AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Del Skrevet 6 timer siden Hei, Jeg solgte akkurat min gamle leilighet og pengene kommer inn på konto i slutten av desember. Disse skal deretter gå direkte inn i et nybygg jeg flytter inn i i januar, men OBOS nekter å ta imot pengene før 2025. Dvs. at jeg plutselig har flere millioner på konto i 3-4 dager som jeg må betale formueskatt av. Jeg snakket med Skatteetaten i går, og de var lite behjelpelige. Det var visst ingenting å gjøre og jeg måtte bare bite i det sure eplet. Eiendomsselskapet vil heller ikke ha pengene på sin klientkonto, så det er veldig irriterende. Men jeg lurer på om det er mulig å sette halve summen over til min samboer, slik at hun kan sette den tilbake igjen over nyttår? Banken ville at alle pengene sto på samme konto da de henter pengene, men er litt usikker på om det er 100% lovlig? Hun i banken trodde det, men ville ikke ta noe ansvar. Noen tips her? Det er helt latterlig at jeg nå må betale store summer i formueskatt for et beløp som likevel går rett til ny leilighet 1. januar 🙄 #69dudes Anonymkode: c3b27...ac2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Del Skrevet 6 timer siden Har du i det heletatt regnet på skatten? Store summer er det jo ikke akkurat. Anonymkode: 5bcb9...5d1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Del Skrevet 6 timer siden Nei, i så fall blir det jo en fordring på din samboer som vil gi samme skatt som et innskudd, med mindre du skal gi henne det som gave. Må oppgis i skattemelding det også. Men betalte du ikke formuesskatt på boligen du solgte? Den faller jo bort i alle fall. Anonymkode: 63417...dbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden Formueskatten er da ikke så mye. Sjekk tallene du. Anonymkode: 0b15b...8cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #5 Del Skrevet 6 timer siden Ville regnet på det, blir neppe store beløpet. Og sitter du igjen med såpass penger etter at lånet er fridd ut, så må du jo uansett ha betalt formueskatt på leiligheten tidligere også. Det er ingen forskjell på formueskatten om formuen står på konto eller er i en bolig. Ellers er det neppe noe som hindrer deg i å gi bort penger til din samboer. Men skatteunndragelse er jo ikke lov, så spørs det om en "midlertidig gave" akkurat på skatteberegningstidspunktet anses som skatteunndragelse eller ikke, da. Anonymkode: 45c23...f43 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, i så fall blir det jo en fordring på din samboer som vil gi samme skatt som et innskudd, med mindre du skal gi henne det som gave. Må oppgis i skattemelding det også. Men betalte du ikke formuesskatt på boligen du solgte? Den faller jo bort i alle fall. Anonymkode: 63417...dbc Hei! Har ikke betalt noe skatt av solgt bolig (er primærbolig). Men om jeg gir henne halve summen som "gave", så må hun vel ikke skatte av det? Uansett, rart at systemet er så firkantet Anonymkode: c3b27...ac2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ville regnet på det, blir neppe store beløpet. Og sitter du igjen med såpass penger etter at lånet er fridd ut, så må du jo uansett ha betalt formueskatt på leiligheten tidligere også. Det er ingen forskjell på formueskatten om formuen står på konto eller er i en bolig. Ellers er det neppe noe som hindrer deg i å gi bort penger til din samboer. Men skatteunndragelse er jo ikke lov, så spørs det om en "midlertidig gave" akkurat på skatteberegningstidspunktet anses som skatteunndragelse eller ikke, da. Anonymkode: 45c23...f43 Jo selvsagt er det STOR forskjell på penger på konto og i bolig, visste du virkelig ikke det? Det er en av grunnene til at nordmenn er overinvestert i fast eiendom. Anonymkode: 39566...8a3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Formueskatten er da ikke så mye. Sjekk tallene du. Anonymkode: 0b15b...8cf Det blir fort noen tusenlapper, bare for å ha penger på en konto. Du synes ikke det er mye? Anonymkode: d65fb...3ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ti T Usen Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hei, Jeg solgte akkurat min gamle leilighet og pengene kommer inn på konto i slutten av desember. Disse skal deretter gå direkte inn i et nybygg jeg flytter inn i i januar, men OBOS nekter å ta imot pengene før 2025. Dvs. at jeg plutselig har flere millioner på konto i 3-4 dager som jeg må betale formueskatt av. Jeg snakket med Skatteetaten i går, og de var lite behjelpelige. Det var visst ingenting å gjøre og jeg måtte bare bite i det sure eplet. Eiendomsselskapet vil heller ikke ha pengene på sin klientkonto, så det er veldig irriterende. Men jeg lurer på om det er mulig å sette halve summen over til min samboer, slik at hun kan sette den tilbake igjen over nyttår? Banken ville at alle pengene sto på samme konto da de henter pengene, men er litt usikker på om det er 100% lovlig? Hun i banken trodde det, men ville ikke ta noe ansvar. Noen tips her? Det er helt latterlig at jeg nå må betale store summer i formueskatt for et beløp som likevel går rett til ny leilighet 1. januar 🙄 #69dudes Anonymkode: c3b27...ac2 Jeg var i akkurat samme situasjon for noen år siden. Jeg fant dessverre ingen lovlige, eller praktiske måter å unngå formuesbeskatningen på . Der røyk det altså 20.000,- bare fordi jeg solgte på feil tidspunkt av året. Dessverre så har bankene krav fra skattemyndighetene om å rapportere "mistenkelige transaksjoner" på begge sider av nyttår. Så løsningen med å overføre til samboer vil neppe funke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden Ti T Usen skrev (6 minutter siden): Jeg var i akkurat samme situasjon for noen år siden. Jeg fant dessverre ingen lovlige, eller praktiske måter å unngå formuesbeskatningen på . Der røyk det altså 20.000,- bare fordi jeg solgte på feil tidspunkt av året. Dessverre så har bankene krav fra skattemyndighetene om å rapportere "mistenkelige transaksjoner" på begge sider av nyttår. Så løsningen med å overføre til samboer vil neppe funke. Jeg har dessverre lite kunnskap om dette. Men kan du ikke skrive av dette (20 000 ro deg) beløpet på skatten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Del Skrevet 5 timer siden exictence skrev (1 minutt siden): Jeg har dessverre lite kunnskap om dette. Men kan du ikke skrive av dette (20 000 ro deg) beløpet på skatten? 20.000 er jo formueskatten-beløpet. Kan ikke skrive av det på skatten 😂 Anonymkode: cd043...53e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #12 Del Skrevet 5 timer siden exictence skrev (2 minutter siden): Jeg har dessverre lite kunnskap om dette. Men kan du ikke skrive av dette (20 000 ro deg) beløpet på skatten? Skrive av formue på skatten? Det jeg ikke helt forstår er at du har større formue med pengene på konto, enn verdien av boligen du hadde. Med mindre du fikk veldig mye mer enn boligen var verdt skal de i teorien ikke være så stor forskjell på formuen din før og nå... Anonymkode: 34d2e...b17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #13 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skrive av formue på skatten? Det jeg ikke helt forstår er at du har større formue med pengene på konto, enn verdien av boligen du hadde. Med mindre du fikk veldig mye mer enn boligen var verdt skal de i teorien ikke være så stor forskjell på formuen din før og nå... Anonymkode: 34d2e...b17 Andre delen der var til ts... Anonymkode: 34d2e...b17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 5 timer siden #14 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skrive av formue på skatten? Det jeg ikke helt forstår er at du har større formue med pengene på konto, enn verdien av boligen du hadde. Med mindre du fikk veldig mye mer enn boligen var verdt skal de i teorien ikke være så stor forskjell på formuen din før og nå... Anonymkode: 34d2e...b17 Bolig skattes med en verdi som er ca 30% av verdien (primærbolig) dvs 10 millioner i bolig er 3 mill mens 10 mill på konto er 10 millioner i formue. Så ja det er en kjempe forskjell på penger vs bolig 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym90059005 Skrevet 5 timer siden #15 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skrive av formue på skatten? Det jeg ikke helt forstår er at du har større formue med pengene på konto, enn verdien av boligen du hadde. Med mindre du fikk veldig mye mer enn boligen var verdt skal de i teorien ikke være så stor forskjell på formuen din før og nå... Anonymkode: 34d2e...b17 Formuesverdi av primærbolig er 25 %, så jo det er stor forskjell på å ha pengene i bolig og på konto. Vet ikke ikke folk dette? Ellers er bunnfradrag for formuesskatt ca. 1,7 mill, så si ts nå får 4,7 mill på konto fra salg, da er det 3 mill som det må betales kommunal og statlig formuesskatt på, totalt ca. 30 000 i formuesskatt altså. Skjønner ikke alle som skriver "det ikke er mange kronene". 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #16 Del Skrevet 5 timer siden Anonym90059005 skrev (3 minutter siden): Formuesverdi av primærbolig er 25 %, så jo det er stor forskjell på å ha pengene i bolig og på konto. Vet ikke ikke folk dette? Ellers er bunnfradrag for formuesskatt ca. 1,7 mill, så si ts nå får 4,7 mill på konto fra salg, da er det 3 mill som det må betales kommunal og statlig formuesskatt på, totalt ca. 30 000 i formuesskatt altså. Skjønner ikke alle som skriver "det ikke er mange kronene". Du vet det er bare de aller rikeste som har formuesskatt, så dette er viktig for "rettferdig" fordeling. Anonymkode: e450d...2d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #17 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du vet det er bare de aller rikeste som har formuesskatt, så dette er viktig for "rettferdig" fordeling. Anonymkode: e450d...2d0 Tøys!!!!! Det er svært mange normale hvor forlueskatten utløses!! Formueskattens inngang burde vært MYE høyere! Anonymkode: cd043...53e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 5 timer siden #18 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Skrive av formue på skatten? Det jeg ikke helt forstår er at du har større formue med pengene på konto, enn verdien av boligen du hadde. Med mindre du fikk veldig mye mer enn boligen var verdt skal de i teorien ikke være så stor forskjell på formuen din før og nå... Anonymkode: 34d2e...b17 Bolig har en rabatt og verdsettes ikke til omsetningsverdi som formue. Ligningsverdi er ofte 25% av verdien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 5 timer siden #19 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Skrive av formue på skatten? Det jeg ikke helt forstår er at du har større formue med pengene på konto, enn verdien av boligen du hadde. Med mindre du fikk veldig mye mer enn boligen var verdt skal de i teorien ikke være så stor forskjell på formuen din før og nå... Anonymkode: 34d2e...b17 Nei, jeg tenkte helt feil. Dvs jeg tenkte ikke, i hvert fall ikke klart. Ja, det ville jeg og ha tenkt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #20 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tøys!!!!! Det er svært mange normale hvor forlueskatten utløses!! Formueskattens inngang burde vært MYE høyere! Anonymkode: cd043...53e Du må ta feil. Støre og Vedum sier dette bare gjelder de 1% rikeste. Anonymkode: f44f2...cd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå