Gå til innhold

Noen som har hatt KRAFTIG kyssesyke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fortell hvordan det artet seg hos deg… jente 18 år, helt knekt. Ikke spist på niende dagen, usannsynlig vondt i halsen og 40 -41 i feber. Går ned med Paracet og Ibux. Hvor lenge skal dette vare??? Orker ikke snakke eller gå. Drikker litte grann.  Legen sier dette er normalt?!

Anonymkode: b91d4...a7f

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er forresten ikke sikker på om man skal ta Paracet? Legen sier jo men hva Ver han om levern min? Ikke målt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hat ikke hatt det selv, men flere jeg kjenner som har hatt det, har vært helt slått ut lenge. Er jo litt skummelt at du ikke får i deg tilstrekkelig væske? Hva sier legen om det?

Anonymkode: f867d...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Fikk først feildiagnose streptokokker av fastlege og ble ikke bedre på antibiotikakur (såklart). Klarte ikke svelge mat, kun drikke og det var sinnsykt vondt. Høy feber. Dro på legevakta, som ga meg MER antibiotika. Klarte deretter ikke lenger svelge, og stemmen var helt grøtete. Var så dårlig form at min mor kjørte meg rett på legevakt hvor jeg deretter ble innlagt på ØNH med kortisonkur for å få ned hevelsen i lymfekjertlene rundt halsen, da det påvirket evnen til å puste på dette stadiet. Kortison hjalp MYE, etter 24t klarte jeg svelge igjen. 

leververdiene var høye lenge etterpå og jeg var generelt sliten og dårlig form i minst 3 måneder. 

god bedring!! Det er grusomt men blir bedre. 

Anonymkode: 8f41b...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, ble innlagt på sykehuset for å kunne få i meg intravenøs og for å få ned hevelsen i lymfekjertlene mine. Klarte ikke å få i meg noe annet enn eplejuice i flere uker! Har fortsatt konsekvenser av dette 10 år senere😭 kontakt legevakten om du føler deg veldig dårlig! ❤️

Anonymkode: 2d6ca...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja. Fikk først feildiagnose streptokokker av fastlege og ble ikke bedre på antibiotikakur (såklart). Klarte ikke svelge mat, kun drikke og det var sinnsykt vondt. Høy feber. Dro på legevakta, som ga meg MER antibiotika. Klarte deretter ikke lenger svelge, og stemmen var helt grøtete. Var så dårlig form at min mor kjørte meg rett på legevakt hvor jeg deretter ble innlagt på ØNH med kortisonkur for å få ned hevelsen i lymfekjertlene rundt halsen, da det påvirket evnen til å puste på dette stadiet. Kortison hjalp MYE, etter 24t klarte jeg svelge igjen. 

leververdiene var høye lenge etterpå og jeg var generelt sliten og dårlig form i minst 3 måneder. 

god bedring!! Det er grusomt men blir bedre. 

Å fy faen kansnje jeg må på sykehus. Blir man ikke sånn stor i ansiktet av kortison? Jeg føler meg død. Krabber på do. Hva ga de deg mer? Ibux eller Paracet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, ble innlagt på sykehuset for å kunne få i meg intravenøs og for å få ned hevelsen i lymfekjertlene mine. Klarte ikke å få i meg noe annet enn eplejuice i flere uker! Har fortsatt konsekvenser av dette 10 år senere😭 kontakt legevakten om du føler deg veldig dårlig! ❤️

Hvor lenge ventet du før du ble lagt inn? Jeg drikker og eplejuice. Og litt Farris. Null annet. Gått ned sikkert 4 kilo og er tynn fra før. Hva ga de deg av smertestillende? Tatt Ibux og Paracet nå og klarer å skrive men snart dør jeg igjen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hat ikke hatt det selv, men flere jeg kjenner som har hatt det, har vært helt slått ut lenge. Er jo litt skummelt at du ikke får i deg tilstrekkelig væske? Hva sier legen om det?

Anonymkode: f867d...d23

At så lenge jeg drikker noe kan jeg gå uten mat i 14 dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor lenge ventet du før du ble lagt inn? Jeg drikker og eplejuice. Og litt Farris. Null annet. Gått ned sikkert 4 kilo og er tynn fra før. Hva ga de deg av smertestillende? Tatt Ibux og Paracet nå og klarer å skrive men snart dør jeg igjen 

Dette er 10 år siden og jeg var barn så jeg husker ikke helt - men anbefaler deg uansett å kontakte legevakta og si at du ikke får i deg væske og gått ned betraktelig i kilo (hvis dette stemmer). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å fy faen kansnje jeg må på sykehus. Blir man ikke sånn stor i ansiktet av kortison? Jeg føler meg død. Krabber på do. Hva ga de deg mer? Ibux eller Paracet? 

Du bør nok ringe ned og fortelle hvordan du har det. Jeg var så hoven av selve kyssesyken at jeg så ut som en hamster. Slet med å puste til slutt for det var så tett med både mandler og lymfekjertler. 

husker ikke om jeg fikk Paracet eller ikke. Fikk mye væske intravenøst, var veldig dehydrert. Det var en kort kur kortison men høy dose. Eneste bivirkningen jeg rakk å merke var dårlig søvn. 

masse masse god bedring! Det skader aldri å ringe ned på legevakt og be de se på deg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bør nok ringe ned og fortelle hvordan du har det. Jeg var så hoven av selve kyssesyken at jeg så ut som en hamster. Slet med å puste til slutt for det var så tett med både mandler og lymfekjertler. 

husker ikke om jeg fikk Paracet eller ikke. Fikk mye væske intravenøst, var veldig dehydrert. Det var en kort kur kortison men høy dose. Eneste bivirkningen jeg rakk å merke var dårlig søvn. 

masse masse god bedring! Det skader aldri å ringe ned på legevakt og be de se på deg! 

Hadde forresten ved innleggelse CRP på over 180. Har aldri følt meg så dårlig allmenntilstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har vært på legevakta for tre dager siden og de tok crp som var 60 og så i halsen og sa det var jævlog men at jeg fikk luft enda og dra hjem ig ta Max dose Paracet og Ibux. Satt i fire timer og venter på lege og totalt 6 timer der nede og d er uaktuelt nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hadde forresten ved innleggelse CRP på over 180. Har aldri følt meg så dårlig allmenntilstand. 

Å fy fikk du ikke antibiotika da? Betyr ikek d bakterier og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk påvist kyssesyken i september 2017. Sov nærmest i tre mnd i strekk. Spiste minimalt, gikk ned 20kg og kjente ikke igjen meg selv. Etter tre mnd begynte jeg å få litt energi tilbake, men da mistet jeg alt håret. 

Utviklet videre panikkangst etter dette, da det var vanskelig å gå ut av huset igjen etter 3mnd sengeliggende. Gjorde det ikke bedre at jeg plutselig var skallet heller.. 

Håret kom tilbake etter hvert, men energien har aldri blitt normal igjen. 7 år siden nå, og tviler på at jeg noen gang kommer tilbake til et helt normalt liv.

Anonymkode: 06c85...5f3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En jeg gikk på barneskolen med døde etter å ha fått kyssesyken. 

Anonymkode: 85b47...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En jeg gikk på barneskolen med døde etter å ha fått kyssesyken. 

Takk den trengte jeg. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fikk påvist kyssesyken i september 2017. Sov nærmest i tre mnd i strekk. Spiste minimalt, gikk ned 20kg og kjente ikke igjen meg selv. Etter tre mnd begynte jeg å få litt energi tilbake, men da mistet jeg alt håret. 

Utviklet videre panikkangst etter dette, da det var vanskelig å gå ut av huset igjen etter 3mnd sengeliggende. Gjorde det ikke bedre at jeg plutselig var skallet heller.. 

Håret kom tilbake etter hvert, men energien har aldri blitt normal igjen. 7 år siden nå, og tviler på at jeg noen gang kommer tilbake til et helt normalt liv.

Var du jævlig syk en periode før d gikk over i den søvnfasen? Høres grusomt ut stakkars deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk den trengte jeg. 

Det gikk 3-4 måneder, så du har jo enda litt tid. 

Men altså, du skjønner jo selv at du må få i deg væske og noe næring. Kroppen din jobber på luft for å bli bedre så sant du ikke inntar en dritt. Poenget mitt var at det er en sykdom som er tøff for kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var du jævlig syk en periode før d gikk over i den søvnfasen? Høres grusomt ut stakkars deg

Ja, hadde først kraftige influensasymptomer noen uker, men da dette ikke ga seg ble jeg testet for alt mulig annet. Det var da de oppdaget at det var kyssesyken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...