Gå til innhold

Balansert ventilasjonsanlegg i enebolig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.systemair.com/no-no/norge/boligventilasjon/balansert-ventilasjon

Av denne typen, for eksempel. Om et hus er "lufttett", og har et slikt ventilasjonsanlegg, hva vil da skje om anlegget stopper om natten, om man ligger og sover? Om strømmen går, eller det blir slått av, vil ikke det utgjøre en fare om man sover i huset?

Eller bekymrer jeg meg for ingenting?

Anonymkode: cdc08...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Av denne typen, for eksempel. Om et hus er "lufttett", og har et slikt ventilasjonsanlegg, hva vil da skje om anlegget stopper om natten, om man ligger og sover? Om strømmen går, eller det blir slått av, vil ikke det utgjøre en fare om man sover i huset?

Ingen har dødd av at ventilasjonen blir slått av, eller at strømmen går og er borte noen timer, men det blir veldig stille når balansert ventilasjon stopper, i tillegg blir det veldig mørkt når strømmen går. 

Hva bekymrer du deg, egentlig, for? 

Den neste faren jeg har vurdert er en atomkrig eller utslipp av ting vi ikke vil tenke på, da må ventilasjonenslåes av, for ellers får vi dritten inn i huset. Men det gjør vi vel uansett, så også det er bortkastet tankevirksomhet. 

Anonymkode: fc1f4...757

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Den neste faren jeg har vurdert er en atomkrig eller utslipp av ting vi ikke vil tenke på, da må ventilasjonenslåes av, for ellers får vi dritten inn i huset. Men det gjør vi vel uansett, så også det er bortkastet tankevirksomhet. 

Så du mener det er bedre med et utett hus med ventiler over vinduer og i vegger fremfor å hente inn luft via ventilasjonsanlegget som er utstyrt med filter om det er noe farlig utslipp på utsiden av huset? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ingen har dødd av at ventilasjonen blir slått av, eller at strømmen går og er borte noen timer, men det blir veldig stille når balansert ventilasjon stopper, i tillegg blir det veldig mørkt når strømmen går. 

Hva bekymrer du deg, egentlig, for? 

Om anlegget stopper, så vil det ikke lenger trekke brukt luft ut av huset, eller pumpe inn frisk luft. Jeg lurer derfor på hva dette eventuelt kan gjøre med oksygen- eller karbondioksidnivået inne i huset? Eksempelvis en liten enebolig på ett plan, på omtrent 80 kvm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Om anlegget stopper, så vil det ikke lenger trekke brukt luft ut av huset, eller pumpe inn frisk luft. Jeg lurer derfor på hva dette eventuelt kan gjøre med oksygen- eller karbondioksidnivået inne i huset? Eksempelvis en liten enebolig på ett plan, på omtrent 80 kvm.

Lukke opp vinduet?

Anonymkode: 2ab58...2a2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir jo ikke forgiftet i løpet av en natt. Aner ikke hvor lang tid det tar før det blir farlig, men har sittet i mange klasserom med dårlig luft og tenk hvor mye co2 30 elever puster ut (tentamen i bomberommet på 90-tallet).

Hvis dette kan bli farlig ved ev. strømbrudd, så ville de neppe ha solgt denne type ventilasjonssystem. 

Anonymkode: d250d...ed1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Anlegget er fortsatt et åpent rør inn og ut av huset, så luft vil fortsatt komme inn og ut, det bare skjer mye tregere. Den største faren er at anlegget står sånn over flere uker og man dermed får fuktskader. Men én natt vil ikke føre til hverken fuktskader eller kveling. Da tviler jeg på at det hadde vært lov å installere balansert ventilasjon uten backup-batteri.

Og de fleste hus er ikke hermetisk lukket, selv om de er tettere enn før. Mange lekkasjer av varme/luft i nye boliger.

Anonymkode: 003fc...9f9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En bolig på 80m2 og takhøyde 2,4m har et volum på 192m3. 

Et normalt menneske puster inn ca. 15 ganger i minuttet, omtrentlig en halvliter hver gang. Det er 450liter/timen. På døgnet klarer du da å puste inn rundt 11m3 luft. Luft inneholder 21% oksygen, utluft ca. 16%. Så du har luft nok til både deg og familien slik at dere ikke dør. 

Med økt CO2-innhold vil pustefrekvensen øke litt i tillegg, som kompenserer for det reduserte O2-nivået. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Som noen andre er inne på; hadde det medføre fare for liv og helse om det stoppet mens man sov, hadde det aldri vært tillatt i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (8 timer siden):

Så du mener det er bedre med et utett hus med ventiler over vinduer og i vegger fremfor å hente inn luft via ventilasjonsanlegget som er utstyrt med filter om det er noe farlig utslipp på utsiden av huset? 

Nei, men med ventiler så er det mulig å lukke ventilene, med balansert ventilasjon så er der ingenting som kan lukkes igjen slik at luftinntaket er tett. Men den forstod du ikke? 
Det filteret som er i luftinntaket er ikke rare greiene. Det filtrerer for eksempel ikke når det brenner flere kilometer unna, og vindretningen blåser røyken i vår retning. Da er det heller ikke noe å lukke tett igjen. 
Noen ganger må man altså spesifisere sine uttalelser ned på millimeternivå her inne, ellers kommer noen og skal pirke. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hjelpes meg, du må slappe av i. Hvor mye luft har du tilgjengelig i et rom? 
selv ikke i en bil, med langt mindre luftvolum er det dødelig å lukke vinduene, slå av ventilasjonen og ta en natt søvn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, men med ventiler så er det mulig å lukke ventilene, med balansert ventilasjon så er der ingenting som kan lukkes igjen slik at luftinntaket er tett. Men den forstod du ikke? 
Det filteret som er i luftinntaket er ikke rare greiene. Det filtrerer for eksempel ikke når det brenner flere kilometer unna, og vindretningen blåser røyken i vår retning. Da er det heller ikke noe å lukke tett igjen. 
Noen ganger må man altså spesifisere sine uttalelser ned på millimeternivå her inne, ellers kommer noen og skal pirke. 

Hjelpes meg, du må slappe av i. Hvor mye luft har du tilgjengelig i et rom? 
selv ikke i en bil, med langt mindre luftvolum er det dødelig å lukke vinduene, slå av ventilasjonen og ta en natt søvn. 

Med et tett hus er det bare å stoppe aggregatet. Med et utett hus vil det trekke overalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...