med skatt du blir pålagt. Anonymkode: 5bcb9...5d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #100 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hva om jeg setter over 2 millioner til samboer, og hun ikke setter dem tilbake? Dvs. banken trekker denne summen av hennes konto når ny leilighet skal betales? Hun eier riktignok kun 20% av vår nye leilighet, så det kan kanskje by på problemer? TS Anonymkode: c3b27...ac2 Nei. Anonymkode: 5bcb9...5d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå